..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla Reportáže

Weitere aus ČR Plzeňský


  1 ... 20 21 22 23 24 ... 57      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer karosa  mail  
25.07.2008 (11:15)  
Petr Němec: Pssst, s tím noťasem jsi to přehnal! Víš, co Ti říkal Jančura! Nikomu neříkat, že to bude nakonec žluté!
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
25.07.2008 (11:00)  
Nuze, to cenove srovnani s Taurusem ma dve stanky, jako kazda mince. Pominu regulace EU a Verejnou soutez, protoze mne nebavi ...

Na vyvoji Tauruse se podilely ÖBB a snad i DB. Zajimave by bylo srovnani ceny prototypu a prvni serie s nabidkou soucasnou.

Obdobne Skoda mela nejake vyvojove naklady s timto strojem a ty zatim muze "rozpustit" do mensiho poctu objednanych stroju. Pokud statem ovladane CD chtely mit nove vyvinuty stroj tuzemske provenience, pak je to OK.

Otocime-li onu minci, pak s ohledem na nabidkovou cenu Tauruse (1216) asi rovnez neni co resiti.

Paradoxne do prekotnych nakupu Tauruse se nehrne ani DB, takze pri jistem nedostatku BR 180/371 taha Berlin-Warszava Expres "co se da", nezridka Ludmilla 243...
Registrierter Benutzer CART 
25.07.2008 (10:08)  
IDeeSák - anebo na všimné nějakým ouřadům...
25.07.2008 (10:01)  
No přece těch 20 % navíc je za design od Porsche.
Registrierter Benutzer CART 
25.07.2008 (9:48)  
Teda nevím, co je na tom tak jedinečnýho, když stojí o 20 procent víc, než ověřenej, schválenej, a od dětskejch nemocí vychytanej Taurus...
25.07.2008 (9:06)  
Report a fotky z prezentace ve Škodovce s foto také na portálu Railpage:

http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=1776

:-)
Registrierter Benutzer vodavod  mail  
25.07.2008 (8:52)  
To nikoho nepustili na stanovště a do strojovny?
25.07.2008 (8:39)  
zireček: Bohužel, reklamky si moc ruce nemnou, protože lokomotiva má oproti Taurusu na boku prolisy a tím se možnosti "obrandování" dost snižují. Což je velká škoda, něco ve stylu fotbalových lokomotiv by nebylo špatné.
A co se týče barevného schématu, momentálně se řeší nové barevné řešení všech vozidel ČD (ne Cargo) a to se moc od toho, jak je nastříkána 380, neliší.
25.07.2008 (8:39)  
Jirka Panther: Ono se také zdvojovalo kvůli dostatečné adhezní hmotnosti.
25.07.2008 (8:11)  
Dvě věci, které byly dotazovány: 1) hmotnost. Škodovka 45 let vyrábí traťové elektriky s nápravovým tlakem 22 tun +/-0,5 t. Tak si to dopočtěte.
2) rychlost 200. Kdo to četl pořádně, zjistil, že Škodovka vyráběla už v roce 1975 mašinky do SSSR pro tuto rychlost. Pro potřebný výkon ale musely být zdvojené.

Využití u nás - 200 by šlo udělat na současných koridorech v DolnoMoravském úvalu a DolnoSvrateckém. Podstatný je ale výkon na zubatém rychlostním profilu ostatních koridorových úseků. Nové modernizace (například nová spojení k Dunaji z ČBudějic a Plzně) jsou navrženy pro rychlost 200km/h

A samozřejmě nyní se vážně mluví o soustu pro betonářskou lobby a tou jsou vysokorychlostní tratě, kde musíte provozovat vlaky rychlostí vyšší než 160km/h, jinak ta investice je nesmyslná. Jediné co tam půjde vypustit bude nějaké ICE, Pendolino, Taurus a naše 380.

Protože jsou tu také amatéři, musím připomenout, že 99% vozového parku dálkové dopravy je už 30 let konstruováno, či modernizováno pouze na rychlost 200km/h. Pouze regionální zastávková doprava má vozidla s konstrukční rychlostí 120-160km/h, kde je vyšší rychlost zcela nepotřebná.
Protože naše mašinka má kromě EC Antonín Dvořák vozit vlaky celkem v šesti státech, z nichž 5 má, či vážně uvažuje s provozem rychlostí 200, tak je to snad jasné i tomu největšímu amatéru. Ta 160-ková úprava by mohla být pro nákladní vlaky.
Ale to už předbíháme a je potřeba doufat, že mouchy budou rychle vychytány, aby se mohly objednat další stroje.
  1 ... 20 21 22 23 24 ... 57      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko