..: 109E představena: nová generace lokomotiv Škoda přichází :..

Ilustrační obrázekPlzeň - Dnes nastala chvíle, na kterou česká železniční veřejnost netrpělivě čekala několik let. Od jedenácti hodin dopoledne proběhla v areálu Škody Transportation v Plzni prezentace, jejiž součástí bylo i představení nejmodernější české lokomotivy - Škody 109E - která již zanedlouho vstoupí do služeb ČD jako lokomotivní řada 380. Ještě do konce léta by se lokomotiva měla podrobit zkouškám na ZŽO v Cerhenicích, v následujících měsících má výrobce zaručit postupnou homologaci této řady ve všech sousedních zemích. Díky kolegům Josefu Petrákovi a Lukášovi Hradeckému se s vámi můžeme podělit o první záběry nové vlajkové lodi plzeňské Škody i celých ČD.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Představený prototyp jezdí vlastní silou a první den se představil na stejnosměrném napětí 3 kV, schvalovací proces pro reálný provoz však podle vyjádření výrobce ještě nějakou dobu potrvá. Škoda se přitom bude usilovat o současnou homologaci v ČR, ve všech sousedních státech a v Maďarsku. Podle dostupných informací by měly být připraveny dva prototypy, jež podstoupí zkoušky. Roll-out stroje 380.002 se uskuteční v září na veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. V září se rovněž lokomotiva podívá na okruh v Cerhenicích. První jízdy po zkušební koleji v plzeňském areálu přitom byly oznámeny v polovině června.

Škodovka svému stroji věří

Ilustrační obrázek Jak pro ŽelPage uvedl ředitel realizačního týmu Marek Herbst, plzeňská Škoda svému novému produktu věří a předpovídá mu úspěch. Technické možnosti vozidla jsou vzhledem k požadavkům značně naddimenzované, což by mělo v provozu poskytnout dostatečnou rezervu v jakékoli situaci. Lokomotiva má být schválena pro rychlost 200 km/h, přičemž testy v září letošního roku proběhnou při rychlostech do 220 km/h. "109E ale zvládne daleko víc," dodává Herbst. Třeba použitý sběrač představuje typ použitý při konstrukci francouzských TGV; i další komponenty ale mají 380 zařadit mezi technologickou špičku v oblasti železničních vozidel.

V souvislosti s vývojem řady 380 se mnohokrát mluvilo o zpoždění celého projektu. Vývojový tým Škody tyto informace vyvrací: prodloužení vývojové fáze oproti prvotním plánům bylo způsobeno čekáním na úpravu norem TSI, jež zpřísnila požadavky na pevnost skříně a bezpečnost strojvedoucích. Právě nejnovější revize TSI způsobila přepracování původního designu studia Porsche Design, který zcela nevyhovoval aktualizovaným požadavkům. V této době se zároveň čekalo na finální specifikace pro zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System), se kterým má být lokomotiva plně kompatibilní. Systém ETCS se nyní ve své druhé verzi nasazuje na nově budované tratě v Evropě, ale průběžně se s ním počítá i na existujících hlavních koridorech. V současnosti je postupně dosazován i na rekonstruovaných úsecích sítě ŽSR, kam budou stroje řady 380 v budoucnu zajíždět.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Na dnešní prezentaci byl médiím předveden druhý prototyp, 380.002-6, který se již v následujících dnech zúčastní prvních zkoušek a na podzim oficiálního roll-outu na berlínském veletrhu InnoTrans 2008. Stroj 380.001 se v této chvíli nachází těsně před dokončením a dá se předpokládat, že od září se zapojí do testování. Prvnímu zákazníkovi - divizi osobní dopravy Českých drah - budou první kusy dodány v průběhu platnosti grafikonu 2008/2009. Škoda Transportation přitom ČD nabízí možnost logisticky zajišťovat veškeré opravy v DKV Praha a dodávky náhradních dílů ze strany výrobce, čímž by uživatel dostal kompletní službu a nemusel pro běžný servis využívat výhradně vlastní personál a prostředky.

Pravidelné nasazení za rok

S turnusováním řady 380 počítají České dráhy od začátku platnosti GVD 2009/2010. Již příští rok se ale nové lokomotivy objeví na výkonech v osobní dopravě. Stroje řady 380 mají být nasazovány operativně na celé síti ČD v rámci dodatečného provozního testování v různých podmínkách. Není tedy vůbec vyloučeno, že se s touto řadou setkáme i na poněkud neobvyklých výkonech. Po nasazení do pravidelných oběhů v prosinci 2009 se s řadou 380 počítá na vlacích EuroCity na prvním tranzitním koridoru, kde tyto stroje nahradí řadu 350 ZSSK a 1216.2 ÖBB.

Ilustrační obrázek Právě s lokomotivami Taurus se přitom počítá v příštím GVD jako s dočasným řešením nedostatku vhodných lokomotiv pro vozbu vlaků vyšší kvality na prvním koridoru. České dráhy zvažují možnost pronájmu strojů Siemens ES64U4-C (1216.2 ÖBB), ačkoli jízdní doby vlaků EuroCity jsou pořád vypočítány pro řadu 350 s plánovaným přepřahem v Břeclavi. Podle Jana Paroubka, ředitel odboru kolejových vozidel generálního ředitelství ČD si toto opatření vyžádala komplikovaná vyrovnávka výkonů se slovenským dopravcem ZSSK, jehož lokomotivy řady 350 jsou pravidelně nasazovány v úseku Břeclav - Praha. Zejména po oddělení společnosti ČD Cargo je reciproční vyrovnávání najetých kilometrů nereálné a služby se musí kompenzovat finančně, což je pro dopravce nevýhodné.

Technické parametry

UrčeníInteroperabilní lokomotiva pro osobní a nákladní dopravu
Rozchod1435 mm
Délka přes nárazníky18000 mm
Délka přes čelníky15800 mm
Maximální šířka3080 mm
Výška nad temenem kolejnice3905 mm
Průměr kol1250 / 1170 mm
Vzdálenost otočných čepů8700 mm
Trakční systémy3 kV ss, 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz
Jmenovitý výkon6400 kW na všech systémech
Rozjezdová tažná síla274 kN
Maximální rychlost200 km/h
Uspořádání dvojkolíBo`Bo`
Pohon dvojkolídutým hřídelem
Pneumatická brzdakotoučová s disky uvnitř kol

Jedná se o nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy z produkce Škoda Transportation na českých kolejích. O více než 1000 kW překonává lokomotivní řadu 184.5 ve službách SD-KD a o více než polovinu dosud nejvýkonnější stroj ve flotile ČD, lokomotivy řady 151. Údaj o hmotnosti není oficiálně znám, hovoří se o 86 tunách. "Lokomotiva má ještě několik set kilogramů rezervu," řekla ŽelPage v pátek mluvčí Škody Radka Pistoriusová.

Zdroj: Škoda Transportation, ŽelPage. Foto: Ing. Lukáš Hradecký, Josef Petrák. Text: Josef Petrák, Juraj Kováč.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.7.2008 (16:53)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 22 23 24 25 26 ... 57      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
24.07.2008 (22:45)  
Prevlecenej sAd - ja s (nevyuzitou) rychlosti problem nemam v podstate zadnej, nevim, proc ses uz myslim druhej, co mi to podsouva...

Ad cena - uvidime. Muze to byt tak, ze je proste draha (kdyz tam bude hajzlik se zlatym prkynkem, tak je to super vybava (a nabiti vsim moznym), ale je to zbytecnost) a taky to muze byt tak, ze ma dobrej pomer cena-vykon (nikoliv nutne v kW) a kupujici ten vykon bude chtit ocenit (potrebovat). Oktavka je taky drazsi nez Fabka a prodava se...
Fakt je, ze kde jsou schopni uzivit lokomotivy od siemensu, tak tam asi po skodovce sahat nebudou (pokud je Skodovka drazsi). Treba by nekdo velmi chytry a vzdelany mohl vyjmenovat pripady, kdy by kupujici mel dat prednost 380 pred Taurem (a hezci design to asi nebude:-)
registrovaný uživatel Přema 
24.07.2008 (22:41)  
Na první pohled mě 380 zaujala, ale ta světla se mi teda moc nelíbí. Nátěr se mi líbí, ale místo takové šedé na karoserii by se mi asi více líbila nějaká světlejší šedá až bílá (něco jako na 460). Každopádně jsem rád, že bude k vidění nějaká nová lokomotiva na českých kolejích a budu rád, když ji někde uvidím.
Chci se ještě zeptat. Ta loga Škoda, co jsou na bočnici se pak vymění za loga ČD a dá se tabulka s číslem lokomotivy?
registrovaný uživatel MirekM  mail  
24.07.2008 (22:40)  
Expert na karty: Já říkám, že se Mesršmit ujme (v češtině ti přebývá e). Přezdívka to není nijak dlouhá, 3 slabiky má taky třeba brejlovec, žabotlam aj. Porsche už můžou být pouze škodovácké tramvaje, tohle je už od pohledu jedině Mesršmit. :-D Doufejme, že bude aspoň oblíbenější než 14T.
registrovaný uživatel Bovlk 
24.07.2008 (22:37)  
Expert na karty: Messerschmitt se mozna neujme, ale hadejte, jak se rikalo (a dodnes rika) tem Bf 109 mezi fanousky? Mezek. Kratke, jasne, vystizne. Akorat ten vztah k Bf 109 pak bude zahalen jeste vetsim tajemstvim.
registrovaný uživatel sAd 
24.07.2008 (22:28)  
Marek Hovorka: Nejdříve zapracuj na češtině. Přesněji na stavbě vět a gramatice. Pak můžeš položit dotaz, který všichni pochopí a budou na něj schopni odpovědět.

M: Loko nebude na 220. Na tuto rychlost se musí testovat, aby mohla jezdit 200. Je to podobné jako s řadou 680. Navíc si myslím, že zrovna rychlost není hlavní důvod pro koupi této loko, na rozdíl od výkonu a univerzálnosti.

ad zkratka: Messerschmitt se podle mě neujme. Je to docela dlouhý a krkolomný název. Navíc si loko většina bude pamatovat jako 380 a ne 109E. I když český přepis meseršmit vypadá zajímavě :).

Chikatetsujin: Loko je drahá, protože je nabitá vším možným. Je modulární, takže předpokládám, že cena se bude odvíjet podle toho, co si případný zájemce objedná.
registrovaný uživatel rohilkk  mail  
24.07.2008 (22:21)  
Nechapu co vsichni mate s tou rychlosti....proc by mela jezdit rychleji? Neni k tomu zadny duvod, ukazte mi nejaky vuz bezne stavby, ktery by byl na vice, nez 200....Ja osobne jsem ho jeste nevidel, rychleji proste jezdi ucelene soupravy, tak to je a bude a hotovo...prooto nevidim sebemensi duvod zvysovat rychlost na ukor tazne sily, i kdyz adheze je dalsi problem...
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
24.07.2008 (22:13)  
Ad přezdívka: a co tak třeba Perla..?
Georgo: no konečně vím zase víc o koridorech v SR
24.07.2008 (22:09)  
Marek Hovorka: čo s 350 ZSSK? Preradia sa na vnútroštátny obeh, kde aktuálne chýbajú. Teda, nie že by v tomto momente chýbala ich rýchlosť, ale skôr nie je dostatok dvojsystémoviek, tak si ZSSK z času na čas musí zavolať na pomoc Cargo, čo je drahé, alebo prepriahať v Žiline, čo je nepraktické.
Osobne nie som gorilí nadšenec; som rád, že sa doteraz využívali tam, kde pre ne bola potreba, ale povedzme si narovinu: už majú najlepšie dávno za sebou. Pri 18 kusoch a súčasnom turnuse je problém kompenzovať väčšie výpadky a na "domácej" sieti sa budú ad hoc problémy vychytávať rýchlejšie.

Na margo 160 km/h - prakticky celá nová časť koridoru Bratislava-Nové Mesto nad Váhom je na 160 stavaná; čaká sa ale na spustenie ETCS. Jazdí sa teda 120, 160 nastupuje od GVD 2009/2010. V tom čase má zároveň ZSSK kúpiť tri ďalšie loko, hovorí sa o 1014 z Rakúska, ale je to JPP. Celý koridor Bratislava-Košice je projektovaný na min. 160 km/h, s výnimkou úseku Púchov-Žilina a vybraných problematických častí. Otázkou je termín dokončenia...
24.07.2008 (21:50)  
Heřman: Dík, hmm to je v poho.

Martin Grill: Se na mě nezlob, ale tam je citace, že "lokomotiva může jezdit ještě daleko rychleji, protože má například sběrač... ...a ostatní komponety jsou na světové úrovni" (nikoliv navržené pro ještě vyšší rychlost). Prostě blábol na efekt. Pro vyšší než projektované rychlosti se musí prověřit (minimálně teoreticky) chodové vlastnosti, limity TM, frekvenční rozsah střídačů. Ale stejně není důvod s loko jezdit více než 200 km/h...
24.07.2008 (21:47)  
Web: a ty 675 pro Litvu, či motoráky do Finska, nebo tramvaje pro Cagliari, Wroclaw, nebo Rigu, to jim taky zajistil stát?
Chytrolíne...
  1 ... 22 23 24 25 26 ... 57      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko