..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 ... 20 21 22 23 24 ... 33      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
08.08.2008 (14:31)  
Miloši, máš naprostou pravdu. Pomalá jízda tam nebyla z toho důvodu, aby náhodou vlaky nenabíraly zpoždění. Radši dojet pozděj, než vůbec.
V dubnu byla taky na Ostravsku nehoda, srazily se tramvaje a
zbytečně zemřeli tři lidé, DPO chtěl ušetřit a tak se vykašlal na jakýkoliv zabezpečovací zařízení.

V Německu nebo Francii, teď nevím, se zas někomu nechtěli utrácet peníze za ploty kolem vysokorychlostí tratě, vlak tam narazil do ovcí, už ani nevím, kolik lidí tam zemřelo.

Tyto nehody holt mají společnýho jmenovatele, doufejme, že se nebude šetřit na úkor bezpečnosti a podobné masakry se nebudou stávat.
Upřímnou soustrast a brzké uzdravení. Pozůstalí se s tím musí vypořádat, snad si nikdo z nich něco neudělá.
registrovaný uživatel vojtik 
08.08.2008 (14:30)  
Odklony ať si fotí, to bych dělal i já, ale vyrazit do Studénky, tam něco nafotit a pak se to snažit PRODAT! na Internetu, to je hnus.

Focení neplatí pro policisty a hasiče, ti musí (já bych to teda nechtěl dělat) to nafotit detailně kvůli zápisu...
registrovaný uživatel XYZH  mail  
08.08.2008 (14:27)  
http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=59484

Jinak upřímnou soustrast všem pozůstalým - je to tragédie, jakou nepamatuji (tedy na železnici). Je mi to líto.
Také je mi líto, že za situaci budou obviňovány ČD a mnoho lidí z vlaku smrti už do vlaku nikdy nesedne, což jim však nemůžeme mít za zlé - ještě jednou upřímnou soustrast!
registrovaný uživatel Vajgl  mail  
08.08.2008 (14:23)  
Pomalá jízda se nařizuje vždy při stavebních úpravách které snižují stabilitu konstrukce. To tedy znamená že ji není nutno zřizovat např. při natírání konstrukce apod. Co mohu potvrdit tak vina není na straně SŽDC. O těchto prácech nebyl informován ani traťmistr TO Studénka který musí být informován VŽDY. Zřejmě se jednalo o sub- sub- firmu kterou najal zase nějaký sub- sub-dodavatel...
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
08.08.2008 (14:23)  
Kubíček: K čertu s vámi.... Kdo říkal že mně není líto tech deseti lidí já stejně jako všichni tady sedim a prosim všechny síli aby mrtvejch a podobnejch věcí nepřibývalo. Ale je jasný že jako šotouš si budu vyluzovat úsměv na tváři odklonem...... Který je zvláštní
Jinak vás asi nenapadlo že když někdo napíše do zpráv o umrtí že mají fotiči fotit zajimavé soupravy nemusí akutně znamenat že mě událost která přinutila tyto odklony napáchat masakr či něco podobného, že mě znich není dobreku. Je jako všem ostatním. Mě jela sestra chvíli předtím tamtím místem..........

Jinak upřímnou soustrast všem pozůstalím a dík za vození patří i 151 018 která to odnesla stejně jako chudáci lidi nevině.......
08.08.2008 (14:23)  
V Hranicích na Moravě právě zastavilo SC 506 Pendolino, který bude podle hlášení staničního rozhlasu zastavovat i v Zábřehu, ČT a Kolíně a mimořádně dojede na pražské hlavní nádraží. Mluvil jsem s některými zaměstnanci drah, někteří jsou absolutně mimo a tvrdí, že měli od rána divný pocit v žaludku, jiným je do smíchu a tvrdí, že se v podstatě nic neděje...s tím druhým teda vůbec nesouhlasím:(:(
jinak soupravu City Elefant z 3309 otočili na Os 3310, v Hranicích taky stojí 151-004 od Ex Odra, který pokračoval do Žiliny s průvodčím, který je v práci od včerejších 22 hodin...do Bohumína se asi jen tak nedostane
registrovaný uživatel EdaFM 
08.08.2008 (14:21)  
zřejmě ten vlak když přijíždel rozkmital tu jejich provizorní mostní konstrukci, a pak už to šlo ráz na ráz, nebo ne?
08.08.2008 (14:17)  
Honnzok: To je radosti, co? Ty odklony jsou super, kéž by se tyhle věci stávaly co nejčastěji, že jo? Vážení šotoultras, zkuste se prosím zamyslet, nakolik jsou vaše příspěvky v tuto chvíli vkusné a vhodné.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
08.08.2008 (14:16)  
tak to zkusim znovu...fotograf se jaksik blize na misto cinu nedostane,nikdo ho tam nepusti,nebo by ten dotycny prisel o praci. to ze je kus soupravy i pod mostem je holy fakt.
loko do "neceho" ze stavby(zrejme ze stavby) narazila a vykolejilo ji to. uz vykolejena pak na sebe strhla mostovku. Na zbytek si pockejte,az se vyda oficialni stanovisko...howgh
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
08.08.2008 (14:15)  
Ec Praha jede přes Krnov???? Domašov nad Bystřicí.... Místní cvakejte fotákem
  1 ... 20 21 22 23 24 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko