Studénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.
Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.
Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.
Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.
České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.
Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.
Mimořádná opatření v osobní dopravě
- Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
- Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
- Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
- Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
- Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
- Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.
Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.
Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato
Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger
Text: Redakce ŽelPage
| 8.8.2008 (20:47)
No a Pizzaman a spol., kteří řeší zdemolovaného banána a litují, že máme o jednu mašinu na 160 km/h méně, bych pořádně profackoval, aby si ti fakani konečně uvědomili, co tu plácají za nechutné hovadiny.
Tady stojí za zamyšlení se nad dnešní posr*tou politikou stavebních firem, šetření nákladů na úkor bezpečnosti a kvality provedení.
Stavební firma se jeb* s jakoukoliv stavbou nebo projektem dlouhou dobu - proč??? Míň práce na den, víc času = víc peněz... Noa taky co utvrzuje teorii těchto příjmů, když se staví nová silnice, co první začnou stavit,?? Samozřejmě že mosty, protože ty jsou nejdražší a tak třeba na Bobrkoch (část Vsetína směrem na Jablůnku, vede tama trať 280) se staví uprostřed polí silniční mosty nového hlavního tahu silnice na VM, sou tam udělané naprosto nesmyslně vysoké náspy silnice... Tento trend panuje ve stavařství...
Ukažte mi taky projekt stavební firmy, který by byl bez chyby...
Ovšem tohle si nedokážu vysvětlit...
Je mi líto, co se stalo, upřímnou soustrast pozůstalým, zraněným brzké uzdravení, co taky chcu ještě napsat, když se stane neco takového, ukáže se, kdo mezi přispěvately má alespoň trochu soudnosti a srdce, nekdo kdo tady napíše, že je škoda, že to nespadlo na Béčko, pro mne není člověk ale normální hyena, které bych přál si prožít to, co zažívali cestující!!! Styď se!!!
a skoda jedne masiny co u nas jeste muze jet 160 a nekolika takovych vozu ... i tak je to tu bida s tim
Uprimnou soustrast pozustalym
Upřímnou soustrast všem, kteří tam někoho ztratili...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
















