Aktualizováno: Praha - České dráhy několik dní po vyhlášení výběrového řízení na modernizaci 6 jídelních vozů na řadu ARmpee61 a dodávku 17 řídicích vozů řady 954 vyhlásily hned dvě další výběrová řízení. Kromě očekávané 34kusové modernizace vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961 vypisují i zcela nečekaný tendr na modernizaci všech 37 kusů motorových vozů řady 842. Vše může souviset i s tím, že nákup jednotek Desiro podle zdrojů blízkých ČD uvázl na mrtvém bodě a s největší pravděpodobností k němu vůbec nedojde.
Jeden řídicí vůz řady 961 = 29 milionů
První zmínky o vozech řady 961 padly již před více než rokem v plánu na modernizaci vozového parku osobní dopravy Českých drah. Ze zadání VŘ na dodávku vozů řady 961 vyplývá, že dráhy mají zájem o 34 kusů vzniklých přestavbou z vozů Bdt279, které mají být dodány v průběhu 47 měsíců od zadání zakázky. Celková cena je odhadována na 990 milionů Kč (bez DPH). Je pravděpodobné, že se do soutěže se přihláší i český výrobce Škoda Transportation, který na vlastní náklady v šumperské továrně Pars již takový vůz vyvíjí. Řídicí vůz má být po rekonstrukci schopen provozu rychlostí až 140 km/h a získat místa k sezení ve velkoprostorových salónech 1. i 2. třídy, bezbariérové WC s uzavřeným okruhem a univerzální prostor pro přepravu kočárků, jízdních kol a větších spoluzavazadel.
842 - neočekávaná modernizace
Druhou vyhlášenou zakázkou je modernizace všech 37 motorových vozů řady 842 v majetku Českých drah. Podobně jako u vozů řady 961 má být celý proces hotov do 47 měsíců od uzavření kontraktu. Při rekonstrukci půjde zejména o nahrazení agregátů LIAZ modernějšími jednotkami s nižší spotřebou i produkcí škodlivých exhalací, dosazení moderního WC s uzavřeným okruhem, opticko-akustického informačního systému a dálkově ovládaného akustického majáku VPN a vnitřních nápisů v Brailově písmu pro nevidomé. Za předpokládanou cenu 445 milionů korun bez DPH tedy půjde o výraznou modernizaci, kdy cena jednoho kusu přesáhne sumu 12 milionů. Stejně jako předchozí, i tato zakázka by měla být zhotovena do 47 měsíců od podpisu smlouvy.
Další výběrová řízení na modernizace jsou na obzoru
V blízké budoucnosti se rýsuje uzavření dalšího výběrového řízení. A to na modernizaci dalších kusů vozidel na řadu 814. ŽelPage to v připravovaném rozhovoru potvrdil náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu, Ing. Petr Moravec. Konečný počet jednotek 814 a 814.2 by dle jeho slov měl být 157 kusů motorových souprav.
Zdroj: www.isvzus.cz - Modernizace motorových vozů řady 842, Modernizace osobních železničních vozů Bdt279 na řídicí vozy řady 961, ceskedrahy.cz

Než začnete naříkat, že se na vozidla v ČR nevynakládá dostatek finančních prostředků, tak by bylo dobré zamyslet se nad tím, zda jsou ty existující prostředky vynakládány účelně:
-zcela zbytečná a nevyužívaná Pendolina (myslím nevyužívající svoje drahé technické parametry, tj. 3 systémy, Vmax 230km/h a naklápění se užije kde? ČT-Brno??? K smíchu)
-nulový tlak na kvalitu dodavatelů a zajištění provozuschopnosti jejich výrobků
-naprosto nesystémová rozhodnutí stran budoucího rozvoje
-zoufalosti typu podbíječka s hajzlem (Regionoha)-vozidlo s mizivými trakčními schopnostmi, které vypadá moderně jenom proto, že málokterý cestující měl možnost vidět OPRAVDOVÉ moderní vozidlo
-naprostá absence jakéhokoli realistického plánu do budoucna, zejména počítajícího s tím, že od r. tuším 2010 bude moci v ČR jezdit kterýkoli homologovaný evropský dopravce.
Pokud to s ČD půjde s kopce, myslíte si, že nějaký zahraniční provozovatel, který bude jezdit v ČR, bude kupovat vozidla od (jakéhokoli) českého výrobce? Jaká vozidla by měl vlastně kupovat? Co nabízí "opravdový" český průmysl za kolejová vozidla 21. století?
Těm, kteří poukazují na zvýhodňování Škodovky hraje do karet např. připravovaná modernizace ř. 163 u ČDC. Výmluva, že Škodovka je vlastníkem dokumentace vlastně znamená, že by se např. osobní vozy mohly modernizovat jenom v Görlitz, protože se tam vyráběly!
To je sice pravda, ale to by musely ČD vypsat VŘ na nová, moderní vozidla. To se nestalo.
A nejsem idealista, takže vím, že pojem "veřejná soutěž vypsaná na míru konkrétní firmě" jistě existuje.
Jinak Skoda Transportation ma vyhodu ze se jim na to zatim neprislo, ale at se prosim prihlasi ti kdo tu veri ze Skoda nikdy neuplaci...
Zbytek info OK, diky, ale tohle nebyla spravna namitka...
961 s Vmax 140kmh - no tak ne ze by se neuzily, ale otazka je jestli dlouhodobe je na miste usetrit tech par korun a udelat je pomalejsi nez jsou soucasne dostupne nejrychlejsi loko (nemluve o tech ktere maji brzy dojit). Nizkopodlazni by samozrejme byly mnohem lepsi, jakakoliv zdvihaci plosina je jen drahou pomalou a nespolehlivou nahrazkou praveho nizkopodlazniho nastupu. Krome toho z nizkopodlazniho profituji i obycejni cestujici, vsemozni castecni invalide, prestarli i cykliste...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











