..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 20 21 22 23 24 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
24.11.2008 (14:52)  
Fauny - jiste, kdyz to zaplati, at si jezdi cim chcou. A kdyz nekdo zaplati 200 za mistenku, tak at si tim jede on. popsal jsi to celkem presne:-)
registrovaný uživatel M 
24.11.2008 (14:51)  
chio - mno, asi takto - bud muzes jet levne a dlouze (pokud je tvym cilem dojet, tak to staci) nebo si proste musis priplatit. Oktavka je taky lepsi nez S120. Ja samozrejme nerikam, ze ty posilove vlaky jsou terno, jenom jsem tim reagoval na to, ze nekdo studenty nekam vyhani. Studenti (i nestudenti) levnejsi alternativu maji a je jen na nich, jak se rozhodnou

Lukess - budu tipovat - tobe je zhruba kolem 40, platis plne jizdne, zpravidla nikdy nevis tri mesice predem, kdy skoncis v praci, ovazujes za fer, ze za nadstandart se musi priplatit a 10 korun priplatek za o 8 korun delsi cestu pro tebe neni problem. Trefil jsem se?:-))
registrovaný uživatel myrha  mail  
24.11.2008 (14:48)  
M: uvidíme kolik lidí si bude chtít připlatit.. Jinak pokud někdo z Vás jel jedním z "posilových" studentských vlaků (např. v relaci Ova-Brno) tak potvrdí, že stát celou cestu na chodbě je dost nepohodlné.. Existují i světlé výjimky v méně frekventovaných destinacích ale celkově to není žádná sláva.. Nestěžuju si ale pokud rovnoprávnost tak i v přiměřeném komfortu!!!
24.11.2008 (14:47)  
Pyro : zákon "neviditelné" ruky trhu, aneb čas jsou peníze. Když budete chtít být ve svém pelíšku o 50 minut rychleji, tak si holt připlatíte 200 Kč ...
Já s mnoha manýry ve vztahu k zákaznictvu nesouhlasím – to je asi tak všechno co lze dělat, ale takovéto rozhodnutí považuji za rozumný obchodnícký postup. Nakonec tohle se praktikovalo a možná dosud praktikuje ve Francii u TGV. Na vlaky jedoucí v "exponovanou" dobu byly vyšší příplatky. Nicméně u méně vytížených spojů, hlavně v ranních hodinách postrádám opačný postup, tj. místenka za symbolickou cenu, resp. žádné "povinné" místenkování.
registrovaný uživatel Fauny  mail  
24.11.2008 (14:47)  
Pokud jsou studenti obtížný hmyz ve vlaku a vlak je podle některých pro vyšší vrstvy, tak by pak taky podle toho měly vlaky vypadat a ne že se setkám na EC s béčkem, což od letošního GVD bude už oficiální a ne přechodné řešení. Když to studenti zaplatí, tak ať si jezdí čím chcou ne?
registrovaný uživatel M 
24.11.2008 (14:46)  
ad ekonomicka teorie

V pripade, kdy je previs poptavky, tak je rust ceny jedinym logickym resenim (pokud je mnozstvi dane). To neni nic z prednasky mikro, to je proste ocihnute z forexu, akcii a tak...
No a co je lepsi? 1000 lidi si chce koupit rohlik - jaky stav je lepsi? Pokud je rohliku 500 (nabidka neuspokoji poptavku) nebo 1500 (nabidka poptavku uspokoji)? Teda nevim nevim, ale malokdo by asi zvedl ruku pro 500...
A v neposledni rade - pokud je neustale vyprodano, tak to asi moc reklamu nepotrebuje. Jiste, da se ptat, proc je neustale vyprodano, ale to s tim zas az tak nesouvisi...
registrovaný uživatel Lukess  mail  
24.11.2008 (14:43)  
Který inteligent to všechno vymyslel?! Bych ho fakt nejraději propleskal. Nejen že zruší In-Junior, ale i zdraží místenky na Pendolino, hlavně na pátek a pondělí.
Další dobrá ptákovina: ranní IC Hutník z Těšína jede přes Ostravu hl.n. ...trasa se prodlouží o 8km. Ovšem na zpátek jede zkratkou přes Polanskou spojku. Přes Ostravu hlavní pojedou City Elefanty jako spěšné vlaky na trase Český Těšín - Opava východ.
To ostatní je mi šumafuk, ale In-Junior fakt rušit nemuseli.
DEMENCE!!!!!
registrovaný uživatel chio 
24.11.2008 (14:43)  
M: tím posilovým vlakem jsem jel 15 minut a nikdy víc, ty vozy měly být dávno ve šrotu a ne na trati. Možná jsem jen špatně trefil.
registrovaný uživatel M 
24.11.2008 (14:40)  
ad hmyz - drahy jen proste chteji nabidnout sanci svest se pendolinem vsem... I tem, kteri si za to chcou priplatit. Teoreticky by od toho mela byt prvni trida, v patek to ale asi nestaci...
Mimochodem, porad tady mame posilove vlaky v patek a v nedeli, ktere ministerstvo objednava prave kvuli tem studentum...
registrovaný uživatel myrha  mail  
24.11.2008 (14:39)  
kobros: jasně v pohodě já to chápu, nicméně dráhy by měly zdražovat na těchto citlivých destinacích, které jim zajišťují velký díl pozitivní reklamy ;) s rozumem aby pak nemuseli opět zlevňovat.. Podle mě je lepší stav kdy nabídka neuspokojí poptávku než naopak.. Zdražení toho nejlepšího podle mě není pozitivní reklama;)
  1 ... 20 21 22 23 24 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko