..: Novinky jízdního řádu 2009 v ČR :..

Obálka JŘ 2008/9, foto: ČD Praha (průběžně aktualizováno) - Dnes od desáté hodiny dopolední proběhla na pražském hlavním nádraží tisková konference Českých drah k jízdnímu řádu 2009, platnému od 14. prosince tohoto roku do 12.12.2009. Přinášíme přehled nejdůležitějších novinek a změn.

Kromě tiskových zpráv jsme nahlédli také do tištěného jízdního řádu, který si ode dnešních 11:00 k mání v obvyklých předprodejních místech a prohlížet na webu Českých drah. Spojení si nově můžete najít nejen v internetovém vyhledávači spojení IDOS, ale - vůbec poprvé - i zcela zdarma stáhnout jako aplikaci pro operační systém Windows. Jízdní řád letos poprvé nevydává státní dopravce, nýbrž správce železniční infrastruktury, státní organizace SŽDC.

Co naše čtenáře často zajímá, je řazení dálkových vlaků, které dnes na ŽelPage též zveřejňujeme, a to pravděpodobně naposled v této podobě. Nový systém skupina řadičů právě připravuje.

O změnách v tarifu jsme již informovali. Co je asi nejkontroverznější novinkou tohoto jízdního řádu? Nepatrná poznámka R 1 a 2 uvedená u spojů SC 500, 502, 505, 507 a 509, která vylučuje použití slevy RailPlus na nákup místenky ve dny se špičkovou frekvencí, což jsou všechny pátky/pondělí, a dny předcházející státním svátkům. Zakoupili jste si In-Kartu se slevovým programem, aby vás místenka stála 86 Kč? Tak od 14.12. nebudete mít místenku ani za rovných 100 Kč, ale rovnou za klasických 200 Kč, jako každý občasný cestující.

GVD 2009: delší trasy, o něco méně spojů

České dráhy budou v době platnosti nového jízdního řádu denně vypravovat průměrně 7187 spojů, což oproti současným skoro osmi tisícům představuje mírný pokles. Objem dopravních výkonů ovšem vzroste až o 3,6 %, a to zejména díky prodloužení některých spojů a dalšímu posílení dálkové dopravy. Celkem na české koleje podle nového grafikonu vyjede 18 vlaků pod obchodní značkou SuperCity, 54 spojů kategorie EuroCity, 11 InterCity, 12 expresů a 7 nočních spojů kategorie EuroNight. Naopak regionální doprava se dočká mírné redukce v rozsahu asi 1,1 %, pod niž se podepisuje především rušení některých kratších výkonů. Obecně tak oslabí zejména klasické lokálky provozované motorovými vozy řady 810 s trasou do 15 km.

Národní dopravce v současnosti nemá vypracovaný odhad vývoje počtu cestujících. Připouští přitom možnost určitého poklesu kvůli výlukám a nepravidelnostem v místech modernizací. I s ohledem na probíhající stavební práce České dráhy chtějí více upozorňovat cestující na informace o výlukách.

Dálková doprava: více vlaků vyšších kategorií a prodloužení tras

V mezistátní dálkové dopravě nedojde k zásadním změnám, ale spíše k optimalizacím, jež by cestujícím měly přinést rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemských velkých měst. Nejzásadnější změnou je prodloužení trasy vlaků EuroCity z Německa až do Brna, díky čemuž moravská metropole nově získá spojení s Prahou vlaky vyšších kategorií v hodinovém taktu. Vlak EC 176 Alois Negrelli do Hamburku bude z Brna vyjíždět již v 5:41 a do Prahy-Holešovic dorazí v 8:29. V opačném směru zase obratový EC 179 nabídne pozdní večerní spojení z Prahy v 21:30 a do Brna dorazí čtvrt hodiny po půlnoci. Spojení obou měst posílí i nový spoj EuroCity do Bratislavy — EC 274/5 Slovan, který oproti dnešnímu rychlíku se stejným názvem pojede přes Pardubice, EC 276/7 František Křižík, i nový pár přímých vlaků EC 344/5 Avala do Bělehradu, jenž v sezóně poveze i kurzové vozy do balkánských destinací. Do Brna bude rovněž prodloužena trasa EC 379 Carl Maria von Weber ze severoněmeckého letoviska Binz. Pouhý rok po svém zavedení jsou tak nahrazeny brněnské expresy a celodenní hodinový interval dálkových vlaků narušují pouze tři povinně místenkové spoje SC Pendolino, které nejspíš ve snaze aspoň někoho donutit k jejich použití nejedou navíc, ale přibližně v polohách systémových hodinových spojů.

České dráhy jako jeden z hlavních kladů nového GVD uvádějí i zlepšení pro cestující do rakouské metropole. Počet přímých vlaků mezi Prahou a Vídní se zvyšuje z 12 na 16, z toho čtyři vlaky SuperCity, které nově umožní jednodenní návštěvu Vídně výhradně s použitím pendolina. Počet spojů z Brna zůstává beze změny, pouze tři páry pravidelných rychlíků budou nahrazeny vlaky EC 70/71 Gustav Mahler, EC 72/73 Franz Schubert, EC 74/75 Zdeněk Fibich a EC 76/77 Gustav Klimt. Prvním ranním spojením z českého hlavního města do Vídně se nově stává povinně místenkový SC 15 Smetana (odjezd 5:57), posledním z Rakouska do Prahy pak EC 70 v 18:58.

Po několika letech beze změny skončí v GVD 2008/2009 přímé spojení Prahy a Lublaně. Známý Jože Plečnik bude přeřazen do kategorie EuroCity a jeho cílovou stanicí se stane Salzburg Hbf. Důvodem změny trasy z Lince jsou zejména rozsáhlé stavební práce v Rakousku, jež negativně ovlivňovaly jízdní doby. Pro cestu do Lublaně jej však lze využít i nadále: ze Salcburku navazuje vlak ÖBB-EC 113 ve směru Villach, Ljubljana a Zagreb gl.kol. Jízdní doba této kombinace, i s 25 minutami na přestup, je přitom o 5 minut kratší než dosud. Při cestách do Grazu, jedné z hlavních destinací dnešního Ex 101, bude možné použít některý spoje ve směru Wien Südbf., odkud již navazují přímé spoje do Grazu. Souprava Jože Plečnika i nadále poveze posilové vozy Praha - České Budějovice, díky čemuž zůstane zachován ostrý kontrast vozidel v rámci jediného vlaku.

Noční spoje: návrat Metropolu a první EuroNight do Košic

Novinku máme i v přepravě na Slovensko. Po letech tradičního vedení vlaků se objevuje i zde spoj Euronight 424/425 Slovakia. Jeho časová poloha ho bohužel činí poněkud neatraktivním například pro cesty do Tater (příjezd již v 5:37) nebo do Pardubic (příjezd 5:20), v případě cesty ze Slovenska. Ten poveze rovnou dva autovozy - do Popradu i Košic a jeho souprava by měla posunout nechvalně známou noční relaci na novou kvalitativní úroveň. Výrazně byl redukován počet zastávek - například mezi Žilinou a Olomoucí vlak nestojí vůbec. Ostatní noční vlaky na východ Slovenska zůstávají zachovány víceméně v současné podobě, včetně posilového R 446/447 Vihorlat.

Na české území se po několika letech vrací noční spojení Budapešti, Bratislavy, Vídně a Berlína vlakem EN 476/477 Metropol, ktorý poveze autovůz z Vídně do stanice Berlin-Wannsee.

Hned dvě varianty budou nabízeny k cestě do švýcarského Zürichu, obě ovšem s výraznou zajížďkou: jedna zůstává tradičně vlakem R 206/207 Matthias Braun s přepojením v Salzburgu na EN Wiener Walzer, kam pojede nově s lůžkovým vozem do Záhřebu namísto Benátek; druhá vzniká prodloužením někdejšího CNL Semper Dresden - Basel - Zürich z Drážďan do Prahy pod novým jménem EN 459 Canopus. Z Prahy pojede spojený s EN 456/457 Phoenix do Amsterdamu. Ke škodě je, že obě spojení do Zürichu mají v obou směrech podobné časy odjezdu a příjezdu a tak si spíše konkurují, než aby se doplňovaly.

O dalších novinkách budeme během dne informovat. Podrobnosti z regionů přineseme v samostatných zprávách.

Zdroj: ŽelPage, ČD, Jízdní řád 08/09 (SŽDC); Text: Josef Petrák, JTB, Adys


Honza Beránek / JTB | 24.11.2008 (16:34)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 18 19 20 21 22 ... 28      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
24.11.2008 (16:22)  
myrha - ze ty delas techniku (1,75 hodiny)?:-))
Pokud jde o to procento, tak asi takto - na jezdeni 810 z diry do diry mozna i min. Na dojizdeni do centra takovych lidi dostanes hodne (projed se nekdy kolem Vidne a hadej, cim jsou ta auta na P+R parkovistich...)

MZ - jen o vypusteni anglicismu a zavedeni cechismu a archaismu to taky neni. Kdyby to ten marketingovy manazer udelal tak, ze by rekl, ze mistenky jsou za 200, ale ze na 90% vlaku je sleva, tak si te slevy nikdo nevsimne a vsichni budou kricet "to je hrozny, mistenka stoji 200":-(

Martin N. - jako tak tohle je uz fakt to posledni:-) Ovsem 4:01 byl skutecne bonbonek:-))
registrovaný uživatel zdenda 
24.11.2008 (16:07)  
JSem se tady dočetl, že na nějakém EC má být v novém grafikonu řazen vůz B??? To je skutečnost???
24.11.2008 (16:01)  
Sice se dá do Brna dostat z Práglu ve 21:30, ale vlak přijede 0:15 do Brna, což znamená si buď vzít taxíka, jít pěšky nebo čekat 45 minut na bus, ještě že aspoň v pátek a v sobotu jezdí půlky. Ale ty se stejně nestihnou, protože vlak bude opožděn :-) Ale příjezdy vlaků po nočním rozjezdu v Brně jsou odjakživa, takže si na to Brňáci zvykli a stejně jezdí brzo nebo do Práglu vůbec. Vrcholem byl příjezd vlaku ráno ve 4:01 z Prahy. Ještě, že aspoň osobáky fungují na rozjezdy, např. Vranovice až 23:05 nebo noční IRO v 0:35 a zpravidla se i čeká na zpožděné busy brněnské noční MHD.
24.11.2008 (15:51)  
docela mě překvapuje zařazení vagonu pro přepravu automobilů do Košičana...a co se týče noční Slovakie a zastávka v H.Lidči "ze služebních důvodů", docela by mě zajímalo, jak se to bude řešit v případě zpoždění 424/425? To na sebe budou čekat tak jak tak na hranicích nebo se udělá provizorně zastávka někde po cestě?
24.11.2008 (15:50)  
Win32 aplikácia na stiahnutie je fajn krok - síce teda užívatelia ostatných systémov majú smolu, ale lepšie ako nič. Pred časom toto isté ponúkali ŽSR so slovenskou verziou, systémom ELIS. Ako zásadnú chybu ale vidím nutnosť novej registrácie - prečo nie je možné použiť napr. účet z e-shopu?! Očividne je to jedna z tých menej premyslených akcií na komunikačnom odbore GŘ...
registrovaný uživatel myrha  mail  
24.11.2008 (15:40)  
twix: do jaké míry je pravda, že jednotky nakoupily ČD? Já měl za to, že si je zaplatili lidé v daních! Najednou si ČD přivlastní něco co je defacto všech? No fuj!!
24.11.2008 (15:37)  
Pro mnohé přítomné je pobuřující, že ČD draze nakoupily naklápěcí jednotky a teď se brání tomu, aby v pátek a neděli jezdily jako vnitrostátní spoje plné studentů, platících velmi sociální jízdné, na relaci kde jiných spojů jezdí mraky. Ujišťuji vás, že všechny ostatní evropské železnice, provozující Pendolina, by s tímto nějak "zametly" už dávno.
registrovaný uživatel myrha  mail  
24.11.2008 (15:27)  
M: takhle bych to ale nehodnotil. Když si dám víno za 300 pak si ho nebudu každý týden kupovat hned dvakrát. Prostě na něco mám a na něco nemám a nevyplatí se mi to. Stání z Hranic do Brna se dá vydržet (1,75h) ale pro většinu studentů je to se slovy: Už ať mám tu školu za sebou a můžu si koupit auto, protože to co jsem zažil každý týden bylo hrozné. Kolik lidí co má auto pak do toho vlaku dostanete? 1%???

Se změnou skupin naštvanosti se dá 100% souhlasit, to co jsem psal bylo, že je to risk a hledá se ideální stav, kdy bude platit poptávka=nabídka. Jakmile se přestřelí pak se poměr změní..
registrovaný uživatel M 
24.11.2008 (15:26)  
SAMOZREJME, ze to nebude vyhovovat vsem. Pokud je ale previs poptavky, tak nyni je pulka lidi nasranych, protoze nedostanou listek (zpravidla jsou to ti, kteri nevedi 2 mesice dopredu, kdy jim konci skola...). Ted budou nasrani ti, kterym bude hodne dat 114 (nebo kolik) korun navic. Porad nekdonasranej bude - akorat se asi zmeni slozeni tech skupin. "Vedlejsim" produktem preskupeni skupin budou vetsi trzby pro CD.
Problem by byl, kdyby ty vlaky jezdily prazdne a jeste se zdrazilo. To by asi trzbam skutecne neprospelo:-)
registrovaný uživatel M 
24.11.2008 (15:22)  
No dobre, je to hodne. Ale je to tvoje volba. Je to jako dat si krabicovy za 30 nebo nejaky lepsi vino za 300. Nemuzes rict "krabicovy je hnus a boli z toho hlava" a soucasne "ale kdo by dal 300 za vino":(

Z meho pohledu - pokud je to ak blizko, ze se uz mistenka (subjektivne) nevyplati, tak se to asi da vydrzet i ve stoje...
  1 ... 18 19 20 21 22 ... 28      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko