Ústecký kraj - Ombudsman Otakar Motejl prošetřil okolnosti vydání správního rozhodnutí o zrušení tratě 132 "Kozí dráhy" a došel ve své závěrečné zprávě k závěru, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu se Státní politikou životního prostředí a především s Dopravní politikou České republiky. Nebyly prý také dodrženy všechny nutné podmínky, vedoucí k možnosti zlikvidovat trať, a z celého postupu je znát snaha co nejdříve uvolnit pozemky pro stavbu dálničního přivaděče. Verdikt ombudsmana je ovšem zřejmě jen výkřikem do tmy, protože jeho rozhodnutí nejsou pro žádný orgán státní správy závazná.
Ombudsmanovi se nelíbí ani okolnost, že na trati byla ze strany úřadů, rozhodujících o jejím dalším osudu, uměle utlumována osobní doprava a počet přepravených cestujících namísto jejich dalšího rozvoje. Rozhodnutí zrušit tzv. Kozí dráhu a postavit místo ní přivaděč k dálnici D8 je v rozporu se snahami podporovat ekologickou hromadnou dopravu na úkor individuální. Zrušení trati má navíc přijít až po vyčerpání všech možností o zefektivnění provozu. Kromě ombudsmana si to myslí i Ministerstvo životního prostředí a představitelé několika dotčených obcí, například starosta Telnice Jaroslav Doubrava. Ten označil ombudsmanovy závěry za "hlas rozumu proti úřednické zvůli".
Proti je kromě děčínského magistrátu také krajský radní Milan Franc. Opírá se o dokument z roku 1975, který minulý týden zveřejnil děčínský primátor Vladislav Raška, označující dotčenou dráhu za nerentabilní. „Už tehdy byla dráha neperspektivní. Dnes je dávno za zenitem. Osobně se domnívám, že přivaděč v budoucnu povede právě tudy, protože nikudy jinudy se nepostaví,“ sdělil Franc. Zároveň dodal, že nepočítají s objednáním dopravy na této, ale i dalších regionálních tratích. Odpovědnost za hrozící likvidaci Kozí dráhy však odmítá: „Pokud pan Motejl vyzývá k nerušení dráhy, musí se obrátit na vlastníka, tedy ministerstvo dopravy. Kraj nemá s rušením tratí nic společného.“
SŽDC na trati zatím zavedla výluku, trvající nejméně do konce roku. Podle mluvčí Anny Kodysové si na ní nikdo neobjednal vlaky, proto ji SŽDC zatím nebude opravovat a peníze bude směřovat do potřebnějších projektů. Pokud prý ale někdo dopravu objedná, proběhne oprava v nejkratším možném termínu. Aktivisté spolu s částí politiků spoléhají na krajské volby a na změnu složení zastupitelstva. Věří, že po volbách bude notně obměněné a že bude nakloněno tomu, objednat pravidelnou dopravu na Kozí dráze. Krajští zastupitelé schválili už před časem napříč politickým spektrem koncepci o stanovení rozsahu základní dopravní obslužnosti drážní dopravou na léta 2009 – 2026. V ní se počítá s útlumem osobní dopravy na některých tratích.
zdroj: Deník, ilustrační foto © JTB.
| 10.9.2008 (18:07)
Ale z jiného soudku - právě gumokolisti jásají nad poslední stavbou dálnice A6 v Bavorsku, jak budou v Paříži přesně za poloviční dobu než vlakem. Za perlu však stojí, že zmíněných 20km dálnice stálo na chlup přesně poloviční prachy, než stojí dálnice u nás ve stejně náročném terénu. Asi tam mají systém očištěn od takových případů, kteří vydělávají na "režii" státních zakázek.
Tesnov - dominantne urovnove krizeni jiz temer od Vysocan, zejmena skrz cely Karlin, bez peronizace. Napojeni na MHD vynikajici - a samozrejme jdnokolejne. Kapacitne bylo lze prevest - a jsme u toho zpozdeneho noveho spojeni.
Privadec k D8 z byvaleho okresniho mesta - s nemalou nadsazkou to ma skoro takovy vyznam, jako kdybych vyzadoval zastavovani EC Berlin - Praha v Zast. Cítov a to na znameni.....
Pokud jde o D8 a přivaděč, jedno souvisí s druhým. Pokud chcete realizovat dálkové spojení tím směrem přednostně po silnici i za cenu poměrně značného zásahu do krajiny (včetně permanentního zatížení hlukem), budou nejspíše i obyvatelé Děčína a okolí nuceni silnici využívat. Tzv. přivaděč je řešením, které má z nějakého mně neznámého důvodu zabránit nárůstu počtu automobilů s lidmi na stávajících silnicích vedoucích obcemi, kde titíž lidé (leckdy také volající po dálnici) bydlí. Možná, že by tyto silnice očekávaný (dálnicí vyvolaný) nápor nezvládly, nebo alespoň ne při dodržení hygienických omezení v obcích. Takže je sice hezké nechtít přivaděč a chtít dálnici, ale - jedno souvisí s druhým. O alternativě v usnadnění a posílení železniční dopravy se - jako obvykle - neuvažuje, protože to by chtělo - opět - politickou vůli. Podobně jako u toho Těšnova...
Tesnov byl krasny, ale dopravne trochu problematicky. Jen to nove spojeni se opozdilo o nekolik, asi tak 6 az 8 petiletek....
Nó, Kozi draha, tot otazka ekonomicke vyhodnosti a tady je jaksi regionalne-politicky zabumlovana moznost cokoliv overiti. Snad jen (politicke celostatni) rozhodnuti ve smyslu "nedotovat z verejnych rozpoctu autobusy tam, kde jezdi paralelne s drahou" by to mohlo zachranit.
Muj nazor na poterbu privadece z Decina k D8 je subjektivni a determinovany "nedostatecnou velikosti druhdy okresniho mesta" pro stavbu takoveho rozsahu z verejnych prostredku. Ale dostavba D8 jako takove - to je vec dle meho potrebna a spechajici, cert vem chranenou oblast i jeji zelene "chranice".
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










