..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Tarify Jízdní řád

Ďalšie z regiónu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   
26.11.2009 (10:38)  
miropiro: Řekl bych, že nové ceny eLišek jsou prakticky ve všech relacích stále bezkonkurenční. Velký průšvih vidím v omezení na jednu eLišku denně, tím se konkurenční výhoda u zpátečních cest zcela ztrácí.
26.11.2009 (10:34)  
Je někde přehled, kolik budou jednotlivé relace eLišek stát? Já to zatím nikde neobjevil. Zajímalo by mě, co provedli s absolutně nejdražší eLiškou na trase Pardubice-Hradec Králové (22km za 160 Kč, případně šťastná za 40Kč x zákaznické jízdné 27Kč)
26.11.2009 (10:03)  
Nezapomínejte na SPPO:
314. Držitel In-karty/Rail plus muže požádat o návratek ceny zaplacené aplikace v prípade, že CD zmení nebo upraví v prubehu její platnosti podmínky slevy. Návratek se vypocte jako pomerná cást ceny na jeden den za období ode dne následujícího po dni, ve kterém uplatnil právo z prepravní smlouvy, do posledního dne platnosti zaplacené aplikace.

ELiška je vyhlášena jako akviziční nabídka v PTV a není tedy přímo "slevou In-zákazníka", ale žádosti se posuzují individuálně, takže to klidně zkuste.
26.11.2009 (10:03)  
Michal Bláha:
Ano, to máte pravdu. Nicméně právě tato nabídka činila České dráhy na určitých relacích bezkonkureční (z hlediska jednotlivce, uživatele In-karty, pokud by jelo více lidí autem, tak budiž...) a teď to ruší.
registrovaný užívateľ Sim 
26.11.2009 (10:01)  
Otevre se dalnice a busy zrychli, zdrazi se vlaky (ano, bezne jizdne zustalo nezdrazeno, ale reknete mi, kdo jezdi Praha - Ostrava jinak nez na nejakou specialni nabidku?) a jejich jizdni doba se nezmeni (proc? vzdyt jizda pres Liben by mela byt rychlejsi nez pres Vrsovice, nejen ze je to kratsi, ale zaroven se jede po novych kolejich) ... pokud se to vyklube podle ocekavani, nebude nutne si proluzovat Inkartu.
26.11.2009 (9:52)  
Kobros:
U inG by podobně jako u jiných jízdních dokladů měl být možný dvouměsíční (šedesátidenní) předprodej. Loni jsem si takto kupoval inZ a nebyl to problém.

ad loterie eLiška a inZ (miropiro, TTtrain):
Nikde v podmínkách inZ nemáte slíbeno, že nějaká eLiška bude. Navíc tím, že se jedná o mimotarifní slevu, může být eLiška ze dne na den zrušena.
registrovaný užívateľ TTtrain  mail  
26.11.2009 (9:48)  
Milé ČD, investoval jsem do Vás nemalé peníze za In-kartu. Koupil jsem ji proto, abych mohl využívat vaši loterii "eLiška", za předem jasně stanovených podmínek. Ale teď koukám, že podmínky se mění. Na "eLišku" budu moci cestovat pouze jednou denně a zpět už si budu muset připlatit. Takovou "změnu podmínek" považuji z vaši strany za podraz. Argumenty o spekulacích mne naprosto nezajímají, to je pouze váš problém a ukázka vaši neschopnosti takovou věc ohlídat. Vaše snaha vyhnat cestující z vlaků se jistě nemine účinkem.
registrovaný užívateľ PES38 
26.11.2009 (9:23)  
S tou e-liškou mě dostali, ale neuvědomili si jednu věc, že Autem nově Pha-Ova 3 hodiny, vlakem taktéž,a celé rodině se vyplatí jet autem,než vlakem.Viděl bych to tak, že více lidí uteče do autobusů SA,a aut,a vlaky budou plné jen ve dny, kdy Lidl a ČD vyhlásí Lídlenky.

Autem možná, ale BUS s vmax 100km/h to za stři hodiny asi nezajede. I když u SA veřím, že ano, jejich lítání 130km/h je proslulé.
registrovaný užívateľ paolo 
26.11.2009 (9:20)  
Filip Janev: No 3h po dálnici to trvá jen teoreticky, reálně jen v létě v noci ze soboty na neděli. Ale problém je spíše v tom, že pendolíno se šourá 3h, místo aby to stlačilo na 2h30m.
registrovaný užívateľ paolo 
26.11.2009 (9:09)  
Tak Jančuru sice nepustí do regionů, ale zato mu posílají cestující zpět do žlutých busů z Prahy do Brna.
  1 ... 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko