..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   
26.11.2009 (13:25)  
myslim si ze lidlnet to neovlivni je to jen reklamni tach ale co by pomohlo jestli vite tak o trasu ostrava-praha a zpet se uchazeli dve soukrome firmy ktere chtely jezdit ale čd jim to nedovolila a ty by jezdily za 200kc proto vlastne vznikla pred 3 roky eliska ted vi čd ze jim uz konkurence nehrozi tak to proste zvedly
registrovaný uživatel myrha  mail  
26.11.2009 (13:23)  
M: k tomu příspěvku ozlevnění o 3Kč. Co kdyby dráhy udělaly ten experiment a zlevnily o víc kaček, řekněme na polovinu. Myslím, že pak by si mnoho auťáků řeklo proč nejet tím vlakem. To je to samé jako v hypermarketu, proč tam ti lidi jezdí? Ví přece, že tam nakoupí levně a že se jim to vyplatí.. Cena a peníze jsou pro většinu lidí obvykle až na prvním místě;)
26.11.2009 (13:22)  
ta skupina jako jela z Prahy do Ziliny A ZPET za jeden pracovni den?!?
Ne, libovolný den tam a libovolný jiný den zpět.
registrovaný uživatel šohaj 
26.11.2009 (13:15)  
to Michal Janko: Ten marketingový postup sedí do puntíku! Má to celé naštěstí jedno pozitivum - dřív nebo později příjde zase nějaká neprofláknutá akční nabídka;-)))

K poptávce: Dnes bohužel vlaky ČD jezdí jen ten, pro koho je to nutnost (=kdo nemá opravdu jinou aspoň trochu výhodnou variantu) a nebo železniční fanda. Čili zdražení poptávkou už nemůže moc zamávat!!! Ovlivnilo by ji jen zlevnění (viz např. Lidlenky).

CENY ELIŠKA - našel jsem to tady:

http://www.k-report.net/discus/messages/28/e-li_ka-177536.pdf
registrovaný uživatel myrha  mail  
26.11.2009 (13:13)  
M: Analýzu jak se vyplácí zastavení v NJ a FM před sebou nemám, každopádně je to složitější než říct, že na stávající trase je to "za míň km víc měst". Je to hold experiment, který ukáže, zda se to bude rentovat víc jen s Ovou samotnou či v jiném pořadí.. Já jen chtěl říct, že k té jízdě po novém kusu dálnice nemusí dojít automaticky, jak to vypadá že se diskutující domnívají.. ;)
26.11.2009 (13:11)  
souhlasim to co udelali s eliskou je maras ja mam auo na plyn kdych sehnal 3 lidi z prahy do ostravy a zpet tak nas 1 cesta vyjde
na 166kc co je dnestni cena elisky
kdyz jsem jel autem do s ostravy d oprahy zkousel jsem pres autostop ale marne proste budem jezdit za drahy peniz a nebo cast trasy na cerno
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (13:06)  
myrha - tezko rict. Je taky mozny ze to nepojede Ova-FM-Ol, ale FM-Ova-Ol. Pripadne "sluzbu", kterou ted vykonava FM bude delat Havirov, Karvina a FM bude ponechany osudu.
Anebo ne - na rychlost autobusu dalnice vliv prilis nema, protoze ani na "stare" silnice nejsou vesmes zadne obce
registrovaný uživatel myrha  mail  
26.11.2009 (13:02)  
Ke slevám se raději vyjadřovat nebudu:) K tomu co se chci vyjádřit je toto: Myslím si, že se po otevření "dálnice" do Ovy (z části to ale dálnice není stále, jede se po R46 a R35, samotná D1 je těžce v nedohlednu) moc tras busů nezmění. Pro autobusové dopravce je přece lepší zastavit v exponovaných městech Nový Jičín a Frýdek Místek (jako dosud) než jet pustou dálnicí až do Ostravy.. Čili podle mě to nepřinese změnu vůbec, spíše bych se divil pokud by to změnu přineslo. Akorát se busům pojede líp na stávající trase. Po dostavění R48 to pro ně bude ještě lepší (lepší jízdní doba), ale na trasu to opět mít vliv nebude.
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (12:54)  
Nick - souhlas

Jinak takova zajimavost - kdykoliv CD cokoliv zdrazi (pricemz klidne to muze byt i zakladni jizdne o v prumeru tri koruny), tak sem stotricet lidi napise, jak ho to vyhani do aut a autobusu. Priste CD zdrazi zase a ZASE ti uz petkrat vyhnani lide utikaji do autobusu... Naopak, kdyz CD zlevni (o ty tri koruny), tak nikdo nejasa, nikdo se hromadne nevraci. Protoze se zlevni o pouhe tri koruny, zatimco predtim to bylo brutalni zdrazeni o plne tri koruny!!
registrovaný uživatel M 
26.11.2009 (12:52)  
Filip Janev - pokud ted to autem trva 3 hodiny (ja si to teda nemyslim), tak predevcirem to trvalo 3:20. Takze jak dnes, tak predevcirem se to rodine vyplatilo autem...

Vsichni - je dobry, jak diky zdrazeni elisek (pricemz ty do Ostravy stejne dostaly akorat studenti aspod. a normani clovek si o nich mohl nechat zdat) budete prechazet do aut a autobusu. Kupodivu nikdo jaksi nepocita s tim, ze zdrazi i ty autobusy a auta. No ale neni nad racionalni ekonomicky kalkul se vsemi informacemi, ze?:-))

S cim souhlasim, je to, co napsal babilon. Jedna eliska denne je divny omezeni.

Jiri Vosecek - fakt by mne zajimalo, kolik tech CD NEtu se prodalo, fakt by mne to zajimalo... V pracovni dny skupiny v podstate necestuji, o vikendu se da jet na SONE. No ale CD neco zrusily a je potreba z toho udelat skandal.

Oto - a ta skupina jako jela z Prahy do Ziliny A ZPET za jeden pracovni den?!? Tak tohle urcite ovlivni alespon polovinu lidi, co jezdi vlakem...
  1 ... 12 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko