Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.
Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.
Novinky na síti SŽDC
Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.
Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.
Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.
Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.
Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano
Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.
Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.
Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.
Co nás čeká dál?
České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.
ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.
Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone
| 26.11.2009 (7:00)
Omyl. Polovinu z peněz vybraných navíc si (pravděpodobně) budou moci nechat pro sebe. Je to ve smlouvě s MD na rychlíky, mělo by to být i v nových smlouvách s kraji.
Protože: Když tedy pominu všechny blázny do železnice, ty by rádi ušetřili (s obyč. jízdným nemohou a záměrně neodhaduji jejich počet) a ty co hold nemají jinou možnost jak se dopravit z bodu A do bodu B pak zůstávají ti co jezdit vlakem chtějí kvůli kvalitě (komfortu) a klidně si za něj zaplatí i "standart". No jo - ale chyba lávky - ač se ale dráhy snaží sebevíc se prezentovat jak jsou dobré a jak říkají nechcou být levnější ale kvalitnější zatím se jim to jaksi nedaří a může za to více faktorů (zpoždění, úroveň vozů...). Veškerá marketingová snaha jde v niveč a společenský názor (většina lidí jsou ovce) je takový jaký je. A když se k tomu přidá cena, tak je námět na hospodské řeči hotový.. Dokud není kvalita, měla by jít dolů i cena, opravdu tomu tak není?? Proč nepřiznají, no nedaří se nám to, tak vás, naše zbylé cestují odměníme. Ale ne, my vás ještě přidrtíme a vyždímáme z vás co nejvíc, z té hrstky co tím vlakem ještě jede z jakéhokoli důvodu. Ty prachy by mi za to nebylo líto dát ale dnes a za to čím jezdím opravdu není za co (buď B na stojáka a 90km v 810 nebo nazpět jako 3-4ks dobytka celých 160km v oddíle Bdmtee, ve dvojce to ještě jde, aspoň do toho půl místa naproti dám nohy. Za maximální komfort považuju výjimečně jedoucí 842, škoda že jen na 25km/160km!!!!). Až budou mít slibované nové vozy, je i pochopitelné to zdražení, ta kvalita se platí všude, ale tu jí zatím moc není a ta co je tak to je loterie. I v Německu se platí kvalita proto srovnávat ceny u nás a v Německu z pohledu vozového parku je šílenost. Na Slovensku s tím něco dělají a jsou skoro hotovi ale u nás??
A IN slevy? Proč nejsou založeny na bázi ujetých km/zaplacené ceny? Já nechci slevu zadarmo ale nechci ji za paušál. Veškeré bonus programy tak fungují, že něco utratíte a získáte odpovídající slevu, jen tady to prostě nejde:( Model by šel odvodit od EPIKu, ty 3% z peněženky fungují skvěle. Chápu, že teď v rozjetém vlaku se to nedá měnit tak snadno ale o tom páni na příslušném odboru měli přemýšlet dříve. Nyní je to nějak postavené na hlavu.
Clanek: elisky zdrazuji, nekde bude obrovske zdrazeni.
Par diskutujicich: je to hruza, zase zdrazovani, je to hruza, budeme muset jezdit autobusem nebo autem
Turbik: Diky eLisce jezdim vlakem, ale zmeny mne z vlaku asi zase vyzenou
Realita: Na Turbikove obvykle trase ke zmene v podstate nedochazi. eLiska zdrazi z 160 (pokud teda necekal na den jizdy za 120) na 170 korun. Takze zadne obrovske zdrazeni, zadne presouvani se z vlaku do autobusu, nic takoveho
Taky jsem jezdil na elisku, taky to nebylo vzdycky do Prahy.
Jo a ciste pro tvoji informaci (nevim, jestli se to k tobe doneslo) - eliska Praha-Brno podrazi o 10 (slovy deset) korun. SA rej taky bude o neco zdrazovat. Takze jestlis doted jezdil vlakem kvuli vyhodne cene, tak se pro tebe nemeni vubec nic...
MJ - Ted lide nebudou vedet, kolik eliska stoji, driv pro zmenu vubec nevedeli, jestli ji vubec dostanou... To, ze se trasa Ostrava-Praha jezdilo i na Ostrava-Vary byl zjevnej bug a ten to ma odstranit. Stejne ceny pro vsechny relace byl taky "bug" a byl nelogickej. I pri znormlaneni cen elisek porad plati, ze to bude vyhodne... Ne, uz to nebude "zadarmo"...
BE se neosvedcily? By mne fakt zajimala tvoje koncepce. Proc myslis, ze se BE neosvedily? Jo, jasne - protoze byla sptana kampan. Cece, ze ty mas doma uz pet oceneni reklamar roku. O tebe se firmy musi pretahovat. Akorat nevim, jestli nahodou ne jako o horkej brambor:-))
Muzu si vymyslet milion kampani. Jestli ale ve vozovym parku na BE mam k dispozici to lepsi z B, tak z hovna bic neupletu. Podle myho soudu se BE uplatnily extremne dobre, protoze jednak byly cestou k hodinovemu EC taktu Praha-brno, dvak asi po 45 letech nabidly vecerni spojeni z Prahy.
Co nam (ano, zamerne pisu nam) neni jasne, kde beres ten svuj klausovsky pocit, ze vis naprosto presne, jak CD ty BE zamyslely. jinak receno - proc si myslis, ze to nebylo planovany na ten jeden rok? Treba to fakt bylo na jeden rok a brozurky a instruktazni videa tocily kvuli jedne sezone. Tohle te nenapadlo, ze? To je fakt zakazany tisknout brozurky kvuli jednomu roku? Kde to uci? Je to na strane dve vsech ucebnic ekonomie? Supermarket tiskne letaky kvuli jednomu tydnu. Taky spatne?
Ano, BE byly propagovany jako neco noveho, sveziho. Protoze to BYLO neco noveho (jestli sveziho nevim). Po roce prislo jeste neco svezejsiho a novejsiho. Vy v praci mate uz deset let stejny brozurky, nabidky, vsechno? Co prodavas? Veterany?
Fakt by mne zajimalo, jaka kampan a stretegie by ukojila tveho marketingoveho ducha. Zatim vim akorat o jedne a to jsou jednotny natery. Coz je asi to posledni, protoze u nas stejne zadny jiny spolecnosti osobni vagony vicemene neprovozujou a kdyz uvidim vlak, tak si pod tim stejne vybavim CD. Bez ohledu na to, jestli je ten vlak zelenej, cervenej nebo blede modrej...
Jinak jsi toho moc nevypotil...
A furt cekam na tu tvoji teorii, jak nizsi jizdne vytahne ceske zeleznici trny z paty a k cemu to vlastne bude dobry
Vysvětlím nekoncepčnost na příkladu eLišky.:
Liška při svém zavedení znamenala jednotnou cenu pro všechny nabízené relace. Jednoduché, zapamatovatelné, snad jen ten prodej Internet > karta/tisk > pokladna mohl být snazší. Když dráhy eLišku zavedly, jistě sledovaly nějaký marketingový cíl, mělo se to pozivitně odrazit v tržbách.
Pak byla zavedena šťastná eLiška (s propagací Praha-Brno za 35 Kč). Fajn, byla to polovina/čtvrtina jízdného.
Pak začali lidé eLišku objevovat a využívat.
Pak byla eLiška zdražena. Fajn, zdražovalo se jízdné i zákaznické jízdné, i když teda eLiška podražila víc, pořád dobrý.
Horší zprávou (teda v podání ČD spíš mlčením) bylo, že Šťastné eLišky už nebyly tak výhodné a po tolik inzerovaném spojení Praha-Brno za 35 Kč nebylo ani památky.
eLišku začalo využívat stále více lidí, stávala se populárním produktem, dost lidí si kvůli ní pořídilo inKartu.
A teď přichází zpráva, že to, na čem byla eLiška postavena (tedy jednotná cena) se zcela ruší, místo ní nastupuje poměrně složitá tabulka, takže většina lidí dopředu neví, na kolik je ta eLiška vyjde. Výhodnost nabídky se na nejvyužívanjších relacích ztrácí, lidé, co si kvůli eLišce pořídili inKartu, si rvou vlasy.
Tak tomu já říkám nekoncepčnost.
Ne tomu, že nějaká nabídka je koncipovaná jinak než běžné jízdné, ale tomu, že ČD nemají dopředu promyšlené, co chtějí danou nabídkou dosáhnout a jednají reaktivně, pohřbívají úspěšné produkty zaživa, nabalují na ně postupně různé výjimky, omezení a zdražení, až zcela ztratí atraktivitu.
Brněnské expresy se neosvědčily, protože jezdily prázdné. Prázdné jezdily proto, že při porovnání cena/výkon vycházely ze souboje s IC/EC a busy SA pro většinu lidí na posledním místě.
Dotace na EC, pokud vím, byly schváleny až poté, co už byly brněnské expresy v jízdním řádu. Urputné snahy ČD narvat v minulém jízdním řádu na kdejaký zavšivený vlak kategorii EC/IC si tady na Želpage všiml kdekdo (viz články Modrá armáda nastupuje apod.). Dohody se zahraničními partnery nakonec vypadaly tak, že v ČR se vlak honosil kategorií IC/EC/SC, kdežto v zahraničí právem dostal kategorii nižší. Kromě toho byla protažena některá EC do Brna, na to dráhy nepotřebovaly zahraničního partnera.
Brněnské expresy byly propagovány jako snad žádné jiné spoje v té době, mělo to být něco nového, svěžího. byly vydány brožurky, vozy dostaly facelift podobné dnšní "humanizaci", v každém kupé byla poměrně velká reklama, marketingové texty byly i z boku.
Pokud by to, že mezi námi budou jen jednu jedinou sezónu, bylo součástí nějaké koncepce (plánu), pak by byly peníze na jejich propagaci vyhozené.
Ale tak to není: Brněnské expresy byly myšleny jako konkurence SA, konkurence, která zákonitě neuspěla.
PS:důležité je tučně :-)
Jelikož dotace dorovnávají ztrátu, tak ČD zlevněním víc peněz nezískají. Ale získají tím více cestujících a lepší image. A tím větší šanci, že dotace budou pokračovat.
Přece se nemůžu ohlížet na relaci Praha-Rokycany při stanovování ceny do Plzně. Sice to pár lidí z Rokycan "zneužije", ale železnice by se snad měla zaměřovat na dopravu mezi velkými městy a ne žít z děr po cestě.
Tak nejak:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










