..: Jízdní řád a tarif pro rok 2010 :..

ČD 754.026 v barvách Najbrt, R 667 Petr Vok, 21. 11. 2009, foto: Tomáš Kubovec Praha – Neděle 13. prosince 2009 přinese kromě jiného zcela nový jízdní řád vnitrostátních a mezinárodních spojů, drobné i výraznější úpravy vnitrostátního tarifu Českých drah, podle všeho také 10letou smlouvu pro ČD od Ministerstva dopravy ČR i všech krajů ČR, nové a staronové názvy vlakových spojů, exotické jízdní relace a víceméně stejný vozový park jako letos, jen stále více v bledě modrém. Podle parametrů dojednávané smlouvy má být příští rok pro dopravce 2% ziskový za předpokladu, že se zvedne sazba DPH z 9 na 10 % a bude podepsána tolik diskutovaná dlouhodobá smlouva mezi Ministerstvem dopravy, resp. kraji a ČD. Nejzásadnější zprávou pro cestující ale zřejmě je, že obyčejné a zákaznické jízdné dráhy slíbily nezvyšovat.

Jízdní řád pro rok 2010 vychází z toho letošního, a proto se v mnohém nemění. K posilování linek došlo především tam, kde to citelně přinese efekt cestujícím a naopak linky pro dráhy a kraje neperspektivní byly oslabeny. Celkově ubylo spojů o 2 %, ale toto číslo je různé kraj od kraje. Nejvíce zredukoval osobní železniční dopravu Královéhradecký kraj – o 8,5 %. Málo využívané regionální spoje, které jezdí v současném jízdním řádu v sobotu, neděli a v dopolední a večerní době, budou na základě jednání s Královéhradeckým krajem omezeny a na dvou tratích je doprava vedena prozatím do 13. března 2010 (tratě Kopidlno – Dolní Bousov a Opočno pod Orlickými horami – Dobruška). Podobně je na tom také Zlínský kraj, který seškrtá 6 % spojů. Například na lokálce z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic zmizí skoro polovina spojů. Ty jsou ale vybrány tak, aby byla trať pro cestující stále dostupná. Změny v mezistátní dálkové dopravě jsme vám již představili.

Novinky na síti SŽDC

1116.087-6 'Polen', REX 2360, Dürnkrut, 2. 5. 2008, foto: Juraj Streber Letošní výluková a stavební činnost přinesla několik inovací na drážní síť. Díky dokončení elektrizace trati Šatov – Znojmo vznikne nové vozební rameno z Vídně. Na jih Moravy tak budou zajíždět patrové vratné soupravy s lokomotivami řady 1116 Rakouských spolkových drah.

Druhý nově elektrizovaný úsek se nachází severněji na Moravě – elektricky se nyní dá přijet ze Zábřehu na Moravě do Šumperka. Díky tomu vznikne hodinový interval osobních vlaků Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc hl.n. – Nezamyslice. Vozební rameno ze Zábřehu do České Třebové bude odděleno a většinu vlaků na této koridorové trati povede místo klasické soupravy s elektrickou lokomotivou pouze motorová jednotka RegioNova. Elektrifikace ovlivní i vozbu po trati přes Ostružnou, kudy z Brna do Jeseníku budou vedeny pouze 2 páry vlaků, ostatní budou převedeny na spěšné vlaky výchozí ze Zábřehu na Moravě.

Během září tohoto roku začala také mnoho let diskutovaná elektrizace trati z Lysé nad Labem do Milovic. Od prosince bude v rámci pražského Eska vytvořena linka S20 z Prahy–Masarykova nádraží do Milovic, která bude v provozu o pracovních dnech s hodinovým intervalem. Nasazeny budou elektrické patrové jednotky CityElefant. Víkendový provoz zajistí motorové vozy z Milovic do Lysé s návaznými spoji do Prahy.

Díky dostavbě traťového úseku Praha–Libeň – Praha-Běchovice a rekonstrukci stanice Praha–Libeň jako takové dojde k plné aktivaci Nového spojení. Stanice Praha–Vršovice již na trati 011 Praha – Kolín uvedena není a všechny vlaky jsou vedeny přes Libeň a Nové spojení. Z hlavního pražského nádraží se stane centrální přestupní bod. I průjezdné vlaky z Maďarska a Rakouska do Německa budou jezdit úvratí přes Prahu hl.n.

Základní jízdné nedraží, některé nabídky však ano

Proti minulému roku jsou letošní úpravy tarifu ČD víceméně jen kosmetické. Předně, cena roční aplikace In–gold, opravňující k neomezenému cestování všemi vlaky a oběma vozovými třídami, se dostává cenou na svou zaváděcí hodnotu 22 000 Kč. Kratší časové varianty jsou upraveny analogicky. Bohužel varianta nevyžadující čipovou In–kartu/Rail+ nazývaná Klasik, je zrušena bez náhrady. Kromě toho se ruší i jednodenní síťový doklad ČD Net ve variantě pro 2 – 5 osob, který byl prodáván za 990 Kč. Varianta pro 1 osobu zůstává s cenou na úrovni 450 Kč, ale pouze pro držitele zákaznických In–karet, ostatní si nově zaplatí 600 Kč. Novou nabídkou pak bude týdenní varianta ČD Net 940 Kč, resp. 1250 Kč pro ty, kteří nejsou držiteli zákaznické karty dopravce.

Zásadní revizí cen a pravidel projde akční nabídka eLiška pro cestování mezi krajskými městy České republiky. Zástupci dopravce se netají tím, že chtějí zamezit „spekulativnímu nákupu na jiných trasách a suplování žákovského jízdného,“ kdy lístky pro relace Ostrava – Praha, ale i Ostrava Plzeň, Karlovy Vary a Ústí nad Labem byly dlouho dopředu beznadějně vyprodány. Nová pravidla nastavují limit na počet dokladů – na jednu In–kartu si lze koupit jedinou eLišku na jeden den. Dále budou trasy cenově rozlišeny. Např. trasa Olomouc – Brno, kdy eLiška byla dokonce dražší než obyčejné jízdné, bude nově zlevněna o 50 % na 80 Kč. Naopak třeba Ostrava – Karlovy Vary bude nově stát 430 Kč. Nejtypičtější relace budou nabízeny za 170 Kč (Praha – Brno) a 260 Kč (Praha – Ostrava). Nově mají být nabízeny dva cenově různé kontigenty pro danou relaci. Po vyprodání eLišek nižší ceny bude automaticky nabídnutá cena vyšší, ale stále atraktivní. Při nevyzvednutí budou jízdenky automaticky propadat a peníze nebudou cestujícímu vráceny.

Aktualizován bude také seznam eTiketů pro cesty do zahraničí. S ukončením páru vlaků EC Comenius zaniká také akční nabídka pro cestu Praha – Krakov. Nově i jízda do Lublaně bude vyžadovat 2 přestupy vzhledem ke zkrácení trasy nynějšího EC Jože Plečnik z Prahy pouze po Linec a upravení i jeho pojmenování na IC Anton Bruckner. Nově přibudou nabídky z Prahy a Brna do Stralsundu, a z Prahy do Villachu, Bregenzu, Innsbrucku, Grazu a Klagenfurtu.

Co nás čeká dál?

České dráhy, Asociace krajů ČR a Ministerstvo dopravy se snaží finalizovat a podepsat veškeré dlouhodobé kontrakty do 3. 12. 2009, protože podle směrnic Evropské komise po tomto datu bude nutné na takové projekty vypsat výběrová řízení. To je ožehavé téma, zejména po překvapivém zrušení výběrového řízení v Plzeňském kraji. Někteří soukromí dopravci nyní volají po žalobách u evropských soudů. Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek pro ČT ale uvedl, že podle právních rozborů je vše v pořádku. Jestli bude mít tato kauza nějakou dohru, to uvidíme v následujících měsících.

ČD kromě provozu podle nového jízdní řádu spustí také nové webové stránky, jejichž součástí má být i cenový asistent. Na jeho důkladné vyzkoušení se v redakci již těšíme. Nový, více modrý a elegantnější design začnou dostávat také zákaznické In–karty/Rail+. Na tu nově získáte předvánoční slevu třeba u mobilního operátora Vodafone. Slevu 20 % pro držitele karet poskytuje také pražská firma Halotaxi.

Zdroj: České dráhy – Novinky v dálkové dopravě, Změny v JŘ 2010, Novinky v Praze a Středočeském kraji, Novinky v Pardubickém kraji, Novinky v Olomouckém kraji, Tarifní novinky, Vodafone


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 26.11.2009 (7:00)
Related newsopen/close

More on Tarify Jízdní řád

More from Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 17      Zpráv na stránku:   
26.11.2009 (21:55)  
Prosím, nepoužívejte Vodafone či další mobilní operátory jako příklad. I když mají právo vám tarif změnit na dnes platný, dělají tak až po mnoha letech (např. O2 nyní ruší tarify někde z roku 1996), do té doby platí ceny z doby, kdy jste uzavřeli smlouvu (pre-paid i post-paid). Což je podstatný rozdíl oproti ČD, kde vám slevy na v říjnu pořízenou In-kartu v prosinci změní.
26.11.2009 (21:54)  
M
Ty se mi snad zdáš!
Současná humanizace = +/- úprava vozů pro brněnské expresy. Ty se nesvědčily, protože nebyly promyšlené. ČD na ně dělaly kampaň a naivně si myslely, že právě ony budou konkurovat SA. ČD navíc v tom roce dostaly stamiliony na EC, takže pak je samozřejmě zavedly, kde mohly.

Čti, co píšu. Nekritizuju konec brněnských expresů, ale to, jak nekoncepčně byly zavedeny. Nebo mi snad chceš tvrdit, že to byl promyšlený plán, všechny ty vagóny upravit a opatřit reklamními nápisy, aby za rok bylo po všem?

Co to je "časově neomezená omezená akce" snad víš jen ty (a možná nějaký marketingový mág z ČD). Naše (a jakákoli normálně fungující) firma ohlašuje "protikrizové" akce předem jako dočasné ("šrotovné do konce roku", "v listopadu neplatíte poštovné" apod.)
Naopak stálá nabídka je třeba "při nákupu nad 5000 Kč neplatíte poštovné".

Vodafone je mladý operátor a mobilní komunikace se strašně rychle rozvíjí, ale za těch 8 let, co u něj sem, mi tarif nezměnili.

U ČD však zákazník neví, co je stálá, a co dočasná nabídka. A co je nejhorší, "strategie" firmy budí dojem, že to nevědí ani lidé z ČD.
Dost lidí třeba dala tisícovku za In-Kartu hlavně s vidinou toho, že budou jezdit levně eLiškou (jinak by jezdili autobusem).

Teď jsem si tě představil jako PR manažera ČD :-)
Dotaz novináře: "Proč znevýhodňujete oblíbené nabídky?!
PR ČD M: "Ať si lidi trhnou, to nebyla stálá nabídka, můžeme si ji změnit, kdy chceme, stejně nepůjdou do aut, protože benzín zdraží!"
Registered user M 
26.11.2009 (21:44)  
Obycejne jizdne... Jo, nepochopil jsem. Dobre. Snizi se obycejne jizdne a tim se vyresi veskere problemy zeleznice.
Panove, pokud je jizdne (i dotace) v Nemecku nasobne vyssi, zatimco naklady jsou vicemene srovnatelene, tak lepsich vysledku DoST TEZKO lze dosahnout snizovanim jakekoliv slozky jizdneho. Muzete se vztekat, muzete to konstatovat chladnym a klidnym hlasem, ale ucetne to proste nevychazi.

Reversni priklad - clovek, kterej si kupuje auto. S jeho platem mu to staci na Fabii. Jak dosahne na Superba? Tim, ze bude pracovat o 20% vic? Nebo snad dokonce tim, ze jeho hodinova mzda klesne? Jsou dve moznosti - bud zlevni Superb nebo jeho mzda vzroste.
Nez ze prijdete na system nizkeho jizdneho a vysoke kvality sluzeb, tak se dejte radsi na vyzkum leku na rakovinu, protoze sance na uspech je mnohem vetsi...

PS: Kdyz zeleznice pretahne lidi z autobusu, tak zas budou kracovat ty autobusy. Z celkovyho hlediska se nezmeni nic. Akorat nebude "hladovet" Franta, ale Pepa.
Registered user M 
26.11.2009 (21:34)  
MJ - ale Nemecko prece nejsou jenom trate, kde se jezdi 350 kmh+!!! Naopak odkudkoliv kamkoliv lze jet po dalnici, ne po okresce prumerem 60 kmh...

A kdyz jsi u toho, co jsi nevtvrdil a s cim jsem te nespojoval, tak prosim akceptuj, ze eliska sice nebyla jednorazova akce, ale taky nikdo nikdy nevyhlasoval, ze je to akce, ktera se bude nabizet alespon 30 let. proste byla to casove neomezena omezena akce a prave konci. Resp. nekonci, ale jeji parametry se meni. Vodafone take meni parametry svych tarifu.
Brnenske expresy? To si delas prdel, ze jo? Jeden rok byly brnenske expresy, rok na to, ze Praha-Brno zataktovano plne IC/EC!!! Vzdyt ty kritizujes vylozene z principu. Zrusily se expresy. Fuuuuj. Ja jsem RAD, ze se zrusily expresy, protoze misto nich je ted jeste neco lepsiho. A je mozne, ze nebyt expresu, tak nejsou ani ty icecka. A je mi to fakt fuk.
Ja nevim, kde delas ty, ale jak se snazite ziskavat ty novy klienty - ty vase "kampane" budou platit jak dlouho? Pet let? Protoze pokud to bude treba jenom rok (ve skutecnosti asi min nez rok), tak na tom nejste o nic lip, nez CD. Ty taky nektery produkty nabizeji rok nebo dva...
A to ignoruju to, ze kdyz CD budou jezdit zadarmo, tak co... Budou lidi jezdit vic do prace, kterou nemaji? Budou jezdit vic do divadel, na ktery nemaji? Maximalne vzroste pocet tech, kteri si budou porovnavat, jestli za den ujeli 1800 nebo 1850 kilometru...

BTW - hlasil ses nekdy na pozici nejakyho reditela u CD? Ze bys jim to ukazal. Fakt to myslim vazne. Treba s kampani "delame vagony pro lidi".
26.11.2009 (21:32)  
M:
František psal o obyčejném jízdném. Kolik procent lidí jezdí na obyčejné jízdné? 10 %? 5 %? 2 %? 1 %?

Prostě zanedbatelná část. Když z této malé části vezmete třetinu, je to ještě menší procento (spíš promile) z celkového počtu cestujících. To není těžké přetáhnout rozumnější cenou třeba z autobusů.
Registered user M 
26.11.2009 (21:21)  
Frantisek - urcite vecny komentar, ale zkus vecne reagovat na tohle: kdyz se jizdne "pausalne" zlevni o 25%, tak je potreba zvysit pocet cestujicich (nebo pocet zustane stejny, ale budou jezdit dal nebo casteji; proste osobokilometry) o 33% (pokud dobre pocitam). Ted mi rekni, ze kterych skupin obyvatel se tihle lidi (pricemz tretina je hodne, ne ze ne) budou rekrutovat. Kdo to bude - dotycnej clovek vlakem ted nejezdi (protoze je drahy) a diky zlevneni vlakem jezdit zacne. budou to spise lide chudi (jak cestovali dosud?)? Nebo to budou spise lide bohatsi? (opravdu se spise bohatsi lide prilakaji nizsim jizdnym?)
A v te uvaze budu "velkorysy" (na druhe strane nebudu tvrdit, ze to bude nejaka velka skupina) a budu zcela ignorovat ty, kteri vlakem kvuli tomu prestanou jezdit. Ne ze by jim vadilo zlevneni, ale prestanou, protoze vlaky budou plnejsi a bude mene mista.

Omlouvam se, ale fakt tecu, kdyz musim cist, ze jizdne ve vlaku je nejak zavratne drahe. Ve skutecnosti je smesne nizke. Sorry, ale proste nebude zadarmo, to neni mozne. Leda by zeleznicari zadarmo pracovali... Stejne tak, jidlo v restauracich neni zadarmo a JE levne, ackoliv nekdo muze mit pocit, ze jsou to hrozny palky. I kdyby pizza (stejk, cokoliv) stala 25 korun, tak stejne pulka lidu bude vrcet, jak je to drahy a ze na zapade jsou vyssi platy:-((
26.11.2009 (21:18)  
František
Souhlasím. K tomu Německu bych ještě přidal jeho několikanásobně větší rozlohu. Ne každému se chce strávit v autě celý den, zvlášť když má možnost jet rychlými a pohodlnými ICE.

M
Ptal jsem se na ceny nových eLišek, když mi šohaj poslal odkaz, konstatoval jsem, že v mé relaci to vychází o 9 až 25 % dráž. Kde v tom vidíš nějaké rozčilování, je mi záhadou.
Pak už jsem se jen podivil nad níže vyjádřeným přesvědčením, že ostatní dopravci určitě od ledna zdraží.

Cena paliv není na krizi závislá, a to jsem také nikde nenapsal. Psal jsem, že krize negativně ovlivňuje poptávku. A taky jsem psal, že teď z několika příčin není ke zdražení (vlaků ani autobusů) žádný důvod, který podnik to teď udělá, ten má hloupé/vydíratelné vedení.

Ani jsem nenapsal, že v lednu nastane nějaký odliv do aut, ačkoli mě s lidmi, co to tvrdí, neustále spojuješ, abys mohl odsoudit všechny šmahem.

Vodafone jsem nedal jako žádný protipól, dal jsem dvě jeho nabídky jako příklad jednorázových/dočasných × trvalých nabídek. Dobře, možná to není ideální příklad, protože telekomunikace se rozvíjejí - narozdíl od železnice - velmi rychle. Ale snad chápeš rozdíl mezi dočasnou a stálou nabídkou.

eLiška rozhodně není nějaká jednorázová akce, ani tak nebyla avizována. Je to nabídka tradičně nepromyšlená, původně atraktivní (až na tu prudu koupě přes Internet) a nakonec tradičně zmršená (původní jednoduchost "za 160 korun kamkoli" je pryč, teď aby s sebou každý nosil tabulku, výhodnost na ředě relací je také ta tam). Podobně byla postupně zmršena třeba KMB.

Nevšiml jsem si nějaké kampaně "děláme vagóny pro lidi", a to se o problematiku zajímám. O modernizaci vozového parku se snad ČD snaží od svého založení (regionovy, rekonstrukce motoráků, CityElefanty, nové dálkové vozy apod.). Tyhle nyní úpravičky jsou srovnatelné s brněnskými expresy, které také jako nepromyšlené skončily po roce života.
Nic tedy staré nabídky nanahrazuje, staré nabídky tu navíc pořád jsou, jen zmršené. Nevím, kde pracuješ, ale naše firma se teď setsakra snaží zákazníky přilákat novými nabídkami.

Takže jsme svědky opakované neuvěřitelné nekoncepčnosti ze strany ČD. K takovému tvrzení člověk nemusí být odborník na marketing ani aspirant na GŘ ČD (také máš právo kritizovat vládu, aniž bys zároveň musel být odborníkem třeba na makroekonomiku a zároveň aspirovat na premiéra).
26.11.2009 (20:47)  
Jen pár poznámek:
1) Nemám pocit, že by změnou zvláštních nabídek nějak zvlášť ubylo kombinací, které je třeba zvažovat. Tedy že by se tarif zrušením něčeho a zároveň komplikací jiného nějak zjednodušil. Nabídka je podobně nepřehledná jak dříve, akorát je třeba "se naučit" zase jiné parametry.
2) Všeobecným zlevněním a zjednodušením stávajícího obyčejného jízdného, na něž pokud někdo jede, tak skutečně podle mě jen v nouzi a příště už možná nepojede (chtělo by to ovšem přesná data), nikoli o populistických 50%, ale třeba jen na výši zákaznického jízdného, by se mohlo podařit přilákat tolik lidí, že by celkové tržby neklesly, ba nejspíše právě naopak. Možná by pak ani nevadilo, že se ruší množství speciálních nabídek. Snad jen časové traťové a síťové jízdenky by mohly zůstat. Možná i drobná sleva při koupi přes internet či v automatu, zpáteční jízdě, skupině - ale drobná, ne podmiňující. A bez karet. Jak jednoduché. Možná kartu Rail+, než se přiblíží ty úrovně...
3) Spousta Němců jistě také jezdí auty a ne vlaky. A mám za to, že i oni mají různé slevy, integrované systémy a podobně. Plus možná lepší organizaci, větší spolehlivost, návaznosti ostatní dopravy, použitelnější systém. Nevím. Ochota vydávat přemrštěné částky za tím asi nebude, snoby sice možná mají také, ale...
26.11.2009 (20:17)  
Cd mě fakt štvou.Zruší ČD Net pro 2-5 osob a jak tedy tyhlety skupiny mají jezdit výhodně na delší vzdálenosti?Ať
se potom nedíví,že zejména rodiny s dětmi přestanou jezdit vlakem!
Registered user M 
26.11.2009 (18:40)  
Zatimco s tebou je to lahoda
Nad cenami jsi se nerozciloval? Tvuj prispevek 13:29 mne teda zasadnim zpusobem zmatl, sorry...
Jeste jednou - ja ceny vstupu roku 2008 nijak nesrovnavam. Pokud ti, kterym jsou to adresoval pisou, ze diky NYNEJSIMU zdrazeni CD presednou do aut, ktere budou NYNI vyhodnejsi, tak jim rikam, ze i auta pristi rok podrazi. Kolik stalo jezdeni autem v roce 2008 s touto diskusi nema nic spolecneho. Chapes? Oni chteji do aut prejit diky tomu, ze vlak meni tarif z 2009 na 2010. Ja jim rikam (tohle jste rikali uz asi 14x a) auto zdrazi taky. A to mezirocne. S rokem 2008 nic nesrovnavam.
Pokud bych sorvnaval s rokem 2008, tak bych musel argumentovat ve smyslu, ze se divim, ze tim vlakem jeste nekdo jezdi, protoze benzin za rok a neco zlevnil o sedm korun, tak bych cekal, ze uz davno vsichni jezdi autem...
Ta tvoje krize - krize nema a nebude mit nic spolecneho s cenami benzinu. Pumpari nebudou mit zadnou sanci udrzet letosni ceny benzinu. Ledaby si ve Vidni sejkove rekli, ze bude potreba zlevnit ropu, protoze v Cesku zvednou depehacko. Pokud ropu nezlevni, tak jde 1.ledna benzin o 5% nahoru. Tohle je tak jasny, jakoze zitra bude zase mlha...

Kritizujes marketing a jako "protipol" das Vodafone. Jenze ani ten Vodafone nedrzi 15 roky stejny tarify. Takze ten VF dela svym zpusobem totez, co CD. Nahodi nejakou kampan, tu potom zrusi a nahodi novou kampan. CD nahodily kampan eliska, ted maji kampan "delame vagony pro lidi". Doted to mozna hrali na to, ze stojime za hovno, ale hlavne, ze jsme nejlevnejsi. Nove uz treba nechcou stat za hovno (a taky uz nechteji mit jako jedinou konkurencni nabidku cenu). Az vyhodi Zaludu, tak se prihlas a ukaz jim, jak na to...
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 17      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko