Brno — Projekt dálkových vlaků Student Agency začíná ožívat. Po sérii propagačních jízd v Ústeckém, Olomouckém, Jihomoravském a Plzeňském kraji chystá žlutý dopravce první pravidelné spoje vlastních vlaků, které hodlá provozovat bez finanční podpory státu nebo krajů; zároveň však neskrývá, že by měl zájem i o subvencované rychlíkové linky, pokud ministerstvo dopravy v souladu se svým dřívějším závazkem v brzké době vypíše příslušné výběrové řízení. RegioJet v současnosti uvažuje o dvou pravidelných komerčních linkách – jedné regionální a jedné dálkové. V obou případech už společnost požádala o přidělení kapacity dopravní cesty a nyní se chystá odpovědět na otázku vozidel: zatímco pro regionální dopravu má k dispozici pronajaté motorové jednotky Desiro Classic, na své první dálkové výkony si žlutý dopravce přiveze lokomotivy z produkce plzeňské Škody, které od března 2011 nasadí na sedmi párech vlaků mezi Prahou a Ostravou.
Poslední peršingy se vrací do vlasti
Když v roce 2006 plánoval své soukromé expresy dopravce Railtrans, narazil na problém absence vhodného vozidla. Původně zamýšlené stroje řady 189 od Siemensu nebyly v té době možné schválit a alternativa v podobě téměř historických bobin řady 140 nepřicházela do úvahy kvůli rychlosti a spolehlivosti. Po rok trvajících odkladech a následném zahrnutí dálkových vlaků ČD pod finanční křídla MDČR byl projekt RTexpress nadobro opuštěn a neexistence vhodného vozidla se jevila být nepřekonatelnou překážkou pro jakéhokoli soukromého dopravce. (Paradoxem zůstává, že Siemens ES64F4 byl mezitím v Česku úspěšně testován.)
Jak se ale ukazuje, toto tvrzení už neplatí. Přestože jsou totiž typické "peršingy" lokomotivní řady 163 rozšířené skoro výhradně na území bývalého Československa, devět kusů poslední výrobní série si přeci jenom našlo cesto za hranice – po jejich neodebrání ze strany Českých drah putovaly s drobnými úpravami k italskému dopravci Ferrovie Nord Milano, který pod obchodní značkou LeNord provozuje osobní dopravu na 290 km tratí v okolí Milána. Po nedávné restrukturalizaci se společnost rozhodla pro přepravu osob využívat výhradně ucelené jednotky, a tak svůj lokomotivní park, zahrnující mimo jiné i 6 kusů modernizovaných "brejlovců" z ČKD, nabídla na prodej.
Devět lokomotiv tamní řady E630, pod kterou se skrývá mírně upravená verze československé řady 163, teď zamíří na modernizaci s cílem dosazení nových řídicích a zabezpečovacích zařízení a zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Po 15 letech se tedy peršingy FNM vrátí do vlasti, kde vymění dosavadní světlezelený kabát za korporátní žlutou Regiojetu. Z pohledu rekonstrukce lze dodat, že program rozsáhlých modernizací stejného typu strojů nedávno zahájily ŽOS Vrútky, které nabízí přestavbu jednosystémových strojů na novou řadu 361 s podporou dalších trakčních systémů.
Zprávu o získání lokomotiv přinesla jako první agentura Mediafax a jako druhý deník iDNES, tradičně v sekci "Víme první". Podle citovaného vyjádření ředitele Student Agency Radima Jančury přišly peršingy firmu přibližně na půl miliardy korun, což, přepočteno na kus, znamená přibližně polovinu ceny nové lokomotivy. RegioJet teď pracuje na získání odpovídajících osobních vozů, přičemž nelze vyloučit ani nasazení ucelených netrakčních jednotek. Společnost v tuto chvíli jedná s možnými dodavateli tak, aby mohla splnit termín vyjetí žlutých expresů na jaře příštího roku.
Nový tarif – bez karty levnější, s kartou skoro stejně
Vedle příprav na provoz vlastních pravidelných vlaků zveřejnil RegioJet i novou verzi tarifu, která nahradila původní dokument, sloužící pouze formálním účelům podle požadavků drážního zákona. Nový tarif je komplexnější a nabízí čtyři základní druhy jízdného: obyčejné, zvláštní (zákonem určené slevy), zákaznické (pro držitele kreditové jízdenky SA) a akviziční (odvíjející se od konkrétních propagačních akcí). Nárok na slevu u Regiojetu mají mít i studenti do 26 let; dopravce počítá se skupinovou slevou pro 3-10 osob a slevou zpáteční. V přímém porovnání s tarifem TR 10 ČD chce žlutý dopravce nabídnout levnější obyčejné jízdné (1,24 Kč/km oproti 1,30 Kč u ČD), zatímco zákaznické zvýhodnění není až tak výrazné (20% sleva, tedy 1 Kč/km, oproti 0,98 Kč u ČD). Detaily jednotlivých nabídek zatím dopravce nekomentoval.
Zdroj: RegioJet, Mediafax

železnici sice rozumím pouze do velikosti N, ale zkusím používat hlavu..
1. jaký by mělo smysl kupovat něco co se bude schvalovat 300 let? ví někdo o něčem jiném, co by mohlo jezdit u nás bez problémů už za půl roku? prý vrabec v hrsti je lepší než holub na střeše..a kromě toho k čemu by mi byly super lokomotivy, které stejně budou moci jet jenom 140tkou?
2. zdražení o 2 halíře na 1 km dělá na cestu z Ostravy do Prahy 7 Kč ... a když ušetřím za příplatek 100 - 200 Kč?
3. sedm párů vlaků je 7x7 vagonů plus jeden vlak rezervní. že by se nenašlo 56 volných vagonů v EU? vždyť ČD stále dělají nějaký výběr vagonů z druhé ruky (pokud to není jenom proto, aby se pořád něco dělo...)
4. prodej jízdenek zvládne automat.. ten může stát kdekoliv, a to jsem vynechal internet
5. a personál? nemají odbory pořád strach, že se bude propouštět?
6. nemyslím, že někdo vydá 500 mil. Kč jenom tak a že by neměl nějaký reálný podnikatelský záměr. ty lokomotivy se určitě nenašly na inzerát v aukru
Ano, taurus se k railjetu hodí více esteticky. A taky s ním lépe jede, protože je to prostě modernější, výkonnější a rychlejší lokomotiva. A rychlejší nejen ve smyslu hodnoty max. rychlosti, ale i co se týče dynamiky jízdy, mnohem rychleji se totiž s poměrně těžkou soupravou rozjíždí, což je na našich tratích se značně zubatým rychlostním profilem věc poměrně významná.
Taurus se k railjetu hodi vic proc? Jakoze esteticky? Jak jsem jiz uvedl - vevnitr je mi jedno, jak vlak vypada zvenku... Nebo taurus ma nejakou vlastnost, ktera z nej dela dokonaly par s vagony RJ? Min to potom cuka, lip funguje klima nebo jak?
362.001: No dobře, škaredý/pěkný je subjektivní věc. Ale je fakt, že oproti taurusu je peršing zastaralý a má se svou hranatou skříní přímo otřesnou aerodynamiku se všemi z toho plynoucími důsledky. Že se taurus k railjetu hodí více než peršing se snad taky popřít nedá. Já Jančuroj fandím a budu moc rád, když jeho vlaky vyjedou, jen mě prostě ten nákup peršingů udivil a nepřipadají mi jako nejlepší volba pro vlaky Praha - Ostrava, to je všechno.
Jinak pokud nejsou poruchove, pokud dovedou jezdit tech 140 a pokud nedelaji nesnesitelny hluk, tak je myslim lidem ve vagonech uplne sumak, co dany vlak tahne, protoze to jedine podstatne pro ne bude to, jak budou vypadat vagony. Stitek na lokomotive s tim nesouvisi a provozni naklady jsou veci podnikatele.
A uplna a nebetycna hovadina je pak polemika nad tim, ktera lokomotiva je hezci. Uplne si predstavuju, jak si vybiram vlaky podle toho, kterej ma hezci a lepsi lokomtivu (pricemz jizdni doby jsou stejne...)
Palec dolů, pánové. Každý může mít vlastní názor a jsem si naprosto jist, že dívat se nekriticky na Jančurovi kroky je stejná blbost jako se dívat nekriticky na ČD. Rozhodně mu ale neupírám, že železnici u nás už teď prospívá. A nepracuju pro ČD ani nejsem učeň...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











