Velim – První exemplář lokomotivy ES60U3, kterou pro belgické státní dráhy (SNCB) dodává koncern Siemens, dorazil v sobotu 6.12.2008 ve večerních hodinách do stanice Velim. Odtud byl přetažen na Zkušební železniční okruh, kde by se měl podrobit testování. Lokomotivu, jež nese označení BE-SNCB 91 88 0018 001-3, do Velimi dopravila firma RailTransport pomocí dvou dieselových lokomotiv Hercules, ER20-005 a ER20-009 pronajatých od MRCE dispolok.
Testovaná lokomotiva je prvním kusem z šedesátikusové dodávky, kterou si SNCB objednaly na počátku roku 2006. Nasmlouvaná cena celé zakázky je 211 milionů €, tedy asi 90 milionů korun za jednu lokomotivu. Zbytek série by měl zákazník přebírat během let 2009 a 2010, součástí smlouvy je ale i opce na dalších 60 kusů.
Nová belgická řada HLE 018 patří do rodiny lokomotiv Eurosprinter a koncepcí i parametry se nejvíce blíží již běžným taurusům (ES64U4), z nichž zároveň přebírá téměř nezměněný pojezd. Maximální rychlost je přesto snížena na 200 km/h, maximální výkon na 6000 kW a zjednodušena je i elektrická část, z níž byl vypuštěn „německý“ systém 15kV 16,7Hz AC. Snížen byl výkon EDB, který má nyní trvalou hodnotu jen 2400kW. Skříň vychází z pětadvacetikusové dodávky obdobných lokomotiv pro Portugalsko, kvůli zavedení nových norem TSI ale musela projít řadou stěží patrných změn. Výrobce udává rozjezdovou tažnou sílu 300 kN a trvalý výkon 5000 kW, pod napětím 1,5 kV půjde o výkon poloviční.
Nové lokomotivy by se měly objevovat jak na konvenčních tratích, tak na vysokorychlostní trati L2 mezi Bruselem a Lutychem. Zároveň již běží schvalovací řízení v sousedních zemích, protože se počítá s nasazením především v Beneluxu a Francii, pod stejnosměrným napětím 3 kV by měly lokomotivy zajíždět i do německých Cách.
Zdroj: ŽelPage, TZ Siemens Transportation, Railway Gazette text: Josef Petrák, JTB.
| 7.12.2008 (12:00)
Prijde mi dost obsurdni omlouvat vyssi cenu cehokoliv tim, ze je to nove, nevyzkousene a neslo cerpat zkusenosti z minulosti (a proto je to drazsi). Teda logicke je to v pripadech, kdy je ta vec jakoze uplne nova - ale ne, kdyz je to jakoze substitut nejakeho jineho vyrobku.
Jo a neargumentuj uz prosim tou opci, o jejichz podminkach nemas (rekl bych) ani to nejmensi tuseni. Ta opce na cenu soucasne dodavky vliv mit muze, ale uplne stejne nemusi. To uz rovnou muzeme rict, ze vliv melo to, ze Belgie je na B a Cesko na C...
Škoda 109E - 6400 kW, 200 km/h, třísystémová lokomotiva a objednávka 20 kusů
Siemens ES60U3 - 6000 kW, 200 km/h, dvousystémová lokomotiva (zjednodušená elektrická část), objednávka 60 kusů + opce na dalších 60 a skutečnost, že je to derivát Taurusů a tudíž nejde o zcela nový stroj
----> pak ten rozdíl mezi 125 a 90 miliony je zcela evidentní!!
Jinak pokud jde o zasadni vec a tak - mluvime porad o TRETINE az CTVRTINE ceny (bez ohledu na kurz, pricemz se domnivam, ze nejrozumnejsi reseni, jak ceny srovnat, je vzit cenu belgickou v eurech a srovnat ji s eurovou cenou Skodovky v dobe pripadneho prodeje - nicmene, ze je to spousta odborniku na platby v cizi mene jsem se dostatecne zjistil u diskuse o placeni platebni kartou v cizi mene...).
Jak moc je tretina az ctvrtina ceny hodne nebo malo pri objednani 15 nebo 60 kusu (dalsich 60 kusu je opce, o jejiz podminkach se v clanku nepise) vedi patrne nakupci, pripadne management hodne velkych firem a to podle mne neni nikdo z tech, co se k tomu vyjadrili.
Martin Grill - ano euro je porad euro, ale jeho hodnota v korunach se jaksi meni. A tech 90, resp. 100, resp. 35, resp. cokoliv, byla cisla k korunach. Litr ropy je porad litr ropy, ale kdo ji pred pul rokem prodal a ted koupil zpatky, tak vydelal. Pritom euro je euro a ropa je ropa:-)
Co se designu týká, rozhodně se mi více líbí 109E. Na ES60U3 je extrémně vidět "naroubování" kabiny dle TSI, ale to je na vkusu každého.
Pokud chce stát podporovat Škodovku je to jedna věc (i když jsou to naše daně), ale ČD rozhodně nemají na to aby finacovaly firmy, které skupují firmy po celé východní Evropě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










