..: Odprodej vyřazených železničních vozů na Slovensku :..

Historický vůz na historické jízdě, foto: Tomáš Beck (ŽelPage)Bratislava - Životní pouť celkem 131 historických vozů známých pod slangovým označením "koženka" se nachýlila ke konci. Nikoliv však v České republice, ale u našich východních sousedů. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totiž ve čtvrtek, 12.2.2009, vypsala veřejnou obchodní soutěž na odprodej kovového odpadu. Integrální součástí odpadu jsou též "nekovové časti, ako napríklad koženka, molitan či preglejka", dodává ve své tiskové zprávě ZSSK.

Lhůta pro vyžádání podmínek soutěže byla stanovena na 23.2.2009, možnost podávat nabídky je pak do 9.3.2009.

Odprodej vozů ZSSK - deponovací stanice Počet kusů Hmotnost odpadu (tuny)
Vrútky 22 913
Bošany 32 1 282
Liptovský Mikuláš 45 1 800
Nové Zámky 13 513
Trnava
Bratislava
Žilina 19 743
Zvolen
Košice
CELKEM 131 ks 5 251 t

Vývoj rozdílným směrem

Zároveň s postupným utlumováním provozu přestárlých vozů je ZSSK průběžně nahrazují dodávkami zrekonstruovaných vagónů různých řad. V loňském roce k nim přibylo rovněž 20 zbrusu nových vozů Bmpeer a Ampeer. Nejnověji jsme Vás na ŽelPage informovali o prototypu Bdteer ZSSK, který před dvěma týdny cestoval do Velimi na zkušební okruh.

Interiér lehátkového vozu Bc na EC 126 Fatra, foto: Georgo

Nicméně, situace na spojích ČD se v posledních letech vyvíjí rozdílným směrem. Na pravidelné nasazování vozů řady B na české rychlíkové a expresní spoje si už cestující povětšinou zvykli. Ovšem s příchodem nového GVD 08/09 dochází k podstatnému zhoršení situace. Kritickým bodem se stalo zpoždění v dodávkách 40 opětovně modernizovaných vozů z ŽOS Trnava. Nyní tak na drtivé většině mezinárodních "vlaků vyšší kvality" směřujících na Ostravsko, Valašsko či na Slovensko můžete běžně potkat i vozy řady Bc (původně určené jako lehátkové vozy pro noční vlaky).


Více informací na ŽelPage: S Bc v EC, aneb Modrá armáda postupuje

Zdroj: Veřejná obchodní soutěž ZSSK na odprodej kovového odpadu; Ilustrační foto: Georgo, topič


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 20.2.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SzKT  mail  
20.02.2009 (19:04)  
Chikatetsujin: Moc pěkně řečeno, svatá pravda!
20.02.2009 (18:59)  
714+Bh+Btmo+Bh by snad bylo lepší než ...

Tak nebylo by od věci, aby se vlak alespoň rozjel :-D.
20.02.2009 (18:20)  
860 000: Vaše nostalgické teorie dostačujících vlaků možná uspokojí pár nadšenců na sobotním výletu, ale rozhodně nepřitáhne masu do vlaku. Čím více lidí bude ve vlaku, tím více peněz bude na železnici. Dnešní standard pohodlí se holt musí odvíjet od průměrného automobilu - tzn. vizuálně přívětivé prostředí, pokud možno klimatizované (protože i to už v autě začíná být standardem) a rozhodně čisté se solidním komfotrem jízdy (bez třesení, cukanců, změn tlaku atp.).

"Nemám peníze" je oblíbený, ale sporný pojem. Možná by se měli ČD přihlásit do toho nesmyslného pořadu na ČD, kde učí "zkrachovalce" hospodařit s penězi a vysvětlí jim, že to co jim původně nestačilo na nic může být dostatečné množství peněz.

Ve výroční zprávě ČD vidím, že osobní doprava stála 17,5 mld. Kč. Průměrná vytíženost vlaku byla 58,31 osoby. Obávám se, že toto je celý průser ČD. 58 lidí je pod kapacitou dlouhého autokaru autobusu, ovšem nevzpomínám si, že by kolem mne jezdily jednovozové vlaky. Když si vezmu, že přiměstská doprava Prahy a Brna praská ve švech, vychází mi, že na spoustě tratí se jen vozí ocel a vzduch. Peněz je docela dost ale tečou přes dost děravý materiál. Nehospodárná vozidla a vlaky hmotou neodpovídající zátěži cestujících (ve smyslu 3 Béčka na 60 lidí). Pak se člověk nemůže divit, že peníze nestačí.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
20.02.2009 (17:52)  
860 003: Dokud v této zemi nezavládne povědomí o tom, že "nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit levné věci", tak tu prostě dobře nebude! Co nabízí ČD v regionální dopravě teď je samozřejmě tristní a spíše propagandistické facelifty šukafonů na 814 (za cenu 1/3 Desira nebo podobného nového nízkopodlažního vozidla) situaci nezachrání. Dalo by se dlouho diskutovat, čím byl tento stav způsoben, např. zda úhrada závazku veřejné služby od krajů odpovídá ekonomické realitě, nicméně v této diskuzi na to není prostor. Ovšem to rozhodně není důvod, aby se pokračovalo v nouzových řešeních typu koupě kovového odpadu od sousedů, za x miliónů ten odpad rekonstruovat a mít vozidlo, které rozhodně neodpovídá současným potřebám!
Řešení bych viděl spíš v pořízení co nejvíc nových nízkopodlažních jednotek á la Desiro nebo Talent a jiné investice do regionální dopravy nedělat. 842, 843 a 854 pro doplnění Desir na delších relacích celkem stačí a na krátkých lokálkách nakonec ten původní šukafon taky ještě řadu let postačí.
20.02.2009 (16:43)  
Nikde jsem nemluvil o 749, předpokládám dosadit naftové topení. Regionální jednotku si můžou ČD tak akorát slepit z nějaké vystřihovánky v dětském časopisu. Vozy Bh byly ve své době jedny z nejpohodlnějších vozů, byl řazen třeba jeden ve vlaku a byl první obsazen. Když nemám peníze tak musím být vděčen i za vozidlo získané rekonstrukcí šrotu. V soupravě by snad stačil jeden nízkopodlažní vůz. 010 nejsou taky nízkopodlažní a musím s nimi cestovat z Prahy do Rakovníka nebo Dobříše. 714+Bh+Btmo+Bh by snad bylo lepší než 5x010.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
20.02.2009 (16:15)  
860.003: Ještě bych doplnil, že kromě nevhodnosti takových vozů pro regionální dopravu 21. století, je dalším faktorem nevhodný park motorvých lokomotiv. Souprava 749/754+Bh+Bh je přesně to nejhorší, co můžeme v regionální dopravě provozovat! Lokomotivy jsou to žíznivé a lenivé, tudíž cestovní rychlost a ekonomika provozu nejsou zrovna úchvatné a lidem taková podoba vozby dost vadí. Viz třeba nedávná diskuze o elektrizaci tratě z Brna do Jihlavy, která by dle mého byla za běžných evropských poměrů zbytečným vyhazováním peněz, nicméně chápu, že místní volají po změně!
Když se podíváme do všech států Evropy, tak trend je jasný: na regionální spoje nízkopodlažní jednotky, v příměstské dopravě dvoupodlažní vozy a v dálkové dopravě buď opět ucelené jednotky, nebo alespoň rekonstrukce s důrazem na komfort pro cestující. A v takovém světě nemají "klasické" vozy á la Bh místo.
Osobně bych ovšem na místě ČD ty Bh koupil, nechal v Bombardieru Dunakeszi rekonstuovat (bez účasti české práce) na "IC vozy 3. generace", jaké si nechávají dělat MÁV-START ze svého kovového odpadu, vozů řady Bo polské výroby.
20.02.2009 (15:24)  
860 003: S tím moc nesouhlasím, vozy 010 za lokomotivou jsou strašné, ale tím že je nahradíte jedním či dvěma "Bpee" to moc nevylepšíte. Na lokálkách se potřebují lidi do vlaku především snadno dostat, čili to chce nízkopodlažní nástup, široké dveře, prostor pro kola a kočárky... Když už nějaké "Bpee", tak alespoň pro meziregionální spěšňáky, kde člověk v tom pohodlném čtyřnápravovém voze sedí dost dlouho na to, aby "omluvil" to, že se tam nastupuje a vystupuje po úzkých schodech. Pro regionální spoje je to nevhodné a nákladné, tam se hodí úsporné moderní motorové jednotky.
20.02.2009 (14:48)  
Nevidím na případné rekonstrukci nic špatného. Dodat posuvné dveře a nezávislé topení. Ponechat sedačky pouze nahradit koženku, byly to nejpohodlnější sedačky. Ponechat 48V. Odebrat dynama, dosadit příslušné kabely. A nasadit místo 010 tam kde jsou tažené lokomotivou.
20.02.2009 (14:10)  
Já nepochybuji o tom, že hlavním zákazníkem budou právě ČD, protože to je poslední možnost, jak něco levně získat k modernizaci.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
20.02.2009 (13:39)  
Ondrej Pernica: Jo, to je samozřejmě pravda a pokud se to dobře udělá (což Vrútky umí, MOVO nikoliv, Trnavu neznám), tak v tom pak nikdo původní kovový odpad řad Bh nebo B nebude hledat! Pokud by se to využilo tímto způsobem, tak nemám nic proti, jen bez té úžasné MOVO kvality by se ČD mohly obejít. Když porovnáme rekonstrukce z MOVO a Vrútek ze stejného roku 1997, tak je to rozdíl dost markantní a vždycky byl!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko