Bratislava - Životní pouť celkem 131 historických vozů známých pod slangovým označením "koženka" se nachýlila ke konci. Nikoliv však v České republice, ale u našich východních sousedů. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totiž ve čtvrtek, 12.2.2009, vypsala veřejnou obchodní soutěž na odprodej kovového odpadu. Integrální součástí odpadu jsou též "nekovové časti, ako napríklad koženka, molitan či preglejka", dodává ve své tiskové zprávě ZSSK.
Lhůta pro vyžádání podmínek soutěže byla stanovena na 23.2.2009, možnost podávat nabídky je pak do 9.3.2009.
| Odprodej vozů ZSSK - deponovací stanice | Počet kusů | Hmotnost odpadu (tuny) |
|---|---|---|
| Vrútky | 22 | 913 |
| Bošany | 32 | 1 282 |
| Liptovský Mikuláš | 45 | 1 800 |
| Nové Zámky | 13 | 513 |
| Trnava | ||
| Bratislava | ||
| Žilina | 19 | 743 |
| Zvolen | ||
| Košice | ||
| CELKEM | 131 ks | 5 251 t |
Vývoj rozdílným směrem
Zároveň s postupným utlumováním provozu přestárlých vozů je ZSSK průběžně nahrazují dodávkami zrekonstruovaných vagónů různých řad. V loňském roce k nim přibylo rovněž 20 zbrusu nových vozů Bmpeer a Ampeer. Nejnověji jsme Vás na ŽelPage informovali o prototypu Bdteer ZSSK, který před dvěma týdny cestoval do Velimi na zkušební okruh.

Nicméně, situace na spojích ČD se v posledních letech vyvíjí rozdílným směrem. Na pravidelné nasazování vozů řady B na české rychlíkové a expresní spoje si už cestující povětšinou zvykli. Ovšem s příchodem nového GVD 08/09 dochází k podstatnému zhoršení situace. Kritickým bodem se stalo zpoždění v dodávkách 40 opětovně modernizovaných vozů z ŽOS Trnava. Nyní tak na drtivé většině mezinárodních "vlaků vyšší kvality" směřujících na Ostravsko, Valašsko či na Slovensko můžete běžně potkat i vozy řady Bc (původně určené jako lehátkové vozy pro noční vlaky).
Více informací na ŽelPage: S Bc v EC, aneb Modrá armáda postupuje
Zdroj: Veřejná obchodní soutěž ZSSK na odprodej kovového odpadu; Ilustrační foto: Georgo, topič
| 20.2.2009 (7:00)
Tak nebylo by od věci, aby se vlak alespoň rozjel :-D.
"Nemám peníze" je oblíbený, ale sporný pojem. Možná by se měli ČD přihlásit do toho nesmyslného pořadu na ČD, kde učí "zkrachovalce" hospodařit s penězi a vysvětlí jim, že to co jim původně nestačilo na nic může být dostatečné množství peněz.
Ve výroční zprávě ČD vidím, že osobní doprava stála 17,5 mld. Kč. Průměrná vytíženost vlaku byla 58,31 osoby. Obávám se, že toto je celý průser ČD. 58 lidí je pod kapacitou dlouhého autokaru autobusu, ovšem nevzpomínám si, že by kolem mne jezdily jednovozové vlaky. Když si vezmu, že přiměstská doprava Prahy a Brna praská ve švech, vychází mi, že na spoustě tratí se jen vozí ocel a vzduch. Peněz je docela dost ale tečou přes dost děravý materiál. Nehospodárná vozidla a vlaky hmotou neodpovídající zátěži cestujících (ve smyslu 3 Béčka na 60 lidí). Pak se člověk nemůže divit, že peníze nestačí.
Řešení bych viděl spíš v pořízení co nejvíc nových nízkopodlažních jednotek á la Desiro nebo Talent a jiné investice do regionální dopravy nedělat. 842, 843 a 854 pro doplnění Desir na delších relacích celkem stačí a na krátkých lokálkách nakonec ten původní šukafon taky ještě řadu let postačí.
Když se podíváme do všech států Evropy, tak trend je jasný: na regionální spoje nízkopodlažní jednotky, v příměstské dopravě dvoupodlažní vozy a v dálkové dopravě buď opět ucelené jednotky, nebo alespoň rekonstrukce s důrazem na komfort pro cestující. A v takovém světě nemají "klasické" vozy á la Bh místo.
Osobně bych ovšem na místě ČD ty Bh koupil, nechal v Bombardieru Dunakeszi rekonstuovat (bez účasti české práce) na "IC vozy 3. generace", jaké si nechávají dělat MÁV-START ze svého kovového odpadu, vozů řady Bo polské výroby.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










