Česká republika — České dráhy navazují na rok starý záměr provozovat autobusovou dopravu představením nového projektu ČD Line, který chce nabídnout nové autobusové spoje s návazností na železniční dopravu, a umožnit tak kvalitnější cestování z/do stanice. Návrh byl zatím podrobně zpracován u sedmi linek v délce od dvou do 38 kilometrů, přičemž dopravu budou zajišťovat pronajaté autobusy v korporátních barvách drah. Plánovaná kapacita vozidel bude do 25 osob a na všech linkách bude platit standardní tarif ČD. Termín zahájení provozu ani přesné umístění autobusů zatím nejsou známy; v současné době však probíhá seznamování objednatelů s navrženými linkami. Podle drah se už nyní návrh setkal s pozitivními reakcemi např. u zastupitelů měst Chodov na Karlovarsku nebo Bělá pod Bezdězem ve Středočeském kraji. Také město Votice požádalo dráhy o představení projektu, jenž by podle zpracovaného návrhu poskytl taktové autobusové spojení Votice – Olbramovice. Tato linka byla dodatečně zařazena do souboru nabízených relací. V současné době jsou České dráhy partnerským dopravcem autobusových spojů SC Bus/DB–Expressbus z Prahy do Norimberka, provozovaných Německými drahami. Jako objednavatel pak provozují linku AirportExpress z pražského hlavního nádraží na letiště Praha Ruzyně (PRG).
Zdroj: E15, Železničář 13/2010 (PDF)

Že trolejbus nemá převodovku bych zrovna netvrdil. Stačí se podívat na SOR TN12A s jeho dvoustupňovou automatickou převodovkou :D
Navíc jsem viděl srovnání dotací na oskm několika evropských železnic a hodnoty byly dost podobné, takže není pravda, že ČD dostávají výrazně nižší dotace. Podle toho materiálu třeba v roce 2005 ČD dostávaly dotace na osobní dopravu 0,037 EUR na oskm a SBB 0,039 EUR na oskm.
A v tomhle ohledu jsou opravdu koleje vyhoda, ktera z pilota vozidla sundava znacnou cast mozkove zateze - v podstate je vsechno "o jeden rozmer" snazsi, tedy aspon pokud srovnavam tramvaj s busem.
Jak uz jsem psal, nepopiram, ze vlak je zarizeni slozitejsi, ale princip zustava stejny. Takze vetsi zodpovednost (ve srovnani s tramvaji) je hlavne diky vetsim rychlostem, hmotnostem a poctu prepravovanych osob (ovsem ani jedno z toho se nevztahuje na srovnani poloprazdny sukafon na lokalce x natriskana dvouvozova souprava tramvaji).
Problem s rizenim kolejovych vozidel vidim spis v tom, ze je to neco, co se v privatnim sektoru nevyuzije a tedy krome sluzebnich povinnosti vlastne neexistuje prirozene udrzovani znalosti predpisu a ovladani - ve srovnani s tim rizeni osobaku jednou tydne nedovoli po roce zapomenout rizeni kamionu.
Mimochodem, klidne do me - pevne si stojim za tim, ze z beznych dopravnich prostredku je na rizeni nejvetsi nejvetsi pakarna trolejbus. Sice nema prevodovku, ale potreba jet stopu takovou, aby "neutrh" draty to u me jednoznacne otaci. A ze to nekterym soferum dela problemy je videt obcas i v provozu - sam jsem na vlastni kuzi treba zazil "predjizdeni" trolejbusu :-)
SYN: Pro přepravu osob užívej raději pojem dopravní prostředky, protože přepravní prostředek je třeba kontejner nebo paleta. :D
Jinak s celorepublikovým IDS máš pravdu, že by byl přínosný. Současný stav, kdy si každý kraj hrabe na svém písečku a vytváří svůj unikátní IDS, je poněkud absurdní a určitě dražší... Nejabsurdnější je situace asi ve východních Čechách, kde postupně vznikly celkem tři IDS (VYDIS, IREDO, IDS PK). To je opravdu integrace jak sviňa...
V realu je samozrejme lokomotiva zarizeni slozitejsi a zodpovednost (diky vetsi hmote v pohybu, pripadne vetsimu poctu cestujicich) jakbysmet. Ale pokud budeme srovnavat provoz sukafonu a karosy v primestske doprave, ma v podstate autobusak starosti vice, minimalne proto, ze je to vsechno jen a pouze na nem. O stavu nasich silnic a bezpecnosti na nich asi neni treba debatovat - je to samosebou vysledek take toho, ze ridicak dostane prakticky kazdy, kdo si ho je ochoten zaplatit.
A prave tady vidim ten zadrhel - ne ze bych chtel nejak snizovat dulezitost prisnych predpisu na draze, ale naopak by spousta ridicu tezsich (beru obecne autobusy a kamiony) nemela v principu za volantem co delat.
Z hlediska cestujiciho je to tak, jak pise SYN - na kratsi vzdalenost je pro me dulezitejsi, jak rychle se tam dostanu, jak daleko musim na zastavku pesky a jestli mi to jede kdyz potrebuju, nebo az za dve hodiny. Pokud ale v busu/vlaku travim vic nez rekneme pul hodiny, uz se rozmyslim, cim pojedu. A samosebou za vlak je clovek si - zejmena pri delsi trase - ochoten priplatit. Prave v tomto pripade je ale vlakove jizdne v autobuse drahe; da se to prekousnout u docasne NAD, ale trvale pro to neni duvod.
Na druhou stranu ale je vhodne pripomenout, ze jsou pripady, kdy je bus ve vyhode - treba moji babicku (problemy s koleny) do vlaku nedostanu, protoze se tam nevydrape. Nizkopodlazni solo sukafon neni a nebude, takze jiny dopravni prostredek nez bus nema smysl uvazovat.
Jinak zrovna Plzen a Rokycany jsou pro posouzeni ponekud nevhodne, protoze zde je IDS a treba z Rokycan do Dobran je mozne jezdit na mestskou litacku, bez ohledu na dopravni prostredek.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










