..: Nový vizuální styl ČD: vozidla se odliší od konkurence :..

151.001 a InterCity, v design Najbr, foto: České dráhy Praha - S blížící se liberalizací trhu železniční osobní dopravy v přichází na evropské železnice nový prvek — konkurence. V prostředí několika různých dopravců na místě někdejší jediné velké státní společnosti tak nutně vyvstává potřeba jednoznačně se identifikovat a vytvořit u zákazníků jasnou asociaci značky a produktů. Zatímco u žlutého autobusu si dnes většina cestujících vybaví společnost Student Agency, již zanedlouho by stejně jednoduše měly jít poznat i vlaky Českých drah. Ty totiž chystají postupné sjednocení vizuálního stylu svých vozidel. Dominovat jim tradiční i moderní modrá ve světlejším a tmavším odstínu, společně s šedou či stříbrnou, přičemž lokomotivy a vozy si ponesou vlastní charakteristické schéma. Design z dílny Studia Najbrt dnes největší český dopravce oficiálně představil na tiskové konferenci v Praze.

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhyZačátkem února se na českých kolejích objevila zvláštnost, která, na rozdíl od jiných netypických počinů v oblasti osobních vozů, upoutala pozornost na první pohled: chebský rychlíkový vůz řady B (CZ-ČD 51 54 20-41 691-6) dostal při pravidelné obnově laku zcela netradiční modro-šedý kabát místo původní zeleno-bílé kombinace, která dosud suverénně vévodila flotile Českých drah. Podle tehdejší reakce tiskového odboru ČD na dotaz naší redakce se jednalo o testovací nasazení nového barevného schématu, jež mělo ověřit jeho použitelnost v praxi. O úspěšnosti této zkoušky svědčí fakt, že již za necelé dva měsíce se dopravce rozhodl novou barevnou kombinaci vzít za svou a postupně do ní obléct všechna svá vozidla.

Sjednocený Najbrt, nikoli však unifikace

163.257, odjezd, Praha hl.n., foto: Josef Petrák Sjednocení barevného řešení vozidel paradoxně přichází v době největší vzhledové rozmanitosti vozového parku ČD. Tu jen v uplynulých několika letech výrazně rozšířil barevná řešení CityElefantů, Regionov nebo vozů pro dálkovou dopravu v tradiční zelené i výrazné červené (v případě vozů vyrobených v SKV Zličín, případně rekonstruovaných v ŽOS Trnava a financovaných skupinou ING). I s atypickými nátěry tak lze u ČD v současnosti nalézt 18 různých vzorů u vozů a jednotek, nepočítáme-li drobné odlišnosti v rámci jedné barevné kombinace. K tomu lze dále přičíst bezpočet vzhledů lokomotiv, u nichž je navíc často faktorem kreativita personálu domovského depa. Jednotný vizuální styl v takovém případě situaci značně zjednoduší, jelikož určitou rozmanitost si v novém systému zachovají pouze vozy. Ty budou podle svých typů a určení představovat variace na základní barevné téma. Naopak mnoho pestrobarevných lokomotiv se obleče do jednotné uniformy se šikmými pruhy a jediné drobné modifikce budou odpovídat pouze tvarovým charakteristikám vozidla.

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyNa rozdíl od dnešní situace, kdy není problém narazit na poměrně divoké kombinace - někdy navíc okořeněné třeba oranžovým vozem Bvt - nový design vagónů těží z jednoduchosti. Celou soupravou se potáhne souvislá modrá linie, ze které na první pohled bude vystupovat pouze hnací vozidlo. Lůžkové vozy budou postrádat světle modrou a šedou, služební vozy naopak šedou a tmavě modrou barvu; jídelní vozy budou kombinovat šedou s tmavě modrou. Konkrétní řešení kombinovaných vozů (např. vozů 2. třídy se služebním oddílem řad BDs/BDbmsee, nebo bistrovozů řady ARmpee) zatím nejsou známé. Z tradičních prvků se na vozech zachová žlutý pruh pro označení 1. třídy, jenž by se měl nově vrátit i na jednotky řady 471, u kterých zmizel při zavedení jejich aktuálního nátěru.

Nové barevné schéma ČD, jednotka 471 CityElefant
Jednotka řady 471 CityElefant
Nové barevné schéma ČD, jednotka 814 RegioNova
Jednotka 814 RegioNova
Nové barevné schéma ČD, vůz 1. třídy Nové barevné schéma ČD, vůz 2. třídy
Vůz 1. třídy Vůz 2. třídy
Nové barevné schéma ČD, vůz 1. a 2. třídy AB Nové barevné schéma ČD, jídelní vůz
Vůz 1. a 2. třídyJídelní vůz
Nové barevné schéma ČD, cyklovůz Bvt Nové barevné schéma ČD, služební vůz Ds
Cyklovůz (řada Bvt)Služební vůz (řada Ds)
Nové barevné schéma ČD, lehátkový vůz Nové barevné schéma ČD, lůžkový vůz
Lehátkový vůzLůžkový vůz
Nové barevné schéma ČD, lokomotiva 162/163
Lokomotiva (řada 162/163)

Jednotný styl reprezentuje značku

Téma barevné unifikace vozidel je mezi železničními nadšenci mnohdy až překvapivě citlivé. V praxi jsme to měli možnost vidět v uplynulých několika letech, kdy ke kompletnímu vizuálnímu sjednocení svého vozového parku přistoupil slovenská ZSSK. Ta si vypracování nové firemní vizuální identity objednala v roce 2005 ve snaze vystupovat jednotně v měnícím se prostředí železniční dopravy. Nový koncept "blonski" přitom zasáhl vozy i hnací vozidla bez rozdílu, pouze s přihlédnutím na určité tvarové charakteristiky lokomotiv.

Petr Bendl, foto: Josef PetrákAktuální kroky ČD nemají ambici navléct všechna svá vozidla do zcela jednotného kabátu, ale spíše zvýraznit společné znaky prostřednictvím vizuálního stylu. „Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Podívejte se na letecké dopravce, bankovní pobočky, čerpací stanice nebo řetězce restaurací. Většinu z nich poznáte na první pohled už na dálku. Vlaky Českých drah musí být také jasně identifikovatelné,“ hodnotí přijetí nové identity generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jak sám uvádí, dopravce se tímto krokem připravuje na postupný příchod konkurence, ve které musí být vlaky Českých drah na první pohled rozeznatelné.

Jednotlivé společnosti vnímají vizuální sjednocení jako krok k budování značky. V případě ČD, které svůj grafický styl již delší dobu používají v celé řadě situací, od propagačních materiálů přes vlakové průvodce až po značení na nádražích, je ustoupení od barevného karnevalu na kolejích jedině logickým krokem. Zjednodušení má navíc ještě jednu výhodu: zlevňuje a zjednodušuje údržbu laku. Vedle barev je novým charakteristickým znakem ČD i speciální písmo ČD Fedra. Studio Najbrt již za svou práci pro národního dopravce získalo ocenění Czech Grand Design 2007 za orientační systém na nádražích.

Modro-modré ČD

Aleš Najbrt, designer, foto: Josef PetrákPokud se dosud dráhy v lepším nebo horším smyslu metaforicky označovaly za "modrou armádu", po zavedení nového barevného schématu ČD to bude platit dvojnásob. Podobně jako u ČD Cargo, drží se i v osobní divizi Studio Najbrt kombinace světlé a tmavé modré. Autor návrhu Aleš Najbrt spojitost s tradicí otevřeně přiznává: „Modré barvy vychází z drážní historie a zároveň vyjadřují stabilitu, jistotu a serióznost,“ komentuje aktuální podobu návrhu.

Nová barevná kombinace ČD je pŕitom prezentována jako zcela ojedinělá. „Barevnost lokomotiv a vagónů pro České dráhy je v evropské konkurenci jedinečná,“ uvádí autoři grafického návrhu. Faktem ovšem zůstává, že jednotný modře laděný nátěr ve své dálkové flotile již delší dobu využívá třeba maďarský dopravce MÁV-START nebo soukromý dopravce Arriva, který na českém území provozuje jeden pár rychlíků mezi Prahou a Mnichovem.

Oproti prvotnímu prototypu lze pozitivně hodnotit barevné odlišení nástupních bodů vozu, které na vzorovém voze B vizuálně zaníkají. Stejně jako podobná barevná schémata, i nový šat vozů ČD bude poněkud náchylnější k ušpinění, i když tvůrce designu zdůvodňuje volbu šedé barvy právě její vhodností pro každodenní provoz. Na druhou stranu modrá souprava nesporně esteticky vynikne na nejednom barevném pozadí.

Přechod bude postupný

163.257 a stewardka ČD, foto: Josef Petrák Změna vzhledu vozidel ČD pochopitelně nebude skoková, ale bude se projevovat postupně. Vozidla budou novým lakem opatřena v rámci pravidelné údržby a generálních oprav, čímž reálné náklady nepřesáhnou dnešní výdaje. Podle Petra Žaludy můžeme do konce tohoto roku na kolejích očekávat na tři desítky modrých vozů, které postupně doplní asi deset lokomotiv. Je logické předpokládat, že novou tvář dostanou i nově vyráběná vozidla včetně CityElefantů, Regionov, lokomotiv řady 380 a bistrovozů ARmpee.

V rámci tiskové konference pořádané na náštupišti 1A pražského Hlavního nádraží byla první lokomotiva v novém korporátním nátěru, 163.257 z DKV Praha, slavnostně pokřtěna mimořádnými hosty - ministrem dopravy Petrem Bendlem a generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou.

Byť se jednalo o starší vůz a lokomotivu, v reálu mi přišel nový nátěr jako poměrně slušivý. Unifikovaný nátěr na všech řadách si představit nedokážu, ale minimálně zpočátku to bude velmi zajímavé oživení české železniční reality. Časem se tato změna zažije stejně jako na Slovensku,“ komentuje redaktor ŽelPage Josef Petrák, který se oficiální prezentace nového nátěru účastnil. A jelikož je taková změna korporátní identity a vzhledu vozového parku ožehavým tématem, o kterém se jistě bude v nejbližších týdnech a měsících hojně diskutovat, můžete již nyní svůj názor vyjádřit prostřednictvím naší ankety.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; foto: autor, ČD

Redakce ŽelPage se v této souvislosti důrazně ohrazuje vůči reportáži TV Nova z 25. března 2009, ve které byly použity negativní a z kontextu vytržené komentáře čtenářů pod aktualitou, pojednávající o testovacím nasazení nového nátěru na osobním voze ČD. Komentáře uživatelů představují jejich subjektivní názory a jejich užití souběžně se zobrazením titulní stránky našeho magazínu poškozuje dobré jméno ŽelPage. Televize Nova se ve svém zpravodajství a na webu rovněž opětovně dopustila několikanásobného porušení autorského zákona uveřejněním fotografií z galerie ŽelPage bez svolení autorů. Redakce takový postoj zásadně odmítá a již kontaktovala televizi se žádostí o nápravu vzniklé situace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.3.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 18      Zpráv na stránku:   
27.03.2009 (20:44)  
Měli by si ČD pospíšit. Než to stačí přebarvit, některé vozy se mezitím rozpadnou...
Jinak souhlasím s tím, že pokud bude vypisováno postupně výb. řízení ve všech krajích, můžou si barvit třeba stoly na ředitelství. To je neuvěřitelný Kocourkov, barvení starých vraků. A ještě bílou barvou. Idioti!
27.03.2009 (20:37)  
tenhle nátěr je stejně jen virtuální, pokud to chtějí přebarvovat 15 let, tak touhle dobou už čd vůbec nemusejí existovat, pokud stát a kraje skutečně začnou vypisovat výběrová řízení na všechny vlaky. a i když ne, tak to příští vedení za 2 roky zruší:-)
27.03.2009 (20:14)  
Osobně mám velké pochybnosti o celé myšlence. Jednotná identita a nátěr by měly smysl, pokud by ČD měly vozový park na přibližně stejné úrovni, takže by cestujícímu bylo úplně jedno, do kterého vozu nebo vlaku, pokud jede stejným směrem, vleze. V realitě ČD je ale podle mě užitečné odlišit moderní EC vozy od starých béček nebo 471 od 451, takže i laik ihned a z dálky pozná, co si na něj ČD tentokrát připravily. Připadá mi, že takhle budou zase všude jezdit jen Béčka, což mě asi k jízdě vlakem ČD nenaláká.
registrovaný uživatel Coudy  mail  
27.03.2009 (19:43)  
ZSSK - Blonski je sice velmi jednoduchý, ale naprosto odporný barevný návrh. Viz odkaz s naprosto nevzhledným brejlovcem... http://spz.logout.cz/gif2006/design_zssk.jpg K modrému návrhu ČD: otřesné, vozy ještě jdou, ale mašiny, Regionovy atd.... Raději nekomentovat. Je to stejně hnusná unifikace jako v dobách bolševiků, kdy se krásné výrobní nátěry (za všechny stačí jmenovat brejlovce a jejich elegantní zeleno-stříbrný nátěr) přetřely do otřesné rudé... S klesající kvalitou služeb ČD - klesá snad i fantazie a cit pro design studia Najbrt...
registrovaný uživatel land 
27.03.2009 (19:21)  
George_Couser: Na pokutách pro KLM? Tak to bylo dost levný, možná díky tomu, že ještě nestihla postoupit realizace...
27.03.2009 (18:44)  
Tak dnes Najbrt v novinách tvrdil, že ten návrh stál ČD 200 000Kč. Jeho součástí prý ale jsou i návrhy konceptu barevnosti interiérů kupé apod...
27.03.2009 (18:17)  
Nové nátěry se mi líbí, hlavně na Reginách, ty zeleno-žluté paskvily co jezdí v současné době jsou hrozné.
registrovaný uživatel gribik  mail  
27.03.2009 (18:10)  
pedrozo : tvůj návrh není špatný ,ale je na něm zas moc modré .
Dole bych nechal modrý pruh , uprostřed šedý a střechu modrou ... no jo ale to je jen naše představa , ve skutečnosti to bude tak jak to bude a postupem času si na to zvykneme . Když unifikovali slováci , taky většina lidí hrůzou nedýchala a ted ... mně osobně se ze začátku slovenský unifik nelíbil a dnes se mi líbí a to že velmi , chce to jen čas a možná přijdou doby , kdy budeme pyšný na naše modré vlaky :-)
27.03.2009 (18:10)  
Vy všichni, co se ám nový způsob nátěru vozidel ČD nelíbí, nepropadejte skepsi. Jednak se zde bude určitě objeovat vozidla dalších dopravců a potom, a to si myslím, že je ještě aktuálnější, po další změně vedení ČD přijde opět někdo s novým způsobem, jak vozidla natírat.
Můj názor je takový, že změna nátěru mnoho nepomůže. Kolegové na Slovensku to udělali a nyní, stejně jako v minulosti, je hlavně reprezentuje špinavost lokomotiv a vozy je pomalu dohánějí, s Českými drahami to je podobné. A k té modré: tu bych docela rád opustil, protože je to hlavní barva Carga.
Někdo může říci: a co navrhuješ ty? Mne se nejvíce líbí barevné řešení motorových vozů mimo žlutozelených příšer 814/914. Je to jednoduché a jasně viditelné na dálku a znak ČD se na tom také dobře vyjímá a hodí se jak hnací vozidla, tak na vagóny. FRK
27.03.2009 (18:09)  
z meho pohledu jednoznačně špatný a nekoncepční krok: tento unifikovaný nátěr, který nejenom že je nejednotný, tedy se logicky o žádnou unifikaci nejedná, je také nevýrazný a působí na mě studeným a po představě takto rozlišených vozů a HV spolu s vozidly ČD Cargo, také chaotickým nerozlišujícím dojmem, jakoby ČD žádnou reformu neprodělaly a starý nepořádek pouze převlekli do nových barev, co je ale vážnější postrádá jakýkoliv náznak hlubšího marketingového tahu, image, či vzkazu zákazníkům ve smyslu nejnovějšího hesla ČD - "Měníme se abychom byli první volbou." tímto, mám dojem, se ale ČD opět přiblíží k tomu, že se stávají volbou poslední
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko