..: Nový vizuální styl ČD: vozidla se odliší od konkurence :..

151.001 a InterCity, v design Najbr, foto: České dráhy Praha - S blížící se liberalizací trhu železniční osobní dopravy v přichází na evropské železnice nový prvek — konkurence. V prostředí několika různých dopravců na místě někdejší jediné velké státní společnosti tak nutně vyvstává potřeba jednoznačně se identifikovat a vytvořit u zákazníků jasnou asociaci značky a produktů. Zatímco u žlutého autobusu si dnes většina cestujících vybaví společnost Student Agency, již zanedlouho by stejně jednoduše měly jít poznat i vlaky Českých drah. Ty totiž chystají postupné sjednocení vizuálního stylu svých vozidel. Dominovat jim tradiční i moderní modrá ve světlejším a tmavším odstínu, společně s šedou či stříbrnou, přičemž lokomotivy a vozy si ponesou vlastní charakteristické schéma. Design z dílny Studia Najbrt dnes největší český dopravce oficiálně představil na tiskové konferenci v Praze.

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhyZačátkem února se na českých kolejích objevila zvláštnost, která, na rozdíl od jiných netypických počinů v oblasti osobních vozů, upoutala pozornost na první pohled: chebský rychlíkový vůz řady B (CZ-ČD 51 54 20-41 691-6) dostal při pravidelné obnově laku zcela netradiční modro-šedý kabát místo původní zeleno-bílé kombinace, která dosud suverénně vévodila flotile Českých drah. Podle tehdejší reakce tiskového odboru ČD na dotaz naší redakce se jednalo o testovací nasazení nového barevného schématu, jež mělo ověřit jeho použitelnost v praxi. O úspěšnosti této zkoušky svědčí fakt, že již za necelé dva měsíce se dopravce rozhodl novou barevnou kombinaci vzít za svou a postupně do ní obléct všechna svá vozidla.

Sjednocený Najbrt, nikoli však unifikace

163.257, odjezd, Praha hl.n., foto: Josef Petrák Sjednocení barevného řešení vozidel paradoxně přichází v době největší vzhledové rozmanitosti vozového parku ČD. Tu jen v uplynulých několika letech výrazně rozšířil barevná řešení CityElefantů, Regionov nebo vozů pro dálkovou dopravu v tradiční zelené i výrazné červené (v případě vozů vyrobených v SKV Zličín, případně rekonstruovaných v ŽOS Trnava a financovaných skupinou ING). I s atypickými nátěry tak lze u ČD v současnosti nalézt 18 různých vzorů u vozů a jednotek, nepočítáme-li drobné odlišnosti v rámci jedné barevné kombinace. K tomu lze dále přičíst bezpočet vzhledů lokomotiv, u nichž je navíc často faktorem kreativita personálu domovského depa. Jednotný vizuální styl v takovém případě situaci značně zjednoduší, jelikož určitou rozmanitost si v novém systému zachovají pouze vozy. Ty budou podle svých typů a určení představovat variace na základní barevné téma. Naopak mnoho pestrobarevných lokomotiv se obleče do jednotné uniformy se šikmými pruhy a jediné drobné modifikce budou odpovídat pouze tvarovým charakteristikám vozidla.

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyNa rozdíl od dnešní situace, kdy není problém narazit na poměrně divoké kombinace - někdy navíc okořeněné třeba oranžovým vozem Bvt - nový design vagónů těží z jednoduchosti. Celou soupravou se potáhne souvislá modrá linie, ze které na první pohled bude vystupovat pouze hnací vozidlo. Lůžkové vozy budou postrádat světle modrou a šedou, služební vozy naopak šedou a tmavě modrou barvu; jídelní vozy budou kombinovat šedou s tmavě modrou. Konkrétní řešení kombinovaných vozů (např. vozů 2. třídy se služebním oddílem řad BDs/BDbmsee, nebo bistrovozů řady ARmpee) zatím nejsou známé. Z tradičních prvků se na vozech zachová žlutý pruh pro označení 1. třídy, jenž by se měl nově vrátit i na jednotky řady 471, u kterých zmizel při zavedení jejich aktuálního nátěru.

Nové barevné schéma ČD, jednotka 471 CityElefant
Jednotka řady 471 CityElefant
Nové barevné schéma ČD, jednotka 814 RegioNova
Jednotka 814 RegioNova
Nové barevné schéma ČD, vůz 1. třídy Nové barevné schéma ČD, vůz 2. třídy
Vůz 1. třídy Vůz 2. třídy
Nové barevné schéma ČD, vůz 1. a 2. třídy AB Nové barevné schéma ČD, jídelní vůz
Vůz 1. a 2. třídyJídelní vůz
Nové barevné schéma ČD, cyklovůz Bvt Nové barevné schéma ČD, služební vůz Ds
Cyklovůz (řada Bvt)Služební vůz (řada Ds)
Nové barevné schéma ČD, lehátkový vůz Nové barevné schéma ČD, lůžkový vůz
Lehátkový vůzLůžkový vůz
Nové barevné schéma ČD, lokomotiva 162/163
Lokomotiva (řada 162/163)

Jednotný styl reprezentuje značku

Téma barevné unifikace vozidel je mezi železničními nadšenci mnohdy až překvapivě citlivé. V praxi jsme to měli možnost vidět v uplynulých několika letech, kdy ke kompletnímu vizuálnímu sjednocení svého vozového parku přistoupil slovenská ZSSK. Ta si vypracování nové firemní vizuální identity objednala v roce 2005 ve snaze vystupovat jednotně v měnícím se prostředí železniční dopravy. Nový koncept "blonski" přitom zasáhl vozy i hnací vozidla bez rozdílu, pouze s přihlédnutím na určité tvarové charakteristiky lokomotiv.

Petr Bendl, foto: Josef PetrákAktuální kroky ČD nemají ambici navléct všechna svá vozidla do zcela jednotného kabátu, ale spíše zvýraznit společné znaky prostřednictvím vizuálního stylu. „Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Podívejte se na letecké dopravce, bankovní pobočky, čerpací stanice nebo řetězce restaurací. Většinu z nich poznáte na první pohled už na dálku. Vlaky Českých drah musí být také jasně identifikovatelné,“ hodnotí přijetí nové identity generální ředitel ČD Petr Žaluda. Jak sám uvádí, dopravce se tímto krokem připravuje na postupný příchod konkurence, ve které musí být vlaky Českých drah na první pohled rozeznatelné.

Jednotlivé společnosti vnímají vizuální sjednocení jako krok k budování značky. V případě ČD, které svůj grafický styl již delší dobu používají v celé řadě situací, od propagačních materiálů přes vlakové průvodce až po značení na nádražích, je ustoupení od barevného karnevalu na kolejích jedině logickým krokem. Zjednodušení má navíc ještě jednu výhodu: zlevňuje a zjednodušuje údržbu laku. Vedle barev je novým charakteristickým znakem ČD i speciální písmo ČD Fedra. Studio Najbrt již za svou práci pro národního dopravce získalo ocenění Czech Grand Design 2007 za orientační systém na nádražích.

Modro-modré ČD

Aleš Najbrt, designer, foto: Josef PetrákPokud se dosud dráhy v lepším nebo horším smyslu metaforicky označovaly za "modrou armádu", po zavedení nového barevného schématu ČD to bude platit dvojnásob. Podobně jako u ČD Cargo, drží se i v osobní divizi Studio Najbrt kombinace světlé a tmavé modré. Autor návrhu Aleš Najbrt spojitost s tradicí otevřeně přiznává: „Modré barvy vychází z drážní historie a zároveň vyjadřují stabilitu, jistotu a serióznost,“ komentuje aktuální podobu návrhu.

Nová barevná kombinace ČD je pŕitom prezentována jako zcela ojedinělá. „Barevnost lokomotiv a vagónů pro České dráhy je v evropské konkurenci jedinečná,“ uvádí autoři grafického návrhu. Faktem ovšem zůstává, že jednotný modře laděný nátěr ve své dálkové flotile již delší dobu využívá třeba maďarský dopravce MÁV-START nebo soukromý dopravce Arriva, který na českém území provozuje jeden pár rychlíků mezi Prahou a Mnichovem.

Oproti prvotnímu prototypu lze pozitivně hodnotit barevné odlišení nástupních bodů vozu, které na vzorovém voze B vizuálně zaníkají. Stejně jako podobná barevná schémata, i nový šat vozů ČD bude poněkud náchylnější k ušpinění, i když tvůrce designu zdůvodňuje volbu šedé barvy právě její vhodností pro každodenní provoz. Na druhou stranu modrá souprava nesporně esteticky vynikne na nejednom barevném pozadí.

Přechod bude postupný

163.257 a stewardka ČD, foto: Josef Petrák Změna vzhledu vozidel ČD pochopitelně nebude skoková, ale bude se projevovat postupně. Vozidla budou novým lakem opatřena v rámci pravidelné údržby a generálních oprav, čímž reálné náklady nepřesáhnou dnešní výdaje. Podle Petra Žaludy můžeme do konce tohoto roku na kolejích očekávat na tři desítky modrých vozů, které postupně doplní asi deset lokomotiv. Je logické předpokládat, že novou tvář dostanou i nově vyráběná vozidla včetně CityElefantů, Regionov, lokomotiv řady 380 a bistrovozů ARmpee.

V rámci tiskové konference pořádané na náštupišti 1A pražského Hlavního nádraží byla první lokomotiva v novém korporátním nátěru, 163.257 z DKV Praha, slavnostně pokřtěna mimořádnými hosty - ministrem dopravy Petrem Bendlem a generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou.

Byť se jednalo o starší vůz a lokomotivu, v reálu mi přišel nový nátěr jako poměrně slušivý. Unifikovaný nátěr na všech řadách si představit nedokážu, ale minimálně zpočátku to bude velmi zajímavé oživení české železniční reality. Časem se tato změna zažije stejně jako na Slovensku,“ komentuje redaktor ŽelPage Josef Petrák, který se oficiální prezentace nového nátěru účastnil. A jelikož je taková změna korporátní identity a vzhledu vozového parku ožehavým tématem, o kterém se jistě bude v nejbližších týdnech a měsících hojně diskutovat, můžete již nyní svůj názor vyjádřit prostřednictvím naší ankety.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage; foto: autor, ČD

Redakce ŽelPage se v této souvislosti důrazně ohrazuje vůči reportáži TV Nova z 25. března 2009, ve které byly použity negativní a z kontextu vytržené komentáře čtenářů pod aktualitou, pojednávající o testovacím nasazení nového nátěru na osobním voze ČD. Komentáře uživatelů představují jejich subjektivní názory a jejich užití souběžně se zobrazením titulní stránky našeho magazínu poškozuje dobré jméno ŽelPage. Televize Nova se ve svém zpravodajství a na webu rovněž opětovně dopustila několikanásobného porušení autorského zákona uveřejněním fotografií z galerie ŽelPage bez svolení autorů. Redakce takový postoj zásadně odmítá a již kontaktovala televizi se žádostí o nápravu vzniklé situace.


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 26.3.2009 (18:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 18      Zpráv na stránku:   
27.03.2009 (17:39)  
Zdůvodnění "nového (unifikovaného) nátěru" vozidel, požadavkem na jednoznačnou identifikaci vozidel dopravce České dráhy a.s. (ČD) v konkurenci ostatních dopravců je úsměvné. I méně inteligentní jedinec pozná, že se jedná o dopravce ČD podle firemního loga (mimochodem jednoho z nejelegantnějších v Evropě) umístěného jednak na čelech hnacích vozidel, jednak na bocích vozů. Taková trošku provokativní otázka – jak bude podle barev vozidel "identifikovat" dopravce barvoslepý cestující.

Na semináři uspořádaném v roce 1992, při kterém byly na pražském hlavním nádraží předváděny jednotlivé prototypy modernizovaných vozů, zástupce firmy PFA Weiden, mající "hlavní" projev, pronesl velmi důležitou větu, kterou si dodnes pamatuji : "Vlak musí být barevně hezký, aby člověk dostal chuť takovým hezkým vlakem cestovat."

Nemyslím, že nové barevné schéma – nové je trošku přehnané, protože v modrošedé barevné kombinaci již dlouhá existují lehátkové vozy ČD - vyvolává v člověku pocit "chci jet" takovým (šedivým) vlakem. Modrošedé jsou také vozy Bmo, elektrické jednotky 451/452, ale i 460 nebo 560.

Jediný přínos spočívá v tom, že modro šedá kombinace bude výborně pohlcovat špínu, na světle zelené je ta špína více viditelná. Holt pravdivost výroku někdejšího generálního ředitele ing. Šípa, který vyvolal nelibost zaměstnaců a především OSŽ, "železničáři si libují ve špíně", nové barevné schéma jen potvrdilo. Zajímavé ...
Registered user land 
27.03.2009 (17:36)  
Pedrozo: Lepší než ta "profesionální" hrůza to rozhodně je. To ostatně více než dostatečně vypovídá o skutečné hodnotě práce těchto ...chybí mi termín. No ještě zkuste vedle lepšího rozvržení ploch najít lepší barvy a začne to k něčemu vypadat...:))
27.03.2009 (17:25)  
Ty vagony jsou celkem pěkný. I elefant a regionova. Ale ten banán je fakt hrůza. Je tam moc šedé na čele a šedá je nejhnusnější barva ze všech (podle mě teda). A protože nerad jen kritizuju a zrovna nemám co dělat, navrhl jsem nový řešení :-)
V malování a za 2 minuty, ale koncepce z toho videt je. No nevypadalo by to lip?
http://img152.imageshack.us/img152/6816/151001vdesignutgr.jpg
27.03.2009 (17:14)  
Barevné schéma je pěkné!Ale pouze na nových nebo rekonstuovaných vozech.
Registered user Luxian  mail  
27.03.2009 (16:45)  
Tak fotek v rámci nějaké ankety jsem si nevšimnul. Je ale fakt, že uvést jako zdroj pouze "internet" je asi to samé, jako napsat "knihy" nebo "literatura". Tohle je doopravdy amatérismus.
Jinak komentáře vytržené z kontextu... Copak komentáře mají nějaký kontext? Jediné, co lze namítnout, že byly vybrány nevyváženě. To už je ale věc Novy a mají na to svaté právo. Nehledě na to, že většina diskutujících barvené řešení skutečně kritizuje, takže vlastně o nevyváženosti se moc mluvit nedá.
A to, že Nova je bulvár, o tom není sporu. To snad ale už každý ví a nad tím bych se nijak nepozastavoval.
Registered user TAURUS  mail  
27.03.2009 (15:55)  
Každému vozidlu sluší jiná barva,jiný odstín zkrátka a stručně jiný dising barevného schámatu.Je to naprostá hloupost cpát na každé vozidlo stejný lak.Když se na to dívám tak je mi úplně jasné že stříbrno-modrý lak u čd nevydrží moc dlouho čistý,měli si spíše dát černo hnědý :-).Tohle je jako u pitomců(ostatní společnosti to mají taky tak si to uděláme také at nejsme pozadu)..už nevím co bych k tomu dodal
27.03.2009 (15:51)  
Jak jsem psal, smál jsem se, kde už to bulvár čerpá. Ale také zastávám názor, že nedošlo k porušní autorského zákona. Ilustrativní záběry webových stránek ani citace příspěvků DF to nenaplňují. Ale neviděl jsem reportáž celou.
Registered user Luxian  mail  
27.03.2009 (15:25)  
Předpokládám, že se tu do mě pustí většina diskutujících, ale nějak nechápu, co vám vlastně na té reportáži z Novy tak vadí. Zcela zřetelně řekli, že diskutující na internetu měli takový a takový názor a ukázali i nicky daných diskutérů. V pozadí stránka želpage, na které se tyto komentáře objevily, což snad je docela logické. Takhle prezentované to přeci nijak tomuto webu neškodí. Žádný web s volnou diskuzí nenese odpovědnost za názory svých čtenářů. Co je tedy za problém? Nejsem žádný fanoušek Novy, ale v tuhle chvíli nevidím pochybení.
Registered user vojtax 
27.03.2009 (15:13)  
Studio Najbrt patří mezi opravdu dobrá studia u nás a není to otázkou namastění kapsi. Je v pořádku, že ČD dají zakázku profesionálům a ne jako např. ČSA, které vytvoří strašné logo a ještě to prezentují jako úspěch, že to navrh někdo přímo z ČSA. Grafiky taky nepustíte řídit mašiny, letadla atd. To že většina lidí si nedokáže představit náročnost práce, které nerozumí je jiná věc. U grafického designu je důležité umět vidět za roh a dělat nadčasově a to znamená, že většině lidí jednoduché věci v době zveřejnění odsoudí viz. loga Prahy a Ostravy od Najbrtů. Grafické řešení nátěrů je pěkné... teď už to jen zavést co nejdříve do praxe. A hlavně oživit vozový park a zlepšit úroveň služeb u ČD. V tom jim dobře natřená mašina nepomůže.
Registered user zaza 
27.03.2009 (15:03)  
Také Vám to připomíná blonski jako mě? Jestli takhle natřou peršany i esa, tak na pohled např z dálky nepoznáme co jede, jak už jsem tu někde četl, vlak v zimě prostě zmizí a nehledě na to, že mě se stávající barevné rozlišení loko (podle napájení) i vozů docela líbí a připadne mi dost praktické...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 18      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko