Praha — Počet osobních železničních dopravců na celostátních drahách v Česku tento týden vzrostl na tři. K Českým drahám a RegioJetu se přidala společnost Rapid Express, jež se v současnosti prezentuje především projektem dálkových spojů LEO Express mezi Prahou a Ostravskem. Mezi celostátní hráče v přepravě osob po kolejích se soukromý dopravce Leoše Novotného zařadil podpisem rámcové smlouvy se SŽDC, která si zájem nových subjektů vykládá jako důsledek úspěšného otevírání tuzemského železničního trhu; přesto nás od vyjetí prvního soukromého a čistě komerčního spoje na české koleje pořád dělí přinejmenším několik měsíců. Správce infrastruktury zároveň zpřísňuje podmínky úhrady poplatků za přidělenou dopravní cestu, údajně na základě špatných zkušeností z minulosti.
Podle nových pravidel mají být všichni dopravci povinni uhradit poplatek za objednanou a přidělenou kapacitu dopravní cesty i v případě, že ji reálně nevyužijí. Toto opatření se patrně zaměřuje na praxi zavedení spojů do jízdního řádu "ode dne vyhlášení", díky níž v roce 2007 po dobu přibližně sedmi měsíců plnily stránky jízdních řádů mj. spoje RT-express dopravce Railtrans, které ovšem do skutečného provozu nikdy nevyjely. Stejný systém využívá v aktuálním grafikonu RegioJet, jenž chce nasadit své spoje InterCity z Prahy do Ostravy, Návsí a Žiliny od letošního července. Rapid Express je první společností, na niž se nová pravidla SŽDC vztahují; vedení organizace se ale netají tím, že by co nejdříve přísnější režim přeneslo i na zbylé dva dopravce.
Dodrží-li Rapid Express svůj původní harmonogram zavedení komerčních spojů, nemusí si z poplatků za nevyužitou kapacitu dopravní cesty dělat těžkou hlavu – pět objednaných jednotek Stadler FLIRT ve verzi pro dálkovou dopravu by mělo být připraveno ke konci příštího roku, tedy v přibližně v době začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013. V současnosti firma teprve uskutečňuje internetovou anketu, jíž se snaží docela triviální cestou zjistit preference potenciálních cestujících z pohledu zastávek spojů LEO Express. Nad rámec několika propagačních informací se ale černo–zlatý dopravce, stejně jako konkurenční RegioJet, v současnosti mediálně výrazněji neprojevuje. To se ovšem může razantně změnit s koncem letošního roku, kdy ministerstvo dopravy vyhlásí avizovaný tendr na provoz prvních dvou rychlíkových linek. Stejně jako další zájemci, i Rapid Express totiž v subvencované dopravě vidí výrazně atraktivnější podnikatelskou příležitost, než v případě několika exponovaných úseků s otevřenou konkurencí více společností.

Proč zrovna právě těch pár bodů, co jste teď napsal, nerozpracovat do podoby článku?
– může běžet souběžně správní řízení o zastavení provozu a zrušení dráhy,
– může běžet a být ukončeno správní řízení o zrušení dráhy, aniž by o něm kdokoliv věděl,
– dopravci nezískají poptanou trasu na některé tratě, i když jsou uvedeny v prohlášení o dráze, např. viz http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/dopravci-se-bouri-nemohou-na-cast-trati
– ve správních řízeních se poukazuje na nulový provoz na tratích, kde SŽDC dokonce má na stole objednávku od dopravců na další rok,
– nebo viz poslední spor DI vs. SŽDC, kde SŽDC kašle na vlastní předpisy a neopravuje závady na svršku, které podle svých interních předpisů opravit musí.
Při takto jasném legislativním prostředí si dovolím ocitovat tiskovou zprávu SŽDC a nic si z toho nedělat.
No a to je další důvod k tomu, aby si Regiojet na své mašiny namontoval AVV. Pokud bude tento systém ještě trošku vypilován a dopravci ho budou využívat, nebude důvodu považovat jízdu "na blok" za problematickou.
Ano, jelikož SA (ani jiný dálkový autobusový dopravce) do/přes Kopřivnici nejezdí, 99% procent cestujících do Prahy/Brna jezdí vlakem. V Novém Jičíně je to procento výrazně nižší (navíc zde zastavují i busy 3ČSAD či Veolie do Olomouce/Brna). To vše lze podložit třeba situací v pátek. Zatímco na Nový Jičín jede regionova zaplněná na 75%, na 325ce jezdí stejně zaplněný ropovod.
Při vší úctě, např. mezi Prahou a Libercem tvoří busy "Sudet-Agency" naprosto nepochybně ZÁKLADNÍ dopravní obslužnost ve veřejné dopravě a kdyby si MDČR ráčilo vyndat hlavu z řiti Českých drah, dotovalo by tu nějaký ten 23:00 bus jako státní objednávku.
SŽDC je oprávněna přiměřeně omezit dopravci přidělenou kapacitu dráhy na dotčeném úseku dopravní cesty v případě, že přidělená vlaková trasa byla dopravcem po období jednoho měsíce využívána z méně než 25 % přidělené kapacity dráhy.
Pro přetíženou infrastrukturu může SŽDC požadovat na dopravci omezení rozsahu nebo četnosti jízd vlaků v určitých dnech nebo v určitém období, tj. vzdání se trasy vlaku, která byla po období jednoho měsíce využívána z méně než 50 % přidělené kapacity dráhy, pokud to nebylo způsobeno důvody, které dopravce nemohl ovlivnit.
Pokud dopravce po období jednoho měsíce využívá méně než 50 % přidělené trasy vlaku a nehodlá se vzdát nevyužívané kapacity dráhy, je SŽDC oprávněna požadovat uhrazení poplatku, který se nejvýše rovná maximální ceně za užití dopravní cesty, kterou by dopravce zaplatil za vlakové kilometry přidělené a nevyužité kapacity dráhy. Je-li omezení využití kapacity dráhy způsobeno důvody, které dopravce nemohl ovlivnit, je možno uvedenou maximální cenu snížit.
...
SŽDC je oprávněna odebrat dopravci přidělenou kapacitu dráhy v případě, že:
a) nebyla po období jednoho měsíce využívána;
Připomínka "komplikace" s RT-Expresy je tudíž mylná, protože Railtransport se veškeré kapacity pro ně řádně vzdal (nevzdání je nutná podmínka sankce!) a k přetížení kapacity nedošlo (nutná podmínka sankce!). Problém SŽDC je totiž jinde - mraky nevyužívaných pp tras Carga, které omezují konstrukci tras dalších vlaků (nejen na hlavních tratích, ale i např. tratích typu Mladá Boleslav - Nymburk), protože SŽDC přechází i u ad-hoc vlaků z konstrukce "nějak to projede" ke konstrukci konkrétní trasy, která nesmí kolidovat s již existujícími. Každopádně mi není jasné strašení se sankcemi v rámcové smlouvě (žádný dopravce není povinen rámcovou smlouvu uzavírat) a "přísnější režim" pro další dopravce, když možnosti odebírání kapacity nebo jejího zpoplatnění až do výše, jako by šlo o využitou trasu, má i dnes a pokud vím, NIKDY je nevyužila.
P.S. Vzhledem k tomu, že Prohlášení o dráze musí být vyhlášeno nejpozději dvanáct (nebo 14?) měsíců před platností GVD, tak se minimálně do konce roku 2012 už nemůže nic změnit (pro GVD 2011/2012 už bylo vyhlášeno).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











