Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.
Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.
Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.
Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.
Zdroj: ČT24
| 20.4.2009 (7:00)
A k platu generální ředitele: Pokud tvrdí, že na ČD bere polovinu svého minulého plate, tak je třeba se ptát, proč mnohem lépe placené místo opustil, nebo musel opustit a nastoupil do firmy, která je léta prodělečná a nyní je ještě podstatně zmenšená po oddělení SŽDC a ČD-Cargo. Pokud si někdo myslí, že řízení firmy musí být řádně ohodnoceno, tak má pravdu. To ale ta firma musí prosperovat a ne být stále ve ztrátě a vnější pohled na ni zrakem zákazníka je stále více a více neuspokojivý. FRK
FRK
Jinak nechci se opakovat, ale hlavní problém kraje Vysočina je příliš velký počet klasických souprav na Os, který prodražuje vlaky. Nevím jestli je to spíše chyba ČD nebo kraje, ale skoro bych řekl, že je to obecný problém v ČR související s nepružností ČD.
Myslím, že rozdíly by byly dost velké.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.










