Jihlava – V kraji Vysočina má být od letošní druhé změny GVD zrušeno zřejmě až 41 regionálních vlakových spojů. Podle náměstka hejtmana Libora Joukla jsou tyto vlaky málo využívané, a proto kraj nechce platit jejich ztráty a raději je nahradí levnějšími autobusy. Českým drahám se tato změna nelíbí, protože prý povede k rozpadu přestupních vazeb. "Bohužel jsou tím ohroženy i vlaky z druhé strany, kde už těch cestujících je víc," říká ředitel Krajského centra ČD Miroslav Havel.
Levnější autobusy zatím nahradí například jen jeden z osobních vlaků v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice, v dalších měsících se ale počet spojů může snížit mnohem výrazněji. Kraj má totiž zpracovanou studii, podle které by se mohlo zrušit a nahradit autobusovou dopravou až 30 % spojů. Krajskou pokladnu by takové řešení vyšlo mnohem levněji.
Na jeden kilometr jízdy autobusu kraj doplácí ztrátu 19 Kč, při vlaku je tato částka obvykle 63 Kč. "To znamená, že když bychom zrušili jeden vlak, tak můžeme zavést 3,5 autobusu," uvádí Joukl. Tomu oponují zástupci ČD, podle kterých za relativně levné autobusy zaplatí kraj jinde. "Autodopravce se nepodílí na zimní údržbě silnic, nepodílí se na odstraňování závad na silnicích a podobně," říká Havel.
Kraj Vysočina se s ČD zatím ale ani nedohodl na novém dodatku ke smlouvě o zajišťování základní dopravní obslužnosti, který by stanovil, kolik bude železniční dopravce od kraje dostávat jako úhradu ztráty. Zástupci dopravce a regionu se zatím nedohodli na jeho znění, ani na výši samotných poplatků.
Zdroj: ČT24
| 20.4.2009 (7:00)
To Přemysl:
Ještě že rychlíky nejsou v kompetenci kraje.
Kdyby to byly tvoje prachy, tak si to setsakramensky rozmyslis, nicmene z ciziho krev netece (pripadne ten tvuj podil je tak malinkej, ze si toho ani nevsimnes).
Jinak podobnej clanek asi brzy vyjde o okrese Znojmo...
Já bohužel s krajem Vysočina NESOUHLASÍM. Nahradit vlaky standardním provedením VLD (odkudkoliv kamkoliv) bez jakékoliv vzájemné vazby je nesmysl - člověk se dostane do nejbližšího velkého města a pokud tam nejede vlak, tak je mu to stejně naprd a zpátky už taky nemůže protože bus mu už ujel :-). Jak říká můj kolega: z vysočiny se buď odstěhovat nebo koupit auto, protože časem i to, co jezdí teď v busech tam skončí.
Problém bych viděl ve způsobu, jakým kraj Vysočina organizuje autobusovou dopravu už teď. Návaznosti mezi autobusy jsou mizerné až žádné, o přípojích na vlaky nemluvě.
Ono celkově se jeví jako pitomost nahrazovat některé náhodně vybrané vlaky autobusovými spoji. Zrušením spoje mimo špičku se zase tolik neušetří, protože dopravci vznikne prostoj. A pokud se někde dá poslat autobus místo vlaku ve špičce, pak není důvod jezdit tam vlakem vůbec. O tom, že pro cestující je takový "nesystém" (různé spoje jedou v neodhadnutelné časy z různých zastávek) dost odpuzující.
Podle mně, pokud by chtěl kraj skutečně ušetřit, tak by si měl říct, kde má cenu mít vlaky (a objednat je tam celodenně aspoň po dvou hodinách), a kde stačí autobusy (a tam na vlaky rezignovat úplně). Polovičaté řešení pořádně nic neušetří, akorát vyžene cestující do auta, protože je nepoužitelné.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










