..: České dráhy dostaly pokutu 1,5 milionu za špatný stav vozů :..

vagon Bt - interiér, foto: manil Praha — Podle Českého rozhlasu udělilo Ministerstvo dopravy za první tři měsíce letošního roku Českým drahám pokutu v rekordní výši 1,5 milionu korun za nedostatečnou čistotu osobních vozů. Tato částka přitom převyšuje sankce za celý loňský rok. Důvodem ale není radikální změna stavu vagonů, ale výrazně intenzivnější kontroly ministerských úředníků, kteří sledují deset vybraných kvalitativních kritérií a mohou za každý jednotlivý prohřešek oproti požadavkům udělit smluvní pokutu až ve výši 5000 Kč. Uloženou sankci dráhy neplatí přímo, ale bude jim stržena z výše subvence na základní dopravní obslužnost. Po medializaci výsledků častějších kontrol ze strany ministerstva se teď do vlaků chystají i zástupci krajů, kteří se zaměří na osobní a spěšné vlaky ve svých regionech.

Mezi nejproblematičtější kvalitativní ukazatele patří zejména celková čistota vozů, funkčnost a vybavenost toalet a tepelná pohoda ve vozech. Vedle netekoucí vody, chybějícího toaletního papíru nebo papírových ručníků však dráhy nejvíc bodů ztrácejí kvůli výtvorům tzv. taggerů, kteří se často vyřádí na stěnách nebo koženkových sedadlech s pomocí lihové fixy. Právě tyto výtvory dělají podle mluvčího Petra Šťáhlavského železničářům největší problémy: „Především jsou to takové ty čmáranice jakýmsi černým fixem v interiérech vozů. V podstatě to nejde prakticky umýt. Pokud jsou tam takovéto malůvky znamená to buď celou tu toaletu celou kompletně natřít nebo ty obklady kompletně vyměnit.“ Dodává však, že dráhy v brzké době začnou využívat nové čistící prostředky, které by si i s těžšími formami vandalismu měly poradit. Prioritně by se tak mělo stát v Bohumíně, kde shodou okolností má proběhnout i nejrozsáhlejší vlna "revitalizací" zastaralých vozů B.

Motivováni výsledky ministerských kontrol, připravují se teď na kontroly kvality vozů i další objednavatelé dopravy ve veřejném zájmu. Kolem dvou stovek inspekcí už proběhlo v osobních vlacích v okolí Prahy, kde se letošní účet pro dopravce prozatím vyšplhal na 17 tisíc korun. Výše sankcí přitom závisí od podmínek odsouhlasených v jednotlivých smlouvách mezi objednavatelem o dopravcem. Pravidelné inspekce kvality vozidel již před rokem avizoval třeba Pardubický kraj, podle dohody však každá taková kontrola musela být nahlášena předem na konkrétní spoj, což účel podobných akcí poněkud podkopává. Ač se vedení regionů zdráhají zveřejnit detaily aktuálně platných desetiletých smluv s ČD, mají k dispozici několik kontrolních mechanismů, včetně sledování plnění jízdního řádu a řazení souprav. V březnu 2009 oznámil rozsáhlé kontroly přesnosti regionálních spojů třeba Ústecký kraj; jejich výsledek už ale nebyl výrazněji medializován. Ministerstvo dopravy přitom jen za letošní rok odhaduje celkovou slevu na dotaci ve formě pokut až v řádu 10 milionů korun.

Zdroj: Český rozhlas


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.4.2010 (11:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
22.04.2010 (19:28)  
Úžasné tak my platíme ČD jako statní ,,a.s.,, a ještě ji zaplatíme pokutu. Mě to příjde jako veřejné tunelování. Dát pokutu SA tak to zacvaka Jančura ze sveho a máme klid. Správné by mělo být pokud se nějaký ,, soukromník(včetně ČD),, nestará o dopravu kvalitně odebrat mu tratě a dotace a vypsat novou výběrovku.
22.04.2010 (19:28)  
můj názor: Jak si to lidi zničej, tak to maj...
22.04.2010 (17:13)  
Nepochybuji o tom, ze duvody pro pokutovani realne existuji, ze to neni jen vymysl kontrolujicich uredniku. Prakticky neni cesta vlakem, kdy bych byl bezvyhradne spokojen.

Uvidime jaky standard nasadi SA / RJ - ale nakroceno maji slusne. Tak drzim palce. http://ekonomika.idnes.cz/video-vyjel-prvni-zluty-vlak-student-agency-cestujici-poveze-v-sobotu-1ms-/eko-doprava.asp?c=A100422_134148_eko-doprava_fih
Registrierter Benutzer M 
22.04.2010 (16:56)  
SYN - tak jasne. Na kontrolu herny na Zizkove/Cejlu bych asi sam taky nesel, nicmene... Snad maji vysilacky a snad to neni tak, ze ve vlaku musi zakrocit ihned okamzite (mysleno, ze muze projit, vsimnout si nejakyho ksichtu a potom se u nej sejit...).
A vlak plnej Banikovcu to nebyl.
Registrierter Benutzer SYN 
22.04.2010 (15:45)  
Vousáč: Hm, použití tavných pojistek a nerozdělení na rozumný počet okruhů jak se zdá vede k snadnému vyřazení topení z funkce... tak nějak odmítám uvěřit že je to za dnešního stavu techniky jediná možnost. Opět se negativně projevuje používání několik desetiletí staré generace vozů. Za dnešního stavu techniky jistě není neřešitelné použít automatický jistič jehož obsluha je snadná, rychlá a bez rizika úrazu elektrickým proudem...
Ale chápu, s tím co je to asi o moc líp nejde.
Registrierter Benutzer Sim 
22.04.2010 (15:45)  
Miroslav Zikmund > jedine toalety, se kterymi jsem byl v minulosti dlouhodobe spokojen, byly v nocnich vlacich v lehatkovych/luzkovych vozech. I kdyz se z hlediska technickeho jednalo o vozy na pokraji srotoidniho stavu, zachod byl - az na vyjimky ve stavu bez problemu pouzitelny i citlivymi jedinci.

Duvodem byl podle me fakt, ze obsluha vlaku - v tomto pripade konkretni steward - je zodpovedna mimo jine i o stav tohoto zarizeni a v pravidelnem intervalu (tusim ze dve hodiny) socialni zarizeni kontroluje a pripadne odstranuje nedostatky (uklid, doplneni rucniku...).

Jakozto cestujicimu je mi uplne sumak, jakym zpusobem si to draha zaridi. Jestli si to zaridi a udrzi (nejen) toalety ciste, budu spokojen a neni duvod proc stejnym vlakem cestu nezopakovat. Pokud zjistim, ze na danem spoji je opakovane zminovany problem, snazim se mu priste vyhybat. Jak proste... kdyz se chce, tak to jde. A kdyz se nechce, tak je to horsi, nez kdyz to nejde.
22.04.2010 (15:42)  
Na ČD by měli dostat pokutu ve formě svézt se v tom a pak dostat po kebuli od cestujících, ať se vzpamatují... A ne pokutu ve formě přelévání peněz z účtu na účet v rámci "rodiny."
22.04.2010 (15:26)  
To SYN (11:05).Dovolím si maličko upřesnit,co se týká topení. Hlavní příčinou nefunkčního topení jsou drobné závady vozů,které se dříve odstraňovaly v obratových a často i v nácestných stanicích. Když praskne stářím topná tyčka tak se přeruší pojistka,protože při tom dojde ke zkratu. A tu pojistku musí vyměnit elektrikář,poučený laik(třeba posunovač) to dělat nesmí. A není to práce na chvilku,napětí v topení (zpravidla 3kV) je schopné člověka spolehlivě zabít,takže bezpečnostních opatření je u toho dost a jejich provedení vyžaduje čas. No a když nechybí elektrikář,chybí čas a výsledek je nefunkční topení. Co se týká naopak příliš vysoké teploty ve vozech:prostorové termostaty,které byly k tomuto účelu nainstalovány,se často stávají obětí vandalů a jsou-li nahrazeny novými,je jejich osud stejný. Pod pojmem nefunční toaleta je možné zahrnout i poničení vandalem,možná byste se divil,kolik sedátek a jiných ulomitelných součástek je kolem tratí.
Registrierter Benutzer strejcekms  mail  
22.04.2010 (14:41)  
lucky_24- No vy a některé vaše diskuze na Idnesu jak tak sleduji jsou docela hloupé, pokud jste to teda vy- a to nic proti vám, ale hádat se pod články na Idnesu s někym kdo o tom ví více nežli vy je hloupé.
Ale k věci- ČD si tu pokutu zaslouží snad za vše co je jmenováno v čláku, jen nesouhlasím s těmi čmáranicemi- tomu se nedá v praxi zamezit a je to běžně i v MHD a také to nikoho dlouhou dobu netrápí..
Registrierter Benutzer SYN 
22.04.2010 (14:39)  
MZ: Já tedy osobně hledím s nadějí k tomu aby se ČD odhodlaly jít do soudního sporu s MD :-) Je totiž úplně jedno zda by ho vyhrály nebo ne, ale existuje tolik nenárokových dosypávacích kanálů že není vůbec žádný problém některý z nich přivřít o sumu rovnou pokutě. A kdyby se ČD chtěly jó hodně šprajcovat tak by se nedaj bože mohlo jště nakonec stát že by ho MD/kraje přestaly preferovat způsobem hraničícím se zákony na ochranu soutěže a to by se ČD zcela určitě hooodně nelíbilo... Z těchto důvodů jsem docela silně přesvědčen že ČD bude moct akorát tak držet krok a šoupat nohama, snad s vyjímkou případných hodně křiklavých nespravedlností - a v článku citované důvody pokut k nim skoro určitě nepatří.

Jo a mimochodem, jak to zatraceně myslíte s tím "majitel infrastruktury" nevybudoval zařízení pro doplňování vody??? To jako že ČD si nebudou vytvářet vlastní zázemí pro provoz svých vlaků? Pro ně ho mají za úkol postavit SŽDC? Hlavně že pravidelně připomínáte jak by si alternativní dopravci neměli kde co udělat (mj. úkony podobného typu jako je dozbrojování vozů), ti by si to jako měli zařídit sami ale pro ČD je třeba vše zajistit státem??? To vypadá na principiální neschopnost smířit se s myšlenkou rovnosti postavení...

M: Jo to asi aby se policisté sami nebáli... ačkoliv, tak nějak lidsky chápu touhu mít po ruce parťáka který by mi v případě nouze kryl záda. Toto pochopení ovšem končí maximálně u čísla dvě, i kdyby jeden z nich byl nějaký zácvik nebo exkurxe nebo tak tak pořád i tak musí dva stačit.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko