Praha — Podle Českého rozhlasu udělilo Ministerstvo dopravy za první tři měsíce letošního roku Českým drahám pokutu v rekordní výši 1,5 milionu korun za nedostatečnou čistotu osobních vozů. Tato částka přitom převyšuje sankce za celý loňský rok. Důvodem ale není radikální změna stavu vagonů, ale výrazně intenzivnější kontroly ministerských úředníků, kteří sledují deset vybraných kvalitativních kritérií a mohou za každý jednotlivý prohřešek oproti požadavkům udělit smluvní pokutu až ve výši 5000 Kč. Uloženou sankci dráhy neplatí přímo, ale bude jim stržena z výše subvence na základní dopravní obslužnost. Po medializaci výsledků častějších kontrol ze strany ministerstva se teď do vlaků chystají i zástupci krajů, kteří se zaměří na osobní a spěšné vlaky ve svých regionech.
Mezi nejproblematičtější kvalitativní ukazatele patří zejména celková čistota vozů, funkčnost a vybavenost toalet a tepelná pohoda ve vozech. Vedle netekoucí vody, chybějícího toaletního papíru nebo papírových ručníků však dráhy nejvíc bodů ztrácejí kvůli výtvorům tzv. taggerů, kteří se často vyřádí na stěnách nebo koženkových sedadlech s pomocí lihové fixy. Právě tyto výtvory dělají podle mluvčího Petra Šťáhlavského železničářům největší problémy: „Především jsou to takové ty čmáranice jakýmsi černým fixem v interiérech vozů. V podstatě to nejde prakticky umýt. Pokud jsou tam takovéto malůvky znamená to buď celou tu toaletu celou kompletně natřít nebo ty obklady kompletně vyměnit.“ Dodává však, že dráhy v brzké době začnou využívat nové čistící prostředky, které by si i s těžšími formami vandalismu měly poradit. Prioritně by se tak mělo stát v Bohumíně, kde shodou okolností má proběhnout i nejrozsáhlejší vlna "revitalizací" zastaralých vozů B.
Motivováni výsledky ministerských kontrol, připravují se teď na kontroly kvality vozů i další objednavatelé dopravy ve veřejném zájmu. Kolem dvou stovek inspekcí už proběhlo v osobních vlacích v okolí Prahy, kde se letošní účet pro dopravce prozatím vyšplhal na 17 tisíc korun. Výše sankcí přitom závisí od podmínek odsouhlasených v jednotlivých smlouvách mezi objednavatelem o dopravcem. Pravidelné inspekce kvality vozidel již před rokem avizoval třeba Pardubický kraj, podle dohody však každá taková kontrola musela být nahlášena předem na konkrétní spoj, což účel podobných akcí poněkud podkopává. Ač se vedení regionů zdráhají zveřejnit detaily aktuálně platných desetiletých smluv s ČD, mají k dispozici několik kontrolních mechanismů, včetně sledování plnění jízdního řádu a řazení souprav. V březnu 2009 oznámil rozsáhlé kontroly přesnosti regionálních spojů třeba Ústecký kraj; jejich výsledek už ale nebyl výrazněji medializován. Ministerstvo dopravy přitom jen za letošní rok odhaduje celkovou slevu na dotaci ve formě pokut až v řádu 10 milionů korun.
Zdroj: Český rozhlas

Uvidime jaky standard nasadi SA / RJ - ale nakroceno maji slusne. Tak drzim palce. http://ekonomika.idnes.cz/video-vyjel-prvni-zluty-vlak-student-agency-cestujici-poveze-v-sobotu-1ms-/eko-doprava.asp?c=A100422_134148_eko-doprava_fih
A vlak plnej Banikovcu to nebyl.
Ale chápu, s tím co je to asi o moc líp nejde.
Duvodem byl podle me fakt, ze obsluha vlaku - v tomto pripade konkretni steward - je zodpovedna mimo jine i o stav tohoto zarizeni a v pravidelnem intervalu (tusim ze dve hodiny) socialni zarizeni kontroluje a pripadne odstranuje nedostatky (uklid, doplneni rucniku...).
Jakozto cestujicimu je mi uplne sumak, jakym zpusobem si to draha zaridi. Jestli si to zaridi a udrzi (nejen) toalety ciste, budu spokojen a neni duvod proc stejnym vlakem cestu nezopakovat. Pokud zjistim, ze na danem spoji je opakovane zminovany problem, snazim se mu priste vyhybat. Jak proste... kdyz se chce, tak to jde. A kdyz se nechce, tak je to horsi, nez kdyz to nejde.
Ale k věci- ČD si tu pokutu zaslouží snad za vše co je jmenováno v čláku, jen nesouhlasím s těmi čmáranicemi- tomu se nedá v praxi zamezit a je to běžně i v MHD a také to nikoho dlouhou dobu netrápí..
Jo a mimochodem, jak to zatraceně myslíte s tím "majitel infrastruktury" nevybudoval zařízení pro doplňování vody??? To jako že ČD si nebudou vytvářet vlastní zázemí pro provoz svých vlaků? Pro ně ho mají za úkol postavit SŽDC? Hlavně že pravidelně připomínáte jak by si alternativní dopravci neměli kde co udělat (mj. úkony podobného typu jako je dozbrojování vozů), ti by si to jako měli zařídit sami ale pro ČD je třeba vše zajistit státem??? To vypadá na principiální neschopnost smířit se s myšlenkou rovnosti postavení...
M: Jo to asi aby se policisté sami nebáli... ačkoliv, tak nějak lidsky chápu touhu mít po ruce parťáka který by mi v případě nouze kryl záda. Toto pochopení ovšem končí maximálně u čísla dvě, i kdyby jeden z nich byl nějaký zácvik nebo exkurxe nebo tak tak pořád i tak musí dva stačit.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











