Praha — Podle Českého rozhlasu udělilo Ministerstvo dopravy za první tři měsíce letošního roku Českým drahám pokutu v rekordní výši 1,5 milionu korun za nedostatečnou čistotu osobních vozů. Tato částka přitom převyšuje sankce za celý loňský rok. Důvodem ale není radikální změna stavu vagonů, ale výrazně intenzivnější kontroly ministerských úředníků, kteří sledují deset vybraných kvalitativních kritérií a mohou za každý jednotlivý prohřešek oproti požadavkům udělit smluvní pokutu až ve výši 5000 Kč. Uloženou sankci dráhy neplatí přímo, ale bude jim stržena z výše subvence na základní dopravní obslužnost. Po medializaci výsledků častějších kontrol ze strany ministerstva se teď do vlaků chystají i zástupci krajů, kteří se zaměří na osobní a spěšné vlaky ve svých regionech.
Mezi nejproblematičtější kvalitativní ukazatele patří zejména celková čistota vozů, funkčnost a vybavenost toalet a tepelná pohoda ve vozech. Vedle netekoucí vody, chybějícího toaletního papíru nebo papírových ručníků však dráhy nejvíc bodů ztrácejí kvůli výtvorům tzv. taggerů, kteří se často vyřádí na stěnách nebo koženkových sedadlech s pomocí lihové fixy. Právě tyto výtvory dělají podle mluvčího Petra Šťáhlavského železničářům největší problémy: „Především jsou to takové ty čmáranice jakýmsi černým fixem v interiérech vozů. V podstatě to nejde prakticky umýt. Pokud jsou tam takovéto malůvky znamená to buď celou tu toaletu celou kompletně natřít nebo ty obklady kompletně vyměnit.“ Dodává však, že dráhy v brzké době začnou využívat nové čistící prostředky, které by si i s těžšími formami vandalismu měly poradit. Prioritně by se tak mělo stát v Bohumíně, kde shodou okolností má proběhnout i nejrozsáhlejší vlna "revitalizací" zastaralých vozů B.
Motivováni výsledky ministerských kontrol, připravují se teď na kontroly kvality vozů i další objednavatelé dopravy ve veřejném zájmu. Kolem dvou stovek inspekcí už proběhlo v osobních vlacích v okolí Prahy, kde se letošní účet pro dopravce prozatím vyšplhal na 17 tisíc korun. Výše sankcí přitom závisí od podmínek odsouhlasených v jednotlivých smlouvách mezi objednavatelem o dopravcem. Pravidelné inspekce kvality vozidel již před rokem avizoval třeba Pardubický kraj, podle dohody však každá taková kontrola musela být nahlášena předem na konkrétní spoj, což účel podobných akcí poněkud podkopává. Ač se vedení regionů zdráhají zveřejnit detaily aktuálně platných desetiletých smluv s ČD, mají k dispozici několik kontrolních mechanismů, včetně sledování plnění jízdního řádu a řazení souprav. V březnu 2009 oznámil rozsáhlé kontroly přesnosti regionálních spojů třeba Ústecký kraj; jejich výsledek už ale nebyl výrazněji medializován. Ministerstvo dopravy přitom jen za letošní rok odhaduje celkovou slevu na dotaci ve formě pokut až v řádu 10 milionů korun.
Zdroj: Český rozhlas

Zjištění, že při jízdě mezi HLN a Kolínem není papír neznamená, že tam nebyl při odjezdu ze Smíchova.
Stejně tak posprejované vozy ... to může vést k tomu, že na vlaku pojede ráno, např. ze Smíchova jeden vagon, protože ostatní byly posprejovány a při ministerské kontrole by mohla být za nasazení těchto "znečistěných" vozů udělena sankce ...
Podobně je absurdní postih např. u R 876 "Macocha" za absenci vody ve vozech, není-li v obratové stanici Praha Smíchov možnost doplňování soupravy vodou, protože majitel infrastruktury (stát zastoupený SŽDC s.o.), tam takové zařízení nevybudoval a pak týž stát zastoupený MD bude dopravce postihovat ... že není ve vozech voda ...
Je vůbec zařízení na doplňování vody v Šumperku ...
Předpokládám, že každá kontrolní zpráva obsahuje číslo konkrétního vlaku a číslo vozidla, tak, aby udělená sankce mohla být přeúčtována firmě, která čistění vozů zajišťuje...
I když se ČD zavází ve smlouvě (je otázka, na kolik je takové zavázání se dobrovolné), že bude postih za nějaký nedostatek, v případě řady nedostatků by se u soudu dokázaly věrohodně ohhájit, že obecné smluvní ujednání o "kvalitě" nelze splnit z důvodu překážek na straně státu nebo působením "vyšší". Objektivně nelze zabránit tomu, aby na WC nebo v kupé vagdal během několika vteřin neudělal nějaké grafické dílo, na něž o několik minut později přijde ministerská kontrola ...
Proste stejna absurdnost, jakodat pokutu manzelce, ze byl presoleny obed; a soucasne mit spolecne penize...
lwq - policie ve vlacich - "libi" se mi, ze vlakem projdou tri policiste vzdy pohromade. Nevim, jestli hledaji nejake ozbrojence nebo co vlastne v tom vlaku delaji, ale pokud maji "pomahat a chranit", tak si myslim, ze toho vic ochrani, kdyz pujdou kazdy zvlast a misto toho, aby spolecne prosli devet vagonu, tak aby kazdy z nich prosel tri vagony trikrat (kdyz uz ne vickrat). Ale tot vylozene pohled laika...
A nejlepsi je, kdyz udelaji tu "humanizaci" a pak v tom voze nejdou otevirat okna (zalepeno barvou - nuz pomuze), zavirat dvere (chce to silu vetsi nez malou - chudaci sladsi ci zeny), ve voze je nesnesitelny pach jakesi latexove ci proste syntenticke barvy z nejch pali oci a boli hlava (reseni moc nenechazim = Bcka neznadejne plne a Acko jen jedno - treba R858) - narok na slevu = 0 (bezne).
Opravdu Evropska kvalita 21. stoleti :-(
Prekvapujici to bylo o to vic, ze se jednalo vesmes stare vozy, ktere neprosly repasi ... proste stacilo uklidit a ve vhodnem intervalu tuto cinnost opakovat.
Veřejnost určitě uvítá pokuty, až o tom budou s nadšením vykládat v TV zprávách, ale kdo si umí spočítat 1 a 1, ten ví, že je to jen přemístění peněz z jedné ruky do druhé (pokud teda budou ČD dostávat mimořádné subvence i nyní, v době 10leté smlouvy)..
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











