..: České dráhy dostaly pokutu 1,5 milionu za špatný stav vozů :..

vagon Bt - interiér, foto: manil Praha — Podle Českého rozhlasu udělilo Ministerstvo dopravy za první tři měsíce letošního roku Českým drahám pokutu v rekordní výši 1,5 milionu korun za nedostatečnou čistotu osobních vozů. Tato částka přitom převyšuje sankce za celý loňský rok. Důvodem ale není radikální změna stavu vagonů, ale výrazně intenzivnější kontroly ministerských úředníků, kteří sledují deset vybraných kvalitativních kritérií a mohou za každý jednotlivý prohřešek oproti požadavkům udělit smluvní pokutu až ve výši 5000 Kč. Uloženou sankci dráhy neplatí přímo, ale bude jim stržena z výše subvence na základní dopravní obslužnost. Po medializaci výsledků častějších kontrol ze strany ministerstva se teď do vlaků chystají i zástupci krajů, kteří se zaměří na osobní a spěšné vlaky ve svých regionech.

Mezi nejproblematičtější kvalitativní ukazatele patří zejména celková čistota vozů, funkčnost a vybavenost toalet a tepelná pohoda ve vozech. Vedle netekoucí vody, chybějícího toaletního papíru nebo papírových ručníků však dráhy nejvíc bodů ztrácejí kvůli výtvorům tzv. taggerů, kteří se často vyřádí na stěnách nebo koženkových sedadlech s pomocí lihové fixy. Právě tyto výtvory dělají podle mluvčího Petra Šťáhlavského železničářům největší problémy: „Především jsou to takové ty čmáranice jakýmsi černým fixem v interiérech vozů. V podstatě to nejde prakticky umýt. Pokud jsou tam takovéto malůvky znamená to buď celou tu toaletu celou kompletně natřít nebo ty obklady kompletně vyměnit.“ Dodává však, že dráhy v brzké době začnou využívat nové čistící prostředky, které by si i s těžšími formami vandalismu měly poradit. Prioritně by se tak mělo stát v Bohumíně, kde shodou okolností má proběhnout i nejrozsáhlejší vlna "revitalizací" zastaralých vozů B.

Motivováni výsledky ministerských kontrol, připravují se teď na kontroly kvality vozů i další objednavatelé dopravy ve veřejném zájmu. Kolem dvou stovek inspekcí už proběhlo v osobních vlacích v okolí Prahy, kde se letošní účet pro dopravce prozatím vyšplhal na 17 tisíc korun. Výše sankcí přitom závisí od podmínek odsouhlasených v jednotlivých smlouvách mezi objednavatelem o dopravcem. Pravidelné inspekce kvality vozidel již před rokem avizoval třeba Pardubický kraj, podle dohody však každá taková kontrola musela být nahlášena předem na konkrétní spoj, což účel podobných akcí poněkud podkopává. Ač se vedení regionů zdráhají zveřejnit detaily aktuálně platných desetiletých smluv s ČD, mají k dispozici několik kontrolních mechanismů, včetně sledování plnění jízdního řádu a řazení souprav. V březnu 2009 oznámil rozsáhlé kontroly přesnosti regionálních spojů třeba Ústecký kraj; jejich výsledek už ale nebyl výrazněji medializován. Ministerstvo dopravy přitom jen za letošní rok odhaduje celkovou slevu na dotaci ve formě pokut až v řádu 10 milionů korun.

Zdroj: Český rozhlas


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.4.2010 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
22.04.2010 (14:16)  
Některé kritéria jsou poněkud zvláštní ... vybavenost toaletním papírem nebo papírovými ručníky lze objektivně kontrolovat v okamžiku, kdy je souprava vystavena z "depa" nebo přistavena k nástupu cestujících ... za první stanicí může být předmětné "spotřebováno" byť ve formě "privatizace" z řad cestujících, u rychlíku vypraveného ze Smíchova už při příjezdu na HLN nemusí být na WC nic.
Zjištění, že při jízdě mezi HLN a Kolínem není papír neznamená, že tam nebyl při odjezdu ze Smíchova.

Stejně tak posprejované vozy ... to může vést k tomu, že na vlaku pojede ráno, např. ze Smíchova jeden vagon, protože ostatní byly posprejovány a při ministerské kontrole by mohla být za nasazení těchto "znečistěných" vozů udělena sankce ...

Podobně je absurdní postih např. u R 876 "Macocha" za absenci vody ve vozech, není-li v obratové stanici Praha Smíchov možnost doplňování soupravy vodou, protože majitel infrastruktury (stát zastoupený SŽDC s.o.), tam takové zařízení nevybudoval a pak týž stát zastoupený MD bude dopravce postihovat ... že není ve vozech voda ...
Je vůbec zařízení na doplňování vody v Šumperku ...

Předpokládám, že každá kontrolní zpráva obsahuje číslo konkrétního vlaku a číslo vozidla, tak, aby udělená sankce mohla být přeúčtována firmě, která čistění vozů zajišťuje...
I když se ČD zavází ve smlouvě (je otázka, na kolik je takové zavázání se dobrovolné), že bude postih za nějaký nedostatek, v případě řady nedostatků by se u soudu dokázaly věrohodně ohhájit, že obecné smluvní ujednání o "kvalitě" nelze splnit z důvodu překážek na straně státu nebo působením "vyšší". Objektivně nelze zabránit tomu, aby na WC nebo v kupé vagdal během několika vteřin neudělal nějaké grafické dílo, na něž o několik minut později přijde ministerská kontrola ...
registrovaný uživatel M 
22.04.2010 (13:37)  
Sim - PRESNE TAK! Je to stejny, jako kdyby stat dal pokutu Budvaru. Jediny, na co to bude mit vliv bude zisk snizeny o tu pokutu - jenze zisk Budvaru je prijmem statu.
Proste stejna absurdnost, jakodat pokutu manzelce, ze byl presoleny obed; a soucasne mit spolecne penize...

lwq - policie ve vlacich - "libi" se mi, ze vlakem projdou tri policiste vzdy pohromade. Nevim, jestli hledaji nejake ozbrojence nebo co vlastne v tom vlaku delaji, ale pokud maji "pomahat a chranit", tak si myslim, ze toho vic ochrani, kdyz pujdou kazdy zvlast a misto toho, aby spolecne prosli devet vagonu, tak aby kazdy z nich prosel tri vagony trikrat (kdyz uz ne vickrat). Ale tot vylozene pohled laika...
registrovaný uživatel Sim 
22.04.2010 (13:10)  
Otazkou take zustava, jak to v realu s tou pokutou dopadne - pokud si to draha pripocte to prokazatelne ztraty (laickym pohledem to ztrata je a prokazatelna je zrovna tak, otazkou je, jaky je pravni vyklad) a bude na to chtit mimoradny dosyp od statu (tak jak se to deje), ponekud se vytraci smysl takoveto pokuty.
registrovaný uživatel ReActor  mail  
22.04.2010 (12:45)  
Je v pohodě, že se udělila pokuta. Snad bude ještě větší snaha udržovat vozy čistější. Jinak to asi nemá jiný význam, protože vandalismus byl a vždy bude(bohužel).
registrovaný uživatel lwq  mail  
22.04.2010 (12:34)  
Kdyz uz ve vlacich se pohybuje policie, tak bych tam nainstaloval skryte kamerky a ty kret*ny na miste resil ! Chjo, to je bida :-(

A nejlepsi je, kdyz udelaji tu "humanizaci" a pak v tom voze nejdou otevirat okna (zalepeno barvou - nuz pomuze), zavirat dvere (chce to silu vetsi nez malou - chudaci sladsi ci zeny), ve voze je nesnesitelny pach jakesi latexove ci proste syntenticke barvy z nejch pali oci a boli hlava (reseni moc nenechazim = Bcka neznadejne plne a Acko jen jedno - treba R858) - narok na slevu = 0 (bezne).

Opravdu Evropska kvalita 21. stoleti :-(
registrovaný uživatel Sim 
22.04.2010 (12:29)  
Nevim, zda je to reakce na zminovane kontroly, ale zatimco jeste na podzim a v zime jsem se v naproste vetsine vozu CD bal cehokoliv dotknout (a s trochou nadsazky se da rict, ze pozice zachodu byla poznat podle much na chodbicce), ted na jare jsem se jiz nekolikrat setkal s necim, co mi hlava nebrala: uklizenym a vonavym zachodem. Sice model "ve stanici nelze", ale plnohodnotne vybaveneho (tedy tekla voda v zachode i umyvadle, bylo tam prkynko, byl k dispozici toaletak, mydlo i rucniky) se suchou cistou podlahou, pricemz vzduch v teto mistnustce byl v podstate prijemnejsi nez ten v kupe.

Prekvapujici to bylo o to vic, ze se jednalo vesmes stare vozy, ktere neprosly repasi ... proste stacilo uklidit a ve vhodnem intervalu tuto cinnost opakovat.
22.04.2010 (12:20)  
honzatvs - kamery pomůžou odhalit maximálně podobu pachatele, ale odradí jen malou část vandalů. Lepší by bylo zavést 3x a dost: poprvé a podruhé vyčištění/výměna na vlastní náklady, potřetí sekat ruce (bez nároku na invalidní důchod a sociální dávky)
22.04.2010 (12:10)  
Já bych možná v rámci objektivity trošku odlišil čistotu, topení, funkčnost toalet atd. (za to jednoznačně nese dopravce odpovědnost = pokuta ok), od těch užasných grafity, tagů, poškrábaných oken a kdoví čeho ještě.... Věřím, že to dokáže způsobit značné materiální škody, které úklid neodstraní... Je to celospolečenský problém, bandy vandalů by mohly snadno dopravce zruinovat, jeho možnosti bránit se jsou omezené.... napadá mě snad instalace kamerových systémů do vozů, ale nejsem si jist, že to u nás pomůže...
22.04.2010 (12:06)  
Já bych řekl, že tlačit na ČD kvůli udržování čistoty vlaků, je správné. Čistota je to, po čem cestující volají asi nejvíce. I když se mi spíše zdá, že lepší slovo je totální zastarání a opotřebování interierů - a pak i ten vandalismus.

Veřejnost určitě uvítá pokuty, až o tom budou s nadšením vykládat v TV zprávách, ale kdo si umí spočítat 1 a 1, ten ví, že je to jen přemístění peněz z jedné ruky do druhé (pokud teda budou ČD dostávat mimořádné subvence i nyní, v době 10leté smlouvy)..
22.04.2010 (12:03)  
Jenže ono jezdí pořád strašné množství vagonu B a jim podobných a tam už je to zlý. Navíc ani ty Aee a Apee nemají čistý okna, akorát je přes ně ještě trošku vidět.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko