Brno - Společnost Student Agency odkládá projekt rychlíkového spojení mezi Prahou a Ostravou. Podle oficiálního vyjádření se tak děje z důvodu nejasných podmínek na trhu. Firma ale má zájem prosadit se na regionálních tratích. K definitivnímu příklonu k regionální dopravě se Student Agency rozhodla potom, co ministerstvo dopravy oznámilo záměr podepsat smlouvu s Českými dráhami na dobu deseti let, včetně navýšení finanční podpory spojů EuroCity a InterCity. V současnosti se subvence v dálkové dopravě pohybují kolem čtyř miliard korun.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky stát již ztrátu některých spojů IC a EC doplácí, přičemž příspěvek na jeden kilometr činí 107 korun. Ve skutečnosti jsou všechny "vlaky vyšší kvality" vyjma spojů obchodní kategorie SuperCity do základní dopravní obslužnosti zahrnuty již od podzimu 2007. Tehdy tímto krokem odůvodňovala konec svého projektu RTexpress společnost RailTrans.
Student Agency dlouhodobě tvrdí, že by v dálkové dopravě byla schopna provozovat své spoje za cenu o 20 až 30 procent nižší, než je aktuální výše státní podpory. Naopak pokud by padlo rozhodnutí objem subvencí na spoje EC/IC navyšovat, případně zahrnout do ZDO i zbylé spoje pendolino, vyšplhaly by se roční náklady až na 5,7 miliardy korun. "S takovou částkou by rozdíl u SA činil polovinu," uvedl ředitel společnosti Radim Jančura v dubnu, kdy byl plán na provoz dálkových vlaků ještě aktuální.
Regionální doprava nebo rychlíkové trasy
Žlutý dopravce se po odložení dálkového projektu chce prosadit na železnicích, které jsou financovány jednotlivými kraji. Do několika dnů by měla být zaslána první nabídka na provoz osobních valků v Libereckém kraji, ovšem možnosti k vypsání tendrů v dalších krajích vedení sleduje. Zaměření se na regionální dopravu nasvědčuje i nedávné získání potřebné licence firmou RegioJet, která je dceřinou společnostní Student Agency.
Tato zdánlivá radikální změna plánů není ovšem nijak překvapivá. V kontrastu s rozšířeným "rozinkovým mýtem" je pro soukromé dopravce i regionální, ovšem subvencovaná doprava lukrativnější, než projekt dálkových vlaků, provozovaných na vlastní podnikatelské riziko. Upřednostnění takové příležitosti již před rokem v rozhovoru pro ŽelPage připustil i ředitel SA Radim Jančura. Zajímavá je rovněž finanční podpora ministerstva dopravy na provoz rychlíků na konkrétních trasách — na jeden kilometr je ve srovnání s kraji dvojnásobná. "Regionální doprava je skutečně podfinancována. U dálkových vlaků ale není problém nasadit nové soupravy a přitom dostávat méně peněz, než ministerstvo nyní platí ČD," podotkl člen představenstva společnosti RegioJet Jiří Schmidt.
Na vypsání soutěže pro provozování dálkových vlaků se ale ministerstvo dopravy zatím nechystá. Bývalý ministr Petr Bendl i současný šéf resortu Gustáv Slamečka mají ovšem zájem o konkurenci na železnici. Ministerstvo mělo v plánu vyjednat s Českými drahami desetiletý kontrakt na provoz rychlíků, a umožnit tak koupi modernějších vlaků. Ministerstvo financí však tuto smlouvu odmítlo.
Zdroj: Finanční noviny

Nábřeží jsem do toho určitě nezatahoval :) :-p
Pohledy a postřehy z Libereckého kraje. Vstupem Student Agenci na rameno Liberec Praha došlo k výraznému zlepšení autobusové dopravy na tomto směru. A to jak zhlediska rychlosti, tak nabízených služeb. Doposud zde jezdili ČSAD se starými autobusi značky Karosa. Podobná situace nastala při vstupu dalšího dopravce na rameno Jablonec nad Nisou Praha. Nyní zde sice už nejezdí, ale ČSAD nabízí po většinu dne také podobné služdy. Dá se říci v rámci možností. Celkový dojem zlepšují novější autobusy. Došlo tedy k zkvalitnění služeb i úrovně autobusů.
Co se týče druhé strany mince pohledu je zajímavé, že Student Agenci stále jezdí jen na nejvytíženějších ramenech ČR a do ostatních projektů se nehrne. Viz nejen Liberec. Ostatní výkony stále zabezpečuje ČSAD. Můj odhad je, že to není pro soukromníka lukrativní. Dá se říci málo cestujících nebo dotací. Také se domnívám, že Student Agenci spolufinancuje autobusovou dopravu z jiných zdrojů. Například hotely a další služby s ubytováním a zajištěním zájezdů spojené ... atd. Osobně jako cestujícímu mě to nevadí. Spíše to vítám. Na zájezd totiž nejezdím tak často.
Pokud se zaměřím na železniční dopravu v Libereckém kraji, určité zlepšení sleduji také. Po zásahu Libereckého magistrátu do železniční dopravy došlo k zlepšení nabízených souprav. Kdyby k tomuto zásahu nedošlo, je možné, že na dosti výkonech by stále jezdili oprýskané 810 a další nechutné vagóny. Dá se říci, že se u ČD do vozového parku dříve moc neinvestovalo. A podle toho to také vypadalo. V současnosti se pomalinku začíná situace zlepšovat. Také se dá říci, že za dřívější neochotou nasazovat lepší soupravy na určité tratě v Libereckém kraji může právě stav tratí. Nedávno mi to jeden pán z depa potvrdil. Mluvil o trati 036, která není v dobrém stavu. Také jsem nedávno potkal na 036 lidi z geodézie a ty mi povrdili špatný stav nejen kolejí - propadnutí měrky 1435 mm. Osobně jsem viděl rozmlácené pražce, povolené a chybějící šrouby atd. Dobrou zprávou je, že by se trať 036 měla do pár let opravovat a snad se místy o malinko zvýší rychlost. Nejschůdnější přínos této tratě bych viděl v 50 km h po celé trati i ve stanicích. S možnostní místy 60 km h. Jedná se totiž o trať regionální. Tím by se zvýšila průměrná rychlost.
Také se domnívám, že by šel skrátit a zrychlit výjezd z Liberce na směr Česká Lípa. Dle mého názoru by to umožnila traťová spojka s tunelem od tratě 089 k trati 086 v místě Bílého Kostela nad Nisou a Rynoltic. Došlo by k úspoře několika minut a i traťových km.
Také se domnívám, že by šel vyřešit problém úseku Hrádek n N státní hranice Žitava projektem ČR a DE - kraji vyvořením projektu s písemným souhlasem PL - kraje, že mohou rekonstruovat úsek trati, který jejím územím pouze prochází a tudíž není pro ně lukrativní. A opět by se ušetřili minuty a zvýšila rychlost z nějakých 30 km h na nějakých určitě 80 km h neli více.
Co se týče železnice, můj názor zní, že by vstup soukromích dopravců do železniční dopravy pomohl. Jsou potřeba investoři. A to nejen investování do vozů , souprav, ale i do tratí, pronájem budov atd .
Je ale potřeba, aby tito dopravci se museli v rámci ČR držet určitých pravidel. To proto, aby všichni dopravci tvořili celkově celek a né ostrůvky se svými pravidli. To by naopak jak tu někdo správně naznačil, by mohlo odlákat cestující i zákazníky z železniční dopravy. Omezování služeb či rychlosti produktů jiných dopravců není řešením budocnosti železniční dopravy.
Nějak ti z tý wiki definice vypadla první věta: "In economics, "dumping" can refer to any kind of predatory pricing.". Ale to je jedno, jde o slovíčka, kdo chce, pochopí, jak jsem to myslel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dumping_(pricing_policy)
A standard technical definition of dumping is the act of charging a lower price for a good in a foreign market than one charges for the same good in a domestic market. This is often referred to as selling at less than "fair value." Under the World Trade Organization (WTO) Agreement, dumping is condemned (but is not prohibited) if it causes or threatens to cause material injury to a domestic industry in the importing country.
Je tam proste podstatny ten zahranicni trh. Sam o sobe ten dumping "spatny" neni (je to proste jakoze segmentace trhu), nikoliv ojedinele je takova cinnost spojena jeste se statni pomoci vyrobce a to uz problem je - cinnost jednoho statu potom narusuje soutez ve state jinem.
V pripade zeleznice by dumpingem mohlo byt toto: CD (plati to jakkoliv) dostanou od MD dotaci na provozovani osobniho vlaku Brno-Wien. V Rakousku je ale (ve skutecnosti neni, ale je to jen priklad, ktery jsem chtel uvest na zeleznici) v osobni doprave ciste trzni prostredi. Vlaky CD jsou v Rakousku zjevne levnejsi nez ty rakouske a narusuji tak soutez. Pokud by tam nebyla ta dotace, tak je vsechno v poradku, protoze v EU mame (meli bychom mit:-(( spolecny trh. Pokud ale jeden hrac na trhu je zvyhodnen, tak je logicke, ze se rakousti dopravci budou bourit.
Teoreticky stav vyvolany ceskou dotaci muze skoncit i nasledovne - rakouska spolecnost dostane dotaci od rakouskeho MD, tim bude levnejsi. Tim pade CD budou zadat navyseni dotace, atd, atd. Na jedne strane tak porostou statni zasahy, na strane druhe se budou zvysovat zisky tech dotovanych poslecnosti (pripadne snizovat jizdne pro cestujici)
Takže státem dirigovaný monopol na úrovni reálného socialismu? Jakým právem by měl dopravce svůj zisk odvádět do veřejného rozpočtu? Jaká by byla jeho motivace vůbec takový zisk vytvářet, když by z něj dopravce nic neměl?
To ale neni treba vycislovat (i kdyz CD to uz dokazou myslim uspokojive vypocitat). To cislo je zname. Jsou to cca 3 mld.
Takže je známé, anebo je to "cca" tolik a tolik?
Ještě doplňující otázka:
Pokud by došlo k likvidaci SA na trase Praha - Liberec, s odůvodněním, že to zvyšuje ztrátu ČD, tak by to cestující vyřešili takto:
a) jeli by s jiným dopravcem (ale je otázka, jestli by nebyl stejný problém, jako u SA - tedy že to zvyšuje ztrátu ČD)
b) jeli by autem (a ztráta ČD by se stejně nesnížila)
c) jeli by vlakem ČD (nutno ale dodat, že jet vlakem z Prahy do Liberce se nevyplatí ani cenově, ani jízdní dobou)
Která z možností může být správná?
Můžeš si prosím odpustit osobní výpady a vysvětlit mi, co je tedy dumping ve skutečnosti?
Nejde o zisk? No, v podnikani neni zisk v kratkem (strednim) obdobi ani zdaleka jedinym cilem, resp. skoro ani byt nemuze. Dalsimi jsou obrat, trzni podil a dalsi slova, jejichz vyznam patrne nebudes znat.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











