Praha, Ústí nad Orlicí - Přiznivci historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí se konečně dočkali splnění svého snu. Ministr kultury Václav Riedlbauch, působící v současné úřednické vládě, prohlásil tuto stavbu za kulturní památku. Jelikož se ale České dráhy jakožto majitel budovy odvolaly, o jejím konečném osudu rozhodne až rozkladová komise tohoto ministerstva. Občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s předsedou Martinem Kadrmanem se však o "své" nádraží nebojí. "Věříme, že rozhodnutí ministra rozkladová komise potvrdí," řekl médiím Kadrman.
Ten také navrhl, jak by měl tuzemský státní dopravce s nádražím nakládat dále. "Chceme, aby České dráhy budovu za symbolickou cenu prodaly SŽDC. Ta by budovu opravila a provozovala," prohlásil. Ač se může zdát mnohým železničním odborníkům tento nápad nekoncepční, Kadrman se brání: "Tento záměr podporuje Pardubický kraj i město Ústí nad Orlicí. V budově by například mohlo vzniknout železniční muzeum nebo informační centrum Podorlicka."
Jeho radost ovšem dráhy nesdílí. Případné ponechání původního objektu jim totiž značně zkomplikuje původní plány. "Budova každopádně zůstane stát. Řešíme ale, co s budovou dál. Podle projektu by byla odříznutá v kolejišti, nevedla by k němu žádná přístupová cesta," řekl dříve mluvčí ČD Ondřej Kubala a dodal, že vdechnout život musí starému nádraží ti, kteří jej chtějí zachovat. "Přístup by se dal vyřešit podchodem z nových nástupišť," poznamenal Kadrman.
O nejistém osudu ústeckoorlické staniční budovy vás ŽelPage informovala již dříve. Připomeňme, že k její demolici mělo dojít v rámci koridorizace trati 010, na které Ústí leží. Tento, jeden z mála neoptimalizovaných úseků na této trati, totiž výrazně zpomaluje dopravu na I., resp. III. tranzitním koridoru mezi Prahou a Brnem, resp. Ostravou.
Zdroj: Novinky.cz

- Tato budova splňuje (z hlediska památkové hodnoty) podmínky zapsání do seznamu kulturních památek. To, že tam nebyla zapsána už dřív, je chyba, a že tam nebyla zapsána nedávno, bylo zdůvodněno právě tím, že s ní už jsou "jiné plány".
- I ta památková ochrana se dá v budoucnu kdykoliv sejmout, prakticky škrtem pera. Vzpomeňme, jak dopadly památky typu většiny starého Ivančického viaduktu nebo domu Komuna v Přerově....
Jinak ale souhlasím s těmi názory, že chyba vznikla už dávno, že se měla v ÚnO městě postavit ještě jedna kolej a zapojit tam kolej od Letohradu. Takhle se jenom zakonzervuje nevyhovující stav.
JnR: To je další bokovka pro dráhy a další pojistka jistých peněz do budoucna. Situace se někdy dostává ještě více do absurdna: Pozemek ČD se prodal SŽDC. SŽDC jej pak dalo zpět ČD jako nepotřebný. A nakonec se kupuje ještě jednou, protože je nakonec potřebný, :o(.
Co se stane, když tu budovu zbourají? Přijde předem vybraná firma a postaví novou budovu vedle. Takhle se přihrávají zakázky.
Argument o tom, že stará budova brání narovnání trati je poněkud stupidní, když by koridorové koleje byly na opačné straně budovy, bude trať ještě rovnější
proč vlastně má být trať od Letohradu pro osobní dopravu napojována znovu od Pardubic
Protože podle výhledové intenzity dopravy (IMHO nadsazené) by nevycházelo úrovňové křížení směrů ČT - Pardubice a Letohrad - ČT. Řekl bych, že TADY udělala občanská společnost chybu, že se neozvala, protože s reálnými intenzitami to mohlo vyjít lépe, a i kdyby ne, tak by se dalo hledat řešení. Např. třetí kolej přes město a stanice nebo mimoúrovňový přesmyk v Hylvátech.
zda je vůbec účelné v této poloze mít kromě výhybky i nějaké nádraží
V případě stávajícího zapojení tratě od Letohradu rozhodně ano (obraty Os, úvrať pro Cargo). V případě otočení letohradské tratě na staré nádraží je každopádně vhodné zachovat stanici aspoň jako výhybnu pro předjíždění etc., protože až zmizne Brandýs, tak bude nejbližší stanice tím směrem až v Chocni.
proč ta na první pohled zbytečná kolej je v projektu vedená přímo skrz historickou budovu.
Rozhodnutí o zbourání je primární: jak pro investora, tak pro majitele budovy je výhodnější budovu zlikvidovat, než složitě vymýšlet přístup a využití. A pokud se budova zbourá, není důvod, aby koleje to místo obcházely.
Čili výsledkem zpozdilého občanského probuzení v Ústí bude, že vlaky od Letohradu budou stále končit (a rychlíky zastavovat) kilometr za městem, místo aby obojí zastavovalo na městě, zato tam budou mít uprostřed kolejiště zachráněný zbytečný barák. Předpokládám, že se za peníze SŽDC opraví, a pak se zjistí, že pan Kadrman, ani nikdo jiný, tam žádné muzeum provozovat nechce.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











