Praha — Podle statistik Drážní inspekce ČR první pololetí roku 2009 na české železnici přineslo 103 usmrcených a 73 zraněných osob při střetech vlaků s osobami nebo při nehodách na železničních přejezdech. Prakticky každý den pod koly vlaků zbytečně zahyne člověk — a dá se předpokládat, že počet nehod se během letních měsíců ještě zvýší. Inspekce proto prostřednictvím svého nového preventivního filmu Hazardéry železnice zabíjí upozorňuje na rizika hrozící na železnici i v jejím okolí. Jak je řečeno v úvodu tohoto snímku: „Železnice není jen bezpečný způsob dopravy. Pokud se v jejím okolí budeme chovat nezodpovědně, nejenže tím porušujeme zákon, ale především hazardujeme s vlastním životem a riskujeme vážné zranění s trvalými následky.“
Film, který Drážní inspekce natočila ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky, na praktických případech ukazuje, kam vede hazard, ať už k němu dochází z důvodu vědomého porušování předpisů, nepozornosti nebo neznalosti. Týká se to např. problematiky nepoužívání podchodů a nadchodů, naskakování do jedoucího vlaku, přecházení kolejí mimo vyhrazená místa nebo úrazů elektrickým proudem. Snímek byl vyrobený celkem ve 4 variantách a jeho základní verze jsou volně ke stažení na internetových stránkách DIČR. Drážní inspekce uvítá každé využití tohoto filmu k prevenci nebezpečného chování na železnici a na vyžádání zašle DVD obsahující všechny verze.
Nejnověji se Inspekce zaměřila na přejezdy při preventivní akci s Policií ČR ve dnech 18. a 22. června na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku. Při kontrole několika desítek řidičů bylo zjištěno celkem 16 překročení nejvyšší povolené rychlosti, z toho pětkrát o více než 30 km/h, 4krát nerespektování značky Stůj, dej přednost v jízdě a dvakrát nedovolené předjíždění na přejezdu. V Jihočeském kraji se akce uskutečnila ve dnech 15. až 19. června a zjištěno bylo celkem 56 přestupků účastníků silničního provozu, kteří v šesti případech nerespektovali světelnou a zvukovou výstrahu, dvakrát závažně překročili rychlost (na přejezdu v Bechyňské Smoleči na Táborsku dokonce o 57 km/h) a jeden z řidičů na přejezdu nedovoleně předjížděl. Při těchto akcích zároveň Drážní inspekce kontrolovala, zda přejezdy odpovídají příslušným bezpečnostním požadavkům. Na kontrolovaných přejezdech nezjistila v této oblasti žádný nedostatek.
V souvislosti s bezpečností na přejezdech byl 25.červen vyhlášen jako Den bezpečnosti na přejezdech. Evropský den k železničním přejezdům představuje informační a osvětové akce zaměřené na zvýšení bezpečného chování na železničních přejezdech. Spočívá na jednotlivých národních akcích pod společným heslem: “Stop nehodám! Evropa pro bezpečnější železniční přejezdy!” K akci se připojilo i několik zemí mimo Evropu, jako jsou Austrálie, Kanada, Indie a Jižní Afrika.
Tiskové zprávy k tématu:
- TZ SŽDC - Den bezpečnosti na přejezdech
- TZ DIČR - Hazardéry železnice zabíjí: denně na železnici zbytečně zahyne jeden člověk
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC, prejezdy.eu
| 5.7.2009 (8:00)
Tel.: 221 802 110; Fax: 221 802 311; E-mail: director@cni.cz
(14.17) – osobně bych na to nespoléhal ... čert nikdy nespí.
(14.23) – jistě, ale když tam budou 4 nebo osm majáčků se zábleskovými světly s fázovým posuvem záblesků, tak je velice málo pravděpodobné, že nastane situace, kdy stále se pohybují sluníčko nasvítí majáčky tak, že ani jeden nebude vidět ...
Možná by bylo řešením – ale technicky drobet dražším, aby alespoň poslední vzdálenostní upozorňovadlo před přejezdem (80 metrů) bylo osazeno taky nějakým tím výstražným zábleskovým světlem, probudivší řidiče.
Spinne : to jednoduché – tvůrci normy mne nějak zapomněli oslovit se žádostí stanovisko v rámci připomínkového řízení.
Pokud máte spojení na "garanta normy", napište mu, že existuje "nějaký mudrc", který má převratný návrh, aby mu to poslali k vyjádření – pokud se mohou v rámci připomínkového řízení vyjadřovat "soukromé osoby". Ale upozorněte je, že k tomu ještě potřebuji "nalejvárnu", jak se mají takové připomínky zformulovat.
Je velice smutné, že tvůrci norem (norma, která není publikována ve Sbírce zákonů není závazná, ale pouze doporučující) týkající se zabezpečení přejezdů nebo ti, kteří o způsobu zabezpečení neuvažují o nějakém jiném řešení, např. použitém v zahraničí.
,,Přesvítit" slunce za jasného dne nezvládne ani xenonová výbojka, takže je to nejen o svítivosti žárovek (LED), ale i konstrukci protislunečních clon a nasměrování výstražníků. A řekl bych, že v obou případech by se nějaké rezervy našly. Zvonec, jako výstražný zvuk už dnes, díky tomu, že se vesele vyzvání v kdejaké polní kapličce, také to pravé ořechové. Jenže na některé gumokolisty by nestačil ani zastavovací pás s hroty a ve snaze vykrouti se z odpovědnosti za vlastní blbost je každá výmluva dobrá.
a) zavést něco co by odpovídalo na řízené křižovatce návěsti "blikající oranžová", je u přejezdu zbytečný? Přejezdů bez pozitivky je spousta a rozlišit na nich poruchu od klidovýho stavu nelze, alibistickej odstavec předpisu to neřeší (to by tam v důsledku ty světla ani nemusely bejt, když se jim stejně nedá věřit)
b) cedule "probíhá oprava, bla bla bla, pzz je mimo provoz, i při zvednutých závorách můžete potkat vlak" vám může sice přijít dle §1 zbytečná, ale bez komunikace dorozumění nenastane. Na silnicích je to běžnej zvyk.
c) rozhledové poměry by měly odpovídat tomu, že železniční vozidlo na rozdíl od "auta na hlavní" nemá tak účinný brzdy, čili by měly být lepší. V 90% případů jsou horší.
Nejsem žádnej nezodpovědnej hazardér, ale vim že mě časem sejmete, ať dělám co dělám .. leda bych přestal úplně jezdit. Ovšem vzhledem k tomu že nějakej blb nebo nešťastník za volantem mě může kdykoli sejmout taky, to zas tak moc neprožívám ..
Jakmile projede vlak, mohu vjet na přejezd... Ano, ale jen na jednokolejné trati a je li přejezd bez závor.
Naprosto pregnantně řečeno. Takže ze znění zákona jasně vyplývá, že pokud na přejezdu s fungujícím PZZ, nebo bez PZZ dojde k nehodě, je v 99,9% vinen řidič silničního vozidla. Ještě bych do tohoto zákona doplnil, že těleso přejezdu není silnice, ale součást železniční tratě a řidiči silničních vozidel se podle toho musí chovat!
O přejezdech mezi řidiči kolují mýty, které ač nejsou založeny na pravdě, nemálo řidičů podle nich jezdí.
Některé z nich:
Když nesvítí červená světla, nemůže jet vlak.
Mezi svícením a nesvícením bílého světla není žádný rozdíl.
Když jede vlak pomalu a troubí, pouští auta.
Jakmile projede vlak, mohu vjet na přejezd.
Na přejezd mohu vjet, když závora ještě není úplně nahoře.
Znáte ještě nějaké?
Jak je v principu možné, že závěr šetření nehody například zní : "... řidič byl s největší pravděpodobností oslněn ... ".
Jak je možné, že konstrukce / umístění PZZ je takové, že řidič mohl být oslněn nebo jsou "osluněna" světla PZZ?
To nikdo nezkoumal jakým způsobem sluníčko osvětluje přejezd ? To nikdo nezkoumal, jak jsou vidět světla PZZ když na ně svítí sluníčko.
Rovněž intenzita světel je poněkud nedostatečná. Zatímco u červeného světla na křižovatce si můžete číst, varovná světla na PZZ nějak intenzivní nejsou. I ty "ledkové" koncovky mají i ze denního světla lepší viditelnost, i když na ně svítí sluníčko.
Zvuková signalizace taky nic moc, to klinkání mi spíše připomíná vyzvánění umíráčku - pro někoho to skutečně umíráček je - než "protivný" zvyk, který by vytrhl z letargie.
Když si někdo nacpe do uši sluchátka tak samozřejmě nic neslyší – případy dětí, které vlezou na přejezd s funkční signalizací.
Na řadě švýcarských přejezdů používají výstražná světla ve formě majáčků svítících na obě strany. Majáčky svítí s fázovým posunem, na přejezdu, kde je na každé straně přejzdu signalizace "jen" na jedné straně upozorňují čtyři světla, tam, kde je světelná signalizace na obou stranách vozovky je celkem osm majáčků, které vytváří jakousi světelnou řadu, která se nedá přehlédnout ani nemůže být řidič oslněn.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










