Praha — Podle statistik Drážní inspekce ČR první pololetí roku 2009 na české železnici přineslo 103 usmrcených a 73 zraněných osob při střetech vlaků s osobami nebo při nehodách na železničních přejezdech. Prakticky každý den pod koly vlaků zbytečně zahyne člověk — a dá se předpokládat, že počet nehod se během letních měsíců ještě zvýší. Inspekce proto prostřednictvím svého nového preventivního filmu Hazardéry železnice zabíjí upozorňuje na rizika hrozící na železnici i v jejím okolí. Jak je řečeno v úvodu tohoto snímku: „Železnice není jen bezpečný způsob dopravy. Pokud se v jejím okolí budeme chovat nezodpovědně, nejenže tím porušujeme zákon, ale především hazardujeme s vlastním životem a riskujeme vážné zranění s trvalými následky.“
Film, který Drážní inspekce natočila ve spolupráci s Železnicemi Slovenskej republiky, na praktických případech ukazuje, kam vede hazard, ať už k němu dochází z důvodu vědomého porušování předpisů, nepozornosti nebo neznalosti. Týká se to např. problematiky nepoužívání podchodů a nadchodů, naskakování do jedoucího vlaku, přecházení kolejí mimo vyhrazená místa nebo úrazů elektrickým proudem. Snímek byl vyrobený celkem ve 4 variantách a jeho základní verze jsou volně ke stažení na internetových stránkách DIČR. Drážní inspekce uvítá každé využití tohoto filmu k prevenci nebezpečného chování na železnici a na vyžádání zašle DVD obsahující všechny verze.
Nejnověji se Inspekce zaměřila na přejezdy při preventivní akci s Policií ČR ve dnech 18. a 22. června na Sokolovsku, Karlovarsku a Plzeňsku. Při kontrole několika desítek řidičů bylo zjištěno celkem 16 překročení nejvyšší povolené rychlosti, z toho pětkrát o více než 30 km/h, 4krát nerespektování značky Stůj, dej přednost v jízdě a dvakrát nedovolené předjíždění na přejezdu. V Jihočeském kraji se akce uskutečnila ve dnech 15. až 19. června a zjištěno bylo celkem 56 přestupků účastníků silničního provozu, kteří v šesti případech nerespektovali světelnou a zvukovou výstrahu, dvakrát závažně překročili rychlost (na přejezdu v Bechyňské Smoleči na Táborsku dokonce o 57 km/h) a jeden z řidičů na přejezdu nedovoleně předjížděl. Při těchto akcích zároveň Drážní inspekce kontrolovala, zda přejezdy odpovídají příslušným bezpečnostním požadavkům. Na kontrolovaných přejezdech nezjistila v této oblasti žádný nedostatek.
V souvislosti s bezpečností na přejezdech byl 25.červen vyhlášen jako Den bezpečnosti na přejezdech. Evropský den k železničním přejezdům představuje informační a osvětové akce zaměřené na zvýšení bezpečného chování na železničních přejezdech. Spočívá na jednotlivých národních akcích pod společným heslem: “Stop nehodám! Evropa pro bezpečnější železniční přejezdy!” K akci se připojilo i několik zemí mimo Evropu, jako jsou Austrálie, Kanada, Indie a Jižní Afrika.
Tiskové zprávy k tématu:
- TZ SŽDC - Den bezpečnosti na přejezdech
- TZ DIČR - Hazardéry železnice zabíjí: denně na železnici zbytečně zahyne jeden člověk
Zdroj: Drážní inspekce, SŽDC, prejezdy.eu
| 5.7.2009 (8:00)
(1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km.h-1. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.
Nevidíte-li na světla, zpomalíte, případně zastavíte a přesvědčíte se, že můžete přejezd bezpečně přejet.
Semaforu pro auta, ktere nejsou za slunka videt, je preci taky spousta a resi se tak, ze se u nich zpomali a dobre se na ne podiva...
http://www.dicr.cz/uploads/Film/DI_film_CR.avi (česká verze)
http://www.dicr.cz/uploads/Film/DI_film_SR.avi (slovenská verze)
PES38: Souhlasím, ale přece jen té osvěty může být trochu více. Málokdo totiž třeba tuší, že vlak může přijet, i když na PZS neblikají světla.
Nechic: Když svítí slunce, tak ve směru od centra není to světlo skoro vidět když začíná blikat.
A co takhle to napsat radši než na Želpage na odpovědná místa?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










