Bratislava — Po nasazení stevardek do 1. třídy vnitrostátních spojů InterCity přistupuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) k uvedení další nové služby pro zvýšení cestovního komfortu. Od 1. června nabídne v povinně místenkových dálkových vlacích tiché oddíly, v nichž bude cestujícím zaručeno klidné prostředí pro četbu, odpočinek či práci. V dalších přibližně šedesáti spojích, provozovaných ve večerních a nočních hodinách, nabídne dopravce tzv. bezpečné zóny s posíleným dohledem vlakového personálu a intenzivnějším osvětlením. ZSSK si od obou novinek slibuje zvýšení atraktivity cestování vlakem pro další skupiny zákazníků.
Místo v tichém oddíle 1. nebo 2. třídy vlaků InterCity je možné rezervovat už nyní při nákupu jízdenek s platností od 1. června, a to i v eshopu ZSSK. Cestující v těchto vozech budou povinni dodržovat tiché prostředí, včetně zákazu hlasitých konverzací, telefonátů a využívání hudebních přehrávačů. Mobilní telefony, přenosné hry nebo notebooky bude možné používat pouze bez zvuku, a vypnutý bude i vlakový rozhlas. „Cílem těchto zón je vyjít vstříc těm, kteří nechtějí být během cestování ničím a nikým rušeni,“ komentuje nový produkt ředitel obchodní sekce ZSSK Igor Chovanec.
Při zavádění tichých vozů se slovenský národní dopravce inspiruje zejména v západní Evropě. Službu „quiet carriages“ ve svých vlacích nabízí například několik britských dopravců, včetně First Great Western nebo EastCoast. Volbu preferovaného prostředí ale umožňují také SNCF v rámci online služby iDTGV. Německé soupravy ICE novějších generací mají klidové zóny v panoramatických oddílech za prostor strojvedoucího. Další evropské železnice se vydaly cestou úplného zákazu telefonování v oddílech pro cestující. Použití mobilních telefonů se tak omezuje pouze na nástupní prostory nebo speciálně vyhrazené zóny ve vozech.
Druhá červnová novinka je zacílena především na cestující večerních a nočních vlaků, kterým nabídne plně osvětlené oddíly s posíleným dohledem vlakového personálu. Ten by měl ve spolupráci s policií plnit jak preventivní funkci, tak i být schopen zasáhnout v nouzových situacích. Bezpečné zóny budou od června zavedeny na přibližně šesti desítkách regionálních a dálkových spojů, přičemž tyto vozy budou označeny speciálním piktogramem.
Zdroj: ZSSK

"Zóna s väčším dohľadom", ale rozhodne nie "bezpečná".
Tam už by sa dalo aj v prepravnom poriadku jasne napísať, čo, prečo a za čo.
Trebárs teda chcem eliminovať riziko okradnutia? Pôjdem vo vozni s intenzívnym osvetlením, kde bude stále buntošiť a hore dolu chodiť dozor, a trebárs aj budem sledovaný priemyselnou kamerou. To už by bola vyššia bezpečnosť, avšak za cenu súkromia a pokoja.
ja ti to Juraji kapanek poopravim (omlouvam se...):
Službu „quiet zone“ ve svých soupravách nabízí většina britských dopravců na svých dálkových spojích.
...včetně First Great Western nebo EastCoast...
se priznam, ze tento usek vety jsem nedokazal rozklicovat - a to jsem se fakt snazil...
Ja chápem, aj viem ako to v praxi je a ako je ťažko zabezpečiť bezpečnosť v celom vlaku.
Lenže;
Ten termín "Bezpečná zóna" je veľmi nepríjemný a dráždivý.
Oukej, bude tam častejšie hoblíkovať sprievodca, bude sa tam tuhšie svietiť.
Prvá otázka je, že ak vieme, že máme "nebezpečné vlaky", prečo sa o zvyšenie ich bezpečnosti nesnažíme plošne ale vyšleňujeme iba nejaké "ostrovčeky pokoja"..? Čo bude s vozmi mimo bezpečnej zóny? Bude sa tam už môcť preháňať mafia? cigáni? vreckári? Lebo toto ľuďom v mysli nevdojak prebehne. Kto vlastne bude chcieť dobrovolne cestovať v nebezpečnej zóne? Ľahostají flegoši? Dobrodruhovia? Živly?
Čo ak má okradnú v nebezpečnerj zóne? Bude to moja chyba, že som si nekúpil lístok do bezpečnej a nik, vrátane osožákov za to nebude niesť zodpovednosť?
A naopak,
čo ak ma cestou na WC okradnú v zóne bezpečnej? Potrestajú sprievocu, že slabo svietil a málo chodil?
Do akej miery bude relatívna bezpečnosť bezpečnej zóny, aby si toto pomenovanie zaslúžila?
Z psychologického aj z právneho hľadiska je toto členenie viac ako zapeklité.
Tomáš Palíšek: povedal by som, že odpoveď na tieto obavy je obsiahnutá v texte, takže o rozdelení Ampeeru nie je nutné ďalej špekulovať.
Jen doufám, že to neplatí v celé délce vozů Ampeer nebo ve všech Bmpeer-ech. Tento nápad se mi totiž vůbec nelíbí, ale chápu ho.
Proc se ti to nelibi? Chces se divat na filmy s reprakama?
Podle mě jde hlavně o teenagery a poněkud hulvátský přístup některých cestujících kteří v 4:10 ráno rozsítí a řvou na celý vagón, protože nejsou schopni pochopit, že ti co musí do práce na pátou nebo šestou by rádi i tu půlhodinku dospali. A že je jich v ranních spojích většina...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











