Praha — O 100 milionů vyšší náklady oproti minulému roku musí letos nést České dráhy v souvislosti s organizací náhradní dopravy. Počet zaváděných překlenovacích autobusových spojů výrazněji vzrostl především v důsledku rozsáhlé stavební činností na českých tratích. Již loni se přitom tyto výdaje vyšplhaly na 200 milionů korun a konečná suma za rok 2009 má být ještě o polovinu vyšší. Časté vynucené přestupy navíc odrazují stále více cestujících od jízdy vlakem, zatímco pro autobusové dopravce množství výluk po celé republice znamená stamilionové příjmy nad rámec jízdného i subvencí.
Národní železniční dopravce zaznamenal úbytek cestujících například na trase Plzeň - Cheb, kde probíhá rekonstrukce třetího tranzitního koridoru. Od pondělí je navíc rozšířena výluka od Plané u Mariánských Lázní až po Lázně Kynžvart a nejezdí se také v úseku od Plané až po Cheb. "Získat zpět tyto cestující bude samozřejmě náročná a dlouhodobá práce," komentuje pokles mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Autobusoví dopravci naopak v tomto období mají žně: rozsah železničních výluk pro ně znamená výrazné vylepšení rozpočtu. "Drážní výluky, neboli náhradová doprava autobusy pro ČD, pro nás znamená významný příjem," uvedl Miroslav Hucl, ředitel ČSAD Plzeň, která svým vozovým parkem zastupuje nejezdící vlaky na Plzeňsku. Zatímco v roce 2007 přispěly výluky k celkovým tržbám společnosti pěti procenty, v loňském roce už to bylo téměř dvanáct procent.
Na své si při rozsáhlých přestavbách tratí přijdou i jiní dopravci, které ČD vyberou v tendrech: u výluk na Moravě asistuje společnost Veolia Transport, v jižních Čechách ČSAD Jihotrans, na Královéhradecku firma Mrázek, na Karlovarsku a Chebsku společnosti AKV a DP Karlovy Vary. Například moravská Veolia vykazuje celkové tržby ze zájezdové dopravy ve výši 93,3 milionů korun, z čehož NAD pro České dráhy činí až 6,4 procenta, jak uvedl obchodní ředitel společnosti Jiří Šrajer. Náklady drah na autobusovou dopravu navíc v době prací na železnici každoročně rostou — od ledna do dubna letošního roku se zvýšily téměř o 30 procent.
Výluk je stále dost, v poslední době jich přibývá
| Výdaje ČD na NAD | |
|---|---|
| Rok | Částka (mil. Kč) |
| 2009 | až 300 (odhad) |
| 2008 | 202,3 |
| 2007 | 107,9 |
| 2006 | 102,8 |
| 2005 | 79,2 |
Půl roku se nejezdilo v úseku mezi Pňovany a Chebem, dva roky pak ve stavební sezóně mezi Ostravou a Opavou; nyní se elektrifikuje trať mezi Zábřehem a Šumperkem a časté údržbové výluky jsou mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou. Správa železniční dopravní cesty plánuje v přestavbě hlavních koridorů pokračovat ještě několik let, k čemuž se navíc rozbíhá řada menších projektů na vedlejších tratích. Pod zvyšování nákladů na NAD se ale podepisuje zejména rozpracování většího množství úseků ve stejném čase a následný pomalý postup stavebních prací.
Vedle rekonstrukcí a běžné údržby do provozu na železnici zasahuje i nepřízeň počasí, včetně povodní a větrných smrští. I těch zažila česká železniční síť v uplynulých měsících v porovnání s ostatními roky nebývalý počet. V podobných případech ČD nejprve osloví sjednané dopravce, a poté další místní firmy, které jsou schopny rychle zareagovat. Například ČSAD Plzeň má pro tyto účely zřízenou nepřetržitou službu a autobusy dle vlastních slov může dodat do půl hodiny na jakékoliv místo v kraji.
Opravy jsou nutné, cestující jsou ale netrpěliví
Přestože investice do obnovy a rozvoje drážní infrastruktury lze vnímat jednoznačně pozitivně, jako kontraproduktivní se v poslední době jeví rozpracování velkého množství úseků ve stejném čase, což způsobuje zastavení provozu na dlouhých úsecích nebo nepraktické časté přestupy. V současnosti realizuje SŽDC na českých tratích 66 investičních projektů v celkové hodnotě přesahující 96 miliard korun. Do konce roku 2010 má být dokončeno 43, přičemž deset dalších je již naplánováno pro následující období. Vedle menších staveb, zahrnujících rekonstrukce stanic nebo instalace nových přejezdů, mezi ně patří i několik rozsáhlých rozpracovaných úseků s kompletně zastaveným provozem. Základním problémem však není celkový počet staveb, ale způsob jejich realizace, kdy i krátkodobá údržba mnohdy probíhá souvisle o pracovních dnech místo nočních víkendových výluk, nebo při vyloučení dvou samostatných nesousedících úseků stejné tratě ve stejném čase, což prodlužuje trasy i jízdní doby náhradních autobusů. Neslavně známým se v této souvislosti stal úsek České Budějovice - České Velenice, kde zdlouhavá elektrifikace a vleklé opravy tratě na dlouhou dobu prakticky paralyzovaly osobní i nákladní dopravu, přičemž zatím nedošlo k plánovanému zvýšení rychlosti ani zlepšení propustnosti tratě. Zkvalitňování železnic tak paradoxně způsobuje nezanedbatelný odliv cestujících z vlakových spojů ke konkurenci, zatímco náklady drah na zajištění NAD výrazně rostou.
Zdroj: iHned, České dráhy, ŽelPage

A kdo říká, že by tu flotilu měly jen kvůli výlukám? To by asi opravdu byl ekonomický nesmysl.
Však jsem také naspal "Vzledem k tomu, že ČD chtějí pronikat do autobusové dopravy".
ÖBB také nemají své autobusy kvůli výlukám, ale proto, že s nimi normálně vozí lidi. A kdykoliv mají výluku, nasazují jen své autobusy (tedy aspoň jsem nikdy jiné neviděl).
Nevyšlo. Dám příklad. Pro Stř.kraj budou autobusy dislokovány v Praze a budete řešit výluku na trati MB-Nymburk. Takže.... autobusy tam pojedou prázdné , v místě budou jezdit.... musíte nějak zajistit výměnu řidičů.... jejich cestu domů atd.
A co třeba když nebude nikde žádná výluka. Co potom ? Busy budou stát , řidiči budou doma s náhradou mzdy ?? To by nebylo zrovna moc hospodárné.
Výluky bude vždycky lepší a levnější řešit s externími dopravci. Pořizovat kvůli tomu busovou flotilu je o ničem .
Předpokládám, že i ČD by měly své autobusy dislokovány ve všech krajích , takže by to vyšlo na stejno.
Ale bavíme se tu jinak dost hypoteticky,.
Mít vlastní flotilu autobusů ještě automaticky neznamená , že bude levnější.
Svoje sutobusy byste musel nasazovat v různých místech republiky , musíte nějak k nim dostávat řidiče , platit jim ubytování atd. Daleko levnější musí být najmout si nějakého místního dopravce.
Výluky jsou každý den na cca 20 místech (odhad). Na kolika z těchto míst je potřeba k NAD více než 2 autobusy/vlak?? Domnívám se, že max. na 2-3...
Tam kde vystačí na 1 vlak 1 bus se nabízí otázka o smysluplnosti železniční dopravy .
Výluky na 240 znamenají provoz vlaků na nevyloučených částech, NAD a ještě odklonové rychlíky via HB. Odklonové rychlíky sice ulehčují cestu cestujícím z Brna do jižních Čech, ale zase výrazně komplikují cestování na 240. Když je výluka Třebíč - Okříšky, tak pro cestu z Náměště do Jihlavy musím jet náhradním R do Třebíče, busem NAD do Okříšek, náhradním R na předměstí Jihlavy, tam přestoupit na kmenovou soupravu R, teprve dojet na městské nádraží. 3 přestupy navíc, to už cestující hodně naštve.
Máš naprostou pravdu! A když k tomu ještě připočteš poslední ,,úpravy" cen jízdného a fakt, že s počtem cestujích rostou náklady při individuální přepravě autem mnohem pomaleji, tak už vůbec není co řešit, nehledě k tomu, že existuje sposta destinací, kam vůbec nemá smysl vlakem jezdit! Z Prahy se po dálnici dostanu do Mladé Boleslavi za necelou hodinku (když pojedu lážo plážo). Vlakem se za tuto dobu dostanu možná do Všetat! Jet vlakem z Prahy do Jičína, Liberce, Trutnova také nemá cenu, Trvá to dlouho, protože tratě se kroutí, takže vlak jede mnohem pomaleji, než by mohl a hustota spojů také nic moc. Do Železné Rudy se autem dostanu z Prahy také dřív.
Že na trati Cheb - Plzeň ubylo kvůli výluce cestujících, se nelze divit. Cestovat autobusy s různými přestupy je prostě nepohodlné, z Chebu do Mariánských Lázní se mi mnohem lépe cestuje vlakem než nyní náhradními autobusy. Co se dá dělat...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











