..: České dráhy platí při výlukách stále více autobusovým dopravcům :..

VýlukyPraha — O 100 milionů vyšší náklady oproti minulému roku musí letos nést České dráhy v souvislosti s organizací náhradní dopravy. Počet zaváděných překlenovacích autobusových spojů výrazněji vzrostl především v důsledku rozsáhlé stavební činností na českých tratích. Již loni se přitom tyto výdaje vyšplhaly na 200 milionů korun a konečná suma za rok 2009 má být ještě o polovinu vyšší. Časté vynucené přestupy navíc odrazují stále více cestujících od jízdy vlakem, zatímco pro autobusové dopravce množství výluk po celé republice znamená stamilionové příjmy nad rámec jízdného i subvencí.

Národní železniční dopravce zaznamenal úbytek cestujících například na trase Plzeň - Cheb, kde probíhá rekonstrukce třetího tranzitního koridoru. Od pondělí je navíc rozšířena výluka od Plané u Mariánských Lázní až po Lázně Kynžvart a nejezdí se také v úseku od Plané až po Cheb. "Získat zpět tyto cestující bude samozřejmě náročná a dlouhodobá práce," komentuje pokles mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Autobusoví dopravci naopak v tomto období mají žně: rozsah železničních výluk pro ně znamená výrazné vylepšení rozpočtu. "Drážní výluky, neboli náhradová doprava autobusy pro ČD, pro nás znamená významný příjem," uvedl Miroslav Hucl, ředitel ČSAD Plzeň, která svým vozovým parkem zastupuje nejezdící vlaky na Plzeňsku. Zatímco v roce 2007 přispěly výluky k celkovým tržbám společnosti pěti procenty, v loňském roce už to bylo téměř dvanáct procent.

Na své si při rozsáhlých přestavbách tratí přijdou i jiní dopravci, které ČD vyberou v tendrech: u výluk na Moravě asistuje společnost Veolia Transport, v jižních Čechách ČSAD Jihotrans, na Královéhradecku firma Mrázek, na Karlovarsku a Chebsku společnosti AKV a DP Karlovy Vary. Například moravská Veolia vykazuje celkové tržby ze zájezdové dopravy ve výši 93,3 milionů korun, z čehož NAD pro České dráhy činí až 6,4 procenta, jak uvedl obchodní ředitel společnosti Jiří Šrajer. Náklady drah na autobusovou dopravu navíc v době prací na železnici každoročně rostou — od ledna do dubna letošního roku se zvýšily téměř o 30 procent.

Výluk je stále dost, v poslední době jich přibývá

Výdaje ČD na NAD
RokČástka (mil. Kč)
2009až 300 (odhad)
2008202,3
2007107,9
2006102,8
200579,2

Půl roku se nejezdilo v úseku mezi Pňovany a Chebem, dva roky pak ve stavební sezóně mezi Ostravou a Opavou; nyní se elektrifikuje trať mezi Zábřehem a Šumperkem a časté údržbové výluky jsou mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou. Správa železniční dopravní cesty plánuje v přestavbě hlavních koridorů pokračovat ještě několik let, k čemuž se navíc rozbíhá řada menších projektů na vedlejších tratích. Pod zvyšování nákladů na NAD se ale podepisuje zejména rozpracování většího množství úseků ve stejném čase a následný pomalý postup stavebních prací.

Vedle rekonstrukcí a běžné údržby do provozu na železnici zasahuje i nepřízeň počasí, včetně povodní a větrných smrští. I těch zažila česká železniční síť v uplynulých měsících v porovnání s ostatními roky nebývalý počet. V podobných případech ČD nejprve osloví sjednané dopravce, a poté další místní firmy, které jsou schopny rychle zareagovat. Například ČSAD Plzeň má pro tyto účely zřízenou nepřetržitou službu a autobusy dle vlastních slov může dodat do půl hodiny na jakékoliv místo v kraji.

Opravy jsou nutné, cestující jsou ale netrpěliví

Mapa výluk na síti SŽDC, 34. týden roku 2009, foto: České dráhyPřestože investice do obnovy a rozvoje drážní infrastruktury lze vnímat jednoznačně pozitivně, jako kontraproduktivní se v poslední době jeví rozpracování velkého množství úseků ve stejném čase, což způsobuje zastavení provozu na dlouhých úsecích nebo nepraktické časté přestupy. V současnosti realizuje SŽDC na českých tratích 66 investičních projektů v celkové hodnotě přesahující 96 miliard korun. Do konce roku 2010 má být dokončeno 43, přičemž deset dalších je již naplánováno pro následující období. Vedle menších staveb, zahrnujících rekonstrukce stanic nebo instalace nových přejezdů, mezi ně patří i několik rozsáhlých rozpracovaných úseků s kompletně zastaveným provozem. Základním problémem však není celkový počet staveb, ale způsob jejich realizace, kdy i krátkodobá údržba mnohdy probíhá souvisle o pracovních dnech místo nočních víkendových výluk, nebo při vyloučení dvou samostatných nesousedících úseků stejné tratě ve stejném čase, což prodlužuje trasy i jízdní doby náhradních autobusů. Neslavně známým se v této souvislosti stal úsek České Budějovice - České Velenice, kde zdlouhavá elektrifikace a vleklé opravy tratě na dlouhou dobu prakticky paralyzovaly osobní i nákladní dopravu, přičemž zatím nedošlo k plánovanému zvýšení rychlosti ani zlepšení propustnosti tratě. Zkvalitňování železnic tak paradoxně způsobuje nezanedbatelný odliv cestujících z vlakových spojů ke konkurenci, zatímco náklady drah na zajištění NAD výrazně rostou.

Zdroj: iHned, České dráhy, ŽelPage


Aleš Macura | 24.8.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
24.08.2009 (9:59)  
mates111: Pokud máte chvíli času, tak postačí si otevřít obrázek s výlukami, k tomu jízdní řád dané trati a případně se podívat na zdejší řazení...
A zkusím dplnit JP (zůstanu jen na Moravě. resp. ve Slezsku).
Na 317 asi těžko třívozové sestavy šukafonů odvezete jedním busem; stejně tak na R do/z Jeseníku na 292 asi nebude stačit jediný bus. Rovněž tak výluka na 300 do Sokolnic nevystačí jen s jedním, či dvěma busy.
24.08.2009 (9:43)  
mates111) K náročnějším výlukám patří např.

- ta na trati 170, kde jezdí zvlášť osobní a zvlášť rychlíkové linky, což může čítat až 16 autobusů, viz http://www.zelpage.cz/zpravy/7304
- na trati 250 v úseku Brno - Břeclav, kde se díky zrušení všech Os zavedlo hned několik NAD linek suplujících veškerou vlakovou regionální dopravu na této trati a návaznost na další spoje

O dalších nemám přehled.
24.08.2009 (9:37)  
JP: A to je právě to, co by měl tento článek obsahovat. Protože jinak se zde neustále opakuje, že absolutní výdaje na NAD rostou, ale nic víc není uvedeno....

xAnri05: Výluky jsou každý den na cca 20 místech (odhad). Na kolika z těchto míst je potřeba k NAD více než 2 autobusy/vlak?? Domnívám se, že max. na 2-3...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
24.08.2009 (9:36)  
Mates111: a nezapoment prosim, ze v useku Zabreh-Ruda n. Moravou pri soucasne vyluce jede treba 5 autobusu a dodavka s nahradni prepravou (zejm. na kola), pricemz vlakova souprava se strojvedoucim ma padla. Misto nich jede dalsi souprava a dalsi strojvedouci (vlakova ceta ovsem prechazi).
24.08.2009 (9:18)  
mates111) "náhradní doprava šetří ČD náklady, protože bus je jednoduše levnější než vlak" - to by byla pravda, kdyby NAD nebyla vícenáklad. Dráhy dostanou zaplaceno za vlak, ale samy musí na části úseku jet vlakem a ještě zaplatit autobus a tam je otázka, jestli ty ceny nebudou krapítek vyšší, když to smlouvají ad-hoc na poslední chvíli. On je trochu rozdíl si objednat ježdění na celý rok na celé trase a nebo říct, že potřebuju autobus honem rychle a na jeden den třeba.
24.08.2009 (9:14)  
No vzít absolutní částku, která se rok od roku zvyšuje a argumentovat potom tím v celém článku, podle mě není úplně košér. Bylo by totiž zajímavé uvést, kolik zaplatí ČD za 1 km náhradní dopravy a jak se tato částka vyvíjí.

Domnívám se totiž, že tak jako tak náhradní doprava šetří ČD náklady, protože bus je jednoduše levnější než vlak. Druhá věc je, jak na náhradní dopravu reagují cestující. A zejména ve vybraných úsecích (napadá mě Jihlava-HB), kde trvala výluka příliš dlouho, to má nedozírné následky, protože cestujících výrazně ubylo....
24.08.2009 (8:59)  
Při hlášené výluce si většina lidí vezme pro jistotu auto, co kdyby něco ČD nezvládly. No a když zjistí jaká ja to pohoda cestovat autem tak už se na koleje nevrátí.
24.08.2009 (8:59)  
Myslím si , že SŽDC by měla dopravcům kompenzovat vzniklé ztráty. Alespoň by byla nějak motivována provádět je v době klidu , kdy ztráty dopravců plynoucí z těchto výluk jsou nejmenší.
Dále špatná organizace výluk může mít za následek i odliv zákazníků z nákladní dopravy. Jsou zásilky , které jsou očekávány v jeden konkrétní čas. Pokud nedorazí , pojedou kamiony.
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
24.08.2009 (8:42)  
ad karel Dobrý:

Potom při takové velké "výluce",vidíte jeden vozík traťovky,kteří prořezávají větve.Tedy jeden dělá a pět jich sedí v kabině a pozorují ho....

No to si snad děláte legraci? Nebo se snad do SVP 74 vejdou víc jak dva lidé? A mimochodem, to prořezávání bujné vegetace kolem tratí dělají dnes povětšinou soukromé firmy. Traťovka tam provádí už jen údržbu a nejnutnější prořez.
24.08.2009 (8:08)  
Výluky v noci - když řekneme a) musíme říci také b). Ano, mít na to vybavení. Každý si řekne - třeba podbíjení tratě, to je typická možná noční práce. Ano je, avšak jaký je výsledek? Stavební firmy si někdy kladou podmínky, že v noci to dělat prostě nebudou. Avšak tlak bude stále větší na možné noční práce na vytížených tratích.

Řezat křoví, stromy v noci? To snad ne. Každopádně jsou téměř vždy sloučeny výluky dohromady, tedy určitě nešlo jen o prořezávku křoví. Při výluce na jednokolejce takového významu to vypadá tak, že většina traťováku, elektrikářů, zabezpečováků, i mostařů má na tu dobu naplánovánu práci, u které je vyloučení provozu nutné či alespoň přínosné. O to více na přesluhující trati Brno - Přerov, která patří pod dvě SDC, při faktu, že u jednoho vlaku může být na trase pouze jeden přestup do/z NAD (tuším, že toto pravidlo stále platí, kdyžtak opraví někdo zasvěcenější).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko