Praha — Ambiciózní železniční projekty v okolí Prahy jeden po druhém vymírají. Vedle výrazného seškrtání plánů na ražbu vysokorychlostního tunelu do Berouna se v roce 2009 na vedlejší koleji ocitla také modernizace železničního spojení Praha – Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště. Nové vedení hlavního města teď navíc definitivně pohřbilo záměr napojit letiště na prodlouženou linku A pražského metra. Místo toho by cestující na Ruzyni měla vozit tramvaj, míní pražský primátor Bohuslav Svoboda. Od této změny si pražští radní i dopravní podnik slibují především úsporu nákladů a rychlejší dokončení kolejového spojení s letištěm, kam by první tramvaje měly cestující dovézt v letech 2015–2016.
Napojení mezinárodního letiště v Ruzyni na pražskou veřejnou dopravu je dlouhodobým problémem české metropole. Výraznější zlepšení v tomto směru nepřinesla ani přímá autobusová linka AirportExpress, provozovaná Českými drahami z pražského hlavního nádraží, která při třicetiminutovém intervalu často naráží na kapacitní omezení a jejíž jízdní doba mnohdy přesahuje 50 minut. Již od roku 1993 se zde přitom počítalo s vybudováním železniční „rychlodráhy“, která měla spojit pražské Masarykovo nádraží s letištěm v rámci větší modernizace tratě do Kladna. Projekt železnice s maximální rychlostí 80 km/h ovšem ani po patnácti letech příprav nedostal konkrétní podobu, což vedlo k jeho vyškrtnutí ze seznamu priorit ministerstva dopravy v polovině roku 2008. Svůj podíl na tomto rozhodnutí má i radnice Prahy 6, která dlouhodobě trvala na vedení tratě přes Veleslavín a Dejvice pod zemí, případně rovnou prodloužení metra A z Dejvic až po terminály 1 a 2.
Nové vedení hlavního města teď potvrdilo závěr svých předchůdců z roku 2009, že další prodloužení metra A z Motola se městu nevyplatí, a tak společně s pražským dopravním podnikem otevírá novou variantu tramvajové linky, navázané na stávající konečnou Divoká Šárka. Magistrát tento krok zdůvodňuje i nízkou předpokládanou vytížeností metra na letiště. „Kapacita metra na letiště by nebyla využita, lidé by do metra nastoupili na letišti a pak by jeli jen dlouho pod zemí, navíc v oblasti, kde není problém s povrchovou dopravou. Tramvaj se dá navíc lépe časově a intervaliově přizpůsobit potřebám,“ vysvětluje změnu strategie primátor Bohuslav Svoboda. Podle předběžných plánů radních by tramvajová trať na letiště mohla vést nejdříve v roce 2015; dosavadní plány na prodloužení metra do Ruzyně mluvily o roce 2024.
Redukce projektů kolejové dopravy na pražské letiště je překvapivá především v době, kdy Ruzyně odbavuje kolem 12 milionů cestujících ročně a připravuje další expanzi včetně nové přistávací dráhy. Zatímco železniční spojení z Masarykova nádraží by přineslo zkvalitnění dopravy na exponované trase z Kladna, výstavba metra naopak nemusí být nutně podpovrchová, jak dokazují četné příklady ze zahraničí. I na síti samotného pražského metra jsou v současnosti provozované tři nadzemní úseky, stejně jako úseky se sníženou frekvencí spojů. Řešení s prodloužením tramvajové sítě sice slibuje výrazně nižší náklady oproti ostatním drážním variantám, neřeší ale kapacitní problémy stávající autobusové linky 119 a nebude mít ani výraznější dopad na trvání cesty do centra, která si i nadále vyžádá přestup na metro v Dejvicích.
Související odkaz: Projekt rychlodráhy Praha letiště Ruzyně – Kladno
Zdroj: Hospodářské noviny

ale co tam postavit metrovlakotramvaj, tu Ropid skoro, alespoň metrotramvaj, nakreslit umí :-) Propojilo by to výhody metra, tramvaje, vlaku a vlastně i autobusu. Metro-tramvajových linek tu zatím moc nemáme :-/
1,zastavit stavbu nesmyslného pokračování metra "A"
2,za ušetřené peníze dotáhnout tramvaj z Řep k metru Zličín a do Hostivic
3,modernizovat trať 120 mimo úsek Jeneč-Ruzyně
4,vybudovat "nové spojení Ruzyně" současně s napojením tramvaje z Hostivic na Divokou Šárku
Vznikl by funkční celek kolejové dopravy v této pražské periférii a Semeing by zůstal volný pro nákladní a mimořádnou dopravu. Ale funkční řešení se tu nenosí...
Kdyby Praha opravdu chtěla, tak si příslušný úsek trati 120 odkoupí/pronajme a zmodernizuje sama. To by snad nemělo být dražší než postavit komplet novou trat metra, a minimálně úsek trati vedoucí na území Prahy by přece Praha mohla klidně vlastnit. A SŽDC by mohlo být rádo, že tu trat někdo opraví, púrotože oni se k tomu asi nedostanou nikdy.
Souhlas, kdyby se všude neprezentovaly estakády se stanicemi stylu Lisboa Oriente a neříkalo tomu "rychlodráha", ale prostě "modernizace železniční trati", mohlo to už dávno být.
Takhle to vyvolalo příliš velkou "politickou diskuzi", v čele s nejmenovanýcm nedávno povýšeným starostou Prahy 6, která projekt pohřbila.
To napojení na Berlín se zase tak moc dobře ještě nejeví, ale do Mnichova se to spojení šikne :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











