..: Pražský magistrát chce místo metra a vlaku na letišti tramvaje :..

Škoda 15T ForCity, foto: Richard Weber Praha — Ambiciózní železniční projekty v okolí Prahy jeden po druhém vymírají. Vedle výrazného seškrtání plánů na ražbu vysokorychlostního tunelu do Berouna se v roce 2009 na vedlejší koleji ocitla také modernizace železničního spojení Praha – Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště. Nové vedení hlavního města teď navíc definitivně pohřbilo záměr napojit letiště na prodlouženou linku A pražského metra. Místo toho by cestující na Ruzyni měla vozit tramvaj, míní pražský primátor Bohuslav Svoboda. Od této změny si pražští radní i dopravní podnik slibují především úsporu nákladů a rychlejší dokončení kolejového spojení s letištěm, kam by první tramvaje měly cestující dovézt v letech 2015–2016.

Vizualizace plánované modernizace zastávky Praha-Dejvice, foto: Metroprojekt, a. s. Napojení mezinárodního letiště v Ruzyni na pražskou veřejnou dopravu je dlouhodobým problémem české metropole. Výraznější zlepšení v tomto směru nepřinesla ani přímá autobusová linka AirportExpress, provozovaná Českými drahami z pražského hlavního nádraží, která při třicetiminutovém intervalu často naráží na kapacitní omezení a jejíž jízdní doba mnohdy přesahuje 50 minut. Již od roku 1993 se zde přitom počítalo s vybudováním železniční „rychlodráhy“, která měla spojit pražské Masarykovo nádraží s letištěm v rámci větší modernizace tratě do Kladna. Projekt železnice s maximální rychlostí 80 km/h ovšem ani po patnácti letech příprav nedostal konkrétní podobu, což vedlo k jeho vyškrtnutí ze seznamu priorit ministerstva dopravy v polovině roku 2008. Svůj podíl na tomto rozhodnutí má i radnice Prahy 6, která dlouhodobě trvala na vedení tratě přes Veleslavín a Dejvice pod zemí, případně rovnou prodloužení metra A z Dejvic až po terminály 1 a 2.

Vizualizace plánované zastávky Praha-výstaviště v rámci modernizace tratě Praha-Kladno, foto: Metroprojekt, a. s. Nové vedení hlavního města teď potvrdilo závěr svých předchůdců z roku 2009, že další prodloužení metra A z Motola se městu nevyplatí, a tak společně s pražským dopravním podnikem otevírá novou variantu tramvajové linky, navázané na stávající konečnou Divoká Šárka. Magistrát tento krok zdůvodňuje i nízkou předpokládanou vytížeností metra na letiště. „Kapacita metra na letiště by nebyla využita, lidé by do metra nastoupili na letišti a pak by jeli jen dlouho pod zemí, navíc v oblasti, kde není problém s povrchovou dopravou. Tramvaj se dá navíc lépe časově a intervaliově přizpůsobit potřebám,“ vysvětluje změnu strategie primátor Bohuslav Svoboda. Podle předběžných plánů radních by tramvajová trať na letiště mohla vést nejdříve v roce 2015; dosavadní plány na prodloužení metra do Ruzyně mluvily o roce 2024.

Vizualizace plánované zastávky Letiště (rychlodráha Praha-Kladno), foto: Metroprojekt, a. s. Redukce projektů kolejové dopravy na pražské letiště je překvapivá především v době, kdy Ruzyně odbavuje kolem 12 milionů cestujících ročně a připravuje další expanzi včetně nové přistávací dráhy. Zatímco železniční spojení z Masarykova nádraží by přineslo zkvalitnění dopravy na exponované trase z Kladna, výstavba metra naopak nemusí být nutně podpovrchová, jak dokazují četné příklady ze zahraničí. I na síti samotného pražského metra jsou v současnosti provozované tři nadzemní úseky, stejně jako úseky se sníženou frekvencí spojů. Řešení s prodloužením tramvajové sítě sice slibuje výrazně nižší náklady oproti ostatním drážním variantám, neřeší ale kapacitní problémy stávající autobusové linky 119 a nebude mít ani výraznější dopad na trvání cesty do centra, která si i nadále vyžádá přestup na metro v Dejvicích.

Související odkaz: Projekt rychlodráhy Praha letiště Ruzyně – Kladno

Zdroj: Hospodářské noviny


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 15.1.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Foxx  mail  
16.01.2011 (0:58)  
Radek Šindel: Z vlastní zkušenosti a ve vší úcte si myslím, že podobná přirovnání tak úplně nejde použít. Když už jsme u Kanady, neznám situaci ve Vancouveru, ale třeba v okolí Toronta jsem bydlel v Missisauga kterou obsluhoval GO train a ty soupravy jezdily poloprázdné, přitom obsluhovaly mnohem větší spádovou oblast co se týče počtu obyvatel než v PRG. Tady v okolí jezdí příměstské vlaky nacpané. Těch vlivů je každopádně dost. Navíc ne všechny soupravy musí zažíjdět...
registrovaný uživatel EMD 
16.01.2011 (0:48)  
ekoter: naprostý souhlas!

ale co tam postavit metrovlakotramvaj, tu Ropid skoro, alespoň metrotramvaj, nakreslit umí :-) Propojilo by to výhody metra, tramvaje, vlaku a vlastně i autobusu. Metro-tramvajových linek tu zatím moc nemáme :-/
registrovaný uživatel mic 
16.01.2011 (0:29)  
Hehe, tak už je to tady. Metro na letiště nikdy vést nemělo, to jen někteří novináři to slupli i s navijákem. Tramvaj jako levné řešení - proč ne, ale jak mnohokrát padlo v diskusi, do centra to asi bude pomalé. Minimálně pocitově. Nejlepší řešení by byl vlak, ovšem skrz letiště do Kladna. Prostě tak, aby letiště bylo pouze mezilehlou stanicí na trati Kladno-Praha. Hostivice bych z vlaku vynechal. Dokud bude v Ruzyni nějaké větvení tratí, bude to pořád komplikované a asi se dráhy na letišti nedočkáme. Takže nejrozumnější by asi byl následující postup:
1,zastavit stavbu nesmyslného pokračování metra "A"
2,za ušetřené peníze dotáhnout tramvaj z Řep k metru Zličín a do Hostivic
3,modernizovat trať 120 mimo úsek Jeneč-Ruzyně
4,vybudovat "nové spojení Ruzyně" současně s napojením tramvaje z Hostivic na Divokou Šárku
Vznikl by funkční celek kolejové dopravy v této pražské periférii a Semeing by zůstal volný pro nákladní a mimořádnou dopravu. Ale funkční řešení se tu nenosí...
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
15.01.2011 (23:32)  
Železniční trať je finacována státem
Kdyby Praha opravdu chtěla, tak si příslušný úsek trati 120 odkoupí/pronajme a zmodernizuje sama. To by snad nemělo být dražší než postavit komplet novou trat metra, a minimálně úsek trati vedoucí na území Prahy by přece Praha mohla klidně vlastnit. A SŽDC by mohlo být rádo, že tu trat někdo opraví, púrotože oni se k tomu asi nedostanou nikdy.
15.01.2011 (22:42)  
Ad: Juraj Kováč, Samozřejmě v případě letiště se celková kapacita těžko využije, ale v tomto případě slouží jako srovnání kapacity pražského metra a Vancouver SkyTrain. Chtěl jsem tím ukázat, že přestože je toto letiště asi o třetinu větší, než pražské, není schopné rozumně naplnit ani ne poloviční soupravy, navíc v relativně dlouhých intervalech. Z toho vyplývá, že samotná Ruzyně ani v případě rozsáhlé expanze zřejmě nebude schopna naplnit soupravy pražského metra. Ono 12 mil cestujících ročně vypada jako obrovské číslo, ale na pražské kapacitní metro to nestačí. Zvlášť když je na každém letišti obrovská konkurence nejrůznějších alternativních dopravců, taxikářů, autopůjčoven a běžné automobilové dopravy.
registrovaný uživatel Oto 
15.01.2011 (21:36)  
Navíc nesmyslné požadavky Prahy 6 a přílišná předesignovanost tělesa z toho dělá dost drahý špás.

Souhlas, kdyby se všude neprezentovaly estakády se stanicemi stylu Lisboa Oriente a neříkalo tomu "rychlodráha", ale prostě "modernizace železniční trati", mohlo to už dávno být.

Takhle to vyvolalo příliš velkou "politickou diskuzi", v čele s nejmenovanýcm nedávno povýšeným starostou Prahy 6, která projekt pohřbila.
15.01.2011 (21:19)  
Ad honzatvs: No a je snad něco špatně na tom, že jsme 17 spolkovou zemí se zaměřením na výrobu aut a zdroj levné pracovní síly? Jako nemůžeme si o sobě myslet, že jsme pupek světa, když nejsme.
To napojení na Berlín se zase tak moc dobře ještě nejeví, ale do Mnichova se to spojení šikne :-)
15.01.2011 (21:10)  
Mňa tu celkom zaujalo, že všetci cestujú na letisko bez batožiny. Hustota 4 osoby/m2 je síce zaujímavé číslo, ale v praxi je problematické, aj keď tí ľudia nemajú kufre. Iste, časť cestujúcich si nesie iba malý carry-on, ale napr. v takom AirportExpresse často len bágle zaberajú 1/3 miesta. Naposledy pre Vianocami sa mi stalo, že na T2 AE ani nezastavil, len zamával, že má plno, a ja som potom riešil, ako stihnúť vlak...
registrovaný uživatel Busman 
15.01.2011 (20:46)  
Ale to letiště je docela šejdrem (směrem od Holešovic a pak oblouk na sever) a střední Čechy směrem na Lovosice dost hrbolatý, nevím, nevím...
registrovaný uživatel Busman 
15.01.2011 (20:04)  
Přidávám se k variantě přeložky trati 090 přes letiště. Třeba z Holešovic tunelem. Do té doby tramvaj stačí.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko