Praha — Ambiciózní železniční projekty v okolí Prahy jeden po druhém vymírají. Vedle výrazného seškrtání plánů na ražbu vysokorychlostního tunelu do Berouna se v roce 2009 na vedlejší koleji ocitla také modernizace železničního spojení Praha – Kladno s odbočkou na ruzyňské letiště. Nové vedení hlavního města teď navíc definitivně pohřbilo záměr napojit letiště na prodlouženou linku A pražského metra. Místo toho by cestující na Ruzyni měla vozit tramvaj, míní pražský primátor Bohuslav Svoboda. Od této změny si pražští radní i dopravní podnik slibují především úsporu nákladů a rychlejší dokončení kolejového spojení s letištěm, kam by první tramvaje měly cestující dovézt v letech 2015–2016.
Napojení mezinárodního letiště v Ruzyni na pražskou veřejnou dopravu je dlouhodobým problémem české metropole. Výraznější zlepšení v tomto směru nepřinesla ani přímá autobusová linka AirportExpress, provozovaná Českými drahami z pražského hlavního nádraží, která při třicetiminutovém intervalu často naráží na kapacitní omezení a jejíž jízdní doba mnohdy přesahuje 50 minut. Již od roku 1993 se zde přitom počítalo s vybudováním železniční „rychlodráhy“, která měla spojit pražské Masarykovo nádraží s letištěm v rámci větší modernizace tratě do Kladna. Projekt železnice s maximální rychlostí 80 km/h ovšem ani po patnácti letech příprav nedostal konkrétní podobu, což vedlo k jeho vyškrtnutí ze seznamu priorit ministerstva dopravy v polovině roku 2008. Svůj podíl na tomto rozhodnutí má i radnice Prahy 6, která dlouhodobě trvala na vedení tratě přes Veleslavín a Dejvice pod zemí, případně rovnou prodloužení metra A z Dejvic až po terminály 1 a 2.
Nové vedení hlavního města teď potvrdilo závěr svých předchůdců z roku 2009, že další prodloužení metra A z Motola se městu nevyplatí, a tak společně s pražským dopravním podnikem otevírá novou variantu tramvajové linky, navázané na stávající konečnou Divoká Šárka. Magistrát tento krok zdůvodňuje i nízkou předpokládanou vytížeností metra na letiště. „Kapacita metra na letiště by nebyla využita, lidé by do metra nastoupili na letišti a pak by jeli jen dlouho pod zemí, navíc v oblasti, kde není problém s povrchovou dopravou. Tramvaj se dá navíc lépe časově a intervaliově přizpůsobit potřebám,“ vysvětluje změnu strategie primátor Bohuslav Svoboda. Podle předběžných plánů radních by tramvajová trať na letiště mohla vést nejdříve v roce 2015; dosavadní plány na prodloužení metra do Ruzyně mluvily o roce 2024.
Redukce projektů kolejové dopravy na pražské letiště je překvapivá především v době, kdy Ruzyně odbavuje kolem 12 milionů cestujících ročně a připravuje další expanzi včetně nové přistávací dráhy. Zatímco železniční spojení z Masarykova nádraží by přineslo zkvalitnění dopravy na exponované trase z Kladna, výstavba metra naopak nemusí být nutně podpovrchová, jak dokazují četné příklady ze zahraničí. I na síti samotného pražského metra jsou v současnosti provozované tři nadzemní úseky, stejně jako úseky se sníženou frekvencí spojů. Řešení s prodloužením tramvajové sítě sice slibuje výrazně nižší náklady oproti ostatním drážním variantám, neřeší ale kapacitní problémy stávající autobusové linky 119 a nebude mít ani výraznější dopad na trvání cesty do centra, která si i nadále vyžádá přestup na metro v Dejvicích.
Související odkaz: Projekt rychlodráhy Praha letiště Ruzyně – Kladno
Zdroj: Hospodářské noviny

tam se všichni ti lidi nenacpou a navíc stojí na různých křižovatkách atd.
Mezi Dlouhou mílí a veřejnými terminály 1 a 2 by taková tramvaj měla na třech kilometrech zřejmě jen jednu zastávku u privátního terminálu 3 a křižovatky se světly by tam vůbec být nemusely.
Já jsem pro vybudování tratě společné pro regionální dopravu na Kladno a do budoucna dálkovou - VRT směr Lovosice (atd)
Na Kladno samozřejmě ano, ale případnou VRT směr sever je úplný nesmysl trasovat tudy, je to zajížďka a nevhodný terén. Ta by měla opouštět uzemí Prahy někde u Ďáblic + kopírovat dálnici a také je to tak tuším plánováno.
Spíše proč ne vlak teď - protože cena, kam se vyšplhala díky požadavkům Prahy 6, je prostě nehorázná...to už by tam mohl být rovnou ražený tunel pod celou Prahou 6... A v době škrtů?
Já jsem pro vybudování tratě společné pro regionální dopravu na Kladno a do budoucna dálkovou - VRT směr Lovosice (atd) - ono větvení za letištěm. Poslední návrh pomalodráhy s ničím takovým absolutně nepočítal. Ale je to právě v podstatě ten tunel a v současné době prostě nereálné...
Takže zatím tramvaj mi přijde lepší než dalších 15 let nic. "Expresní" linka, kterou jsem velmi stručně popisoval, po stavbě tratě by v budoucnu nebyla třeba, jezdily by tam jen zastávkové tramvaje, zastávkové spoje letiště ostattně také potřebuje.
Nedokážu nějak najít důvod proč ne vlak, snad kromě ukončení na Masaryčce, které je mírně nepraktické, ale to se dá přiměřeně snadno řešit i opravou nádraží a nějakým spojením s hlavákem (pěšky). Jinak je to ideální řešení, postaví se v jednom i půlka trati do Kladna, kapacitně to bude optimální, rychlost bude vyhovující (lepší než metro, které bude zakroucené až na Motol s relativně velkým množstvím stanic, nadto všechny stanice trasy A v centru Prahy jsou zakopené hlouběji než atomový bunkr, kterým navíc jsou).
Dotáhnout na Ruzyni metro by byla docela drahá sranda a jak tady někdo psal, tak má kapacitu nějakých 250 sedících míst, takže žádná sláva.
Tramvaj sice vychází nejlevněji, ale o komfortu cestování v ní nemúže být ani řeč a to nechávám stranou její šnečí rychlost.
Vybudování rychlodráhy by sice taky nebylo levné, ale vzhledem k rychlosti, komfortu, atd., mi to přijde jako nejlepší řešení.
Argumentuji proti tramvajove trati na letiste, jako paternim prvku obsluhy. Pokud pojede po povrchu mezi auty (od Veleslavina az na konec zastavby), tak hrozi vetsi riziko mimoradnosti. Tramvaj neni nezavisly system. Navic je blbost nutit lidi na Veleslavine prestupovat. Oni se chteji spolehlive a pohodlne dostat do mesta.
At pojede na letiste cokoliv, tak by to melo byt pimerene rychle, odvezt lidi az do centra a byt dostatecne kapacitni ve spickach. Nezapminejte na dojizdece do Prahy. Fungovalo by to totiz jako metro na Zlicine. Konecna dalkovych i primestskych busu z prilehle casti Strednich Cech.
Taky nejsem odvazanej z ty zajizdky metra na Motol a stale vic doufam ve vlak, ale tramvaj?!?!?! V.
Na letištích napojených kolejovou dopravou jsem tuto využil např. v Madridu, v Barceloně, ve Vídni, v Istanbulu, Stuttgartu, Mnichově, Bruselu, Kolíně či Portu. Viz http://my.flightmemory.com/oto
Jsem snad proti vlaku/s-bahnu? Nejsem. Jsem proti zastávkovému metru, do kterého vám obchodní cestující nevleze, pojede-li dlouhou oklikou přes Motol a bude-li z Dejvické do centra tak narvané, jako je už dnes.
Ve výše jmenovaných městech je metro v našem slova smyslu jen v tom Madridu. Ale to je letiště velikostí s Ruzyní naprosto nesrovnatelné.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











