..: Škoda bude licenčně vyrábět zahraniční motorové jednotky :..

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION Plzeň/Šumperk — Nedávno jsme vás informovali o připravovaných novinkách tuzemských výrobců pro příměstskou a regionální dopravu. Po necelých dvou měsících se k tématu opět vracíme, protože u těchto projektů došlo jak k upřesnění technických specifikací a záměrů výrobců, tak i k radikální změně původních plánů produkce elektrických i dieselových jednotek pro regionální spoje. Plány plzeňské Škodovky jsou navíc zajímavé v kontextu s tiskovým prohlášením Českých drah z tohoto týdne, kde avizují investice do modernizace vozového parku a nové vlaky chtějí již v letech 2010 – 2011 nasadit v Ústeckém kraji.

844? Desiro Classic! Anebo Coradia LINT?

Studie refionální motorové jednotky ParsNova., foto: ParsNova Jak jsme již informovali, přípravou regionálních motorových jednotek se delší dobu zabývá šumperský Pars nova, patřící do skupiny Škoda Transportation. Místo kompletního vývoje zcela nového modelu zvolil cestu licenční výroby. A licencovaným vozidlem nemá dle nejnovějších informací zřejmě být nic jiného, než notoricky známý Siemens Desiro Classic. Škoda Transportation sice ve svých materiálech kromě Desira ukazuje i motorové jednotky Alstom Coradia LINT, ty ovšem narozdíl od Siemensu nepoužívají hydromechanický přenos výkonu, ale přenos čistě mechanický. Budoucí řada 844 má ovšem oproti originálu doznat mnoha změn, včetně designových, a také se na její výrobě mají podílet v maximální míře čeští subdodavatelé.

Z původního Desira Classic, ve stovkách kusů prověřeného vozidla, také vyplývají hlavní technické parametry. Díky použití již osvědčených konstrukcí lze finální výrobek uvést velice rychle na trh. Dvouvozová jednotka s cca 60% podílem nízkopodlažní části bude plně klimatizovaná a o pohon (uspořádání podvozků B' (2) B') se budou prostřednictvím hydromechanického přenosu výkonu starat dva motory, každý o výkonu 315 kW (původně uváděná hodnota až 2× 380 kW zřejmě bude nabízena jako volitelná alternativa). Hmotnost cca 41metrové dvoudílné jednotky se má pohybovat okolo 65 tun a maximální rychlost bude dosahovat až 120 km/h. Tou bude schopna převést až 130 sedících a 110 stojících cestujících, včetně 2 osob na invalidních vozících. Vnitřní uspořádání a rendery možných variant interiérů vám přinášíme níže. Výrobce také pozměnil své plány v odhadu výroby a pro léta 2011 až 2015 počítá, že by mohl na trhu udat až 105 těchto vozidel (21 ročně).

Vnitřní uspořádání motorové jednotky Pars 844 a možné varianty interiéru
Vnitřní uspořádání připravované jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA
Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA Jedna z variant vnitřního barevného řešení motorové jednotky Pars 844, foto: Škoda TRANSPORTATION / Pars NOVA

Jednopodlažní "sloni"? Všechno je jinak…

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATIONDalším připravovaným projektem, který jsme vám minule představili, byla nová modulární rodina jednopatrových nízkopodlažních jednotek Škoda. Oproti původním záměrům, prezentovaným samotnou Škodou Transportation, došlo v projektu k zásadním změnám. Mezi ty nejdůležitější patří odklon od snahy vytvořit kompletně nízkopodlažní interiér včetně přechodů mezi vozy nad nízkými podvozky. Nově tedy došlo na podvozky klasické výšky a při přechodu mezi jednotlivými vozy bude třeba překonat dvoje schody. Tato změna bude mít (zřejmě i včetně snížení ceny takové soupravy) oproti původnímu záměru také své výhody. Nově bude mít každý vůz v soupravě jeden hnací podvozek a jeden běžný, což umožní instalovat vyšší výkon (viz. tabulka níže) než původně uvažovaných 1320 kW, ale také podstatně zlepšit trakční parametry jednotek, které měly mít původně hnané jen podvozky na koncích soupravy.

I nadále ovšem platí, že tyto jednotky bude možné individualizovat dle přání zákazníka. Ten si bude moci vybrat mezi dvou- až čtyřvozovou jednotkou (150 - 350 sedících cestujících) v jedno- (3 kV ss) a dvousystémovém (3 kV ss a 25 kV/50Hz) provedení. Samozřejmostí bude maximální rychlost 160 km/h a plně klimatizovaný interiér s možností volby z různých konfigurací interiéru (vysokokapacitní, letištní, turistická nebo meziregionální). Vnitřní uspořádání jednotlivých variant vám přinášíme níže. Za pozornost stojí předpokládaná instalace pouze jediného WC v celé soupravě a zejména u letištní verze překvapí, že sanitární buňka je na opačné straně soupravy než první třída. U ní zase zaujme použití skleněných tabulí jako sklopných stolků mezi jednotlivými sedadly. Samozřejmostí bude také příprava a uzpůsobení pro přepravu velkých zavazadel (zejména u letištní verze), a prostor na přepravu kol v každém voze na dvou místech, kromě vozu s WC, kde je takové místo pouze jedno. Schémata vnitřního uspořádání, technické parametry a možné provedení interiérů vám přinášíme níže. V neposlední řadě bychom také měli zmínit předpoklad výrobce, že se mu mezi lety 2011 až 2015 podaří udat na trh až 60 těchto jednotek, které jsou kromě elektrických připravovány i v motorové verzi.

Vnitřní uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda a možné varianty interiéru
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Jedno z možných schémat vnitřního uspořádání jednopatrových nízkopodlažních elektrických jednotek Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION
Ukázka vnitřního řešení 2. třídy nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 2. třídy nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 1. třídy letištního provedení nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení 1. třídy letištního provedení nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION Ukázka vnitřního řešení nástupního prostoru nových jednotek Škoda., foto: Škoda TRANSPORTATION
Parametr / Typ jednotky2-vozová3-vozová
Napájecí soustava25 kV, 50 Hz a 3 kV ss nebo jen 3 kV ss
Maximální rychlost160 km/h
Instalovaný výkon1 320 kW1 980 kW
Uspořádání pohonuKaždý vůz 1 podvozek hnací (2 nápravy) a 1 podvozek běžný
Jmenovitý rozchod kolejí1 435 mm
Celková délka jednotky52 800 mm79 200 mm
Celková vnější šířka skříně2 820 mm
Výška hrany vstupu600 mm od temene kolejnice
Výška podlahy nízkopodlažní části600 mm od TK
Výška podlahy vysokopodlažní části nad podvozky1 200 mm od TK
Počet vstupních dveří8 (2 páry v každém voze)12 (2 páry v každém voze)
Světlá šířka dveří1 500 mm
Podíl nízké podlahy64%61%
Odolnost vůči nárazůmČSN EN 15227
Údaje platné pro variantu s maximálním počtem sedadel -příměstská
Parametr / Typ jednotky2-vozová3-vozová
Počet sedadel 2. třídy141241
Počet sedadel 1. třídy10
Celkový počet sedadel151251
Počet stojících cestujících142 (4 os/m2)217
Počet míst pro invalidní vozíky2
Počet převážených jízdních kol / dětských kočárků4/46/6

Zdroj: Prezentace ACRI (PDF)


JiříK. | 3.12.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
03.12.2009 (13:51)  
Dusanh -A co je podle vás tady v česku považováno za moderní vozidlo??? Zdůrazňuji v česku!! Asi 810 co??? A tím myslím motorové vozidlo.. Tím ovšem nechci regionovu nějak chválit-žádný víkřik techniky to teda neni..
registrovaný uživatel Dusanh 
03.12.2009 (13:43)  
Filip Janev: jestli označujete podbíječku s hajzlem (814) za moderní vozidlo, tak už potom prosím radši na ŽP nepřispívejte. Nemáte totiž asi ani nejmenší tušení, jak dnešní moderní kolejové vozidlo vypadá...
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
03.12.2009 (13:40)  
Takový už prostě češi jsou ne? A to že budou vyrábět /škodovka/ vozidla podle jiných již existujících vozidel neni špatnej nápan. Všichni si tu stěžujou že se 380tky neměli vyvíjet že se měli koupit taurusy že by to bylo rychlejší atp. Tak tady to máte a mimochodem vozy Bmz a Ampz jsou původně také z německa ale vyráběli se v česku a to i s tehdy ještě českými firmami podle německé dokumentace.
03.12.2009 (13:36)  
No, tak třeba moje matka, nebo babka, jezdí vlakem jen kvůli WC, a že se najde takovýchto lidí, kteří mají, určité zdravotní problémy, a nebo si chtějí dát pivko, a přirozeně to musí také ven, a těchto lidí také není málo.

Pořád neměním názor, že tyto jednotky vypadají spíše jak metro nebo tramvaj.Už i v Elefantovi si nepřipadám jako ve vlaku, vůbec nevím, že jedu, samé tlačítko, nejraději se svezu Regionovu, roztomilé vozítko, docela slušně vybavené, pohodlné, moderní, alespoň si tam můžu otevřít okno, a vím, že jedu ve vlaku.
03.12.2009 (13:34)  
Tak to nebylo myšleno .. štve mě že se tu pořád jen kritizuje!! ale NAPROSTO VŠECHNO !!
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
03.12.2009 (13:28)  
Znojmák- Tak jste se dozvěděl ne? O záchodech ve švédsku ne? A nestěžujte si že se nic jiného nekupuje a buďte rád že jedete...
03.12.2009 (13:22)  
Já jsem spokojen :) Vidím to tak že oni mají svoji studii třeba (příklad) kastle a než aby další 2 roky vyvíjeli podvozek atd tak koupí něco v licenci a aplikují na to ty svoje udělátka a bude mašinka rychleji. Když už má Škoda monopol a nic jiného se nekoupí. A co se týče záchodů. Ve vlaku se cestuje a netrůní na záchodě. A kdo je línej si z jedničky dojít přes celou škatulu, tak ať si veme pytlík a nebo vystrčí ptáka z okna !! Tohle je demence !! Nechcete to tu přejmenovat na spolek chronickejch stěžovatelů ?? člověk se tu chce něco dozvědět, nebo pokochat fotkama a zatím si tu připadá jak v zaplivané knajpě !Hnus a bída některé komentáře !! Jestli vás nebaví život, tak si ho jděte řešit a nebo zalezte do té hospody !!
registrovaný uživatel vacica  mail  
03.12.2009 (13:11)  
Když tu diskutujete o těch WC, tak já mám zkušenost ze Švédska, kde se mi zdá, že snad je povinností každého Švéda při cestě vlakem si odskočit. Záchody pořád obsazené a někdy se tvoří i fronty, obzvláště v typických el. jednotkách X31K, kde je hustota WC malinko nižší než je obvyklé, ale i v X2000 bývají obvykle obsazené.
03.12.2009 (13:06)  
Jé, to je zas diskuse. :) Jedno WC má třeba i Bombardier Talent, které ve velkém jezdí u ÖBB. Výpadky sporadické, čekací doby přiměřené. Nikdy jsem neměl neřešitelný problém. Ale dělejte z toho velblouda klidně dál.
03.12.2009 (13:06)  
Jiří Hovorka: Ruku na srdce sme si dali a jak nám popsal pan Miškin svou pravidelnou cestu? Skuste hádat proč senioři cestují vlakem ? Každý nemá štěstí být zdravý a věština seniourů JE nemocných ( ikdyž si to odmítají přiznat anebo nemusejí být nemocní ale jsou starší a nevydrží to co 20-ti letí študáci )....
  1 ... 10 11 12 13 14 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko