..: Antonín Blažek v ČT: Budou zásuvky i pendolino do Bratislavy :..

Logo Hyde park ČT24, foto: Česká televize Praha — Ačkoliv kontakt se zákazníky označuje za klíč k úspěchu většina moderních firem, skutečná možnost přímé komunikace s klientem bývá, zejména u velkých společností, často dosti omezená. Mezi několik vzácných příležitostí přednést své připomínky a položit dotazy přímo zástupci vedení Českých drah se tak zapsalo včerejší vysílání interaktivního pořadu Hyde park ČT24 na zpravodajském kanálu České televize. V pozici hosta ve studiu se ho zúčastnil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, který před několika měsíci prezentoval plány dopravce na obnovu vozového parku i v rozhovoru pro magazín ŽelPage. Ačkoliv se včerejší diskuse s diváky nesla v obecnějším duchu a zasáhla témata od zpoždění vlaků až po In–karty, přinesla i několik důležitých informací pro ty, kteří dění na české železnici sledují podrobně. Týkají se především plánů na opětovné zajíždění pendolina na Slovensko, kvalitativních parametrů nově modernizovaných vozů, ale i osudu jídelních vozů na dálkových rychlících.

Grilování železničního manažera

Antonín Blažek, foto: České dráhy Jak se v relaci podobného formátu dalo očekávat, dotazy diváků i cestujících, oslovených redaktorem na pražském hlavním nádraží, se vyznačovaly velkou různorodostí po stránce tematické i odborné. Již od začátku bylo na místě předpokládat spíše negativně vyznívající divácké komentáře, vzhledem k přetrvávající nelichotivé pověsti osobní železniční dopravy v Česku. Na jedné straně pomyslného spektra dotazů došlo samozřejmě i na čtenáře bulvárních deníků, zajímající se především o platy manažerů a "neustálé zdražování"; naopak zejména na internetu byla zastoupena nemalá skupina diskutujících s konkrétními znalostmi železničních reálií, kteří náměstku Blažkovi kladli zcela konkrétní dotazy na úrovni železničního diskusního serveru.

Vezmeme–li v úvahu celkové ladění diskuse, nutno říct, že náměstek generálního ředitele ČD po komunikační stránce obstál téměř hodinovou debatu se ctí. Z celkového stylu odpovědí byla patrná komunikační linie, kterou se dráhy snaží ve svých mediálních sděleních uplatňovat zhruba poslední tři roky. Ta situaci na železnici prezentuje v pozitivním duchu, ovšem s počáteční dávkou pokory s podtextem příslibu brzkého zlepšení. Změnou oproti sporadickým minulým rozhovorům jsou teď, pochopitelně, argumenty stojící na podpisu dlouhodobých smluv s Ministerstvem dopravy a jednotlivými kraji, které ČD v nemalé míře rozvázaly ruce z pohledu finančního zajištění modernizace vozového parku.

Na margo zpoždění i nadále dominuje téma rekonstrukce koridorů, přičemž těžiště prací se v současnosti nachází v jižních a západních Čechách, a ponechává tak drahám nepříznivé povětrnostní podmínky (oficiálně nazývané jako "zásahy vyšší moci") jako jediný univerzální argument pro obhajobu zpoždění v jiných částech země. Antonín Blažek v televizní diskusi nešetřil přísliby ověření a přehodnocení konkrétních připomínek; mimo již známých závazků na nákup nových vozidel (15 jednotek CityElefant pro Prahu) však konkrétní garance omezil jen na několik klíčových bodů:

Pendolino pojede opět do Bratislavy, možná i do Německa

SC 134 - BratislavaJiž měsíc po začátku platnosti aktuálního jízdního řádu, který mj. ukončil tříleté zajíždění jednotek řady 680 do slovenské metropole, zazněla ve včerejším vydání pořadu Hyde park ČT24 rezolutní slova o snaze Slovenskou strelu v podobě pendolina obnovit hned v příštím jízdním řádu. “Děláme všechny kroky k tomu, aby od prosince 2010 opět vyjelo pendolino na spoji Slovenská Strela do Bratislavy,” řekl Antonín Blažek s poukazem na fakt, že tento krok si vyžaduje ještě souhlas slovenské ZSSK. Povede-li se od prosince pendolina do Bratislavy opět nasadit, bude nesporně zajímavé sledovat mediální aktivitu na straně slovenských drah, které v dokumentech k zahájení platnosti JŘ 2009/2010 s až nečekaným entusiasmem prezentovaly konec spojů SuperCity jako jednoznačnou výhodu pro slovenské cestující. Nutno ovšem dodat, že před začátkem platnosti jízdního řádu 2006/2007 tiskové zprávy a televizní reportáže zajíždění pendolina na Slovensko se stejným nadšením vítaly, takže ani dvojitý marketingový obrat o 180 stupňů není vyloučený.

Pokud jde o využívání řady 680 v dalších zemích, je situace prozatím (byť od roku 2005) pořád nejasná. Podle náměstka Blažka České dráhy aktuálně intenzivně jednají s Deutsche Bahn o eventuálním nasazení pendolin i na spojích do Německa, byť v reakci na divácký dotaz ohledně maximální cestovní rychlosti sám uznává, že parametry tratí v bezprostředním sousedství ČR využití rychlých vozidel příliš nepřejí.

Elektrické zásuvky v 2. třídě jsou standard

Notebbok v Ampz143Jen málokterý aspekt modernizace interiérů osobních vozů dokáže naplnit diskusi pod článkem tak, jako zásuvky 230 V. Antonín Blažek tuto oblíbenou součást příslušenství sám zmínil hned ve čtvrté minutě vysílání a zanedlouho k ní směřovala i divácká otázka. Signál pro cestující je pozitivní: ČD ve všech dalších rekonstrukcích vozů pro dálkovou dopravu s elektrickými přípojkami počítají jako se standardní součástí vybavení. “Zásuvky 230 V jsou dneska fenomén a vyžaduje je valná většina cestujících, ať už z jakýchkoli důvodů,” uvádí náměstek pro osobní dopravu s tím, že již vydal příkaz, aby i všechny plánované rekonstrukce vozů pro vlaky vyšší kvality zásuvkami disponovaly. Bez vyjádření naopak zatím zůstává osud majitelů notebooků v 2. třídě pendolina, kde se o projektu na instalaci zásuvek mluvilo už několikrát, nicméně dosud bez reálného efektu.

Možnost nabíjet mobilní telefon nebo počítač mají v současnosti cestující ČD pouze ve vybraných vozech 1. třídy, vozové řadě Bmz241 a některých vozech ubytovacích – nepočítáme-li vozy zahraniční. Vedle vozidel německých a rakouských lze zásuvky 230 V aktuálně najít i v některých vozových řadách ZSSK, která se k jejich hromadné instalaci odhodlala u všech nových vozidel, včetně regionálních (a vyjma malých motoráků), po prudké pozitivní odezvě cestujících v roce 2007.

Jídelních vozů bude definitivně méně, zastoupí je bistrovozy a minibary

Wagon Slovakia CZ, foto: Josef Petrák Jedním z překvapení pro pravidelné cestující v JŘ 2009/2010 bylo stažení prakticky všech restauračních vozů nejstarší řady WR851 z výkonů na dálkových rychlících. Služby vlakového stravování byly naopak rozparcelovány mezi společnosti Jídelní a lůžkové vozy, Wagon Slovakia CZ a SD Train Catering Services výhradně s použitím novějších řad WRm812/813, WRmee814 a WRmz815, což nutně vedlo k omezení restauračních služeb pouze na hrstku vlaků kategorií IC/EC. V reakci na dívácký dotaz Antonín Blažek uvádí, že dráhy nadále plánují využívat pouze novější jídelní vozy: “Nechceme, aby to byl další symbol 70. let” říká na margo zbylých vagónů s rokem výroby 1976 (jen na okraj však lze podotknout, že 4 provozované vozy řady WRm812, ač technicky o generaci novější, nesou na výrobním štítků rok 1978 – stejně jako jejich 14 sourozenců pod katalogovým indexem 813, které ovšem v 90. letech prošly rozsáhlejší rekonstrukcí).

Cestující vlaků bez jídelního vozu by ovšem podle ČD neměli být odkázáni pouze na domácí svačiny. Do provozu se již chystá 6 moderních bistrovozů řady ARmpee, byť s drobným zpožděním, vyvolaným takříkajíc "last-minute" úpravami vnitřního vybavení přímo u výrobce. Kam se nedostanou bistrovozy, měl by zaskočit minibar – alespoň ve formě roznáškové služby občerstvení. Ta funguje od začátku letošního grafikonu třeba v spojích mezi Prahou a Žilinou, ale postupně by se měla dostat i na významnější dálkové vnitrostátní trasy. Jakkoli volně tento příslib zní, nic konkrétnějšího v Hyde parku neodznělo, a tak cestující prozatím musí sledovat výskyt barevných letáků s ceníkem pochutin ve svých spojích a než je spatří, spolehnout se na vlastní zdroje.

Nádraží pod dohledem a snad nové produkty

Masarykovo nádraží, foto: CSPSVJak již bylo zmíněno, divácké otázky i dotazy osazenstva soupravy CityElefant v Praze hl.n. směřovaly do nejrůznějších oblastí železniční problematiky. Kritiku sklidila In-karta za 990 Kč, zrušení In-junioru i nemožnost zakoupit přestupní jízdenky v e-shopu. České dráhy naopak svou zákaznickou kartu dlouhodobě označují za jeden ze svých nejlepších produktů; navzdory dřívějším prohlášením však připouští, že by mohly zavést novou nabídku pro mladé lidi, kteří chtějí vlak využívat i nad rámec pravidelných cest do školy. “Přijdeme ještě s dalšími produkty, které by tyto zákazníky měly motivovat,” říká Antonín Blažek. V obecné rovině se většině nových návrhů dostalo alespoň příslibu, že dráhy výstupy debaty vyhodnotí a pokusí se na ně reagovat. Konkurenceschopnost drážní dopravy s autobusy je ostatně dlouhodobě prezentována jako strategický cíl ČD, i když mají příjmy z provozu osobních vlaků jisté na několik let dopředu díky objednávkám závazku veřejné služby. Na Nábřeží vidí i nadále velký potenciál v příměstské dopravě na území hustě osídlených aglomerací, nebo naopak v atraktivních nabídkách pro dálkové cestování typu eTiket a ČD Tip.

Na závěr stojí za zmínku informace k bezpečnosti nádraží: ČD jakožto jejich provozovatel v uplynulém období uzavřely smlouvy s až 75 bezpečnostními agenturami, které by měly prostory monitorovat a v případě potřeby zajišťovat pořádek v oblíbených destinacich bezdomovců nebo kapesních zlodějů.

Antonín Blažek v ČT: Lepší, než by leckdo čekal

S přihlédnutím ke všem specifikům pořadu, jakým je Hyde park ČT24, třeba konstatovat, že v rámci možností a dlouhodobé PR tradice Českých drah náměstek Antonín Blažek i proti přesile veřejnosti obstál tak, jak to jen v dané pozici šlo. I po odstranění běžného informačního šumu a obecných vyjádření navíc komunita železničních příznivců v Česku (a soudě podle autora tohoto textu snad i na Slovensku) z televizní debaty získala několik cenných a veskrze pozitivních poznatků. Nezbývá, než doufat, že ČD zvládnou realizaci svých aktuálních závazků, projektů i představ minimálně s obdobnou elegancí, jako manažer zastupující generálního ředitele ve vysílání České televize.

Zdroj: ŽelPage, Hyde park ČT24 (19.1.2010)


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 20.1.2010 (16:00)
Related newsopen/close

More on Služby Jízdní řád

More from Slovensko Bratislavský Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
Registered user BronislavJ  mail  
20.01.2010 (19:14)  
Jurik: abych řekl pravdu, já bych raději vrazil ty prachy co dáte za místenku do pendolina do příplatku za 1.tř a jel bych v pátek odpoledne poloprázdným vagonem s větším luxusem než ve 2jce v pinďovi. Ale je pravda že pokud vlastníte In-K tak máte za místenku jenom 100,- a to by vás ta 1čka v EC vyšla dráž. Jinak výhoda je akorád v té rychlosti.
20.01.2010 (19:12)  
"všade na Slvoensku sa uvádzal ako dôvod a pozitívum nezachádzania Pendolina do Bratislavy cena miestenky, ktorá je v Pendoline prehnaná" - ja mam zas info ze ZSSK nechcela Pendolino, cena vraj nebola problem..

"Klasická souprava má delší jízdní dobu, méně kapacitní, bez cateringu, problémy s přepřahem v Břeclavi... :-)" - Vsetky veci co si popisal nie su nevyhodou supravy vseobecne, ale tohto konkretneho riesenia. Kapacita a preprah v Breclavi su dane prave tym ze nie je dostatocny dopyt na spojenie na takomto vlaku
20.01.2010 (19:09)  
DB si po zkušenostech z Cisalpina ze Stuttgartu do Zürichu, které nahradilo ICE, těžko nechají nasadit do kožichu stejnou blechu v podobě 680. Maximum, které mě napadá je Pha-Dresden, DD-FFM jedna ICE relace, DD-BLN(-HH? když je to teď propojeno z Lipska?) další relace a tedy se v Drážďanech bude přestupovat ve velkém :-) Navíc jsem zvědavej na rekonstrukci a její parametry DD-BLN...
Registered user Jurik 
20.01.2010 (19:01)  
To, že piňďa nebude zajíždět na Slovensko nebo do Německa, mi nevadí, aspoň ho nechají na relaci PHA-OVA. Je pravda, že komfort (co se týče sezení) je o něco nižší než v klas.vozech 2.třídy, méně místa, nedostatkový zavazadlový prostor, nižší světlá výška. Ale pro mě je hlavní, že to z Ostravy do Prahy jede o hodinu rychleji, a že je tam povinná rezervace místa. Zkuste si jet v pátek z Prahy do Ostravy klasickým EC/IC. Napěchováno až po strop, v uličce tolik lidí že ani neprojdete, vlatně mnohdy ani neseženete místo k stání. Půlka lidí sedí tam co sedět nemá (posledně jsme vyhazovali 3 pubertální SLováky, no prostě děs), kdežto v piňďovi si dopředu rezervuju místo, vím na čem jsem, nemusím se tlačit, a za 3 hodiny zvládnu 360 km, nádhera.
20.01.2010 (18:42)  
zásuvky jsou jistě potřeba, ale představa dětí pařících v ec na playstationu pobavila:)
20.01.2010 (18:26)  
Súčasná Strela má okrem popisovaných problémov ešte jeden vážny nedostatok: subštandardnú 1. triedu, čo je celkom v kontraste s veľmi slušnou druhou triedou. Pri ceste z Bratislavy do Prahy by som sa určite hneď v Břeclavi presunul do Ampz. Tento spoj vidím ako prioritu č. 1 pri nasadení Ampeer-ov.
Registered user Pivo  mail  
20.01.2010 (18:04)  
to poslední trochu popletl ne?? z tim zpožděním:D
20.01.2010 (18:01)  
Výborně, zásuvkáři se dočkají a bude klid :o) ... A co se týče 680, doufám, že je na jižní větvi zruší úplně a nahradí klasickou soupravou (která bude snad konečně zastavovat v České Třebové :o)
20.01.2010 (17:25)  
Klasická souprava má delší jízdní dobu, méně kapacitní, bez cateringu, problémy s přepřahem v Břeclavi... :-) Ale jo, je to lepší jak ucelená jednotka.
20.01.2010 (17:21)  
všade na Slvoensku sa uvádzal ako dôvod a pozitívum nezachádzania Pendolina do Bratislavy cena miestenky, ktorá je v Pendoline prehnaná. Komfort je takmer taký istý, rozdiel je len v jazdnej dobe, ale nie je taký podstatný aby stál za taký vysoký príplatok. Vlastne čo sa týka komfortu v súčasnosti je Strela minimálne v druhej triede lepšia ako v Pendoline...
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko