25. ledna 19:42, Ostrava — „Zabalená v dece, s ponožkami na nohách, svařákem vedle sebe a s kruhy pod očima, sedím doma a snažím se přesvědčit své tělo, že už může začít produkovat teplo…“
Letošní zima železnici nepřeje. Kromě obvyklých překážek ve formě technických závad a nehod na přejezdech vlakovou dopravu sužuje i velmi nepříznivé počasí. Všechny tyto faktory mají za následek situaci, která před týdnem postihla provoz na 3. koridoru – a když se k nim připojí ještě sebevrah a poruchový autobus náhradní dopravy, začne se odehrávat scénář, jaký minulou neděli zažila i naše čtenářka Kristýna Pravdová při večerní cestě z Prahy do Ostravy. Posádka pendolina, kterým jela, přitom v ten den potkala pouze drobné potíže v žst. Rudoltice v Čechách, kde ráno nákladní vlak strhl trolej a zůstal stát na třebovickém zhlaví. O to víc mimořádných událostí čekalo na večerní obrat SC 513, jenž svou jízdu nakonec ukončil již v Hranicích na Moravě s 205 minutami zpoždění. Ani to ale pro mnohé cestující nebyl konec zážitků, o něž nikdo z nich nestál…
Nejdříve před půl pátou mezi Poříčany a Úvaly selhalo zabezpečovací zařízení; asi čtvrthodinu nato přejel R 877 člověka sedícího na kolejích mezi Řečany a Zábořím nad Labem. Díky takto získaným 90 minutám zpoždění pak pendolino potkala čerstvá výluka prasklé traťové koleje za Českou Třebovou. Vyhlídky na úspěšný dojezd do Bohumína se definitivně rozplynuly ve 21:10, kdy R 746 srazil člověka u Suchdola nad Odrou, kterým má SC 513 běžně projíždět již ve 20:08.
24. ledna 17:26, Praha hlavní nádraží — Sedím v pendolinu, SC 513, a zadýchávám okno se slovy: „Mám tě ráda“. „Vážení cestující, vítáme vás ve vlaku……Sehr geehrte Damen und Herren……“ – odjíždíme na minutu přesně. Otvírám knihu a vracím se zpět do smutného osudu Ivana Děnisoviče. Mínus 35? Taková kosa – to by chcíp i pes! Prochází slečna průvodčí a kontroluje mi jízdenku. I mně byl věnován úsměv se zvednutým obočím. Kristýna se stěhuje poté, co si ke mně nikdo nepřised. „Tak jak ses měla?“ moje první otázka. – „To víš, nebylas se mnou, tak nic moc,“ dostane se mi milé odpovědi. „Je tu horko, že? A to se nedá otevřít ani okno. Snad to potom vypnou.“ Postupně svlékáme mikiny a dvojité vrstvy ponožek.
18:00, pole - asi 18 km za Českým Brodem — „Vážení cestující, zastavili jsme z důvodu smrtelného zranění na trati. Plánovaná doba zdržení bude asi 40 minut,“ hlásí slečna průvodčí. Po 20 minutách se začínáme pozvolna posunovat. V Moravanech bylo naše zpoždění již čistých 90 minut. Tou dobou jsme měli přijíždět do Ostravy. Alespoň nám vrátí peníze za místenku. Pomocí výpočtů s použitím milovaného vzorečku v = s/t zjišťujeme, že pod 60 minut zpoždění nestáhneme. Projíždíme Zábřehem na Moravě. „Teď už to musí být v pohodě,“ pomyslím si. Vyjíždíme z Olomouce. Ještě hodina. Do desíti bychom mohly být doma.
SC 513, Hranice na Moravě — „Vážení cestující, zastavili jsme opět z důvodu smrtelného zranění na trati. Plánovaná doba zdržení bude asi 30 minut.“ V mžiku se cestující rozdělují na tři pomyslné tábory: jeden se směje absurdní situaci, druhý zjišťuje, jestli stihnou přípoje, a třetí běží do jídelního vozu na řízek se salátem. Přidávám se ke třetímu, ale odcházím jenom s horkou čokoládou. „Slečny, uvědomujete si, že kdyby tady začalo hořet, že se ani nedostaneme ven?“ křičí na nás chlapík, který se začal posilňovat alkoholem už po první smrtelné nehodě.
„Dobrá zpráva pro kuřáky. Před jídelním vozem otevřeme jedny dveře. Prosíme cestující, aby se zdržovali v blízkosti vlaku,“ ozve se z repráků. Slečna průvodčí pobíhá po voze a tik v jejím obočí nasvědčuje tomu, že stres jí neprospívá. Mezitím, co dostáváme „marketingové bonusy“ v podobě vychlazených plechovek Coca-Coly, její kolegyně křičí do telefonu Nokia 3510i: „Autobusy? Za 20 minut? Dobře, děkuji, půjdu to vyhlásit.“ Za minutu se ozve hlášení, které nás donutí zvednout se z našich teplých míst, posbírat věci kolem sebe, sebrat kytaru a odebrat se ven, čekat na záchranu. Mezi prvními jsme se draly do nádražní haly, kde už stáli cestující z ostatních vlaků, které se zde zasekly o něco dříve.
22:16, Hranice na Moravě — Tlačíme se ven před nádražní budovu, abychom chytly místo v autobuse. Krom toho, že je zima, jsme v poho. To nejhorší už máme za sebou.
Uplynula půlhodina a autobusy tady ještě nejsou. „Chcete někdo jet na Svinov?“ křičí paní v kabátu a kozačkách přes dav, „Když budeme čtyři, vyjde to jednoho jenom na tři sta.“ Obzvlášť zmrzlí jedinci nasedají. „Nepojedem, teď už musí přijet. Nevysolíme přece tolik za taxi!“ říkáme si. Už tady na mrazu stojí skoro celé Pendolino.
„Pojď, Kiki,“ chytám Kristýn za ruku a táhnu ji dolů po cestě. - „Co je?“ nechápe. Snažím se jí vysvětlit, že jsem zaslechla průvodčí, jak se do mobilu rozčiluje, že se busy nahoru nedostanou a my musíme jít na autobusák. Vypadá to jako před válkou, když se lidé ženou do supermarketu a snaží se sehnat co nejvíc cukru a konzerv. Nikde žádný autobus.
22:25, Hranice na Moravě – autobusové nádraží — Je opravdu zima. Na dnešní noc hlásili -20°C. Snad už nebudeme čekat dlouho. Víc si toho na sebe navléct nemůžeme, a to už teď přes dvoje ponožky necítím prsty na nohou. Taxíky a policie kolem nás krouží jako hladoví supi.
22:58, Hranice na Moravě – autobusové nádraží — Umrzáme!!! Slečna průvodčí se konečně dovolala na dispečink potom, co jí dvakrát položili telefon. Autobusy by tady prý už měly být. Nikdy mi taková zima nebyla. Myslím, že se nyní dokážu více ponořit do díla A. Solženicyna. Skupina lidí se znenadání sebrala a šla zpátky k vlaku. Zase nějaký šum, vlaky prý zase jedou.
Výpravčí pobíhá tam, zpátky a jeho kolegyně na něj křičí, ať „ty lidi!“ pošle zpátky. „Jaký lidi? Vy tu ještě čekáte?“ ptá se zmateně. Asi ve čtvrt na dvanáct přijel dvoupatrový autobus. Konečně! Sednout si do té ledárny ale bylo ještě horší, než stát venku. Předtím jsem se mohla alespoň hýbat. Teď jsme měly místo nohou a rukou kusy ledu. Vychytaly jsme místa dole u stolečku. Autobus byl narvaný. Trvalo dobrých deset minut, než se nacpali všichni, kteří nedoufali v další autobus. Těšila jsem se, až topení začne hřát a bude tepleji.
„ZASTAVTE, OTEVŘETE DVEŘE!“ ozvalo se zezadu. Začalo hořet topení, což zapříčinilo, že se začal valit dým. Jak je ten den dneska vtipný, napadlo mě. „Co je?“ zeptala se Kikina, která seděla zády. Naštěstí řidič včas pochopil, dveře otevřel, a tak cestující nemuseli rozbíjet okno. To bychom tam stáli ještě dýl. I tak jsme nepochopily, na co jsme čekali víc než půl hodiny někde v poli.
Nedalo se očekávat, že by topení začalo fungovat. „Chcete zahřát?“ ozval se pán vedle mě. - „Prosím!“ odpověděla jsem mu. Objal mě. Kika jenom vykulila oči. Bylo mi líto, že nemá kdo zahřát ji. Zase jsme se rozjeli.
Koho by ještě překvapilo, že za deset minut topení vzplanulo znova!? Nás už ne! Měly jsme všeho plné zuby a nebyly jsme samy. Na okně se tvořila vrstva námrazy a nebylo se jak zahřát. Řidič si musel vyškrábat na čelním skle dvě kolečka na oči. V tu dobu už byla jedna hodina z pondělního dne pryč. „Řekněte řidiči, ať se pokusí dojet na nejbližší benzínku,“ křičel pán zezadu, který si očividně zajistil odvoz. - „Benzinka je zavřená,“ posílal řidič odpověď zpět, „asi dojedeme až do Suchdolu.“ Zavolali jsme rodičům od Kristýnky, jestli by mohli přijet. K naší radosti souhlasili. Teď už jenom DOJET!
Chvilku jsme ještě stáli na přejezdu, ale okamžitě po zastavení jsme vypadly z autobusu a zalezly do první hospody, kde měli otevřeno. Ani jsem pánovi nestihla poděkovat za jeho tělesné teplo. Zahlédla jsem ho v davu, který se hnal k jednovagonovému motoráčku, který jel do Svinova. Byly jsem rády, že se k nim nemusíme připojit. Čeká je ještě dlouhá cesta. Domů jsem se dostala ve tři hodiny ráno. Po vaně vařící vody jsem hned slastně usnula.
Kristýna Pravdová
| 31.1.2010 (7:00)
Prvni byla online - partnerka se snazila dostat z Plzne do Ostravy a z Prahy jela v EC149 Jan Perner. Tedy tesne pred nimi sundal Tesnohlidek sebevraha na prejezdu a prave jejich lokomotiva byla tou, co si s druhym nestastnikem u Hranic zahrala pingpong s protijedoucim vlakem. Ja v tu dobu sedel u webu a snazil jsem se ziskat maximum informaci, ktere by vedly k co nejmensi casove ztrate na ceste domu - predpokladany prijezd EC149 do Ostravy je kolem osme hodiny vecerni.
Druhe "zpravodajstvi" se ke me dostalo pres kolegu z prace - jeho kamarad se jel pendolinem z Prahy o neco pozdeji a jeho zapis zde uvadim bez jakychkoliv uprav tak, jak se ke me dostal:
Chtěl bych se s vámi podělit o „zážitek“ na trati Praha – Ostrava dne 24.1.2010
19:05 Kupuji si místenku do Pendolina jedoucího v 19:26, příjezd do Ostravy 22:30
19:20 Na nástupišti nestojí Pendolino, ale příměstský vlak Elefant, průvodčí na dotaz odpovídá kvapně, že jím jedem až do Pardubic a že víc řekne ve vlaku.
19:26 Odjezd na čas, hodinu se průvodčí neukáže, ani nehlásí nic rozhlasem. Nálada silně klesá s představou nestihnutí posledního autobusového přípoje z Ostravy domů v 22:49. Těsně před Pardubicemi se objevuje průvodčí a oznamuje přestup na Pendolino. Na můj dotaz, proč jsme jím nejeli už z Prahy, prozrazuje sebevraždu na trati.
20:35 Na mém sedadle je obsazeno, prý místenky neplatí a nemuseli se kupovat. Průvodčí to potvrzuje a proč mě v Praze 20min před odjezdem místenku prodávali, neumí vysvětlit. Hledám si jiné místo, naštěstí vlak je poloprázdný. Máme 20min zpoždění, ale prý něco strojvůdce stáhne, tak doufám v zázrak.
21:50 Kousek za Olomoucí vlak zpomaluje a strojvůdce hlásí rozhlasem nehodu na trati, kterou policie bude vyšetřovat neznámo jak dlouho. Proto prý v Hranicích na Moravě budeme přestupovat na náhradní autobusovou dopravu, která nás rozveze do Ostravy a Bohumína. Po chvíli nás prosí o shovívavost, abychom nechali odjet nejdřív cestující z vlaků před námi. Až na dotaz průvodčí prozradí další sebevraždu, ovšem už ne do rozhlasu. Ozývají se výkřiky o „zku***ných drahách“, „právu silnějšího“ a „policii, která po šesti hodinách prohlásí, že chlapa přejel vlak“.
22:20 Kolona vlaků před Hranicemi, kupé začíná mrznout, vypnulo topení. Průvodčí na požádání topení znovu „nahodí“, prý to v mrazech blbne. Jsme požádáni zůstat sedět a čekat na další náhradní autobusy.
22:50 Máme opustit vlak, autobusy jsou připraveny.
23:00 Nádražní hala narvaná k prasknutí, evidentně ještě nikdo neodjel. Od jednoho z čekajících se dovídám, že už jsou tam dvě hodiny, z toho jednou je vyhnali na autobusové nádraží 300m od budovy, kde je po 20ti minutách mrznutí poslali zpět do haly. Nesrozumitelný nádražní rozhlas hlásí pravděpodobně příjezd autobusů. Lidé po sobě koukají a někteří se vydávají na cestu. Po chvíli se vracejí.
23:15 Hala se vyprazdňuje a rozhlas hlásí odjezd autobusů do Studénky (nikoliv Ostravy). Zkouším štěstí a vydávám se k autobusům. Jsou pouze dva, starší zájezdové o dvou patrech, samozřejmě už přeplněné. Spousta lidí čeká venku a neví, kdy přijedou další.
23:23 Podařilo se mi narvat do prvního autobusu, ale dav mě zatlačil do prvního patra, kde se nemohu narovnat, proto sedám na batoh na zem. Vše je zmrzlé, klimatizace nefunguje, vzduch je rychle vydýchaný. Po dvou kilometrech za Hranicemi se začíná z motoru kouřit, lidé začínají křičet a autobus zastavuje. Hrnu se spolu s dalšími ven do mrazu, jistota je jistota. Řidič se jde podívat, prohlásí něco a zamrznutí a jde se schovat do kabiny. Nikdo nic neví, jen stojíme. Po 10ti minutách se jdu „ohřát“ z minus dvaceti venku na minus pět do autobusu a šlapu na místě, abych nepřišel o prsty na nohou. Lidé jsou zoufalý, mrznou a zkouší volat známé či taxíky. Ale jsme moc daleko od Ostravy, navíc v nepřehledném místě. Korejci, pracující v automobilce Hyundai, nechápavě sedí a občas někdo utrousí vtípek na jejich adresu.
23:59 Dáváme se znovu do pohybu, aniž bychom věděli něco bližšího. Poznávám dva průvodčí z Pendolina, ale nejsou schopni cokoliv vysvětlit, nemají ani snahu se domluvit s řidičem.
0:15 Opět stojíme, znovu se začalo kouřit, v autobuse to již pěkně smrdí. Tentokrát stojím už blízko jediných únikových dveří (druhé jsou zamrzlé), hrozí panika. Větráme, některé dámy močí za autobusem. I toaleta je totiž zamrzlá, což se snažíme anglicky vysvětlit jednomu z Korejců. Řidič ani nevylézá, na připomínky a dotazy reaguje slovy: „ Všichni jste ňáký chytrý!“. Jeden z cestujících chytá amok, chce ho zbít a podat žalobu na Dráhy. Řidič je však kryt za neprůhledným zamrzlým předním sklem, kde má vyškrábaný průzor o průměru 20ti centimetrů. Posléze se dovídáme, že nám jede naproti náhradní autobus. Vedle nás souběžně jezdí auta po dálnici, nedaleko svítí teplá benzínka, kam se ovšem nedostaneme. Jedeme okrskami, autobus přece nemá mýtné!
0:35 Řidič riskuje další jízdu, asi to s tím náhradním autobusem byla fáma. Někdo zjistil přes mobil na internetu, že policie dokončila vyšetřování a vlaky zas jezdí. Vzpomínám na teplo v Pendolinu a prokřupávám si zmrzlé prsty.
0:42 Zastavujeme na železničním přejezdu před Studénkou a pouštíme asi pět vlaků. Půlka autobusu se hystericky směje. Řidič to pak nevydrží a na červenou přejíždí nechráněný železniční přejezd.
0:55 Konečně přestupujeme do vlaku a trochu se ohříváme. Vidím další autobusy, jednomu se kouří z pneumatik. Později se dovídám, že tento zas nemohl vyjet kopec, takže i tam si asi užili své. Nový průvodčí mluví něco o třech sebevraždách, asi byl nějaký skokanský den. Pak nám ještě vypráví historky z mládí, kdy se v Tatrách čekalo i 48 hodin kvůli kalamitě. Tak vlastně můžu být rád, že taky jednou budu vyprávět takové historky. Ostatně za 10 let pendlování mezi Plzní a Ostravou je jich už nepočítaně.
1:25 Ostrava hlavní nádraží. Právě mi ujela i noční linka do Hlučína, ležícího čtyři kilometry od bydliště. Proto si jdu v klidu na pokladnu pro odškodné. Všichni však dostáváme pouze proplacenou místenku, přesně podle Obchodních podmínek. Doslova jsem se od pokladní dozvěděl: „ Vždyť jste přece dojeli!“ Nemám už sílu se hádat a radši hledám automat s teplým čajem. Mezi tím v hale hlásí autobusový přípoj pro cestující na Frenštát, kteří mají za 10min odjet. Lidé marně mrznou venku, vrací se a následné hlášení informaci upravuje na neurčito.
1:55 Jak to dopadlo nevím, odjíždím další noční linkou do Hlučína.
2:20 Beru si taxíka a za vrácené peníze za místenku se dostávám domů.
2:30 Po osmi hodinách „cestování“ mě vítá vystrašená žena, teplá vana, čaj a Coldrex.
Závěr: Dva dny, které jsem léčil příznaky zápalu plic, jsem hledal, co může v takové situaci daňový poplatník, a tedy přes státní a krajské dotace přispěvatel provozu Českých drah, dělat.
Téměř nic. Zde je odkaz na Přepravní řád, schovaný na stránkách ČD v kategorii „Čím se řídíme“. http://www.cd.cz/assets/infoservis/cim-se-ridime/sppo-13-12-2009.pdf
Podle něj (strana 66) se můžete vrátit do výchozího bodu jízdy, pokud je jasné, že zpožděním vám ujedou všechny návazné spoje, nebo si nechat proplatit místenku u vlaků vyšší třídy v případě zpoždění víc jak 60 minut. Návratu části jízdného se dočkáte pouze u mezinárodních jízdenek, podle Unijních pravidel. A aby bylo vše úplně jasné, existuje tento odstavec:
Kapitola IX
Odškodnění cestujících při zpoždění vlaku
358. Jestliže nebyl cestující ve veřejné osobní železniční přepravě
přepraven včas nebo nebyl přepraven vůbec, nemá právo na náhradu
škody vzniklé jako důsledek neplnění přepravní smlouvy.
Přemýšlím, kolik asi lidí dopadlo zdravotně hůř než já, muselo zaplatit nemalé částky za taxíky, nebo náhradní ubytování. A kolik jich opět příště pojede vlakem Českých drah, protože díky monopolu jim nic jiného nezbývá. Nemluvím teď o jiné dopravě, ale čistě železniční. Samozřejmě nikdo nemůže vinit dráhy z komplikací díky sebevrahům. Ale kolikrát už se tohle stalo, kolikrát byla sněhová či jiná kalamita, kolikrát ročně vlaky někde stojí několik hodin? Proč nefunguje pružněji a bezpečněji náhradní doprava a proč hlavně(!) cestující nikdo pořádně a pravidelně neinformuje?! Hodně lidí by dokázalo trpělivěji čekat, kdyby přesně věděli co se na trati děje, jaká se dělá náprava a ne jen: „ ..vlak bude na příjezdu asi 120 minut opožděn“.
Bohužel příště budu muset víc přemýšlet, kde riskovat život: v autě, autobuse, nebo na železnici.
Pavel Toupal
pavel.toupal@centrum.cz
... no a treti report potvrzuje horici topeni v busu i solidni chaos v Hranicich...
Srovnejme situaci s leteckou dopravou - vas postoj je rovnocenny tomu jako kdyby v pripade spatneho pocasi kdy je letiste uzavreno (anebo rekneme v pripade hrozby pumovym utokem kdy se vyklidi) by pasazerum neshanely nahradni dopravu nebo ubytovani aerolinky ale sprava letiste (ci snad meteorologicky ustav nebo policie proste kdokoliv jiny)...
Tuhle jsem zazil neco podobneho. Jel jsem vlakem z Brna do Prahy a trvalo to dlouho. Autem by to bylo asi rychlejsi. Kolega, ktery jel autem z Plzne, ale prijel jeste pozdeji. Takze "autem (jakkoliv jinak nez vlakem) by to rychlejsi" je vzdy jen spekulace.
Tyhle dve v tomto pribehu mohly zavolat tatkovi ve ctvrt na jedenact a o pulnoci mohly byt doma. Anebo mohly byt do ctyr u Klimkovic, protoze proc by ten Turek, co jede do Gdansku pro polyster mel na snehu zpomalovat...
Zažil jsem to jako nezúčastněný pozorovatel asi v létě 2008, kdy došlo k lomu kolejnice mezi Prhou-Ruzyní a Hostivicemi. Nevím kdo vytelefonovával ten bus, jestli dispečer nebo výpravčí, to je vlastně fuk, ze strany ČD vše proběhlo v pořádku. Problém byl to, že DP Praha vypravil náhradní bus z garáží Kačerov. Byl to myslím pracovní den něco po 13 hodině.
Pro neznalé místních poměrů dodám informaci, že autobusové garáže Řepy jsou na kopci nad ruzyňským nádražím a garáže Kačerov na druhé straně Prahy. Nechci tím obviňovat DP podnik z nějakého lajdáctví nebo čehokoliv jiného. Doufám, že k tomu došlo z objektivních důvodů na straně DP. Chci tím poukázat na to, že pokud udělají zaměstnanci ČD vše co je v jejich silách, ještě to neznamená, že je vyhráno.
Všeobecně ke všem "kalamitám" a sebevrahům:
Pokud si myslíte, že výpravčí jen sedí v kanceláři a čekají co se bude dít, tak to není pravda. Ti lidé vědí, co mají dělat a v dané situaci se snaží zajistit vše potřebné. V prvním případě jde o bezpečnost provozu a pak také o jeho zachování. Bohužel je na to v mnoha případech sám a nikdo mu nepomůže. Jakákoliv mimořádnost je první krok k tomu udělat chybu. Nechtějte vidět, jak vypadá výpravčí, který z takovéto směny přijde domů.
Proto mi přijde nesmyslné shazovat vinu na výpravčího, když za to v mnoha případech nemůže.
K článku:
Je to smutné a je pravda, že by se to stávat nemělo. Zatím ale nemáme žádné prostředky, jak těmto situacím předcházet. A úroveň kvality cestování je nejen o dopravci, ale i o lidech, kteří vlakem cestují. Pokud zaměstnanec ČD (výpravčí, vlak. doprovod) má reakce od cestujících v podobě kyselých ksichtů a připomínek, tak to člověku ve stresu rozhodně na klidu nepřidá.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










