Brno — Společnost RegioJet, patřící do skupiny Student Agency Radima Jančury, má v České republice už šest z devíti lokomotiv Škoda 99E2, odkoupených od italského dopravce Ferrovie Nord Milano (FNM). Stroje jsou aktuálně deponovány v dílnách, kde podstupují úpravy nutné pro opětovné schválení Drážním úřadem pro provoz na síti SŽDC. Současně s technickou přípravou peršingů nyní probíhá i výběr jejich budoucího vizuálního schématu, jež by mělo ladit s 50 vozy, které RegioJetu dodá zatím neoznámený výrobce. V pátek 8. října byla uzavřena soutěž pro veřejnost, v niž mohli zájemci nabídnout své návrhy grafického řešení lokomotiv. O vítězném vzoru pro laky těchto strojů zatím rozhodnuto nebylo. Vyhlášení finálního návrhu a výherce soutěže proběhne sice až 31. října; některé z celkem 30 zaslaných návrhů ale můžeme exkluzivně zhodnotit již nyní.
„Většina návrhů splňuje základní dané podmínky – dobře viditelné logo společnosti, korporátní barvy a ladí se schématem pro vozy,“ komentuje zaslané návrhy ředitel marketingové komunikace Aleš Ondrůj. Vybrat ze zaslaných designů nebude jednoduché, což můžete posoudit sami.
Lokomotivy budou, společně s dodanými vozy, nasazeny od jara roku 2011 na vlaky InterCity mezi Prahou, Ostravou a Žilinou. Spoje číselné série 1000 – 1019, stejně jako spoje posilové, nebudou odlišeny specifickými názvy, ale všechny budou pojmenované IC RegioJet. Na první pohled by se ovšem mohly odlišovat právě firemní lokomotivy: do úvahy totiž padá také realizace unikátních laků pro každé hnací vozidlo, jako třeba v případě přiloženého schématu s pampeliškami a beruškami. Možností je také pojmenovat jednotlivé stroje podobně, jako je tomu u motorových vozů řady 854 Českých drah. Cestující by mohli lokomotivy snadno identifikovat. Zda bude u laků dána přednost uniformitě, nebo unikátním provedením, zatím není rozhodnuto – dopravce vyhodnocuje zaslané návrhy a sbírá podněty.
Po stránce technické by peršingy měly v maximální míře odpovídat lokomotivám řady 162 Českých drah, pro které byly původně vyrobeny. Zamýšlený zákazník je však v 90. letech odmítl převzít. Stroje Regiojetu by měly být uvedeny do provozu jako řada 162 s původními čísly série 99E pro ČSD (112 – 120), případně jako řada 162.8. Kromě odstranění některých odlišností, jež byly důsledkem nasazení strojů v Itálii, budou lokomotivám upraveny podvozky na rychlost 140 km/h a instalován v Česku podporovaný vlakový zabezpečovač MIREL. V rámci zkušebního provozu by měly být zapůjčovány také některým nákladním dopravcům. Dodávky prvních lokomotiv po provedení úprav se předpokládají začátkem roku 2011.
Zdroj: RegioJet, Student Agency, Řada 163 (Wikipedie), ŽelPage; foto: Simone Carcano, Dennis Hübsch, grafika: RegioJet a (autoři)
| 11.10.2010 (7:00)
ja osobne asi nejvic preferuji 4. z tech osmi puvodnich
http://a05-0131b.kn.vutbr.cz/regiojet.jpg
Musíme si uvědomit, že marketing je založený na čitelnosti. Pokud chceme rozjíždět nový projekt (vstup nového dopravce na železnici), musíme lokomotivy použít jako poutač s jasným sdělením. Výrazně žlutá mašina sama o sobě upoutá, ale pokud nebude dost výrazné logo, nemusí si to všichni spojit a lze jí považovat jen za reklamní nátěr.
Co se týče jednotlivých řešení, tak všechna mají určité užití:
1. jako unifik né, ale třeba jako poutač nějakého výročí, nebo jiného mezníku společnosti
2. velice jasně zobrazuje logo, splňuje podmínku vzbudit povědoví, co je ta žlutá lokomotiva zač
3. beruška mi přijde kýčovitá, nicméně originální třeba jako reklama na nějaký jiný produkt, nebo slevu
4. originální návrh, také splňuje podmínku čitelnosti, z fandovského hlediska bych ale spíš počkal s tímto designem na nějakou novou, kulatou lokomotivu
5. logo je příliš malé a je škoda, že tam není černá, která vzbuzuje dojem solidního produktu
6. neurazí, ale je to příliš světlé a komplikované na realizaci
Další věc, kterou je také třeba brát v úvahu je otázka, které řešení můžeme udělat tak, že mašinu nastříkáme na žlutou a poté zbytek polepíme, aby jsme kdykoliv mohli loga jinak uspořádat a vejít tam třeba reklamu na jiný produkt. Trochu se divím, že žádný kromě 3/8 nebere v úvahu to, že místa kolem žaluzií lákají prach a tak se po čase všelijaké grafické detaily a křivky ztratí v černu. Čímž utrpí i celkový vzhled jedné bočnice lokomotivy.
Co se mi také líbí je realizovat každou lokomotivu jinak. Vzbudí to mezi lidmi zájem. Vidí lokomotivu s dvěma dlouhýma modrýma pruhama a řeknou si, hele ta mě vezla včera. Přijede jim stroj s beruškou a zapamatují si jinou mašinu do příště. Akorát mám trochu strach s tím, jestli je tato volba při zavádění nového produktu na trh tou správnou.
Každopádně díky, že byla možnost soutěžit, protože za grafické řešení vyplázli např. ČD spousty peněz. Tady je to levně a ještě takovým systémem: přátelé železnice sobě :-)
Jako obchodní název vlaků bych možná spíš než RegioJet volil Yellow Jet.
Někde se psalo o zastaralosti, že už je dlouho užívali jen jako zálohu. Proto jsou zřejmě tak málo jeté.
Ale vždyť zadavatel jim dal prázdnou omalovánku, přeci ten výkres s pěticípou hvězdičkou a kdoví, možná i neplatnými rozměry - před italizací. :-))
http://www.dds.estranky.cz/fotoalbum/dscn0049.html
Zrejme jako vetsinu zde i me asi nejvic zaujal navrh c.4 ale myslim ze zatimco zde vypada velmi efektne, zvlast ve spojeni s vagony, tak na realnem stroji nebude tak zajimavy. Uz jen typicke prolisy, ktere maji skodovacke lokomotivy na boku zhorsi vzhled tohoto designu.
Ale dle meho nazoru zadny z vystavenych zde neni vylozene spatny, nektere jsou trochu odvaznejsi, nektere trochu nudne konzervativni, ale vse si dokazu predstavit ze lze opravdu pouzit.
Poslední návrh by nemusel být marný, kdyby i pravá půlka byla stejná jako levá. Takhle to nepůsobí vyváženě.
Dle mého mínění se k ostře řezaným rysům 163 žádné kundrdlinky a křivky nehodí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.




















