Praha — Dieselová lokomotiva Siemens ER20 EuroRunner není na českých kolejích žádnou novinkou. Pro dopravu nákladních vlaků si ji od poskytovatele MRCE Dispolok pronajímá např. RailTransport nebo OKD Doprava, v osobní dopravě jsou zase stroje firmy Arriva/ALEX nasazeny na rychlících z Bavorska do Plzně. V minulém týdnu se však na mnoha místech republiky, od Lanžhota přes Prahu–Uhřiněves až po Žatec či České Velenice, objevil tento typ s logy největšího českého nákladního dopravce – ČD Cargo. Tímto strojem, výrazně reprezentujícím svého výrobce, byla lokomotiva ER20–2007, vlastněná přímo firmou Siemens. Po dobu jízd pro ČD Cargo identifikovala dopravce logem na čelech a nápisem na LED displeji nad stanovištěm strojvedoucího.
Bílo–stříbrný demonstrátor představuje podtyp ER20BU, jenž se od klasického EuroRunneru odlišuje právě informačním LED displejem a navíc je vybaven rádiovým ovládáním stroje. Vyroben byl v roce 2007, v září minulého roku byl do lokomotivy zastavěn vlakový zabezpečovač MIREL, který byl následně testován na síti regionálních maďarských železnic GySEV. Lokomotiva je díky tomu schválena pro provoz v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Jak pro magazín ŽelPage uvedl ředitel odboru marketingu a komunikace ČD Cargo Zdeněk Větrovec, EuroRunner byl na vlacích ČD Cargo nasazen především z důvodu seznámení personálu s obsluhou a údržbou těchto strojů a pro ověření trakčních parametrů v podmínkách české železniční sítě. Otázka, zda dopravce tyto stroje plánuje zakoupit či pronajmout, je však podle Větrovce zatím předčasná.
Před rokem prošla tiskem i věstníky veřejných zakázek informace o záměru ČD Cargo pronajmout si moderní vícesystémové lokomotivy ze zahraničí. Pro elektrickou trakci se ihned favoritem staly stroje ES64F4 EuroSprinter, vyráběné firmou Siemens, které byly v dubnu loňského roku zkoušeny přímo na vlacích ČD Cargo v rámci schvalovacího procesu na síti SŽDC. Dopravce krátce nato potvrdil zájem o pronájem 6 kusů této řady pro vozbu kontejnerových vlaků mezi Prahou a Německem. Jak nám však dále potvrdil Zdeněk Větrovec, v následujících měsících přestal být tento záměr aktuální a, jak potvrzuje elektronický registr TED, původní výběrové řízení bylo zrušeno bez vyhlášení vítěze. I přesto se ale letos s EuroSprinterem v České republice setkáme: v polovině května by měl být, stejně jako EuroRunner před několika dny, po dobu jednoho týdne nasazen na nákladních vlacích dopravce v rámci zaškolení personálu a vyhodnocení provozu v podmínkách největšího českého dopravce.
Zdroj: ČD Cargo, RailColor, Tenders Electronic Daily; foto: Marek Štěpánek, Josef Petrák
| 14.4.2010 (7:00)
- Navíc budou staré lokomotivy nepochybně v horším stavu ...
- ... přičemž stará lokomotiva bez větší údržby ...
Proč by měly být starší lokomotivy v horším technickém stavu ... pravda, o generálkách si lze jen zdát, ale taková vyjádření (bez důkazů - nebo je snad máte) znevažují práci dílenských pracovníků ...
Tohle by s ER20 nešlo, její tažná síla je konečná (nestoupá od kritické rychlosti k nule).
Dobrý postřeh, u herkula to má na svědomí výkonová a protiskluzová regulace, zatímco u starších dieselů to bývalo čistě na fírovi, kolik "tomu naloží". Patrné je to třeba u řady 753, jejíž diagramy uvažují tažnou sílu při nízké rychlosti progresivní ( http://www.cztrain.com/sdruz/images/popis_753/korefak.jpg ), zatímco v níže odkazované dokumentaci fy. Siemens se uvažuje tažná síla konstantní. Mimochodem, za povšimnutí stojí i použití rozdílných součinitelů tření, což dál znemožňuje tyhle lokomotivy porovnávat jen tak od stolu...:)
Fyzicky jsem do styku s herkulem přišel jen okrajově, nicméně zpětná vazba od dopravců byla velmi pozitivní. Pamatuju si to nadšení, když jej nasadili poprvé na Slovensku (BRKS) a nevěřili, jak velká změna to byla proti na téže trati nasazovaným 771. Třicet let rozdílu v konstrukci zřejmě není poznat ani tak na parametrech, jako spíš na schopnosti stroje ze sebe dostávat maximum a neublížit si při tom...:)
U vámi zmíněné řady to nedovedu posoudit. U Sergejů to pasovalo. Vlaky na normu jely zpravidla 20 km/h, což je kritická. Někde byly i blbosti. Pokud si to pamatuji dobře, tak z Bíliny do Třebušic bývala norma 1400 tun, ale bez problémů se uvezlo i 2400 tun. Z Třebušic nahoru už to sedělo.
Jednou jsem se dokázal rozjet se Sergejem od vjezdového návěstidla do Hájku. Souprava byla 30 x Wap o hmotnosti něco mezi 2398 - 2405 tun (tak to vždy jezdilo) a spící postrk na zadku (dalších 116 tun). Ampérmetr na 6000 A nestačil, byl za rohem.
Tohle by s ER20 nešlo, její tažná síla je konečná (nestoupá od kritické rychlosti k nule).
Ano, tak praví pomůcky. Měl jsem možnost to porovnat i v reálu. Jak jistě většina ví, u ČSD a ČD jsem jezdil v Sokolově. Takže i na řadě 781. Sergej směl táhnout z Vojkovic do Hájku v T 1200 tun a utáhl je rychlostí okolo 20ti km. Některé mašiny to zmákly rychleji, ale ne o moc. S Herkulem jsem tam na podzim 2008 vezl něco těsně k 1700 tunám, souprava byly cisterny s biolihem a jedna neschopná V100 a v kritickém místě nad Ostrovem jsem jel rychlostí 34 km/h, což při plném výkonu odpovídá tažné síle cca 170 kN.
a) 781 má 6 náprav a ukrutných 116 tun, díky čemuž má vyšší rozjezdovou sílu (tabulkově 260 kN), díky čemuž dokáže vézt o něco těžší vlak.
b) 781 má ale také výrazně menší výkon, což se projevuje tím, že pokles tažné síly pod mezi adheze nastane v nižší rychlosti. Obě jsou navíc různě zpřevodované, tudíž mají odlišný sklon poklesu tažné síly.
U řady 781 se uvádí trvalá tažná síla 200 kN při 22,9 km/h, zatímco ER20 by podle údajů výrobce měla tuto tažnou sílu dosáhnout při cca. 30 km/h. S lehčím vlakem, který uveze i ER20, by tedy jela 781 mnohem pomaleji, naopak 781 uveze o něco málo víc. Lze ale konstatovat, že jsou si parametricky dost podobné, přičemž stará lokomotiva bez větší údržby si může o tabulkových hodnotách leda nechat zdát...:)
M: spotřeba je ještě hůře předvídatelná a zpravidla se zjistí jen pokusem. Ale do jisté míry by to měl předurčit fakt, že měrná spotřeba motorů KXX230DR je okolo 230g/kWh, zatímco nové motory vykazují spotřebu pod 200g/kWh.
Pri srovnani dvou stejnych vlaku na stejnych tratich. Jeden tahne tahle ER20 a druhy tahne dvojice 742. V jakem pomeru je spotreba paliva? Ď.
Je možné říci , že všude tak , kde dříve jezdila řada 781 a dnes tam jezdí nejrůznější dvojčata , by bylo možné nasadit jednoho Herkula ?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










