..: Lokomotivy Siemens u ČD Cargo :..

ER20-2007 ČD Cargo, Pn 64972 1. nsl, Soběslav 8. 4. 2010, foto: Marek Štěpánek Praha — Dieselová lokomotiva Siemens ER20 EuroRunner není na českých kolejích žádnou novinkou. Pro dopravu nákladních vlaků si ji od poskytovatele MRCE Dispolok pronajímá např. RailTransport nebo OKD Doprava, v osobní dopravě jsou zase stroje firmy Arriva/ALEX nasazeny na rychlících z Bavorska do Plzně. V minulém týdnu se však na mnoha místech republiky, od Lanžhota přes Prahu–Uhřiněves až po Žatec či České Velenice, objevil tento typ s logy největšího českého nákladního dopravce – ČD Cargo. Tímto strojem, výrazně reprezentujícím svého výrobce, byla lokomotiva ER20–2007, vlastněná přímo firmou Siemens. Po dobu jízd pro ČD Cargo identifikovala dopravce logem na čelech a nápisem na LED displeji nad stanovištěm strojvedoucího.

Bílo–stříbrný demonstrátor představuje podtyp ER20BU, jenž se od klasického EuroRunneru odlišuje právě informačním LED displejem a navíc je vybaven rádiovým ovládáním stroje. Vyroben byl v roce 2007, v září minulého roku byl do lokomotivy zastavěn vlakový zabezpečovač MIREL, který byl následně testován na síti regionálních maďarských železnic GySEV. Lokomotiva je díky tomu schválena pro provoz v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Jak pro magazín ŽelPage uvedl ředitel odboru marketingu a komunikace ČD Cargo Zdeněk Větrovec, EuroRunner byl na vlacích ČD Cargo nasazen především z důvodu seznámení personálu s obsluhou a údržbou těchto strojů a pro ověření trakčních parametrů v podmínkách české železniční sítě. Otázka, zda dopravce tyto stroje plánuje zakoupit či pronajmout, je však podle Větrovce zatím předčasná.

ES 64 F4.150 MRCE dispolok, Dolany, foto: Josef PetrákPřed rokem prošla tiskem i věstníky veřejných zakázek informace o záměru ČD Cargo pronajmout si moderní vícesystémové lokomotivy ze zahraničí. Pro elektrickou trakci se ihned favoritem staly stroje ES64F4 EuroSprinter, vyráběné firmou Siemens, které byly v dubnu loňského roku zkoušeny přímo na vlacích ČD Cargo v rámci schvalovacího procesu na síti SŽDC. Dopravce krátce nato potvrdil zájem o pronájem 6 kusů této řady pro vozbu kontejnerových vlaků mezi Prahou a Německem. Jak nám však dále potvrdil Zdeněk Větrovec, v následujících měsících přestal být tento záměr aktuální a, jak potvrzuje elektronický registr TED, původní výběrové řízení bylo zrušeno bez vyhlášení vítěze. I přesto se ale letos s EuroSprinterem v České republice setkáme: v polovině května by měl být, stejně jako EuroRunner před několika dny, po dobu jednoho týdne nasazen na nákladních vlacích dopravce v rámci zaškolení personálu a vyhodnocení provozu v podmínkách největšího českého dopravce.

Zdroj: ČD Cargo, RailColor, Tenders Electronic Daily; foto: Marek Štěpánek, Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 14.4.2010 (7:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
14.04.2010 (14:19)  
PŠ: díky za doplnění, ale mám pocit, že není údaj jako údaj. V českých luzích se udává jako trvalá síla zhruba 60 % rozjezdové síly, což tady není a výsledek se tím pádem nedá příliš porovnávat. Z křivky tažné síly ( http://www.nwe.siemens.com/denmark/internet/dk/mobility/rullende_materiel/lokomotiver/Documents/EuroRunner_ER20_eng.pdf , strana 3) bych odhadoval porovnatelnou hodnotu na 150 kN a 39 km/h. Zkoušel jsem to rozseknout podle pomůcek pro tvorbu normativu ŽSR, ale u ER20 uvádějí naprosto zcestné hodnoty. Nemá náhodou na slovensku nějaké omezení provozu, třeba sníženým výkonem kvůli rušení kolejových obvodů?

Mimochodem, ten praktický nárůst rozjezdové síly zřejmě souvisí s tím, že výrobce udává hodnoty pro hmotnost 80 t, přičemž plně vyzbrojená lokomotiva váží i o dvě tuny víc. A kdyby se PŠ pořádně najedl, tak tomu může taky krapet pomoct...:)
Registrierter Benutzer Bocco 
14.04.2010 (14:10)  
Spomínaný rušeň bol testovaný aj na Slovensku, a to spoločnosťou LTE.Fotografie z príchodu rušňa na Slovensko si môžte pozrieť na Railtrains.sk ,konkrétne tu: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=115
Registrierter Benutzer Petr Šimral  mail  
14.04.2010 (13:57)  
ER20 rozjezdová 235 kN, maximální neznámá, rychlost odhadem nad 40 km/h.

ER20 rozjezdová 235 kN (v reálu 242 - 245 kN), trvalá 235 kN (v reálu 242 - 245 kN) při rychlosti 25 km/h. Výkon na kolech 1600 kW.
ER20 N (nákladní varianta) rozjezdová 250 kN (v prackách jsem jí ještě neměl, tak reál nevím), trvalá 250 kN při rychlosti 25 km/h. Výkon na kolech 1750 kW.
Registrierter Benutzer Petr Šimral  mail  
14.04.2010 (13:53)  
U nás počítáme zjednodušeně 1 x ER20 = 2 x 742 nebo 751 nebo 753.
zajímalo by mě jestli by jeden herkules zvládl náklad,který vozí 2 brejlovci nebo bardotky na trati mezi hanušovicema a jeseníkem

Dle mého názoru ano.
14.04.2010 (13:15)  
Mára: spíš ne. Je to totiž nasazení v oblasti nízkých rychlostí na mezi adheze, kde je klíčová maximální tažná síla, určovaná nejen nominálním výkonem dieselu a trakce, ale především počtem náprav, adhezní hmotností a kvalitou protiskluzové ochrany. Vyjma toho posledního jsou výhody spíš na straně dvojice lokomotiv.

Skutečný přínos ER20 bych viděl spíš na rovinatějších tratích, kde se pohybují dvojice lokomotiv ř. 742 rychlostmi 15-25 km/h (Mladoboleslavsko, Znojemsko, Vlára), tam už by se mohlo jednat o náhradu víc než plnohodnotnou, která by umožnila jet hlavně rychleji a zlepšit propustnost tratě. Navíc budou staré lokomotivy nepochybně v horším stavu, což dál degraduje jejich tabulkové parametry.

Sim: tahle představa platí, pokud by tě zajímalo, jakou zátěž odvezeš jakou rychlostí, aniž bys řešil adhezi; to je klíčové třeba pro nákladní vlaky na koridoru, kde je rychlost často klíčová. Polopaticky řečeno, výkon lokomotivy je vlastně součin tažné síly a rychlosti. Pro představu, tabulkové hodnoty vybraných řad:

742: rozjezdová síla 192 kN, trvalá 120-125 kN při 19 km/h (liší se kus od kusu podle typu regulátoru a protiskluzové ochrany, které se upravovaly dodatečně)
749/751: rozjezdová síla 215 kN, trvalá 123 kN při 25 km/h.
750/753: rozjezdová síla 215 kN, trvalá 123 kN při 29 km/h.
753.7/755 rozjezdová síla 215 kN, trvalá 127 kN při 31,5 km/h
ER20 rozjezdová 235 kN, maximální neznámá, rychlost odhadem nad 40 km/h.
Registrierter Benutzer Sim 
14.04.2010 (13:11)  
Jak je to s nahraditelnosti stroju? Mam predstavu, ze 2x herkules = 3x brejle = 4x zamracena = 5x kocour ... jenze ta vychazi jen z vykonu masin, ale nebere v uvahu trakcni vlastnosti ani maximalni rychlost... jak daleko je to od reality?
Registrierter Benutzer mára  mail  
14.04.2010 (12:41)  
zajímalo by mě jestli by jeden herkules zvládl náklad,který vozí 2 brejlovci nebo bardotky na trati mezi hanušovicema a jeseníkem
14.04.2010 (12:31)  
MildaIV: Modernizaci brejlovců nezatracuji, ale s využitím ER20 bych to také neviděl tak černě. Jsou tratě, kde se pořád jezdí s přípřeží a/nebo postrkem, jako Liberec - Zawidów, Kralupy - Středokluky nebo Plzeň - Furth im Wald, tam by to Herkules snad zvládl. Navíc někteří dopravci s ním rádi jezdí pod trolejí, když nemají lokomotivu pro daný napěťový systém/y nebo se jim přepřah nevyplatí.
14.04.2010 (11:53)  
Pěkná mašinka, ale při dnešních výkonech bohužel zbytečně silná. Modernizace brejlovcú je pro ČDC asi vhodnější.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
14.04.2010 (9:05)  
Ten Siemens diesel je moc pěkný a taky není ani moc hlučný, tuhle to projelo kolem mě s nákladem a ty vagóny dělaly pomalu větší hluk než mašina sama.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko