Praha — Dieselová lokomotiva Siemens ER20 EuroRunner není na českých kolejích žádnou novinkou. Pro dopravu nákladních vlaků si ji od poskytovatele MRCE Dispolok pronajímá např. RailTransport nebo OKD Doprava, v osobní dopravě jsou zase stroje firmy Arriva/ALEX nasazeny na rychlících z Bavorska do Plzně. V minulém týdnu se však na mnoha místech republiky, od Lanžhota přes Prahu–Uhřiněves až po Žatec či České Velenice, objevil tento typ s logy největšího českého nákladního dopravce – ČD Cargo. Tímto strojem, výrazně reprezentujícím svého výrobce, byla lokomotiva ER20–2007, vlastněná přímo firmou Siemens. Po dobu jízd pro ČD Cargo identifikovala dopravce logem na čelech a nápisem na LED displeji nad stanovištěm strojvedoucího.
Bílo–stříbrný demonstrátor představuje podtyp ER20BU, jenž se od klasického EuroRunneru odlišuje právě informačním LED displejem a navíc je vybaven rádiovým ovládáním stroje. Vyroben byl v roce 2007, v září minulého roku byl do lokomotivy zastavěn vlakový zabezpečovač MIREL, který byl následně testován na síti regionálních maďarských železnic GySEV. Lokomotiva je díky tomu schválena pro provoz v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Jak pro magazín ŽelPage uvedl ředitel odboru marketingu a komunikace ČD Cargo Zdeněk Větrovec, EuroRunner byl na vlacích ČD Cargo nasazen především z důvodu seznámení personálu s obsluhou a údržbou těchto strojů a pro ověření trakčních parametrů v podmínkách české železniční sítě. Otázka, zda dopravce tyto stroje plánuje zakoupit či pronajmout, je však podle Větrovce zatím předčasná.
Před rokem prošla tiskem i věstníky veřejných zakázek informace o záměru ČD Cargo pronajmout si moderní vícesystémové lokomotivy ze zahraničí. Pro elektrickou trakci se ihned favoritem staly stroje ES64F4 EuroSprinter, vyráběné firmou Siemens, které byly v dubnu loňského roku zkoušeny přímo na vlacích ČD Cargo v rámci schvalovacího procesu na síti SŽDC. Dopravce krátce nato potvrdil zájem o pronájem 6 kusů této řady pro vozbu kontejnerových vlaků mezi Prahou a Německem. Jak nám však dále potvrdil Zdeněk Větrovec, v následujících měsících přestal být tento záměr aktuální a, jak potvrzuje elektronický registr TED, původní výběrové řízení bylo zrušeno bez vyhlášení vítěze. I přesto se ale letos s EuroSprinterem v České republice setkáme: v polovině května by měl být, stejně jako EuroRunner před několika dny, po dobu jednoho týdne nasazen na nákladních vlacích dopravce v rámci zaškolení personálu a vyhodnocení provozu v podmínkách největšího českého dopravce.
Zdroj: ČD Cargo, RailColor, Tenders Electronic Daily; foto: Marek Štěpánek, Josef Petrák
| 14.4.2010 (7:00)
Mimochodem, ten praktický nárůst rozjezdové síly zřejmě souvisí s tím, že výrobce udává hodnoty pro hmotnost 80 t, přičemž plně vyzbrojená lokomotiva váží i o dvě tuny víc. A kdyby se PŠ pořádně najedl, tak tomu může taky krapet pomoct...:)
ER20 rozjezdová 235 kN (v reálu 242 - 245 kN), trvalá 235 kN (v reálu 242 - 245 kN) při rychlosti 25 km/h. Výkon na kolech 1600 kW.
ER20 N (nákladní varianta) rozjezdová 250 kN (v prackách jsem jí ještě neměl, tak reál nevím), trvalá 250 kN při rychlosti 25 km/h. Výkon na kolech 1750 kW.
zajímalo by mě jestli by jeden herkules zvládl náklad,který vozí 2 brejlovci nebo bardotky na trati mezi hanušovicema a jeseníkem
Dle mého názoru ano.
Skutečný přínos ER20 bych viděl spíš na rovinatějších tratích, kde se pohybují dvojice lokomotiv ř. 742 rychlostmi 15-25 km/h (Mladoboleslavsko, Znojemsko, Vlára), tam už by se mohlo jednat o náhradu víc než plnohodnotnou, která by umožnila jet hlavně rychleji a zlepšit propustnost tratě. Navíc budou staré lokomotivy nepochybně v horším stavu, což dál degraduje jejich tabulkové parametry.
Sim: tahle představa platí, pokud by tě zajímalo, jakou zátěž odvezeš jakou rychlostí, aniž bys řešil adhezi; to je klíčové třeba pro nákladní vlaky na koridoru, kde je rychlost často klíčová. Polopaticky řečeno, výkon lokomotivy je vlastně součin tažné síly a rychlosti. Pro představu, tabulkové hodnoty vybraných řad:
742: rozjezdová síla 192 kN, trvalá 120-125 kN při 19 km/h (liší se kus od kusu podle typu regulátoru a protiskluzové ochrany, které se upravovaly dodatečně)
749/751: rozjezdová síla 215 kN, trvalá 123 kN při 25 km/h.
750/753: rozjezdová síla 215 kN, trvalá 123 kN při 29 km/h.
753.7/755 rozjezdová síla 215 kN, trvalá 127 kN při 31,5 km/h
ER20 rozjezdová 235 kN, maximální neznámá, rychlost odhadem nad 40 km/h.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










