Praha/Kralupy nad Vltavou — Jak Radim Jančura a manažeři firmy RegioJet slíbili, tak se i stalo: S využitím operativního leasingu si na 3 měsíce pronajali dvě dieselové jednotky Desiro od Alpha Trains, převezli je z německého depa Delitzsch nedaleko Lipska do České republiky a ve čtvrtek 22. dubna s nimi přijeli do hlavního města. Dvěma páry rychlíků pro novináře a veřejnost zahájili provozování železničních spojů a zároveň mediální kampaň „Žluté jaro na železnici“ s nákladem 10 milionů korun. Budou jezdit po Kozí dráze, na regionální lince Litvínov – Ústí nad Labem, potkáme je i v dalších krajích České republiky, pro které RegioJet vypracoval a odevzdal závazné nabídky na provozování regionální dopravy. Po parlamentních volbách budou také zabezpečovat dopravu na některé festivaly. Pokud jste nestihli čtvrteční prezentaci, dnes jedou dva páry mezi Děčínem a Ústím nad Labem.
Kampaň má bořit mýty. Že vlak RegioJet nikdy nevyjede, se ukázalo jako lichý předpoklad již ve čtvrtek ráno, kdy vlak, jako násled rychlíku 777 vyrazil z Děčína do Prahy. Firma ale jde mnohem dál. Připraveny má informační materiály pro občany krajů, kde se budou konat tyto prezentační jízdy. Obsahují některé informace o tom, kdo je odpovědný za objednání vlakové dopravy (a tedy i její rušení), co všechno musí a co nemusí zaplatit, jaké principy jednotného tarifu musí dopravci dodržovat ze zákona nebo argumentace proti tradiční „rozinkové“ diskusi. Na místě je také politická rovina kampaně. Z úst Radima Jančury opět zaznělo, že desetileté smlouvy s pětiletou opcí, které České dráhy získaly od krajů a Ministerstva dopravy, byly uzavřeny protizákonně. Svou argumentaci chce opřít nejen o zákon o veřejných zakázkách, ale také o Ústavu České republiky nebo principy evropského práva. Každý občan v takovém kraji dostane leták do poštovní schránky. A na jeho zadní straně seznam politických stran, které ve svém volebním programu podporují veřejnou soutěž o zakázky na železnici. Vítězstvím pro Jančuru tedy bude nejen získání zakázky na regionální nebo dálkové spoje pro jeho firmu, ale i samotné vypsání soutěže, které by se mohli zúčastnit i další soukromí dopravci.
Při pohledu na výrobní štítek pronajatých souprav uvidíte rok 2002. Stáří 8 let na nich ale není poznat. „V zahraničí je to naprosto běžný průměrný vlak,“ vysvětluje Jančura s tím, že chce lidem tato vozidla ukázat jako přirozený kvalitativní standard. Kde vezme RegioJet vlaky pro případné vysoutěžené zakázky? Jen minulý rok bylo pro případ úspěchu rezervováno asi 50 vozidel různých typů, která by se pořídila taktéž na operativní leasing. Postupovat se tak bude i v budoucnu. Zajímavá je otázka personálu. Stevardek a stevardů bylo ve čtvrtek na palubě víc než dost. Získat zkušené strojvedoucí je ale složitější. RegioJet chce některé přetáhnout od Českých drah. V současnosti evidují asi 300 zájemců. Nabízí jim vyšší platové ohodnocení než u ČD, možnost pracovat s moderní železniční technikou a také režijní jízdenku – nejedná se o žádný nový produkt, ale obyčejnou a plně zdaněnou síťovou jízdenku 1. třídy In–gold, prodávanou Českými drahami za 22 000 korun.
Služby cestujícím bude nový dopravce prezentovat již tuto sobotu mezi Děčínem a Krupkou. Na palubě funguje bezplatná wi–fi pro připojení k internetu. Cestující obdrží drobné občerstvení. Pro pravidelné linky se plánuje odbavení cestujících formou on–line terminálů, společných i pro autobusy. Po Ústeckém kraji se kampaň nezastaví. Vlaky za pětikorunové jízdné se objeví také v Olomouckém kraji na lince Olomouc – Uničov, v Jihomoravském kraji a Plzeňském kraji na trati Plzeň – Domažlice. Během léta bude RegioJet zajišťovat dopravu také na některé festivaly – namátkou Votvírák, Okolo Třeboně, Rock for People, Colours of Ostrava nebo Masters of Rock.
Zdroj: RegioJet, Student Agency; foto: Josef Petrák
| 23.4.2010 (12:00)
Ale všeobecně si myslím, že ČD konkurenci potřebují. Dokonce si myslím, že nebylo možná i špatné, kdyby ČD byly státním podnikem (a z toho titulu si mohly dovolit obrovskou ztrátu) a jezdili jen ty tratě, které by nikdo jiný nechtěl jezdit popř. dopravce zkrachoval. A všechny ostatní tratě by jezdili soukromí dopravci, kteří by se chovali jako skuteční podnikatelé.
BronislavJ > pokud chcete videt ve vedeni me, tak mate smulu. Ja to delat nebudu, jednak proto ze nechci, zaroven take proto, ze to neumim. Verim tomu, ze Jancura to dela proto, ze to delat chce a umi. A jestli to nekdo (ne)umi/(ne)chce ve vedeni CD je ciste vnitrni zalezitost teto firmy a me do toho nic neni. Pro me je dulezite, jak firma funguje a jak se mnou jednaji. Kdyz si me na oddeleni komunikace se zakazniky prehazuji jako horky brambor, opakovane odesilaji predepsanou odpoved (aniz by se podivali do spodni casti majlu, ze to samy mi uz psali posledne) a dotedka jsem nedostal odpoved na dotaz z pocatku roku ("Kde najdu, jake sluzby na jakem nadrazi mam resit pres CD centrum a jake na pokladne?" - vse jen kvuli tomu, abych sobe usetril cas a zbytecne pobihani a CD usetril praci s odpovidanim "... to musite tam a tam"), mam proste na danou firmu svuj nazor. Vam nic nebrani mit nazor jiny, pripadne v pripade, ze mate pocit vyjimecnosti a dostatek znalosti a energie, nic vam nebrani se snazit pracovat pro vedeni CD. Ja chut ani energii pracovat pro takto fungujici podnik nemam. A proto vitam, ze (snad) bude v dohledne dobe na vyber.
Jak by se vam libilo, kdyby vas pekar delal nedopecene housky a vy byste nemel moznost kupovat jinde. Na remcani by se vam dostalo odpovedi "...kdyz ses tak chytrej, tak si to zkus delat sam" ... coz (zejmena v pripade, ze jste treba strojni zamecnik) je odpoved, ktera je zcela mimo misu.
Laborec425 > vam se divim, ze vubec vystupujete na internetu. Protoze s nazorem "Opravdu mám rád takovýhle podnikatele, co chtěj víc a víc a víc a víc." se preci nemuze vubec ztotoznovat myslenka cokoliv psat na pocitaci... vzdyt preci pocitac, to je dilo certovo, to vymysleli zli kapitaliste, aby pracujici lid pestoval zahalku, misto prace na druzstevnim poli behem pracovnich sobot ... vzdyt kdo to kdy slysel, aby si deti hrali s drahou elektronikou a dospeli po vecerech misto cteni poezie revolucnich basniku prohlizeli mnohdy hambate obrazky, ktere maji jen zobrazeny na jakesi televizi ...
Bohuzel je tu paradox, ze v dobe, ktere se podobne myslenky tykaly, vlaky nefungovaly az tak spatne. Vozovy park byl z cca 80% stejny (nejen co se typu tyka, ale i konkretnich vozidel) a tenkrat byly tyto vozy zanovni. Nekolik desetileti uplynulo a vozy chatraly, odpovidajici pece se jim dostavalo vesmes az pri rekonstrukcich. Kdyby se soucasna humanizace delala pred 10 az 20 lety potichu, prubezne u vsech nasazovanych vozu, sice by to take nebyl zadny zazrak, ale porad by to bylo minimalne o udrzeni latky. Realny stav je ale o tom, ze mame jednotky kusu slusnych vozu, desitky kusu dustojnost neurazejicich vozu a zbytek neceho, za co by si klidne kterakoliv zapadni zeleznicni sprava mohla opravnene uctovat priplatek za historickou jizdu.
Laborec425: Není nad klasickou českou závistivost. Když je někdo schopný, tak mu pořádně zatopíme, v ideálním případě ho odstavíme a přerozdělíme si, co tvrdě vydobyl. Ve skutečnosti "eliminací" (slušně řečeno) takovýchto schopných lidí tratí celá společnost, nad tím málokdo přemýšlí - nepřekvapuje mě to, ale je to škoda.
Nepletu se že je to přes technologii CDMA?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.















