Jihlava/Praha/Liberec — Jak jsme nedávno informovali, Českých dráhy uzavřely kontrakt s firmou Stadler Pankow na dodávku motorových vozů Regio–Shuttle RS1 pro Liberecký kraj. V rámci zakázky v hodnotě 1,776 miliardy korun má být dodáno 16 vozů pro Liberecký kraj a 17 pro kraj Vysočina. České dráhy spolu se švýcarskou skupinou Stadler Rail připravily pro veřejnost prezentace jednotky Regio–Shuttle RS1, které proběhnou již tento týden. Budou probíhat v krajských městech obou zadávajících samosprávních celků – Liberci a Jihlavě. Vozidlo se dále se představí také v Praze. Svou pouť po českých nádražích zahájí Regio–Shuttle v Jihlavě v úterý 4. května. Hlavním programem této akce bude opakovaná prezentační jízda mezi stanicemi Jihlava a Jihlava město. O den později bude následovat prezentace na prvním nástupišti hlavního nádraží v Praze. Zde se organizátoři omezí pouze na umožnění prohlídky jednotky. Turné zakončí Regio–Shuttle ve čtvrtek 6. května na libereckém nádraží. Ani zde nebudou uspořádány prezentační jízdy pro veřejnost.
Vozidla Regio–Shuttle RS1 mají přispět razantním způsobem k modernizaci vozového parku Českých drah v regionální dopravě. Dodávky prvních vozů započnou dle plánu v závěru roku 2011 s plánovaným zakončením v následujícím roce 2012. Nahradí především zastaralé dvounápravové vozy řady 810 s přípojnými vozy 010, které již kvalitativně nevyhovují. Některé z nich se také rekonstruovaly na dvoučlánkové motorové vozy Regionova, které poskytují částečně zvýšený komfort cestování, ale o novostavby se nejedná.
Dráhy po zrevidování svých finančních možností, vylepšených ziskem desetiletých smluv na základní dopravní obslužnost krajů, vyhlásily plán intenzivnější modernizace parku regionálních vozidel. Kromě těchto motorových vozů chystají nakoupit nové dvouvozové motorové jednotky i elektrické jednotky v počtu desítek kusů pro regionální dopravu s využitím příspěvků z fondů Evropské unie. Investice ale nebudou mířeny jen do regionální dopravy – v přípravě jsou také projekty pro modernizaci či nákup vozidel pro dálkové spoje.
Další odkazy: program v Jihlavě, v Praze a v Liberci
Zdroj: České dráhy
| 3.5.2010 (7:00)
Nepříjde mi vcelku nic divného na tom že vozidla na které jsou použité evropské dotace mají omezený režim převeditelnosti po rozumnou dobu 5ti let, copak je snad ta koncepce nasazení která se dělala jako podklad pro dotaci jen cár papíru a mění se to z roku na rok??
Však po 5ti letech je vozidlo na naše podmínky stále ještě "jako nové" a lze je pak nasazovat vcelku libovolně ne?
Jinak na RS1 nevidim nic spatneho, POKUD tedy se ma timto nahrazovat uboha 810 (jako rekneme ze na svou dobu a velikost to nebylo spatne ale dnes je to uz definitivne ubohe, toto je koncepcne Š1000MB) tak mi moc nedochazi co by asi tak melo byt jinak. Nemuzu pochopitelne vedet jestli se pocatecni dobry umysl nezmeni v nejakou frasku stylu RS1 + 2x 010 nebo tak neco, to uz by asi bylo na miste volit rovnou ze startu neco vetsiho, ale znovu opakuju ze pro nahradu solo 810 me neco vhodnejsiho nenapada...
Ne tak uplne. Pokud by si objednatel dusledne objednaval vzdy kompatibilni automaticka sprahla, tak by jimi bylo mozne kuplovat celou radu vozidel od ruznych vyrobcu.
Bohuzel v pripade CD se mozna objednatel domnival, ze automaticke sprahlo je jenom jedno a tak ma tri nebo ctyri ruzne typy automatickeho sprahla, ktere nejsou kompatibilni.
Napriklad DSB se podarilo spravnym zadanim ziskat dva typy plne kompatibilnich jednotek (IC3 a ER4) , z nichz jedna je motorova a druha elektricka, kde automaticke sprahlo funguje uplne, vcetne vzduchu a rizeni.
U novejsich dvousystemovych jednotek DSB a SJ se to uz nepodarilo a jejich sprahlo ma odlisne resene kabely. Ovsem v pripade potreby lze tyto jednotky spojit s temi starymi automatickym sprahlem. Vzduch funguje, rizeni ne.
Totez plati i pro jednotky LINT spolecnosti Arriva. I ty maji obdobne automaticke sprahlo a lisi se jen kabely. Takze muze byt napr. na konci vlaku DSB tvoreneho jednotkami IC3 pripojena jednotka LINT spolecnosti Arriva - bud necinna nebo s vlastnim firou.
Obcas se to v provozu vyuziva.
Sprahla novych italskych IC4 budou fungovat podobne - mechanicke spojeni, vzduch ano, rizeni ne.
V podstatě každá řada vozidel má individuální spřáhlo, které umožňuje spojování vlastní nebo sesterské řady vozidel.
"Dokonalé" AS není ani v železničním "SSSR", protože se musí ručně spojovat a rozpojovat hadice průběžného brzdového potrubí, resp. napájecí potrubí ....
Ta kuple včetně dvou hadic a případně jeden nebo dva UIC kabely představují "universální" spřáhlo ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










