Praha — Pokud jste se snažili znát tarif Českých drah nazpaměť a umět si sami spočítat ceny, vzdejte to. Vlakový tarif obsáhne nové produkty, které vesměs zavádí akční relační nabídky. Dalo by se dokonce říci, že klasický kilometrický tarif je u konce svého života. Od 13. června 2010 vejde v platnost druhá změna jízdních řádů a s ní se rozšíří nabídka relačních jízdenek eLiška. Zatímco dodnes jsme mohli cestovat jen mezi 13 krajskými městy, nyní jich přibude dalších sto. Plné jízdné ovšem nebude muset platit ani ten, kdo dosud není držitelem zákaznické In–karty – občasným cestujícím bude nabídnut obdobný produkt s názvem SporoTiket. Stačí přistoupit na některé omezující podmínky nákupu a použití. Novinky uvítají i cestující do zahraničí: na e–shopu se začnou prodávat rozličné relace z Česka na Slovensko, v létě pak také do Německa a Dánska.
eLiška do 113 měst — tabulku s cenami nechtějte
Akční jízdenka eLiška doposud nabízela levnější cestování na relacích mezi 13 krajskými městy a Prahou. Dá se zakoupit na e–shopu, u telefonického prodejce nebo v automatech na nádražích a byla k dostání ve dvou cenových variantách. Zatímco těchto 364 cenových kombinací ještě šlo do zapsat jedné relativně přehledné tabulky, od června už si takový přehled představí málokdo. Novými eLiškami totiž budou spojeny nejen krajská, ale i další větší města České republiky. Podmínkou každé relace je minimální tarifní vzdálenost 50 km a výchozí nebo cílová stanice v krajském městě. To nám dává až 3 164 cenových kombinací. Kontingent s nižší cenou se bude prodávat do 3 dnů před dnem platnosti, pak budou nabídnuty lístky ve vyšší cenové kategorii. Obě částky jsou ale nižší než zákaznické a obyčejné jízdné. Novinkou bude také prodej na pokladnách. Relační jízdenky navíc bude možné pořídit i s předběžnou In–kartou, která nenese logo slevy Rail+. Až dosud byla tato sleva, nahraná jako aplikace na In–kartě, podmínkou pro nákup relační jízdenky.
eLiška pro pravidelné cestující, pro občasné SporoTiket
Možnost ušetřit na dálkových relacích budou mít od poloviny června také občasní cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické karty Českých drah. Jízdenku SporoTiket si přes e–shop nebo telefonické kontaktní centrum bude moci pořídit kdokoliv – podmínkou je pouze učinit nákup tři dny před požadovaným dnem platnosti. Kontingent bude nabízen do přímých spojů a bude omezen na den, vlak a relaci. Ceny budou mírně vyšší oproti eLiškám, ale nižší než zákaznické jízdné.
eTikety do zahraničí: v červnu Slovensko, v červenci Německo a Dánsko
Na e–shopu ČD lze zakoupit také jízdenky pro cesty do zahraničí. Nejvíce destinací je prozatím nabízeno do Rakouska a Německa. Od června se ale konečně objeví i spojení na Slovensko, kam cestuje mnoho z nás. Dráhy navíc v nabídce ustoupily od „univerzálního výchozího bodu Praha hl.n.“, a tak si budeme moci zakoupit lístky také z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Brna, Přerova nebo Otrokovic. Mezi cílovými body nalezneme Bratislavu, Žilinu, Poprad či Košice, ale třeba také Martin, Nové Zámky, Banskou Bystrici či Zvolen. V nabídce přibudou také jízdenky SparNight na noční relace s integrovanou rezervací do lehátkových či lůžkových spojů.
Jak jsme včera avizovali, nové relace budou nabídnuty i ve směru do Německa. Od 1. července bude možné cestovat do Lipska, Erfurtu, Frankfurtu, a také do dánských měst Kodaň a Aarhus. Ve všech případech jde o přestupní relace, kde z Drážďan, resp. Berlína, vyjíždí spoj kategorie ICE. Při cestě do Kodaně s vlakem absolvujete i plavbu trajektem.
| Relace | Cena |
|---|---|
| Praha – Lipsko | 29 eur |
| Praha – Erfurt | 39 eur |
| Praha – Frankfurt nad Mohanem | 49 eur |
| Praha – Kodaň/Aarhus | 59 eur |
Další novinky
A s novinkami není konec. Dráhy slibují, že od 13. června bude možné na e–shopu zakoupit také zpáteční jízdenky. V září pak má být nabídka rozšířena na všechny vlaky všech kategorií jedoucích v České republice, tedy i osobní vlaky. Od 1. července se do nabídky produktů zařadí i možnost dokoupení cestovního pojištění.
Partnerem ČD se stalo i letiště Praha–Ruzyně (PRG), které je obsluhováno linkou AirportExpres, objednanou právě drahami. Ten, kdo bude od 13. června do 30. září tohoto roku cestovat na obyčejné jízdné do tarifního bodu Praha letiště (NAD), má po návratu možnost po předložení této jízdenky a palubního lístku na letišti získat oprávnění cestovat zpět na původní doklad. To v praxi znamená 50% slevu z obyčejného jízdného.
Podle vyjádření drah se trend klesání počtu cestujících zastavil. V rámci cenové politiky dávají v současnosti přednost hledání nových možností prodeje a nových nabídek před zdražováním. Svého rozvoje se tak zřejmě dočká právě SporoTiket a uvažuje se o dalších akcích podobných prodeji jízdenek řetězcem supermarketů LIDL, tentokrát s jiným partnerem, jehož jméno by mělo být prozrazeno již tento měsíc. Na místě je se ptát, jestli se těmito nabídkami tarif komplikuje, nebo naopak zpřehledňuje. Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit, případně aby si tu nejvýhodnější cenu našel zákazník sám pomocí automatizovaného rádce na internetu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
| 2.6.2010 (15:00)
U ČD máte na výběr.
Abych měl na výběr, tak to všechno musím sledovat, navíc průběžně, protože se to několikrát ročně mění.
Pro mě je třeba tarif ČD mnohem pohodlnější, než tarif RJ a to si pamatuju jen skupinovku, sone+ a e-lišku. Jelikož vlastním onu In-kartu (karta stálého zákazníka) vim, že mě SporoTiket vůbec nebude zajímat (bude dražší). RJ má jen nelevné Obyč/zpáteční/zákaznické/skupina... v jednoduchosti je síla vyždímat z cestujícího co nejvíc. U ČD máte na výběr.
Vidim to tak, že se zase na modrých aktualitách projevují žluťáci, stejně jako na žlutých modráci :-)
Cena půjčeného 1 milionu je při řekněme 5% úroku 50 000 Kč ročně. Tohle fakt ČD nevytrhne.
Ono taky můžete jet kus cesty na RegioNet, kus cesty na eLišku a kus třeba na skupinovku.
Už mě několikrát napadlo udělat na vlakem.net ještě domácí verzi. Ale obávám se, že zvláště po této úpravě tarifu už bude stavový prostor tak obrovský, že už se to prostě nestihne prohledat ...
Řekl bych, že skoro nekonečně mnoho. :-)
Ono taky můžete jet kus cesty na RegioNet, kus cesty na eLišku a kus třeba na skupinovku.
Nová eLiška dokonce ani nesplňuje trojúhelníkovou nerovnost a jsou relace, u nichž je výhodnější cestu rozdělit na dvě eLišky!
I kdyby tím zákazníkem byl businessman ochotný dát hned teď za cestu do Vídně třeba 100 EUR, je z eShopu prostě vyhnán.
A nabizi se odpovedi:
- protoze hrozi konkurence na draze ... a docasnym zlevnenim elisky v dane relaci na "nulu" si budou moct CD ohrivat PR polivcicku v reklamnich letacich, ze provozuji dopravu za nizsi cenu, nez konkurence na promo-jizdach ... fakt by me zajimalo, kolik bude stat eliska Plzen - Domazlice ted v cervnu.
- protoze dotedka lidi byli jeste schopni si rychle zjistit cenu a porovnat s konkurenci, aby hodne rychle zjistili, ze drazsi dopravce nez CD vicemene neni. Ted to bude tak, ze na letacich bude "cena uz od...." a na eshopu bude nutne prolejzat nekolik stranek, aby clovek zjistil, ze zrovna na nej a jeho vlak se dana cena nevztahuje.
Libcha > platba 3 dny predem ma v podstate stejny duvod, jako zdrzovani proplaceni faktur. Pokud denne zaplati rekneme 100Kc presne 3 dny pred 1000 lidi, znamena to "dobrovolne poskytnuti pujcky" ve vysi temer 1 mega na celou dobu provozu....
Bohuzel by to mohlo znamenat i protisluzbu - kdyz by se uz tyden predem vedelo, ze kapacita vlaku je vycerpana, bylo by vhodne pridat dalsi vagony.... nebo aspon (v horsim pripade) stopnout dalsi prodej na tento spoj. Obavam se ale, ze tohle u CD je scifi a jeste dlouho bude.
vikititor > za posledni pulrok, co zmenili pravidla a otocili stastnou a nestastnou elisku uplne naruby, jsem si nestastnou kupoval jen asi 2x ... jinak vzdy cca tyden dopredu jeste stastna byla k dispozici.
Otazkou je, jak to bude nyni s kontingentem jizdenek - doted to bylo tajne, tezko se na tom neco zmeni, ale podle ceho se bude urcovat, ktera z tech nekolika set relaci listku bude poskytovat, to si nedovedu predstavit.
M > ja hlavne vidim problem v tom, ze mi na pokladne nedokazali v cca polovine pripadu poradit nejlevnejsi variantu ani dotedka ... zajimalo by me, jak to chteji s takto "zjednodusenym" tarifem najednou zlepsit.
btw... velmi me "pobavila" myslenka, ze na odliv cestujicich nebude vyjimecne reagovano dalsim zdrazenim ;-)
Tam je ještě potřeba podotknout, že tím "stálým zákazníkem" se u SA stanete při první cestě po pár kliknutích myší. Takže ta cena 165 Kč je vlastně zcela pro každého ...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










