Praha — Pokud jste se snažili znát tarif Českých drah nazpaměť a umět si sami spočítat ceny, vzdejte to. Vlakový tarif obsáhne nové produkty, které vesměs zavádí akční relační nabídky. Dalo by se dokonce říci, že klasický kilometrický tarif je u konce svého života. Od 13. června 2010 vejde v platnost druhá změna jízdních řádů a s ní se rozšíří nabídka relačních jízdenek eLiška. Zatímco dodnes jsme mohli cestovat jen mezi 13 krajskými městy, nyní jich přibude dalších sto. Plné jízdné ovšem nebude muset platit ani ten, kdo dosud není držitelem zákaznické In–karty – občasným cestujícím bude nabídnut obdobný produkt s názvem SporoTiket. Stačí přistoupit na některé omezující podmínky nákupu a použití. Novinky uvítají i cestující do zahraničí: na e–shopu se začnou prodávat rozličné relace z Česka na Slovensko, v létě pak také do Německa a Dánska.
eLiška do 113 měst — tabulku s cenami nechtějte
Akční jízdenka eLiška doposud nabízela levnější cestování na relacích mezi 13 krajskými městy a Prahou. Dá se zakoupit na e–shopu, u telefonického prodejce nebo v automatech na nádražích a byla k dostání ve dvou cenových variantách. Zatímco těchto 364 cenových kombinací ještě šlo do zapsat jedné relativně přehledné tabulky, od června už si takový přehled představí málokdo. Novými eLiškami totiž budou spojeny nejen krajská, ale i další větší města České republiky. Podmínkou každé relace je minimální tarifní vzdálenost 50 km a výchozí nebo cílová stanice v krajském městě. To nám dává až 3 164 cenových kombinací. Kontingent s nižší cenou se bude prodávat do 3 dnů před dnem platnosti, pak budou nabídnuty lístky ve vyšší cenové kategorii. Obě částky jsou ale nižší než zákaznické a obyčejné jízdné. Novinkou bude také prodej na pokladnách. Relační jízdenky navíc bude možné pořídit i s předběžnou In–kartou, která nenese logo slevy Rail+. Až dosud byla tato sleva, nahraná jako aplikace na In–kartě, podmínkou pro nákup relační jízdenky.
eLiška pro pravidelné cestující, pro občasné SporoTiket
Možnost ušetřit na dálkových relacích budou mít od poloviny června také občasní cestující, kteří nejsou držiteli zákaznické karty Českých drah. Jízdenku SporoTiket si přes e–shop nebo telefonické kontaktní centrum bude moci pořídit kdokoliv – podmínkou je pouze učinit nákup tři dny před požadovaným dnem platnosti. Kontingent bude nabízen do přímých spojů a bude omezen na den, vlak a relaci. Ceny budou mírně vyšší oproti eLiškám, ale nižší než zákaznické jízdné.
eTikety do zahraničí: v červnu Slovensko, v červenci Německo a Dánsko
Na e–shopu ČD lze zakoupit také jízdenky pro cesty do zahraničí. Nejvíce destinací je prozatím nabízeno do Rakouska a Německa. Od června se ale konečně objeví i spojení na Slovensko, kam cestuje mnoho z nás. Dráhy navíc v nabídce ustoupily od „univerzálního výchozího bodu Praha hl.n.“, a tak si budeme moci zakoupit lístky také z Pardubic, Olomouce, Ostravy, Ústí nad Labem, Brna, Přerova nebo Otrokovic. Mezi cílovými body nalezneme Bratislavu, Žilinu, Poprad či Košice, ale třeba také Martin, Nové Zámky, Banskou Bystrici či Zvolen. V nabídce přibudou také jízdenky SparNight na noční relace s integrovanou rezervací do lehátkových či lůžkových spojů.
Jak jsme včera avizovali, nové relace budou nabídnuty i ve směru do Německa. Od 1. července bude možné cestovat do Lipska, Erfurtu, Frankfurtu, a také do dánských měst Kodaň a Aarhus. Ve všech případech jde o přestupní relace, kde z Drážďan, resp. Berlína, vyjíždí spoj kategorie ICE. Při cestě do Kodaně s vlakem absolvujete i plavbu trajektem.
| Relace | Cena |
|---|---|
| Praha – Lipsko | 29 eur |
| Praha – Erfurt | 39 eur |
| Praha – Frankfurt nad Mohanem | 49 eur |
| Praha – Kodaň/Aarhus | 59 eur |
Další novinky
A s novinkami není konec. Dráhy slibují, že od 13. června bude možné na e–shopu zakoupit také zpáteční jízdenky. V září pak má být nabídka rozšířena na všechny vlaky všech kategorií jedoucích v České republice, tedy i osobní vlaky. Od 1. července se do nabídky produktů zařadí i možnost dokoupení cestovního pojištění.
Partnerem ČD se stalo i letiště Praha–Ruzyně (PRG), které je obsluhováno linkou AirportExpres, objednanou právě drahami. Ten, kdo bude od 13. června do 30. září tohoto roku cestovat na obyčejné jízdné do tarifního bodu Praha letiště (NAD), má po návratu možnost po předložení této jízdenky a palubního lístku na letišti získat oprávnění cestovat zpět na původní doklad. To v praxi znamená 50% slevu z obyčejného jízdného.
Podle vyjádření drah se trend klesání počtu cestujících zastavil. V rámci cenové politiky dávají v současnosti přednost hledání nových možností prodeje a nových nabídek před zdražováním. Svého rozvoje se tak zřejmě dočká právě SporoTiket a uvažuje se o dalších akcích podobných prodeji jízdenek řetězcem supermarketů LIDL, tentokrát s jiným partnerem, jehož jméno by mělo být prozrazeno již tento měsíc. Na místě je se ptát, jestli se těmito nabídkami tarif komplikuje, nebo naopak zpřehledňuje. Podle drah je však nutné, aby pokladní dokázali zákazníkovi sami nejlépe poradit, případně aby si tu nejvýhodnější cenu našel zákazník sám pomocí automatizovaného rádce na internetu.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
| 2.6.2010 (15:00)
Pointa: O tarifu nic vedet netreba - je treba aby dostatecne jasne dal najevo prodavajici.
Poznamka: Tarif za slozity nepovazuji. Co povazuji za problem je to, ze u jedne "pokladny" nedaji koupit vsechny listky a clovek musi vystat nekolik "front"
Daleho rozumnější koncept by byla zákaznická karta, která by nestála nic, ale kde byste ježděním sbírali body a nějakým způsobem by vás to odměňovalo. To mají zákazníci radši.
Nicméně já osobně se v tom guláši ČD orientuji docela dobře, takže si nestěžuji. Ale chápu, že některým z toho může jít hlava kolem.
-u pokladny stal: Kolik stoji 2x eLiska Litomerice-Pardubice? A ktery kontigent jeste je? A kolik stoji zpatecni pro dva? A mam jeste nejakou moznost? (ted bude zalezet na vstricnosti pokladni a tom, jestli bude vikend nebo vsedni den)
Proste nebude to zalezet ani tak na pokladnich nebo nejakym radci, ale primo na "objednavkovem systemu". No a vzhledem k tomu, co Drahy rikaji, to tak nebude - system automaticky nejlepsi moznost (nebo treba to ani nemusi byt nejlepsi moznost, jen vsechny mozne a zas tolik jich neni!) nenabidne, takze v dusledku pujde opet jen o to zesloziteni systemu, ktere lidem nebude citelne.
Semtam tady ctu takovy ty vzdechy, ze kdyz bude konkurence, tak nebude mozne koupit si pohodlne jeden listek a jet. Jenze pri X ruznych nabidkach, ze kterych cloveku neni automaticky nabidnuta ta nejlepsi to v podstate plati jiz nyni - pohodlny nakup prece nemuze mit podobu, ze si projdu tri ruzne "ceniky" tehoz dopravce, abych zjistil nejlepsi cenu. To je naopak velice nepohodlny nakup.
Jak velmi nehezky poznamenal Cestujici - zpatecni jizdenky zabrali jen nekolik let... Nezbyva nez doufat, ze automaticke vyhledani nejlepsi ceny v eshopu bude trvat krapet mene:-((
Jinak, nejhezčí je závěr, ve kterém dráhy upozorňují na to, že důležitou roli sehraje odbornost pokladníka. Zlatá slova...
Jen doufam, ze ten eshop bude taky trosku vypilovanej. Aby clovek zadal z-do, vek a vlastnictvi karty a vyhodilo mu to automaticky nejlepsi nabidku. Ne aby se listky "Praha-Brno" prodavaly tam a eLiska na totez onde. No proste nejak tak, jak to maji Nemci. Idealne cele obslehnout:-)
Myslíte Praha-Brno za 200 a pro stálé zákazníky za 165 bez ohledu na to, jak moc dopředu se kupují? Bez dalších kuliškáren, spořáren, zpátečních, traťových, SONE+, atd. atd.?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










