Praha — České dráhy v minulém týdnu uvedly, že hospodářský výsledek společnosti za první pololetí roku 2010 je nezáporný a čistý zisk činí před zdaněním kolem 21 milionů korun, což je o 78 milionů více než loni. Kladného zisku dosáhly dráhy i přes to, že kraje letos na základě desetiletých smluv za zajištění osobní dopravy zaplatily o 212 milionů méně. Dobré výsledky zdůvodňuje společnost nárůstem tržeb, zejména ve vnitrostátní přepravě osob, a vnitřními úsporami. Téměř 110 milionů se podařilo ušetřit také na úhradě elektrické energie, kterou minulý rok ČD nakupovaly velmi nevýhodně od Správy železniční dopravní cesty. Letos už energii odebírají přímo od společnosti ČEZ a zároveň ji zprostředkovávají pro ostatní železniční dopravce.
Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda uvedl, že celkové tržby za první pololetí roku 2010 činí 14,1 miliardy korun. Chválil hlavně růst tržeb ve vnitrostátní přepravě, kde dráhy utržily o 90 milionů víc, a to bez zdražování jízdného. Prodejem jízdních dokladů tak České dráhy utržily asi 3,1 miliardy korun. Náklady společnosti se oproti loňsku téměř nezměnily a zůstávají zhruba na úrovni 13,2 miliardy korun.
Ke 30. červnu 2010 zaměstnávaly České dráhy 27 058 zaměstnanců. Jejich počet se však snaží průběžně snižovat a šetřit tím náklady. Nejvíce se to daří v oblasti administrativy a režijních činností. Velkých personálních úspor se daří dosáhnout také v oblasti zavádění nových technologií. Naopak za údržbu železničních vozidel vydaly ČD za první pololetí o 350 milionů více než loni, zaplatily tedy celkem 919 milionů Kč.
V loňském roce podepsala společnost SŽDC s ČEZ smlouvu o nákupu elektrické energie pro ČD a ČD Cargo. Podmínky byly ovšem velmi nevýhodné, protože zatímco ceny za MWh se na trhu pohybovaly okolo 1500 korun, SŽDC za ní platily 1981 korun. Vedení ČD Cargo odmítlo na tuto cenu přistoupit, ale České dráhy ji platily celý minulý rok. Letos již však energii odebírají přímo od dodavatele, nikoliv od SŽDC, a meziročně se tak podařilo ušetřit téměř 110 milionů korun. Za to, že loni platily ČD zbytečně vysokou cenu, čelí teď obžalobě na špatné hospodaření. Předseda jednoho ze železničářských odborových sdružení, Jindřich Berounský, na ně podal trestní oznámení, protože podle něj vedení ČD zbytečně připravilo společnost o 300 milionů korun.
Zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, ŽelPage
| 30.8.2010 (19:00)
Pro připomenutí - za bolševika existovala "záporná" daň z obratu.
Nicméně onen "úspěšný" zisk je dosažen na úkor údržby kolejových vozidel a tudíž zhoršení technického stavu vozidel a tím i kvality cestování. Tenhle zisk se dá rozpustit zhruba ve dvou desítkách toalet model "ve stanici lze" ...
M 474 003 : jenže vy nekupujete od ČEZu ve formě VVN, ale od distributora NN, ta transformace a přenos, resp. provoz přenosové soustavy VN/NN taky něco stojí.
Zajímavé ovšem je, že elektrickou energii si kupují ČD, ale měnírny či napájecí stanice (a další), včetně TV patří SŽDC, takže k té ceně ještě bude třeba přihodit nějakou cenu za zpracování a přenos ...
Ne přímo vyhlásit, ale dnes je termín pro podávání nabídek. Takže možná se něco dozvíme zítra, možná o něco později...
Desiro se Jančurovi hodně líbí, tak bych mu dával dost šance. A také jsem zvědavý, kdy ten pravidelný provoz reálně začne, aspoň ten na Ostravu. Ale abych zůstal u tématu: Jsem zvědavý, jestli si ČD udrží kladnou nulu po celý rok, a jestli i ten příští. Nebo jestli ten pistolník na MD začne podnikat nějaké právně pochybné kroky i vzhledem k uzavřené smlouvě, nejen vzhledem k silniční a železniční infrastruktuře.
Teď si počkám na PRAVIDELNÝ provoz.
V současné době ale žádná nemají, o to jde. Že měli nějaké krátkodobě pronajaté na tom nic moc nemění, dosáhnout na ně dlouhodobě je něco trošku jiného. Sám jsem na ně zvědavý, kdy s něčím takovým přijdou, a jestli to budou zas Desira. Můžeme předpokládat, že si nějaké pořídí nebo leasnou, ale nevíme to. El. loko jsou větší jistota, proto údiv Cestujícího nebyl namístě.
Ad 2 a 3 ale souhlasím.
SA má snad nějaká Desira? Já vím jen o 9 el. lokomotivách, které ještě nejsou bohemizované.
Lampik:
V rekonstrukci nástupišť budou ČD těžko pokračovat, protože žádná nevlastní.
Lanhut:
ČD letos žádné dotace nedostaly (a už asi nikdy nedostanou), jen smluvní platby za objednané služby. Dotace dostaly kraje. Jinak kladná nula je podle mě nejlepší výsledek, protože svému akcionáři (státu) necpe nic do chřtánu, a všechno zůstává právě na investice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.










