..: Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí :..

753.715-2 a 753.716-0 Unipetrol doprava, foto: Drebin Praha — Potřeba šetřit provozní výdaje také v resortu dopravy se objevila krátce po nástupu nového ministra dopravy Víta Bárty do funkce. Zatímco hledání úspor ve stavebních zakázkách lze pochopit a má svůj smysl, iniciativa ministerstva fyzicky zrušit regionální železnice s nejmenším provozem už nenachází širokou podporu. Podle veřejných vyhlášek ze čtvrtka 14. října bylo již 29. září 2010 zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionálních drah Čejč – Uhřice u Kyjova, kterou jste si mohli naposledy projet v únoru s vlakem ŽelPage, Aš – Aš státní hranice, Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, Bruntál – Malá Morávka, Libochovice – Račiněves, Žacléř – Královec a Obrnice – Čížkovice nazývané také Švestková dráha, kde jsou velmi často vypravovány okolními obcemi financované turistické vlaky.

Důvodem podle předkladatele, státní organizace Správy železniční dopravní cesty, je fakt, že na žádné z těchto drah není provozována osobní ani nákladní doprava. Účastníky řízení jsou kromě státních institucí také obce, které budou muset zaujmout po obecných volbách rychle stanovisko, aby se do konce října vyjádřily. Ačkoliv ministr Bárta zdůrazňoval, že před nákladným fyzickým zrušením dá přednost soukromým iniciativám na správu dotčených tratí, vše spěje, navzdory zákonným lhůtám, ke zrušení jmenovaných tratí do prosince 2010.

Dvě ze jmenovaných sedmi tratí, Libochovice – Račiněves a Bruntál – Malá Morávka, se na vývěsce objevily až v pondělí 18. října. Podle informací ČTK se však může rušení týkat až 13 tratí. Navíc na celkem 13 shodných tratí souběžně běží správní řízení o zastavení dopravy. Souběh těchto správních řízení zákon o dráze neumožňuje. Proti záměru ministerstva dopravy hovoří také dokument Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2010/2011, který všechny tyto úseky obsahuje jako provozní; pokud jsou v prohlášení zahrnuty, je vyloučeno vést proti nim ve stejném období správní řízení o zastavení dopravy, natož o zrušení.

Načasování je podezřelé. Veřejné vyhlášky byly schváleny dva dny před zahájením komunálních voleb v České republice. Zastupitelstva dotčených obcí budou muset hledat rychle jasné stanovisko, pokud se do konce zákonné lhůty 15 dní dokáží zformovat. Minimálně o Švestkovou a Doupovskou dráhu mají tamní mikroregiony zájem — objednávají si na nich provoz. Je pak s podivem číst v odůvodnění ze SŽDC, že na tratích neexistuje žádný osobní, natož nákladní provoz. To vyvrací i společnost Unipetrol Doprava, která občasně vede své nákladní vlaky mimo jiné úsekem Čížkovice – Obrnice. Je pak otázkou, nakolik přesné údaje o nákladech na údržbu tratí Správa železniční dopravní cesty předložila ministerstvu ke zvážení.

Jako liché se zřejmě ukazují sliby ministra Víta Bárty, že před fyzickou likvidací dá přednost odprodeji regionálních tratí do majetku obcí, popř. soukromých firem, které o ně mají zájem. Povinnost takové nabídky například v sousedním Německu přímo vyplývá ze zákona jako ochrana liniových staveb, které nelze snadno nahradit. A DB Netz také pravidelně tratě, které nechce dále provozovat, veřejně nabízí (vypisuje) k převzetí k dalšímu provozu prakticky libovolnému zájemci o jejich další provoz (včetně této povinnosti) s vyčíslením nákladů a výnosů i očekávaných investic. V Česku však pravidla švejkovsky obcházíme. Na formálně provozovaných tratích zavádíme nickolejný provoz nebo nulový grafikon a, až když je opravdu neúnosný řev a enormní společenský tlak, teprve pak se po měsících až letech bez provozu zbídačená trať předává zájemcům. Samozřejmě předem domluveným a co možná potichu. Pokud je zájemců víc, SŽDC už umí ty nevhodné včas formálně vyřadit, hlavně aby nebyly problémy. V posledních letech je hitem například nulová kapacita provozované dráhy. Jak vypadá taková trať, kterou SŽDC bezostyšně započítává do kilometrů provozovaných tratí a jejíž údržbu státu vykazuje, si můžete prohlédnout například právě mezi Mladoticemi a Kralovicemi, pokud ještě pod stromy koleje najdete. Až doposud to byly velmi výhodné "kilometry navíc", které zlepšovaly hospodářský výsledek jiných tratí. To se nyní konečně napravuje, ale bohužel právě jen tímto nešťastným směrem, ke zrušení dráhy. Co nejrychleji, co možná tiše a právě v době kdy ti, kteří by se jako jediní mohli účinně řízení protivit, a kteří si mnohdy tu svoji trať postavili ze svého, mají plné ruce jiné práce s převzetím samosprávy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Prohlášení o dráze 2010/2011 (SŽDC), ČTK/Finanční noviny, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel lwq  mail  
19.10.2010 (11:45)  
2 ABfbrdtn : spis tahle historicka trat uz nikoho ani k likvidaci nezajima. Nastesti. Spojeni do PL by jiste bylo zajimave - kudy jinudy objet pripadny prodlem v Lichkove ? :-(
19.10.2010 (11:31)  
A co usek Broumov - Otovice, ten jsem take nekde zahledl mezi urcenymi k likvidaci. Nebo nekdo dostal rozum a nechal ho zit k pripadnemu budoucimu propojeni do Tłumaczowa?
19.10.2010 (11:09)  
No jo. Meze se u nás také rozorávaly. A jak to dopadlo?
Mne to připadá tak, že železnice je, až na několik tratí, přítěží pro tento stát, ať jej vede kdokoliv-na barvě nezáleží.
FRK
registrovaný uživatel Kakov 
19.10.2010 (11:03)  
stoupa: prave proto si myslim, ze ve vasem pripade by zeleznice mela smysl a sanci, nebyt neci hlouposti.... (ted tim nemyslim vas podnik, ale ten zeleznicni)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.10.2010 (10:59)  
Pro Karel Kovařík:

Pravil jsem ČD. Prostě po ose to bylo levnější a jistější. Opakuji, desetitisíce tun foukaného vápence, kontinuálně. A firma tehdy patřila Amíkům. Myšlenka, že bychom měli odstavit verk kvůli potenciální stávce na dráze, byla zcela nepřijatelná.....
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
19.10.2010 (10:57)  
honzatvs - ano, podnik by se hodil, je i docela škoda, že spousta dnešních podniku (nově postavené haly) nemá napojení na železnici - vlečkou. No jo, když ono je to tak neekonomické...
registrovaný uživatel Kakov 
19.10.2010 (10:47)  
stoupa:

tady bychom se meli zamyslet, kdo nebyl schopen, železnice nebo CD???

prave takhle se rusi i veci, ktere by se dali smysluplne a dokonce i mnohdy ekonomicky vyuzit, jen pro neshcopnost konkretnich lidi a podniku
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.10.2010 (10:22)  
Ku trati (Most) - Obrnice - Čížkovice - (Lovosice)

V letech 1999 - 2005 (a mí kolegové-předchůdci od 1995) jsem kontinuálně pro potřeby elektrárny EKY mj. odpovídal za zajištění přepravy jistého množství mletého vápence v řádu desítek tisíc tun ročně (blíže i více než sto) z Čížkovic do Komořan u Mostu. Kriteriální rovnice: dopravní náklady na tunu, plynulost, náklady pořízení a provoz na skladovací kapacity. Nebudu zdržovat: Dráha, (tehdy "jednotná" ČD) nebyla schopna / ochotna nabídnout cenu za přepravu, která by mohla konkurovat. Takže jsme měli dva trucky MAN se "silem" vlastní a cca 2 - 3 jsme pronajímali dle potřeby. Ty naše dělaly 2-3 otoče ve všední den ve směně, ve dvou směnách denně po trase de facto souběžné s kolejemi.

Teda pardon, ještě 2003 dráha trvala na tom, že kvůli úvrati "to" bude tahat přes Lovosice a Ústí (kupodivu zase za víc peněz) a doporučovala, aby mohla vozit víc Rajek najednou, tak že si máme zvýšit skladovací kapacitu. (Byla 7 - 10 dní a nikdy nebyl problém). Neuralgickým bodem při prvotním rozhodování bylo i to, že kdysi v 90. letech chtěla dráha stávkovat. Vyhodnoceno jako nepřiměřené riziko.

No a teď, babo raď. Nechat trať, jen proto, že je "hezká"? Jasně, nechat a nedemontovat (náklady). Obce si to zajisté smějí koupit. Ale doufám, že za svoje, bez dotace ze státního rozpočtu.
19.10.2010 (10:06)  
Pěkné..žádné hlasování přes internet? Pěkně to schovat okolo voleb...hm.
No potěšující na demokracii je to, že to VV alespoň dostaly v komunálních volbách od voličů za ty svoje dva šašky pěkně "sežrat". (Bártovi jsem čas hájení dal, ale už mi nezbývá nic jiného než ho přiřadit k jeho mnohým předchůdcům na tomto postu...bohužel. I když velká výhra asi bude, když aspoň nebude krást...ježiš to je smutný).

Proč je tratě nutné fyzicky snášet opravdu nechápu...
Někde jinde jsem dokonce četl, že se proti tomu ohrzovalo i ČD cargo, protože je jim jasné, že když se trať jednou snese, tak už tam nikdy nebude ani vlečka, ale když by se nechala "ladem" není budoucnost uzavřena. Může tam vyrůst třeba nový podnik, kdo ví co bude v budoucnu...
registrovaný uživatel DJ 
19.10.2010 (10:04)  
Jestliže je v této kauze hned několikanásobně porušen zákon, tak doufám, že už teď leží u příslušného soudu žaloby nebo trestní oznámení, s přiloženým návrhem na předběžné opatření v podobě pozastavení rušicího procesu.

Copak dělají soudruzi odboráři? Že už dávno neprotestují proti neuváženému rušení tratí?

To když šlo o to, aby režijky nestály víc než pár stovek nebo aby obědy ze závodky nebo zájezdy nebyly hodně levné, ale jenom levné, to se to vyhrožovalo stávkou, co? To jste byli schopni dosáhnout zrušení již platného zákona.

Ale teď, když jde o daleko závažnější věc, která může ohrozit i vaše pracovní místa, tak je od vás ticho po pěšině?
  1 ... 7 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko