..: Ministerstvo dopravy ruší 7 tratí navzdory zájemcům o převzetí :..

753.715-2 a 753.716-0 Unipetrol doprava, foto: Drebin Praha — Potřeba šetřit provozní výdaje také v resortu dopravy se objevila krátce po nástupu nového ministra dopravy Víta Bárty do funkce. Zatímco hledání úspor ve stavebních zakázkách lze pochopit a má svůj smysl, iniciativa ministerstva fyzicky zrušit regionální železnice s nejmenším provozem už nenachází širokou podporu. Podle veřejných vyhlášek ze čtvrtka 14. října bylo již 29. září 2010 zahájeno správní řízení ve věci zrušení regionálních drah Čejč – Uhřice u Kyjova, kterou jste si mohli naposledy projet v únoru s vlakem ŽelPage, Aš – Aš státní hranice, Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín, Bruntál – Malá Morávka, Libochovice – Račiněves, Žacléř – Královec a Obrnice – Čížkovice nazývané také Švestková dráha, kde jsou velmi často vypravovány okolními obcemi financované turistické vlaky.

Důvodem podle předkladatele, státní organizace Správy železniční dopravní cesty, je fakt, že na žádné z těchto drah není provozována osobní ani nákladní doprava. Účastníky řízení jsou kromě státních institucí také obce, které budou muset zaujmout po obecných volbách rychle stanovisko, aby se do konce října vyjádřily. Ačkoliv ministr Bárta zdůrazňoval, že před nákladným fyzickým zrušením dá přednost soukromým iniciativám na správu dotčených tratí, vše spěje, navzdory zákonným lhůtám, ke zrušení jmenovaných tratí do prosince 2010.

Dvě ze jmenovaných sedmi tratí, Libochovice – Račiněves a Bruntál – Malá Morávka, se na vývěsce objevily až v pondělí 18. října. Podle informací ČTK se však může rušení týkat až 13 tratí. Navíc na celkem 13 shodných tratí souběžně běží správní řízení o zastavení dopravy. Souběh těchto správních řízení zákon o dráze neumožňuje. Proti záměru ministerstva dopravy hovoří také dokument Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2010/2011, který všechny tyto úseky obsahuje jako provozní; pokud jsou v prohlášení zahrnuty, je vyloučeno vést proti nim ve stejném období správní řízení o zastavení dopravy, natož o zrušení.

Načasování je podezřelé. Veřejné vyhlášky byly schváleny dva dny před zahájením komunálních voleb v České republice. Zastupitelstva dotčených obcí budou muset hledat rychle jasné stanovisko, pokud se do konce zákonné lhůty 15 dní dokáží zformovat. Minimálně o Švestkovou a Doupovskou dráhu mají tamní mikroregiony zájem — objednávají si na nich provoz. Je pak s podivem číst v odůvodnění ze SŽDC, že na tratích neexistuje žádný osobní, natož nákladní provoz. To vyvrací i společnost Unipetrol Doprava, která občasně vede své nákladní vlaky mimo jiné úsekem Čížkovice – Obrnice. Je pak otázkou, nakolik přesné údaje o nákladech na údržbu tratí Správa železniční dopravní cesty předložila ministerstvu ke zvážení.

Jako liché se zřejmě ukazují sliby ministra Víta Bárty, že před fyzickou likvidací dá přednost odprodeji regionálních tratí do majetku obcí, popř. soukromých firem, které o ně mají zájem. Povinnost takové nabídky například v sousedním Německu přímo vyplývá ze zákona jako ochrana liniových staveb, které nelze snadno nahradit. A DB Netz také pravidelně tratě, které nechce dále provozovat, veřejně nabízí (vypisuje) k převzetí k dalšímu provozu prakticky libovolnému zájemci o jejich další provoz (včetně této povinnosti) s vyčíslením nákladů a výnosů i očekávaných investic. V Česku však pravidla švejkovsky obcházíme. Na formálně provozovaných tratích zavádíme nickolejný provoz nebo nulový grafikon a, až když je opravdu neúnosný řev a enormní společenský tlak, teprve pak se po měsících až letech bez provozu zbídačená trať předává zájemcům. Samozřejmě předem domluveným a co možná potichu. Pokud je zájemců víc, SŽDC už umí ty nevhodné včas formálně vyřadit, hlavně aby nebyly problémy. V posledních letech je hitem například nulová kapacita provozované dráhy. Jak vypadá taková trať, kterou SŽDC bezostyšně započítává do kilometrů provozovaných tratí a jejíž údržbu státu vykazuje, si můžete prohlédnout například právě mezi Mladoticemi a Kralovicemi, pokud ještě pod stromy koleje najdete. Až doposud to byly velmi výhodné "kilometry navíc", které zlepšovaly hospodářský výsledek jiných tratí. To se nyní konečně napravuje, ale bohužel právě jen tímto nešťastným směrem, ke zrušení dráhy. Co nejrychleji, co možná tiše a právě v době kdy ti, kteří by se jako jediní mohli účinně řízení protivit, a kteří si mnohdy tu svoji trať postavili ze svého, mají plné ruce jiné práce s převzetím samosprávy.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Prohlášení o dráze 2010/2011 (SŽDC), ČTK/Finanční noviny, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
19.10.2010 (10:03)  
lwq
Jaktože ne? Když se zruší silnice, můžeme jet na koni nebo pěšky :))
Logika je to zhruba stejná, jako že když se zruší železnice, tak mám jet busem nebo si koupit auto.
registrovaný uživatel lwq  mail  
19.10.2010 (9:38)  
2 Robert-Antonio : jenze to by tento zamer skoncil na tom, ze by najednou kazdej obhajoval silnice, protoze prece jinak jezdit nemuzeme !
19.10.2010 (9:25)  
lwq
Mně napadla kacířská myšlenka, jak by to dopadlo, kdybychom i u silnic porovnali náklady na údržbu a poměrnou část peněz vybraných ze silniční daně. To by najednou bylo silnic ke zrušení :)
19.10.2010 (9:25)  
IR: naprostý souhlas. Proto to u nás takhle vypadá. Od hovadsky zničených čekáren až po tohle hovadsky pojaté rušení tratí. Nejvíc mi vadí, jak potichu se to všechno odehrává. Jako kdyby měli jít dva kámoši k sousedovi do zahrady krást jablka. "Těch pár jablek si nevšimne." Vidíte, zase hovadnost. Teď jen doufat, aby si někdo těch pár jablek - totiž tratí - všiml.
registrovaný uživatel lwq  mail  
19.10.2010 (9:25)  
2 IR: Naprosty souhlas.

2 Robert-Antonio: Souhlasim take, ale vemte si (vezmi si) ze kdyz se stane kdejaka blbost, tak jsou toho plne noviny, Udalosti i "TE EN.CE ZED". Ale kdyz se stane neco takoveho jako vandalstvi, tak to nikdo neresi a to ani postihy. Pritom by to melo byt presne naopak. Vzdyt takova cinnost ve finale ohrozuje spolecnost jak ji zname. To si taky muze nekdo usmyslet, ze si vezme zbran a bude strilet ty co se mu nelibi a udela to, proto to system umoznuje. Spatne je ledacos. Co vim za priklad, tak treba v Nachode na nadrazi udelali vandalove skodu za 150000,- (myslim) a resenim byla jen domluva (!!!) a nic vic. Boha jeho !
registrovaný uživatel lwq  mail  
19.10.2010 (9:20)  
Napadla me kapku trpka poznamka, ze vse se vraci, stejne jako sme driv chodili pesky, tak jednou zase chodit pesky budeme. (nadnesene receno)

Jinak mi to prijde jen jako pitome sbirani bodu, jak uz tu psal napriklad happy. Misto aby se hledalo pro lokalky vyuziti, podporovalo se jejich vyuzivani, tak se vse radeji zrusi. Nakonec nam zbydou koridory (cti "radoby koridory") a mozna par dalsich trati kudy jezdi ten zbytek nakladu.
Silnice budou ale praskat ve svech ci spis dilatacnich prvcich (dle kvalit ceskych silnic) a budeme se priblizovat opet vyhodni Evrope, Polsku, Rusku, ...

Vse se vrati ... Chjo, je mi z toho na nic ! :-(
19.10.2010 (9:18)  
IR
Druhým problémem jsou samotné zákony. Co si na takovém sprejerovi nebo vandalovi vezmete? Pokuty jsou tak malé, že ani nezaplatí náklady na ostrahu.
registrovaný uživatel Dusanh 
19.10.2010 (9:13)  
Malé OT k nekulturním hovadům: ono je to dáno nejen lidmi, ale i okolnostmi. Např. v Německu neexistuje výkup kovového odpadu. Máte doma staré železo? Odevzdejte jej do sběrného dvora a ZAPLATÍTE za likvidaci. Logika je jednoduchá. Běžně se lidem doma neválí měděné okapy, kabely, kolejnice, náhrobní desky, urny apod...
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
19.10.2010 (9:11)  
Petr LEŠEK: To jsme ve srovnání s Rakušany tak nekulturní hovada?
Ano, jsme :-(((
Mohl bych Vám tu popisovat, jak třeba v mém okolí do roka a do dne(!) vypadají některé budovy, některá zařízení poté, co byla předána od ČD k SŽDC, načež byl z malých staniček stažen takřka veškerý personál (krom 1 pokladní, která tam ovšem v noci není (a ve dne je zavřená ve své kukani a raději ani nevystrkuje nos (nedivím se jí!))). A netýká se to jen železnice. Je to zcela obecný jev. Myslím si, že příčinami je mj. to, že rodiny u nás z velké části nefungují, že školy již z velké části nevzdělávají/nevychovávají, ale jen "odučí" to nejnutnější, že u nás z velké části nefunguje policie a soudnictví. Jinak řečeno: Výchova a prevenceje mizivá či mizerná a represe prakticky nulová. A lidé (zvláště mladí, kteří si "vymezují" svou roli, své postavení vůči svému okolí) to podvědomě cítí a podle toho se chovají. Jinak řečeno: Lidé si dovolí to, co jim dovolíme. A když jim dovolíme beztrestně vše, tak si taky dovolí vše a ještě více. Taková je lidská přirozenost...
19.10.2010 (9:11)  
Bezvadné. Takže SŽDC místo odprodeje trati obcím či soukromníkům naleje peníze do vytrhání kolejí. Opravdu úspora jak noha.

SYN
V Německu je naproto běžné dát trať do stavu stillgelegt - trať se fyzicky neruší, ale ani neudržuje. Takhle zůstane klidně i přes deset let, než se najdou peníze na její obnovu a znovuzprovoznění (a že se často najdou - např. Weil der Stadt-Calw nebo Lauffen-Leonbronn). Chátrající svršek nikomu nevadí, neb při znovuzprovoznění stejně musíte takovou lokálku zgruntu přestavět podle současných dopravních nároků.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko