Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.
Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.
Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.
In–karta: buďme ještě více IN
Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.
Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak
Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.
Na výlety jinak a možná i trochu dráž
Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.
Co se do tarifu (ne)vešlo…
Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.
Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.
Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.
Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.
Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)
Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage
| 23.11.2010 (17:18)
Co se týče tarifu, tak problémem plošných slev je to, že na 1. a 2. koridoru ani nejsou třeba, tam železnice konkuruje rychlostí, takže spíš potřebuju slevy na vytížení okrajových spojů. Kdežto všude jinde, obzvláště pak v Libereckém kraji a na Vysočině, jsou i tyto plošné slevy nekonkurenceschopné.
K uřvaným děckám. Pokud by M-průvodčí byla M-letuška, tak ta dítka musí sama zabavit, když to nezvládají jejich rodiče. Jinak jsem rád, že se mimina do veřejné dopravy vrací. Národ začal vychovávat malé automobilisty a my si nějak odvykli. Já jel poprvé vlakem už v šestinedělí.
Ohledně nabídky - jsem rád, že se u síťových jízdenek přestaly rozlišovat Os,Sp od "vyšších" kategorií vlaků (společně se všemi těmi výjimkami), a že existují regionální jízdenky pro všechny vlaky, podobné německým Länderticketům (našemu R odpovídá jejich RE a bez vlaků IC/EC/ICE se při cestování po jedné spolkové zemi obejít dá), zatímco dosavadní RegioNet mi přišel celkem k ničemu - hlavně ten Karlovarský, kde je vše vázáno na rychlíky a půlku lokálek má Viamont. Kontroverzní je zrušení "malého" SoNe, je fakt že se na to ještě loni dal udělat třeba levný výlet z Prahy do Krkonoš nebo na Broumovsko (do Nymburka se dojelo Os a do Chlumce/C se dokoupila jízdenka), ale co jednotlivé IDS začaly v rychlíku uznávat jen své doklady, šla použitelnost dost dolů. Opravdu dneska potřebujeme skupinové celostátní "courákové" jízdenky? Kolik skupin při víkendovém výletu jezdí napříč dvěma a více kraji, a zároveň si vystačí s Os/Sp?
A ohledně toho, proč SoNe místo rodin využívají hlavně dvojice dospělých - něco je na tom, co psal M.Zikmund, že cílová skupina je málo početná. Když je nutné, aby byly dva dospělí, dvě až tři děti, všechny ve věku 6-14 let, a hlavně všichni ochotní jet vlakem... osobně žádnou rodinu co jezdí na SoNe neznám.
Je ale příjemné slyšet, že aspoň někomu se změny líbí. :-)
ale IN 50 by se dal využít pro pravidelné dojíždění do práce, jelikož předpokládám, že to bude "kompatibilní" s časovou jízdenkou. Ještě by možná stálo za to spočítat to i pro studenty, jelikož už teď je výhodnější IN-Z + čtvrtletka než Žák 15-26 + týdenka... hlavně když člověk prošvihne pololetku
SoNe+ za 150,- byla silná zbraň, není nad to si naplánovat LOW COST přes celou republiku pomalu, ale jistě :c))
edit:
k IC/EC už se to řešilo jindy, pokud chcete v klidu sedět, kupte si příplatek 1.třídy, sedačky kolem vás nejsou od toho, aby vám dělali prostor na batoh, nohy, nebo dobrý pocit. Jsou tam od toho, aby tam seděl někdo jiný.
PS: rezervace je do těchto vlaků stále možná a plní stejný účel, jako když byla povinná
Pokud se vám to nelíbí, vlaky SC jsou přesně podle Vašich představ :-)
Děláte tady Českým Drahám pěknou negativní reklamu paní kolegyně...
Jinak vy se bojíte Jančury? Já teda vůbec, já se k lidem ve vlaku snažím chovat tak, aby byli rádi, že jeli s náma a rádi se vrátili. Jestli se bojíte, tak s Vaším přístupem asi máte proč, protože ČD asi zaměstnance, kteří mají přístup takový jako vy tady píšete, asi potřebovat nebudou...
Vřískající děti budou jednou naši zákaznící a neměli bychom je z vlaku vyhnat... Vás bych fakt chtěl potkat v reálu, pracujete v Kolíně? Nevšiml jsem si, že je tam takováto osoba, která nemá ráda cestující, zatím jsem tam potkal jen super lidi...
Konec konců, když by tam "dráha" tyhle cestující nechtěla, tak je prostě možné platnost nějakých jízdenek omezit ...
Podobné omezení bylo u nějakých dálkových vlaků mezi Wien West a St. Pölten ...
Staňa Kulatý : a mezi Brnem a Břeclaví je to stejný případ, tam prostě KORDIS vlaky neobjedná, takže nejen studentsvo se narve do toho, co jede jako první ... to byl případ někdejších vídeňských rychlíků ... tam se jelo ve třech vozech na stojáka a z BV do Vídně byl ten vlak obsazený tak z 1/4 - 1/3.
Celé je to o tom, že vlaky EC / IC nebo i Ex/R nahrazují chybějící vlaky Os/Sp, které někdo z úsporných důvodů neobjednal ...
Tenhle problém by mělo řešit MD, jenže to řešit nic nebude, protože taky nemá peníze ... (nechce je mít).
Všichni chtějí kvalitní dopravu jako v zemích "za někdejší železnou oponou", ale současně všichni chtějí za dopravu dát co nejméně - cestující co nejmenší jízdné, ten co dopravu objednává, co nejmenší úhradu prokazatelné ztráty (nikoli ovšem ve výši jako v zemích za někdejší železnou oponou) a ten, co provozuje dráhu zase chce co nejvíce peněz za použití dopravní cesty ... (pokud možno ve výši jako za někdejší železnou oponou) ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.












