..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12 ... 17      Zpráv na stránku:   
24.11.2010 (18:27)  
Dobrý den. Chtěl jsem se zeptat jesli někdo náhodou neví jesli se budou od nového jízdního řádu prodávat aplikace in-100 také ve variantách na kratší dobu platnosti? Třeba týdení, měsíční tak jako stávající in-gold? Já to hledal na stránkách ČD ale nikde jsem o tom nic nenašel. Předem díky za informace.
Registrierter Benutzer Busman 
24.11.2010 (17:49)  
Frantisek:

Mrkněte se do Fahrplänu ÖBB, Kursbuchu SBB či na Reisplanner NS. Úlohu IC pak v těchto systémech pochopíte rychle. Pokud by mezinárodní vlaky mohly být používány pouze ke svému účelu, vnitrostátní přeprava by tedy byla vyloučena, pak Vám garantuji, že tu nemáme ani jeden. K tomu zaneřádění letadlem: stačí se mrknout na ceny společností Easyjet, Ryanair, Wizzair a pak Vám bude jasné, proč jde v Evropě mezinárodní osobní železniční doprava tam, kam jde.

A hlavně, ta IC/EC již v Kolíně a České Třebové zastavují. Jen Vám vadí, že tam nastoupí nějací lidé a sednou si k Vám do kupé. Ale jak již napsal ReActor (12:05), ta prázdná sedačka proti Vám je od toho. A kdyby přeci jen na trase další 2 zastávky přibyly, tak to při použití vhodných lokomotiv či jednotek ani nepoznáte. Taurus líp akceleruje než Gorila, Gorila je rychlejší než Eso. Spíš tady jsou rezervy.

Jestli honíte každou minutu, jeďte prémiovým Pendolínem (jako v Rakousku ICE).

EDIT: Když cestujícím z Břeclavi do Brna zakážete EC a rychlíky, protože pro ně nejsou určené, tak je naopak z vlaků vyženete, jelikož je nebude bavit vymetat všechny zastávky na 250. Nebude to pro ně časově zajímavé.
24.11.2010 (17:22)  
Busman: A protože my si tu hrajeme na izolovanou síť a děláme z IC/EC rychlík (přičemž jiný rychlík degradujeme na Sp atd.), většina lidí vlak na dálkové cesty (ten Váš "bonus", k němuž je vlak jako prostředek ovšem primárně určen, neboť zde nejlépe využije svých výhod) vůbec nepoužívá a raději nám to tu zaneřádí letadlem, automobilem či v o něco lepším případě autobusem). A nejde jen o zahraniční cestující, vždyť kolik Čechů cestuje do zahraničí vlakem a kolik jinak? Ono je dost dobře možné, že by se Vám ty dva "poloplné" vlaky naplnily, kdyby splňovaly to, co se od nich čeká a zároveň byly stále cenově přijatelné (a člověk tu cenu nemusel sám složitě hledat či dokonce o ni soutěžit s rizikem neúspěchu). Pokud byste je tedy opět nechtěl sloučit do jednoho, kde by jelo 30 teoreticky plných vozů, ale jen jednou denně (potom by se možná ty vozy zejména na kratší vzdálenosti vyprázdnily). U mezinárodního vlaku v pořádku, tam tolik časových poloh nepotřebujete, stačí i čtyři denně, místo zbylých by se hodilo doobjendat více R, Sp a Os na nejvýše dvouhodinový takt...
Registrierter Benutzer Oto 
24.11.2010 (17:18)  
Oto - par clanku zpet jsi horoval za relacni cenu treba tam, kde neni prime spojeni (Praha-KV), ted uz zase chces jednoduchej tarif. Musis si vybrat, bud to nebo to...

To se přece nevylučuje. Relační tarif, kde dvojice míst A a B implikuje základní cenu (jakým způsobem, to nikoho nemusí zajímat), tuto cenu nelze "podrazit" jiným tarifem. Z toho pak jednoznačné procentní slevy, aby se cestující nemusel rozhodovat mezi dvěma komerčními slevami s kalkulačkou v ruce.
24.11.2010 (17:11)  
tam, kde se hleda spojeni nebo kupuje jizdenka by na cloveka mela vyskocit nejlepsi dostupna nabidka
Obávám se, že při současném kvedlání by byla údržba software dražší, než tržby nově získaných zákazníků. :-)
Registrierter Benutzer M 
24.11.2010 (17:02)  
Cestujici - to posledni souhlas, ale to asi neni vec tarifu:) K tomu "studovani" bych skoro rekl, ze je to otazka 15 minut (treba) a jestli nekdo jede nejakou dosud nevyzkousenou trasu, tak viz nize - tam, kde se hleda spojeni nebo kupuje jizdenka by na cloveka mela vyskocit nejlepsi dostupna nabidka (plus moznosti, jak se pripadne dostat na cenu nizsi).

Oto - par clanku zpet jsi horoval za relacni cenu treba tam, kde neni prime spojeni (Praha-KV), ted uz zase chces jednoduchej tarif. Musis si vybrat, bud to nebo to...
24.11.2010 (16:50)  
Vlakem jezdím většinou na zpátečního In-zákazníka, takže mě čeká zdražení, i když ne nějak zásadní. No ale podle některých lidí bych se měl ještě radovat. :o)

Tarif je sice celkem složitý, ale mnohem horší je to jeho neustále překopávání. Člověk, který cestuje vlakem pravidelně, si tu "svou" slevu nakonec najde - třeba na doporučení známých, protože návštěva pokladny často přinese víc otázek než odpovědí. :) Jenže v prosinci může začít znovu.

Taky už bych konečně rád viděl možnost nákupu jednoduché/zpáteční jízdenky přes e-shop bez nutnosti zadávání konkrétního času.
24.11.2010 (16:00)  
NIcKON: Tak to se mi nechce věřit, že takovým způsobem nějaká počitatelná skupina o víkendu cestuje: Šluknov - Liberec je s použitím Os vlaků (na R malé SoNe neplatí) a několika přestupy nejméně 3h15min, večer totéž zpět. Levné to je, ale nevím jak moc oblíbené...
Jinak ale netvrdím že vhodné relace nejsou a netvrdím že jsem rád že tato nabídka končí (jde to spíš mimo mě). Jen myslím že výrazná většina víkendových výletníků, kteří nejedou rychlíkem, cestuje v rámci kraje (nejčastěji z krajského města do max. 30 km okolí) a na to teď budou mít skupinovku nebo RegioNet, sice dražší než malé SoNe, ale obojí i pro rychlíky a v pracovní dny.
Registrierter Benutzer D_N 
24.11.2010 (15:37)  
No já si oproti letošnímu tarifu připlatím nějakých 1600 Kč navíc (asi 18%). Ale je pravda, že nejsem moc většinový cestující.
Registrierter Benutzer Oto 
24.11.2010 (15:32)  
Josef Petrák: Já jsem pro jednodušší diagramy

A já jsem zase pro tarif, ke kterému by žádné složité diagramy nebyly vůbec potřeba. Stačilo by například, aby na IN25 či IN50 byla sleva úplně na vše. Pak prostě na konec algoritmu dáte jeden rámeček "Máte InKartu? Odečtěte 25% nebo 50%".

Uvažuju, že se pokusím tarifní optimalizaci naprogramovat taky pro ČR. Jenom nevím, jestli se můj algoritmus nesesype, až do databáze zadám 1397 relací SporoTiketu a několik desítek hraničních zastávek všech krajů ...
  1 ... 8 9 10 11 12 ... 17      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko