..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Honza  mail  
23.11.2010 (23:52)  
M-průvodčí: AŽ ta ti zmiňovaní jezdit nebudou, nebudete tam jezdit ani vy, protože to už nebude potřeba
Registrierter Benutzer M 
23.11.2010 (22:57)  
Co jsem samozrejme vubec necekal - ze bych tady nasel neco jako pozitivni reakce...:)

Pokud nekdo nejak resil konkretni ceny - plati to vsude, ze I.cenova uroven "elisek" je tam jakoby navic a tudiz extra sleva? Srovnaval jsem Olomouc-Praha, kde ceny 210 a 190 byly uz letos, ale nove je tam i 160 (coz je skoro 50% sleva z obycejneho).

Osobne lehce kroutim hlavou jen nad jednou nabidkou - gold na rok stoji 22500, na tri roky 65990. Tedy ano, rocni ceny se na roky 2012 a 2013 muzou zmenit (taky ale ten dotycnej nemusi jezdt vubec), nicmene za soucasnych cen jde o o "uver" ve prospech CD se sazbou asi 2.3 procenta. Proti in-gold nemam nic a plne rozumim duvodum, proc si to lide porizuji, ale na tri roky si to koupi jen fakt hodne velkej fanda:-)
Registrierter Benutzer kobros 
23.11.2010 (22:46)  
M-pruvodci: jako vtip dobre. Za ty studenty to do plneho jizdneho zaplati CD stat a nejen jim. Cili studenty by si logicky mel kazdy dopravce predchazet....
Registrierter Benutzer koyot 
23.11.2010 (22:43)  
M-průvodčí: jo a nejlepší bude, když ty vlaky budou prázdné a vy nebudete muset pracovat :D:D:D omg
Nechápu moc souvislost mezi studentským tarifem a vlakem EC/IC. Jezdil jsem za tento tarif normálně vlaky EC/IC jen jsem si zaplatil příplatek, jako každý jiný... Je jasné, že z EC/IC ubyde poměrně stejně studentů jako ostatních cestujících.
23.11.2010 (22:20)  
Mě docela zdražení SONE+ vyhovuje, alespoň z vlaků zmizejí ty vřískající děcka, co ostatní cestující otravují!

Ještě bych uvítala zavedení příplatků za vlaky vyšší kvality. To je dost hrozné, jak to tam dnes vypadá, vlak je úplně narvaný a každý druhý s oranžovým studentským průkazem. To se pak drahám nemůže vyplatit, když tihle jezdí za 60% ceny!
Registrierter Benutzer Mr. T 
23.11.2010 (22:18)  
Pro ty, kteří se chtějí malinko pošťourat... https://www.cd.cz/assets/infoservis/cim-se-ridime/tr-10-zmena-4.pdf
Registrierter Benutzer pv  mail  
23.11.2010 (22:18)  
Taky bych chtěl panu Petrákovi poděkovat za hezký článek, hlavně se mi líbí ty vtipné narážky. :-)

@Zdeněk Šindlauer: Tak do toho Srní můžete jet alespoň na zpáteční slevu ;-), ale máte pravdu, že jinak toho zřejmě moc nevyužijete.

@Voyageur: Vím, že jsem ten poslední, kdo by měl hodnotit gramatiku, ale doufám, že ten "rysk" je jenom překlep. ;-)
23.11.2010 (22:05)  
Zmíněný článek v MF DNES jsem dneska viděl...při pohledu na "vývojový diagram" aneb jak si vybrat příslušný tarif jsem nejprve propuknul v hurónský smích, pak mě to přišlo smutné a při čtení článku mi bylo tzv. do breku.....

Snad jen....za pomoci onoho diagramu z článku by si slušný programátor mohl možná slušně přivydělat a napsat program pro výběr příslušného tarifu... :-))))

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=271&r=ekonomikah&idc=1487117
Registrierter Benutzer koyot 
23.11.2010 (21:47)  
Já se taky ptám, má někdo informace o Sone+DB? Byla super na výlety do Drážďan
23.11.2010 (21:39)  
IN karta mi brzy končí. A tak se podívám za kolik jezdí autobusy. Možná budu příjemně překvapen jejich ceníkem a že jedou kam potřebuji. IN 50 na 3 roky je rysk, kdoví kde budou - nebudou ještě jezdit. A IN50 na rok, to znamená projezdit měsíčně 499Kč = 2990*2/12. Nevím jestli tolik projedu, takže asi IN50 není pro mne.
  1 ... 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko