..: Tarif 2011 Českých drah: zlevnění, zdražení, nebo začátek změn :..

Jízdní řád 2010/2011 ČD/ŠZDC, foto: České dráhy Praha — Jednotlivé železniční správy mívají ve zvyku souběžně se změnou jízdních řádů upravovat i svůj tarif jízdenek. U Českých drah tato změna nastane 12. prosince souběžně s počátkem platnosti jízdního řádu 2010/2011. Některé dílčí a bombasticky komentované změny přinesl na svých stránkách deník iDnes, popř. unikly na diskusní fóra. Celkový pohled na změny struktury slev a nabídek si můžete udělat až nyní. Jak jsme uvedli pro Události České televize, ceník obyčejného jízdného se nemění a zachovány jsou i dosavadní z něj nabízené slevy jako je 25% zákaznická či 45% žákovská. ČD naopak představily koncept relačních jízdenek SporoTiket Česko, zákaznickou In–kartu/Rail+ s 50% slevou na doklady pro jednotlivé jízdy, kterou po pořízení příslušné slevové aplikace může využívat každý bez rozdílu věku, nebo tzv. regionální jízdenky ČD Net Region a další změny, které rozhodně stojí za komentář.

Změnu tarifu České dráhy vysvětlují zejména měnícími se podmínkami na trhu. Náměstek pro obchod a marketing Miroslav Šebeňa odhalil, co vše zlevňuje či naopak zdražuje provoz ČD. Jednoznačně se jedná o „výrobní“ cenu produktu v podobně cen trakční elektřiny a nafty. V tomto ohledu ale nedochází ke krátkodobým výkyvům, protože dráhy si tyto komodity nakupují smluvně na delší období dopředu, popř. nově pomocí elektronické aukce. V průběhu roku 2010 se zvýšily obě sazby DPH na 10, resp. 20 %. Na vnitrostátní jízdné je aplikována snížená sazba, mezinárodní jízdné je od DPH ze zákona osvobozeno. Samotné dráhy přiznávají, že ztráty jim způsobuje i pouhý fakt podinvestovaného vozového parku, který tak degraduje kvalitu produktu. Příklad s vlaky EuroCity/InterCity mezi Prahou a Ostravou, které s kvalitou poslední 3 roky bojují, se tak přímo nabízí. Bez překvapení je i nezanedbatelný vliv eura; mezinárodní jízdné má ceny stanovené právě v euru a na koruny se zpětně přepočítává. Při současné silné koruně tak dráhy tratí. Nicméně musíme poznamenat, že v polovině dubna tohoto roku díky cenám mezinárodních jízdenek si tržby mimořádně vylepšily. Až dvacetimilionové tržby jim přineslo zastavení leteckého provozu kvůli aktivní islandské sopce. Kusé informace o hospodaření ČD hovoří o růstu tržeb o 120 mil. korun mezi lednem až zářím roku 2010.

ČD Přehled slev, foto: České dráhy ČD Rozcestník jízdného, foto: České dráhy

Plošná úprava jízdného se nekoná, stejně jako tomu nebylo poslední dvě prosincové změny jízdího řádu. Obyčejné jízdné stanovuje výměrem ministerstvo financí. Zachována je i 25% zákaznická a 45% žákovská sleva z něj. Místo toho se České dráhy pouští do postupné, ale kompletní změny struktury vlastních komerčních nabídek. Bude to tak trochu veletoč, kdy se budou slučovat a přejmenovávat produkty. A náměstek Šebeňa sám prozradil, že na jaře 2011 se dočkáme prvního pilotního produktu s novým jménem a reklamou, ale staronovým konceptem. Který, to se teprve uvidí. Ale již nyní se mohou cestující pokusit zorientovat ve struktuře tarifních nabídek pomocí nově vytvořeného schématu a tabulky, které ČD představily. Nezaručí vám sice výběr vždy na korunu nejvýhodnější jízdenky, ale pro základní přehled je víc než vhodná; rozhodně více než čtyřdílná rosseta představená před rokem.

In–karta: buďme ještě více IN

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhy Pamatujete si ještě nabídku In–junior, která mládeži do 26 let nabízela 50% slevu ze základního jízdného a pak byla systémově zrušena v prosinci 2008 ve prospěch aplikace In–zákazník, kterou mladí mohli pořídit za třetinovou cenu? Stejně tak byla stopnuta i pobídka Léto -26, která každému ve věku 15 až 25 let přiznala 50% slevu na obyčejné jízdné po předložení dokladu totožnosti. Nyní se 50% sleva vrací v podobně aplikace IN 50 na In–kartě a pořídit si ji může kdokoliv bez rozdílu věku. Zatímco někdejší In–junior stával cca. 700 korun, nyní si musíte připlatit 1330, resp. 2990 korun ročně. Současně zůstává zachovaná současná zákaznická nabídka s novým názvem IN 25. Jednotlivé tarify lze po letech dokupovat na již existující kartu dle libosti. Je tedy na každém, co mu vyhovuje. Podle shodné jmenné konvence bude aplikace In–gold přejmenována na IN 100 a zdražena o 500 korun. ČD nadále míří i do podnikové sféry, takže se setkáme i s přenosnou variantou IN business. Jestli v tomto výčtu vidíte podobnost se zákaznickou kartou Rakouských spolkových drah (ÖBB) nebo Německých drah (DB), není náhodná. Rakouská ÖSTERREICHcard i německá BahnCard 100 se, na rozdíl od české IN 100, ale nabízí také pro 2. vozovou třídu.

Relační akviziční slevy – tak trochu úplně jinak

Stručně řečeno – meziregionální jízdenky eLiška šly letos asi na dračku. S prosincem 2009 je bylo možné pořídit na trasy nejen mezi krajskými městy, ale na celkem 113 relací v České republice. Pořídit se daly, v dražší cenové variantě, i v den odjezdu a jejich nákup byl podmíněn vlastnictvím In–karty/Rail+ s některou z tarifních aplikací. Kromě toho byl uveden koncept jízdenek SporoTiket, které šlo zakoupit výhradně přes eshop, ale zákaznické karta nebyla potřeba. ČD evidentně vidí v těchto dvou nabídkách duplicitu, takže budou od 12. prosince sloučeny – počet cenových úrovní se zvýší ze 2 na 3 a z každé bude mít zákazník s In–kartou slevu. Nejlevnější kontingent bude možné vykoupit 60 až 6 dní před uskutečněním cesty. Sjednotí se i název, kdy byl zvolen ten hůře zapamatovaltený a doplněn o suffix – SporoTiket Česko. Zákazníci, kteří budou mít nabitý tarif IN 50 a nebudou schopní svou cestu plánovat na týdny dopředu, pak ale přesto nebudou tratit.

Na výlety jinak a možná i trochu dráž

Odhalování tarifních změn začalo vlastně od konce – zdražením jízdenky SoNe+ o 100 korun, tj. 20 korun na osobu, pokud je plně využita. Náměstek Šebeňa na margo tohoto produktu přiznává, že se podle průzkumů využívá zcela jinak, než byl navržen: asi 55 % cestujících jsou jednotlivci nebo dvojice dospělých na dálkových relacích jako je Praha – Ostrava. Pro rodiny je nová cena 550 korun podle průzkumů údajně stále přijatelná. Navíc má kromě víkendů platit i o státních a státem uznávaných svátcích. Samostatní cestující mohou uvažovat o jiných produktech z nabídky. Současně s tím pak byla regionální varianta SoNe platná pouze v osobních a spěšných vlacích zcela zrušena. Alternativou bude ČD Net Region platící ve všech vlacích jednoho kraje, kdy cena bude pro jednotlivé kraje různá. Otázka, jak výhodně nakombinovat pro cestování mezi kraji, se přímo nabízí. ČD vyzdvihují možnost použít tyto regionální jízdenky i v dálkových vlacích.

Co se do tarifu (ne)vešlo…

Pokud cestujete často na zpáteční jízdenky, budou vás stát o jednotky korun dráž. Sleva 10 % byla snížena na 5 %. Podle ČD je pro zákazníky stále výhodná.

Přepracován byl koncept přirážek za služby – „pokuta“ za nákup jízdenek ve vlaku se zvyšuje ze 30 na 40 korun. Odpuštěn je nejen při nákupu doplatku do první třídy, ale nově také držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P a nákupu jízdenek v předprodeji od průvodčího. 50 korunami bude zpoplatněna také služba TeleTiket.

Zlevněny budou místenky pro přepravu kol – budou nabízeny za cenu 15 korun i v rámci tzv. expresních rezervací. Jedná se o částečnou kompenzaci pro cestující cyklisty, pro které se staly povinné rezervace úschovy kol důvodem pro změnu dopravního prostředku. Naopak zvířata nebudou v rámci služby ČD Kurýr přepravována vůbec. ČD to zdůvodňují platnou legislativou.

Do vnitrostátního tarifu se dostala také nabídka VLAK+, díky které šlo cestovat vlakem a autobusem AirportExpress na letiště Praha Ruzyně za cenu jednosměrné jízdenky. Cesta zpět byla po potvrzení jízdenky na letišti zdarma. Nadále bude garantován program odškodnění cestujících pro vlaky vyšší kvality za chyby způsobené dopravcem a garance zajištění náhradní dopravy v případě ujetí posledního přípoje. Tento program dráhy spustily v září tohoto roku.

Přílohy: Zavedení SporoTiket Česko (PDF, 1.5 MB)

Zdroj: České dráhy – tiskové zprávy a tarifní ujednání platná od 12. prosince 2010; ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 23.11.2010 (17:18)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 ... 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Jony  mail  
23.11.2010 (21:37)  
Nejlepší je jít pracovat na dráhu a mít režijku pak člověk nemusí řešit nějaký slevy a jízdné.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
23.11.2010 (21:30)  
No je to ještě složitější než to bylo.
23.11.2010 (21:22)  
Děkuji panu Petrákovi za přehledný článek. Ač jsem v mládí studoval jednadvacet let, už to vypadalo, že to bude na pochopení tarifní politiky ČD málo. Tak tedy, máme všichni být stále více IN, ale já jsem nějak stále víc OUT. Řečeno stručně; co ČD nabízejí jednotlivci, který není mládežníkem, není důchodcem, má potomky starší 15 let, nežije u hlavní tratě, nemá režijku a vlakem najezdí tak 1500 km ročně? Nic. Smiřuji se tedy s tím, že o takový kunčaft, jako jsem já, prostě dráhy nestojí. O.K., chápu to. Obyčejné jízdné z České Lípy Střelnice do Srní u České Lípy a zpět třikrát za rok mne nezabije. Houby rostou v Srní hned u nádraží a v regionově při 80 km/h navíc nemálo mírné nadváhy vytřesu.
Registrierter Benutzer pv  mail  
23.11.2010 (20:30)  
Nevíte jestli zůstane polský Bilet Turystyczny plus CD? Tím by se ta ztráta SONEčka mohla alespoň trochu vykompenzovat.

@Jakub Gregor: Nelituj, aspoň bude sranda :D.
Registrierter Benutzer EC 174  mail  
23.11.2010 (20:08)  
Tak změny nic moc. Myslím, že IN 50 za 2990 Kč je atraktivní nabídka a že bude využívána. Zdražení In-gold není zas tak hrozné, rád si koupím další IN 100.
Jen nechápu, proč se rozlišují produkty In-business a IN 100. Přece by bylo jednodušší říct přenosná IN 100 a nepřenosná IN 100.
23.11.2010 (20:07)  
Ono těžko chtít aby na SONE+ jezdily vícečetné rodiny, když jen dvě mohou být starší 15 let ... prostě těch dětí do 15 let je málo - jednak objektivně, jednak subjketivně > rodina má jen jedno dítě, takže když se vydají na cestu rodiče nebo prarodiče se dvěma puberťáky dříve narozenými(ještě ochotnými jezdit s rodiči nebo prarodiči) někam na výlety, tak jim nezbývá nic jiného než si kupovat dvojí SONE+, resp. na jízdenku jedou jen dva lidé ...
23.11.2010 (19:37)  
Ortodoxní fanoušky-cestovatele a potažmo zaměstnance ČD (ale ty jen malinko, mají to v popisu práce) začínám litovat. Jen si konečně osvojí nový systém slev, už přijde nějaká "inovace". Netroufám si posoudit, jestli to bude pro víc lidí výhodnější nebo nevýhodnější, dražší nebo levnější. Ale pořád mi nějak uniká to halasné "zjednodušování tarifu". Víc "In" tarifů, u síťovek se něco sloučilo, něco oddělilo a výsledný seznam produktů je pořád stejně dlouhý... Živě si ale představuju rodinku, která se rozhodne jet v sobotu na výlet po dlouhé době vlakem: Po páteční večeři si rodiče s dětmi sednou ke stolu. Čtvrt hodiny se dívají do mapy, kudy půjdou, kde je jaká rozhledna a restaurace. A pak si sednou k tarifu ČD a půl hodiny budou zjišťovat, která ta sleva je pro ně vlastně určená a která je cenově nejvýhodnější. Pak to ještě bude chtít konzultaci s přílohami tarifu, jestli vybraný sonečdnetplusregion platí ještě do té vesničky, co leží už v kraji sousedním. A ještě dva týdny potom budou známým a příbuzným vykládat ne o tom, kde byli na výletě (to byla nuda), ale jak se na výlet chystali. Ale možná jen podceňuji schopnosti "obyčejného člověka" (;-)) a přeceňuji složitost tarifu.
Registrierter Benutzer IC540  mail  
23.11.2010 (18:58)  
Jsem z Havířova, tak se docela těším až vyjede Jančura. Nejen že bude jezdit přes Havířov od čehož ČD kromě Hutníka úplně ustupují, ale také doufám, že příjde s rozumnou cenovou relací. V systému neustále se měnících slev ČD je docela těžké se vyznat. Hlásá se že, kupete si z domu, ale aby nad tím člověk pár hodin strávil. To mi je milejší postát pár minut v řadě. Nebo se stavit dopředu a zakoupit. Jančura bude mít taky možnost zakoupit si doklad dopředu,ale nejen doufám, nýbrž věřím, že jeho systém bude jednodušší/přehlednější...
Asi tam mají opravdu nějakého záškodníka, jak píše Anowis...
23.11.2010 (18:52)  
Zajímalo by mě, jak to bude po zrušení levnějšího SONE+ s jízdenkami SONE+DB/PKP. Budou místo nich jízdenky ČDNetRegion+DB/PKP? A jak je to s RegioNety? Jsou tyto přetransformovány do ČDNetRegionů? Systémové změny vedoucí ke zjednodušení sice vítám, ale ne všechny jsou takové. Opravdu se někdo bude pokoušet s předem málo známými veličinami počítat, zda se mu vyplatí karta 25/50/100, navíc když u jedné je cena za tři roky a u dvou za rok (což je sice podružná, leč přesto další drobná překážka)? Žehrat na užívání SONE+ jednotlivci či dvojicemi je sice pěkné, ale realita je taková, že i autem na výlet jezdí jak jednotlivci tak dvojice, nejen celé rodiny, a přitom se jim to (minimálně ve dvojici) vyplatí, takže se vlastně cílovou skupinou (výlet vlakem místo autem) neminula. Její zdražení je v dražší variantě relativně malé, a vždy je stejně třeba počítat výhodnost pro konkrétní cestu, což se nezmění. U levnější varianty záleží na tom, kolik bude stát konkrétní Region, případně jejich kombinace (a zda tak krajské hranice nepohřbí cestování na "bližší" výlety vlakem). Jsem na to zvědav. Snad cestujících alespoň neubude, když už jich pravděpodobně příliš nepřibude (po omezování spojů namísto zajištění jejich atraktivity).
Registrierter Benutzer Anowis 
23.11.2010 (18:29)  
To tam mají nasazeného nějaké záškodníka nebo co?
  1 ... 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko