..: Velká redukce osobní dopravy v Řecku :..

Diakopto-Kalavrita, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorkajízdní řád, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.

Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.

Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:

  • Patras – Kalamata
  • Pirgos – Olympia
  • Pirgos – Katákolo
  • Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
  • Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
  • Kalonero – Kiparissia
  • Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
  • Árgos – Nafplio
  • Patras – Rioni (příměstské vlaky)
  • Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
  • Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
  • Aminteo – Kozáni
  • Dikea – Ormenio – Svilengrad
  • Soluň – Idoméni
  • Strimon – Kulata
  • Lárisa – Volos (regionální vlaky)
  • Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)

Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:

  • Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
  • Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
  • Atény – Lianokládi – Stylida
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
  • Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
  • Volos – Lárisa – Plati – Soluň
trať, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka IC, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka EMU v Katerini, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Gatzea, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka

Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.

Olympia, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.

trajekt, ilustační foto, foto: Jiří Hovorka TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.

Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 2.1.2011 (9:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Tarify Jízdní řád

Weitere aus Řecko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
Editor oder ŽP Admin Vlad  mail  
02.01.2011 (17:15)  
SzKT: Prostě dokud se někdo v Bruselu nevzpamatuje a namísto liberálního balastu nezavede regulaci mezinárodní veřejné dopravy v rámci EU, půjde to přes hranice stále hůř a hůř- ke škodě celé EU.

Regulace? A já si do teď myslel, že ten problém je v národních omezeních a nekompatibilitě sítí a zabezpečovacích zařízení... Takže pokud se mají odstranit překážky při překračování hranic, tak se musí sjednotit technické podmínky. Žádná regulace.
Registrierter Benutzer SzKT  mail  
02.01.2011 (16:24)  
S povděkem kvituju takto obsáhlou zprávu od našich evropských spoluobčanů, i když je velmi neradostná. Nicméně s tím kvapným hodnocením "úspěšného" hospodářského výsledku OSE bych byl hodně opatrný. Ta ztráta totiž vychází z toho, že v Řecku nikdy neměli ucelený systém dotací a podpor osobní železniční dopravě. A jelikož měli lidový tarif (kdysi jsem v německé literatuře jsem četl, že někde těsně pod nulou jsou jen IC z Atén do Soluně s IC příplatkem v hodnotě zhruba 100% standardního tarifu), provoz drah nutně generoval ztrátu- naplnit vlaky za cenu jízdného, aby byl dopravce v zisku (podobně jako ve většině zemí Evropy) prostě není možné, na to Řekové měli (a mají) příliš nízké příjmy a železnice nenabízí ve srovnání s IAD žádný "rychlostní benefit". Ovšem "řecké hospodářství" se s tímto problémem dříve vypořádalo jednoduše: vzniklá obrovská ztráta OSE se v případě potřeby ze státních zdrojů nějak dorovnala- v době, kdy státní instituce nevedly účetnictví, s tím opravdu nebyl žádný problém.
Teď jsou z problému jen 2 možné cesty: buď se a) stát (potažmo EU) probudí a zavede funkční model financování veřejné dopravy z veřejných zdrojů (vzhledem ke stavu ekonomiky, míře zlodějny, korupce a šedé ekonomiky jakož i letargickému vztahu Řeků k veřejným statkům krajně nepravděpodobné), nebo se železnice nutně nachýlí k zániku- bez ohledu na to, jestli je potřeba či nikoliv.
Pro nás může být tenhle vývoj varováním, něco podobného se totiž ukazuje ve většině Evropy ve stále větším měřítku. Mezinárodní doprava totiž není dotovaná nikde, s výjimkou opravdu nejbohatších zemí nebo vysokorychlostní dopravy mezi velkoměsty poptávka nikdy za optimální cenu "pořádný vlak" nezaplatí, v době nedělitelných jednotek navíc není možné přes hranici vézt třeba třívozový vlak (u něhož ve frekventovanějších vnitroúsecích přidáme vozy) a výsledek? Kdo nemá auto a nechce (po balkánském způsobu) cestovat celé dny a noci autobusem, musí přes hranice stále častěji pěšky- co z toho, že prý ty hranice "neexistují"...
Prostě dokud se někdo v Bruselu nevzpamatuje a namísto liberálního balastu nezavede regulaci mezinárodní veřejné dopravy v rámci EU (jako to více či méně dobře funguje v dopravě regionální), půjde to přes hranice stále hůř a hůř- ke škodě celé EU.
Mě osobně to mrzí obzvlášť, protože projet si peloponéské úzkokolejky jsem si vždycky chtěl. Ovšem v době, kdy se dá po Řecku dobře jezdit (tedy není tam ani horko, ani moc turistů) se tam teď nedá dostat i kdyby ty vnitrostátní tratě nakrásně obnovili. Trajkekt z Benátek stojí nejméně 150 eur jednosměrně, podobné ceny nabízí i letecké společnosti: mimo sezónu tam low-costy nelétají a z toho, co se nabízí je na Balkáně tradičně nejlevnější MALÉV, jehož ceny (s nutným přestupem v Bp) začínají již u 6000 Kč za zpáteční letenku. Když si ovšem vezmeme, že NRT od českých hranic až do Soluně vycházelo na cca. 100 eur, jsme na podobných cenách, jako u toho MALÉVu, akorát jsme se mohli rozhodnout pár dní před odjezdem. Jak říkám- velká škoda!
Registrierter Benutzer Busman 
02.01.2011 (15:02)  
kobros: souhlas, avšak s výhradou, že Zwardoň má vcelku jasnou "alternativu" v Zebrzydowicích. Idomeni/Kulata nemají alternativu žádnou. Kdyby např. železniční přechod Jiříkov - Ebersbach byl jediný, který by naši železniční síť spojoval s Evropou - i kdyby tam projely jen 2 ztrátové vlaky denně - rozhodně bych ho nerušil.
02.01.2011 (15:01)  
M: Ovšemže v přímořsko-ostrovním Řecku je "potřeba železnice míň". O tom svědčí rozsah dopravy PŘED redukcí. A z Floriny do Soluně ani z Korintu do Nafplia ani do Kalavryty jsem prázdným vlakem nejel. Řecké dráhy jsou sice bída s nouzí, ale zrušením se to nevyřeší. Takhle se z Řecka čím dál víc stává země třetího světa, a to pod "záštitou" movitějších států; to, co se tam děje, není jen "řecký rozum", ale z nemalé části taky diktát MMF ... a kolik by přitom mohli ušetřit jen na své hypertrofované armádě!
Registrierter Benutzer kobros 
02.01.2011 (14:50)  
Busman: ad site TEN-T. Ze je nejaka trat v siti TEN-T o te trati nic nevypovida. Treba takova trat z Cadce do Katowic pres Skalite v systemu TEN-T je ukazkovym prikladem rozhodovani urednika o vecech, kerym nerozumi.
Registrierter Benutzer M 
02.01.2011 (14:36)  
Ja teda nevim, ale kdyz brecite, ze pada ta zeleznicni doprava. Jednak teda nevim, kdo do tech pohranicnich hor jezdi - jestli nejaci "trampove", tak je trochu otazka, jestli jich je tolik, aby kvuli nim jezdily vlaky. Ale tak trochu je pominut jeden zasadni problem - neni nahodou Recko poloostrov? Ja jenom, ze to, co u nas dela zeleznicni/silnicni doprava, to tam velmi snadno muze delat doprava lodni. Takze mi osobne prijde docela logicky, ze tam zeleznice neni az tak potreba. A jestli dela 7 giga sekyru rocne, tak nevim, co na to rict. Snad jen to, ze az zase budeme posilat pomoc do Recka, tak i na tohle. Diky, nechci...
Registrierter Benutzer Busman 
02.01.2011 (14:00)  
Jiří Hovorka: Obávám se, že dochází k nedorozumění, GTW (Stadler, řada 560 OSE) není Desiro (Siemens, řada 660 OSE), dle webu Stadleru, dodali do Řecka 17 normálněrozchodných jednotek GTW, takže někde musí být - pokud do nich dodatečně nestrčili elektrickou výzbroj. Do Maďarska šla všechna řecká dieselová Desira - a těch bylo 8.
02.01.2011 (13:20)  
Busman: Vidím, že došlo k určitému nedorozumění... Jasně, že Stadlery pro normální rozchod v Řecku existují, ale jezdí na jedné z klíčových tratí Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato (– Patras), kde o zastavení provozu rozhodně není řeč. Tudíž potenciálně dostupná GTW 2/6 by byla pouze pro úzký rozchod. EDIT: bylo tomu tak aspoň na jaře 2010, viz. zápisky kolegů o loňské cestě do Řecka (http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003576-Lodi-do-Recka-a-vlakem-do-Srbska-2-dil/).

P.S.: Uznávám, že Translator si poradí s řečtinou velmi slušně, byť moc světla do situace ohledně mezinárodních spojení nepřináší (osobně se přikláním k tomu, že asi skutečně budou zastavená - jako nejvíc relevantní ze všech zmíněných zdrojů bych bral v potaz Seat61).
Registrierter Benutzer Busman 
02.01.2011 (13:02)  
Rastislav Štangl:
"zdroj zprávy Rail News International naopak uvádí, že by mezinárodní spojení měla být zachována"

Prameny rozporuplné jsou, protože zdroj TrainOSE to tvrdí jasně, sice v řečtině, ale netřeba umět řecky:
www.translate.google.com

"Jinak GTW 2/6 by ČD u nás uživily akorát tak na Osoblažce"

Ještě mi nikdo s konečnou platností nevyvrátil, že OSE mají také normálněrozchodná GTW:
http://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_GTW#Griechenland
02.01.2011 (12:48)  
Zdravím, díky za vložení zajímavé (a důležité) aktuality ze zahraničí. Škoda, že mezi fotkami chybí legendární troska ragulina z pohraniční stanice OSE Promachon - s ohledem na obsah zprávy by to k ní byla skvělá ilustrační fotografie :-) (objevila se už v několika cestopisech na Vlaky.net a během léta 2010 tam "pomník" stále stál)...

Ale vážněji: pro všechny příznivce železnice smutná zpráva - veliká škoda, že se (již tak obtížně dostupná) země stává po zemi fakticky nedostupnou. Niceméně, jisté zastavení mezinárodního železničního provozu není - info o tom se dost rozchází... Zatímco Seat61 sděluje, že vlaky z BG a FYROMu končí na hranicích a Dostoluk-Filia Express končí úplně (přesný odkaz je http://www.seat61.com/Greece.htm#By%20train%20all%20the%20way - červeně zvýrazněný info box), tak zdroj zprávy Rail News International naopak uvádí, že by mezinárodní spojení měla být zachována... Stránka TCDD věnovaná spojení do Evropy pro jistotu mlčí (tam by se aktuální informace měly objevit - zvlášť hodně nápomocná byla loni, když na jaře smetla úsek trati Halkala-Cerkezkoy povodeň) a na webu OSE? Inu, škoda slov (bez znalosti řečtiny nanejvýš tak vyhledání spojení).

Co se týče využívanosti přeshraničních spojení s Tureckem, moje zkušenosti jsou opačné, ovšem otázkou je, zda-li hodnotíme denní spojení (jehož zachování moc smysl nedává a uznávám, že taková cesta je jen hodně pro silné povahy) nebo spojení noční (kde alespoň přes letní sezonu jezdívají vlaky naplněné zahraničními turisty skoro na 100%)... Každopádně, cestování s Dostolukem může být zajímavé - řecký rezervační systém měl dlouhodobý výpadek, takže polovina cestujících žádné jízdní doklady neměla a na nástupišti u vlaku čekal zástup lidí připravených se o své místo doslova porvat.... Osádka vlaku dorazila jen 5 minut před odjezdem a ačkoliv byla jednočlenná (na 3 lůžkové vozy a 1 k sezení!), situaci zvládla vyřešit s grácií a operativně rozmístila osazenstvo tak, že jsme odjeli jen s cca 4 min zpoždění (druhá věc je, že do tureckého Uzunköprü jsme si nakonec beztak přivezli dobré 3 hodiny)...

Jinak GTW 2/6 by ČD u nás uživily akorát tak na Osoblažce :) ... ale tam by možná stálo za to se nejdřív zamyslet nad budoucností trati (a vůbec koncepcí dopravy v regionu)? Chybějící mechanizace na zimu (trať je toho času dlouhodobě zavřená - pokolikáté už?), celkový nezájem ČD (potažmo SŽDC) a úvahy o převzetí provozu Slezskými zemskými drahami k novému GVD ... určitě bude zajímavé osud této krásné trati sledovat, ale to už dost odbíhám od tématu ;-) .
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko